Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Compaq CQ61zwart beeld

Pagina: 1
Acties:

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik heb hier een Compaq presario CQ61 die wel opstart maar geen beeld geeft, enkel backlight geeft licht. Op externe monitor ook geen beeld.

Is dit nog te herstellen of is de GPU defect?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:52

Nemesizz

Untouchable

Als ik zoek naar de betreffede Compaq blijkt dat er meerdere varianten van zijn. Achter het CQ61 staan nog wat getalletjes, daaruit is te achterhalen wélke variant je er van hebt.

Want zie modellen met AMD cpu, modellen met Intel CPU, modellen met Radeon GPU, Intel GPU, en...(daar komt ie) GeForce 8000 GPU.

Metname als er een GeForce 8000 serie inzit is de kans ongeveer 90% zeker dat je videokaart kapot is. Dit is wel tijdelijk te herstellen maar gaat dan na een tijdje weer kapot. (sommige Radeon kaarten kunnen het overigens ook, metname laptops zijn daar erg gevoelig voor).

Gezien een extern scherm ook geen beeld geeft kun je een kabelbreuk naar het interne scherm wel uitsluiten.

Je kan nog proberen om bijvoorbeeld het geheugen eruit te halen en kijken of je piepcodes krijgt (niet alle laptops doen dat, maar een groot aantal wel). Als die dan bijvoorbeeld nog wel piept is de rest van de laptop waarschijnlijk nog wel goed (aan de andere kant schiet je er weinig mee op als je GPU als nog kapot is).

• bambinodekat
Het is een Compaq Presario CQ61-300EB.
GPU is een Intel Graphics Media Accelerator 4500MHD.

Ik heb het BIOS batterijtje er uit gehaald en zal straks eens RAM van een werkende laptop proberen in deze laptop.

• bambinodekat
BIOS batterijtje eruit halen en na een kwartier terug plaatsen heeft geen effect, Ander RAM geheugen ook niet en een HP Harde reset helpt ook niet.

Ventilator en harde schijf draaien wel, alsook de normale lampjes en de achtergrondverlichting van de LCD branden.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Al een nieuwe batterij geprobeerd? (even kijken naar het type op de batterij, vaak is het iets van CR2032, soms een iets ander model).

• bambinodekat
CR2032 batterijtje is nog vol, er zit nog 3.12V op.

• bambinodekat
Zit de Intel GPU ingebouwd in het moederbord of in de CPU?

Want een PGA478 processor heb ik hier nog liggen.(is het proberen wel waard)

[ Voor 10% gewijzigd door bambinodekat op 02-10-2013 21:50 ]

• bambinodekat
Iemand die dit weet?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zit op het moederbord zelf.

GPU in de CPU zelf is pas vanaf de Core i (3/5/7) bij Sandy Bridge geloof ik.

• bambinodekat
Die vlieger gaat dus niet op.

De laptop is dus onherstelbaar?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

bambinodekat schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 18:51:
Die vlieger gaat dus niet op.

De laptop is dus onherstelbaar?
Als daadwerkelijk de GPU kapot is dan ja, is de kans dat het te herstellen is zeer klein (en ALS het al kan word het een duur grapje wat voor een laptop van die leeftijd denk ik niet meer rendabel is).
Pagina: 1