• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-01 18:11
Beste Tweakers

Ik heb voor een vriend een pc in elkaar gezet. Hij doet het prima alleen het geluid wil niet lukken.
Er staat een rood kruisje door het speaker symbool in de onderste werkbalk rechts beneden.
Als ik erop klik gaat hij automatisch naar probleem oplosser en die kan niets vinden. Ik heb inmiddels een tweede moederbord, deze is identiek aan het eerste alleen een rev 1.3 en die heeft exact het zelfde.

Ik heb de originele Gigabyte drivers CD rom geïnstalleerd
Als ik naar apparaten beheer ga zie ik geen audio apparaat.

Systeem; Z68XP- UD3, I5 2320, raid0, Windows 7 home premium, GTX 580, 8 GB 1333 ram, Bios F9,

pricewatch: Gigabyte GA-Z68XP-UD3

Dus twee nieuwe moederborden met het zelfde probleem 8)7

1.Realtek ALC889 codec
2.High Definition Audio
3.2/4/5.1/7.1-channel
4.Support for Dolby® Home Theater
5.Support for S/PDIF Out

Nu zit ik te denken dat het gewoon Windows gerelateerd is en ik een verse installatie moet doen?

Mvg Mike

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Een kruisje door het speakersymbool lijkt de 'Mute'knop te zijn. Heb jij niet een toetsenbord waar dat op kan?
Verder even kijken naar apparaat beheer, alles goed geinstalleerd?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:01
Dat rode tekentje is doorgaans een teken dat de driver niet (goed) geïnstalleerd is. Misschien moet je hier even kijken naar de laatste versie van de drivers: http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=3892#dl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je kijkt in je devicemanager, staan daar wel audiodevices tussen? Staat het ding niet simpelweg uit in de bios?

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Net zoals TERW_DAN aangaf, waarschijnlijk staat je geluidskaart onboard niet aan in de bios. Als er geen "Realtek High Definition Audio" tussen apparaatbeheer te vinden is kun je daar zeker van zijn.

Als dit het ook niet is probeer dan een complete herinstallatie van windows te doen ;)

• undeepdiver
@ Millman Het is een kruisje als je audio mute komt er een verbod tekentje. Het toetsenbord is het niet heb er drie verschillende op gehad. in apparaten beheer zie ik Intel (R) Display Audio en Nvidea high definition Audio.

@ Sonata Arctica Ik heb de realtek ALC889 codec geïnstalleerd ...ik hoop dat ik het goed heb gedaan?

@ Terw_Dan Azilla codec staat op auto verder kan ik niets vinden

Raar dat ik alleen Azilla codec zie staan het lijkt wel of er helemaal geen audio drivers op staan ook bij apparaten beheer zie ik niets wat daar op lijkt.

Ben nu nogmaals de audio drivers aan het downloaden en ga ze installeren. Bedankt voor de reacties :)

Nogmaals audio drivers geïnstalleerd hij ziet ze gewoon niet...schiet mij maar lek

[ Voor 30% gewijzigd door undeepdiver op 02-10-2013 15:08 ]

• undeepdiver
:? Opnieuw ge probeert om drivers te installeren....

Alles gaat volgens plan realtec maakt de installatie af ik haal mijn usb stik eruit opnieuw opstarten en weer niks.

bios update F9 of F10 maakt niks uit... eerste moederbord er weer in niks, op een Spare SSD Windows gezet zonder wat dan ook weer niks... ik weet het niet meer. :?

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-02 18:17

ötzi

eclecticus

Hoe heb je het geluid aangesloten?
Toevallig HDMI?

[ Voor 20% gewijzigd door ötzi op 02-10-2013 23:47 ]

• undeepdiver
Ik heb een koptelefoon op het front paneel en een 5.1 speaker setje geprobeerd. Op mijn zoon zijn pc werkt het gewoon.

Ik ga Windows nogmaals installeren en gebruik niet de cd die bij het moederbord zit. heb zelf even een schijfje gemaakt met drivers van de Gigabyte web side.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Vergeet het frontpaneel even. Als die niet is aangesloten houd het op. teste even met de achter utgang (groen en roze) voor Headphones en Mic.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• undeepdiver
@Jeroen

Het probleem blijft dat er geen drivers herkent worden rood kruisje door de taak balk speaker. Ga straks weer verder moet eerst even wat andere dingen doen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ben je al je bios ingedoken om te zien of dat onboard audio wel opstaat???

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1