Klein netwerk voor school

Pagina: 1
Acties:

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 10:16
Voor een talen school die op dit moment 10 laptops in gebruik heeft voor alle leraren (elke leraar pakt aan het begin van de les een laptop en laat daar les materiaal op zien via een gemeenschappelijke account). Het nadeel hiervan is dat na een tijdje de laptop sloom word, er dingen opgezet worden die niets met les materiaal te maken heeft etc.etc.etc. om nu i.p.v. account restricties op te zetten wil ik een server installeren alleen heb een aantal vragen.
  • Wat is de beste oplossing voor ongeveer een kleine 10 gebruikers? (de laptops kunnen als thin clients gebruikt worden)
  • Een centrale installeren waarop mensen via RDP inloggen?
  • Werken met remote profiles waarbij de laptop een standaard Windows versie heeft en dan het profiel inladen via het netwerk (welke windows server versie heb ik dan nodig + hoeveel licenties?)
Aangezien het een kleine school is, is geld altijd een probleem... zoekend naar WMS/SBS kom je al gauw op een kleine 1500+ euro als je alle licenties bij elkaar optelt.

Hoop dat jullie me op de goeie weg kunnen helpen qua oplossing.

Alvast bedankt,
Stephan

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

• gofast
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 08:26
Kan je de profielen niet dichtspijkeren, waardoor je enkel en alleen kan gebruiken en dus niets op kan installeren?

• Steevo_S
Het liefst wil ik de profielen inladen via een centrale server (zodat ze ook gemakkelijk verwijderd kunnen worden als een leraar weg gaat, geen last hebben van "ik mis mijn bestanden" etc.etc.)

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als geld altijd een probleem is zou ik het niet zoeken in een (Terminal) Server oplossing, dat is altijd duurder dan wat je nu hebt.
Ik sluit me aan bij gofast.....ik weet niet welk OS de laptops hebben, maar je kan Windows toch behoorlijk dichtspijkeren.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• svdheuvel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-10-2017
Je zou eens kunnen kijken naar Microsodt Multipoint Server als je het echt server client wil gaan doen. Echter denk ik dat je je veel meer werk en complexiteit op de hals gaat halen dan het beheer van alleen die 10 laptops. Je zou de files wel lokaal op een NAS kunnen zetten dat het niet uitmaakt welke laptop ze altijd bij de bestanden kunnen die dan centraal staan opgeslagen

• Steevo_S
En eventueel de profielen van leraren via een centrale server laden/beheren heb ik dan extra licenties nodig? Het liefst willen we alles zoveel mogelijk centraal beheren en afstappen van een gemeenschappelijke gebruikersnaam/wachtwoord principe.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
1)Wat zijn je vereisten (die heb je al aardig op een rijtje)
2)Wat is je budget.

Als je die 2 dingen hebt kun je kijken of 1 & 2 een beetje met elkaar stroken.
Want een centrale server betekent niet alleen licenties, maar ook hardware, backup (aangezien je niet wil dat door uitval van je server alles foetsie is...dat is nu anders bij 10 laptops) en nog een aantal zaken.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-11 13:27

Midas.e

Is handig met dinges

Zijn het allemaal dezelfde laptops? anders kan je nog kijken naar een ietswat lastigere manier maar wat wel erg drukt in de kosten: imagen. Door elke dag een verse image via een fog server(http://www.fogproject.org/) erop te zetten hou je wel een schone laptop met weinig werk..
Anders zou ik gaan voor het server + client mogelijkheid, kijk dan wel naar de mogelijkheid die je hebt als school/non profit organisatie met bijvoorbeeld techsoup. Dat kan je flink schelen in het budget. Daarnaast de rechten altijd via GPO doen.

Hacktheplanet / PVOutput

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03

St@m

@ Your Service

Laptops dichtspijkeren en lesmateriaal opslaan op een NAS?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Steevo_S
De hardware voor de server zijn we op dit moment aan het aanschaffen alhoewel ik hier en daar lees dat RDP niet ideaal is aangezien dit vrij veel RAM opsnoept, ik denk dat in onze situatie het beste is voor een Windows Server omgeving te gaan en dan te gaan werken met of SOE of roaming profiles.

In onze situatie is het allerbelangrijkste dat iedereen een eigen profiel krijgt, centrale behering hiervan en die mee verhuisd als ze een andere pc pakken daarbij via een persoonlijke AD kunnen ze hun bestanden op de server opslaan.

Budget is +-1000 - 2000 euro (exclusief server) en de laptops zijn allemaal vrij standaard en al aangeschaft.

Verwijderd

Ik gebruik MS Steady State voor een school maar daar is MS helaas mee gestopt, er zijn wel vervangende oplossingen: http://www.instantfundas....-windows-steadystate.html

Kids kunnen alles slopen wat ze maar willen op de PC/laptop maar na een herstart is alles weer terug bij af en schoon.

Misschien iets om te overwegen.
Pagina: 1