Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WOL] van wakker maken naar wakker houden

Pagina: 1
Acties:

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-11 15:24
Ik heb een pc die ik als NAS wil laten fungeren. Idee is dat deze slaapt totdat er een andere pc in het netwerk aan gaat. De pc dient na een minuut of 5~10 weer te gaan slapen, maar NIET zolang een andere pc in het netwerk aan staat.

Het is me gelukt een magic packet te sturen om de pc te doen ontwaken, in de energie-instellingen heb ik ingesteld dat de pc na 5~10 minuten weer mag slapen. Via een script bij opstarten windows wordt de andere pc wakker, dit werkt goed. Ik kan ook in de taakplanner elke zoveel tijd het script opnieuw laten draaien. Alleen dan wordt de pc wakker, maar het is geen trigger om wakker te blijven.

Ik weet dat het theoretisch mogelijk is (er zou een programma/service op de NAS-pc kunnen staan die een incoming magic packet detecteert en activiteit genereert om niet in slaap te vallen), alleen: ik kan het niet vinden.
Ik heb geen zin om te knutselen met oplossingen om de NAS in slaap te laten vallen en een paar seconden later weer op te laten starten, om het "probleem" te minimaliseren. Ik vind dat geen nette oplossing en mijn vriendin moet er ook mee kunnen werken.

Kortom: wie weet een oplossing om een pc op afstand niet wakker te maken, maar wakker te houden?

vrede in rust

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Geen idee of ik in de juiste richting zit, maar kan je iets met dit programma?

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 17:47

DeTeraarist

#Boots2Asses

Je zou bij het ontwaken een script kunnen draaien dat hibernation uitzet. Vervolgens maak je ook een script dat kijkt of er nog pc's aanstaan wat je om de minuut of wat laat draaien en als er geen pc's meer aanstaan zet je hibernation weer aan of hibernate je meteen.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
en wat is er mis met een command sturen naar de nas als de PC uit gaat? Deze knutsel optie, die je nu voorstelt, lijkt meer op: http://xkcd.com/196/

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 17:47

DeTeraarist

#Boots2Asses

En toen stond er een andere PC aan die gebruik van de NAS maakt. Dat is er mis met zomaar even een command naar de NAS sturen ;)

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• Nas T
Whatson schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:51:
en wat is er mis met een command sturen naar de nas als de PC uit gaat? Deze knutsel optie, die je nu voorstelt, lijkt meer op: http://xkcd.com/196/
Ik heb geen zin om te knutselen met oplossingen om de NAS in slaap te laten vallen en een paar seconden later weer op te laten starten, om het "probleem" te minimaliseren. Ik vind dat geen nette oplossing en mijn vriendin moet er ook mee kunnen werken.
Waarom vraag je het als ik heb aangegeven dat ik die optie niet wil? Ik wil niet dat als er op de laptop gewerkt wordt de NAS soms in slaap valt en er dan een minuut of zo mee bezig is om het weer op gang te hebben...
Ik wil de PC in slaap zetten om stroom te besparen. Als mijn laptop niet bij bestanden kan, verander ik het probleem (ergo: géén oplossing).

Ik ben wat gaan proberen, en het lijkt te werken. Ik heb een vbscript gemaakt die iets in een tekstbestandje op een netwerklocatie (NAS-pc) typt en dat opslaat. Dat wordt door taakplanner elke minuut uitgevoerd. Daarmee lijkt activiteit gemaakt te worden die voorkomt dat de pc in slaapstand gaat.
De tekst in het bestandje wordt elke keer herschreven, dus geen zorgen om een bestand die uit zijn voegen groeit. Na de actie sluit "notepad.exe" ook af, want dat bleef wel actief in het geheugen en was er misschien debet aan dat de NAS-pc helemaal niet meer/na lange tijd in slaap ging, nadat de taakplanner werd gestopt.

Als gebruiker krijg je er niks van mee. Geen pop-ups of vertragingen.
laptop aan --> NAS-pc aan.
Laptop uit --> NAS-pc na ~10 minuten uit.
Dit heb ik meerdere malen getest, het blijft werken, dus een teken dat het stabiel genoeg is (al is het helaas ook wel een beetje geknutseld). Enige mogelijke probleem is de situatie waarin de pc toch gaat slapen (bijvoorbeeld door handmatige actie), dan komen er errors op de laptop. Dus er moet nog iets van error-afhandeling in:
bij error: error niet weergeven, maar ander script draaien (dat magic-packet stuurt).

Aquilawol niet geprobeerd, is dat niet gewoon iets wat een magic packet kan sturen? Dat kan/doe ik al.

[ Voor 30% gewijzigd door Nas T op 02-10-2013 20:28 ]

vrede in rust

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Een VBScriptje wat via notepad een file wegschrijft? Over gekunsteld gesproken...

'k Zou zoiets doen
code:
1
2
3
4
5
6
set fso = createObject ( "wscript.filesystemobject" )
set objFile = fso.createFile ( "\\nas\share\log.txt", forWriting )
objFile.writeLine time & date
on error resume next
objFile.close
if err then WOL-routine

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Nas T
@Brahiewahiewa:
je stukje code getest, maar ik krijg toch errors.
Nu heb ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
set fso = createObject ( "wscript.filesystemobject" )
Dim objShell
set objShell = Wscript.CreateObject("WScript.Shell")
set objFile = fso.createFile ( "blabla\1.txt", forWriting )
objFile.writeLine time & date
on error resume next
objFile.close
if err then objShell.Run "blabla\Startup.vbs"
Set objShell = Nothing

Nu heb ik error:
Active-X onderdeel kan geen object maken: 'wscript.filesystemobject'

[ Voor 8% gewijzigd door Nas T op 03-10-2013 05:59 ]

vrede in rust

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
WHS installeren op de NAS in combinatie met LightsOut? Gaat je dan wel wat geld kosten kosten maar mij bevalt het prima en doet precies wat jij wil ;)

Desktop | Server | Laptop

• Nas T
Rupie schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 07:28:
WHS installeren op de NAS in combinatie met LightsOut? Gaat je dan wel wat geld kosten kosten maar mij bevalt het prima en doet precies wat jij wil ;)
Home server? Liever niet, weet niet of/wat daar mee omvalt...
Gebruik de NAS eigenlijk als vaste pc, de NAS-functie is een bijkomstigheid. Nu heb ik een HTPC die 24/7 aan staat en als NAS fungeert. Maar dat kost geld (elke 2 watt 24/7 = €2/jaar).

vrede in rust

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nas T schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 05:59:
Nu heb ik error:
Active-X onderdeel kan geen object maken: 'wscript.filesystemobject'
Oh ja, daarom had ik "pseudo-code" boven 't stukje code gezet ;o)
De eerste regel moet zijn: set fso = createObject ( "scripting.fileSystemObject" )
Over die createFile method ben ik ook niet helemaal zeker, maar dat is allemaal wel te vinden op google

En die forWriting variabele moet ook een waarde krijgen (anders issie nul en da's volges mijn forReading)

[ Voor 10% gewijzigd door Brahiewahiewa op 03-10-2013 16:50 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Nas T
Brahiewahiewa schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 16:46:
[...]
Oh ja, daarom had ik "pseudo-code" boven 't stukje code gezet ;o)
Wordt ik nou getest? :p ik beken: ik weet zo goed als niks van script schrijven, ik kan een heel klein beetje programmeren en ik copy-paste 99% van de code.

Ik zal nog kijken of het beter werkt en deze post updaten.

vrede in rust

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:35
Monitoring this thread.

Wil namelijk het zelfde doen. Alleen blijf maar met het probleem zitten dat de magic packet dan wel werkt dan niet.

Nas T , zou je in dit topic je script willen posten? En de stappen van de magic packet? Kan ik ondertussen mee experimenteren.

(op mijn ''nas'' pc staat WHS)
Pagina: 1