Q-Acoustics 2070i subwoofer vraag

Pagina: 1
Acties:

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-12 11:15
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een set van Q acoustics aangeschaft samen met een Maratantz reciever.
- Reciever: Marantz NR1603 (zilver)
- Front en rear: Q- Acoustics 2010i
- Center: Q-Acoustics Q2000
- Subwoofer: Q-Acoustics Q2070

Nu zitten er achterop de subwoofer een aantal draaiknoppen en een aantal flipover switches.
De meeste zijn wel duidelijk, maar van twee van die switches kan ik nergens vinden wat ze nou precies doen (plaatje van google hieronder).

1. De eerste switch heeft de opties 'music' of 'av'. In de handleiding staat zoiets als "switcht tussen muziek en av"... wat doet dit precies? Gaat de sub in een bepaalde modus sneller reageren ofzo?

2. Daarnaast heb ik een switch met de opties 'sealed' of 'ported'. In de handleiding staat "stelt de sub af voor sealed of ported speakers". Nu hebben de 2010i's inderdaad zo'n 'luchtgat' aan de achterkant, dus ik zou de sub op ported moeten zetten? wat gebeurd er dan precies?

3. Daarnaast nog een klein puntje over de versterker. Af en toe bij het tv kijken is er een korte dip in het geluid, dan gaat hij even zacht. Dit klinkt een beetje alsof hij 'reset' of iets dergelijks. Bij muziek luisteren of films kijken via de laptop heb ik dit niet. Herkent iemand dit?

Alvast bedankt :)

Plaatje achterkant sub

[ Voor 7% gewijzigd door Defnosh op 02-10-2013 08:50 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:31

JT

VETAK y0

1. Sneller reageren bestaat niet. Als een subwoofer "traag" klinkt dan is dat een kwestie van een niet goed integrerende subwoofer (wat aan van alles kan liggen, zoals configuratie en/of plaatsing). Ik heb het sterke vermoeden dat in de movie stand de bas in z'n geheel een boostje krijgt en de lagere regionen in het bijzonder.

2. Ik zou niet weten wat hier het verschil maakt eigenlijk. Wellicht afvalhelling van het filter. Ik zou gewoon zo instellen dat jij het het beste vindt klinken.

3. Geen idee....

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Defnosh
Hmm wat je bij punt 1 stelt komt wel herkenbaar over opzich.

2. Eerlijk gezegd hoor ik niet zo heel veel verschil, maar ik wil toch graag weten waar deze functie voor is.

3. Hmm misschien toch eens mee terug gaan dan..

Thnx voor je antwoorden!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:02

FeaR

In GoT we trust

Als ik nazoek op de Q2070 dan komt overal terug dat het een subwoofer is met eigen DSP en dan kan je softwarematig natuurlijk allemaal leuke truukjes uit gaan halen. Of het echt zo veel aanpast is dan een tweede, want ik kan me niet voorstellen dat je van een gepoorte subwoofer een gesloten kan maken door een switch om te zetten (punt 2).

Punt 1 lijkt te maken te hebben met High Level dan wel Low Level (Line In). Als je de subwoofer Low Level aansluit dan moet de switch op AV staan en bij High Level op Music.Wellicht dat je met AV de crossover van de subwoofer uitschakelt (dat regels je dan immers in de receiver). Bij andere subwoofers zet je de crossover dan geheel open.

Punt 2 zoals hierboven al gemeld. En wellicht dat ze de subwoofer iets minder output geven om zo beter bij gesloten speakers te matchen. De overige speakers uit de serie worden namelijk met een prop geleverd om in de reflexpoort te stoppen voor als je de speakers dicht tegen een muur wil zetten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Defnosh schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 08:41:
[...]
3. Daarnaast nog een klein puntje over de versterker. Af en toe bij het tv kijken is er een korte dip in het geluid, dan gaat hij even zacht. Dit klinkt een beetje alsof hij 'reset' of iets dergelijks. Bij muziek luisteren of films kijken via de laptop heb ik dit niet. Herkent iemand dit?
[...]
Je zou eens kunnen checken of je hier "last" hebt van je Audyssey settings van je receiver. Dynamic Volume (quote uit de handleiding van mijn SR6007) Lost het probleem op van grote variaties in volumeniveau tussen TV, films en andere content (tussen rustige passages en luide passages, enz.) door automatisch bij te stellen naar de voorkeursvolume-instelling van de gebruiker. Check dus eens op welke stand je dit hebt staan.

Aangezien je aangeeft er last van te hebben bij het tv kijken, zou het hier misschien aan kunnen liggen. Het volume kan dan wel eens schommelen en Audyssey probeert dit dan te corrigeren.

• Defnosh
FeaR schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:46:
Als ik nazoek op de Q2070 dan komt overal terug dat het een subwoofer is met eigen DSP en dan kan je softwarematig natuurlijk allemaal leuke truukjes uit gaan halen. Of het echt zo veel aanpast is dan een tweede, want ik kan me niet voorstellen dat je van een gepoorte subwoofer een gesloten kan maken door een switch om te zetten (punt 2).

Punt 1 lijkt te maken te hebben met High Level dan wel Low Level (Line In). Als je de subwoofer Low Level aansluit dan moet de switch op AV staan en bij High Level op Music.Wellicht dat je met AV de crossover van de subwoofer uitschakelt (dat regels je dan immers in de receiver). Bij andere subwoofers zet je de crossover dan geheel open.
Okee. Ik probeer je uitleg te begrijpen, bear with me;)
De sub heb ik aangesloten op de Line in en dan de left/mono poort. Die zit dan op de subwoofer aansluiting van de reciever. De crossover op mn sub heb ik helemaal opengezet, want dat regelt toch de reciever. Volgens je uitleg moet ik de switch dus altijd op AV laten staan. Het heeft dus geen enkele zin om de switch op music te zetten als je muziek gaat luisteren? :$
FeaR schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:46:
Punt 2 zoals hierboven al gemeld. En wellicht dat ze de subwoofer iets minder output geven om zo beter bij gesloten speakers te matchen. De overige speakers uit de serie worden namelijk met een prop geleverd om in de reflexpoort te stoppen voor als je de speakers dicht tegen een muur wil zetten.
Zowel de sub als de speakers zijn geleverd met proppen om in de reflexpoorten te stoppen. Deze heb ik niet gebruikt, want ze staan allemaal voldoende van de muur. Volgens de handleiding moet je dus (volgens mij) de switch op sealed zetten als je speakers geen poortjes hebben, en op ported als ze dat wel hebben. Die van mij staat aldoor op sealed, omdat ik ergens in de handleiding las dat ie daar standaard op hoort. Daarom was ik dus benieuwd wat het nou precies deed. Ik begrijp uit je uitleg dat het geen kwaad kan op die switch op ported te zetten, en dat ie daar eigenlijk ook op hoort te staan met mijn speakers.
S1NN3D schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 11:08:
Je zou eens kunnen checken of je hier "last" hebt van je Audyssey settings van je receiver. Dynamic Volume (quote uit de handleiding van mijn SR6007) Lost het probleem op van grote variaties in volumeniveau tussen TV, films en andere content (tussen rustige passages en luide passages, enz.) door automatisch bij te stellen naar de voorkeursvolume-instelling van de gebruiker. Check dus eens op welke stand je dit hebt staan.

Aangezien je aangeeft er last van te hebben bij het tv kijken, zou het hier misschien aan kunnen liggen. Het volume kan dan wel eens schommelen en Audyssey probeert dit dan te corrigeren.
Dynamic volume heb ik vrij snel uitgezet omdat ik dat irritant vond klinken, telkens die schommelingen in het geluid (en volume). Maar dit is anders, hij schiet eigenlijk een halve seconde naar beneden in volume (niet helemaal muted, maar de helft zachter ongeveer) waarna hij binnen 3 seconden langzaam weer op normaal niveau komt. IN mijn settopbox kan ik geen instellingen vinden die iets met volumeregeling doen..

• S1NN3D
  • Niet online
Defnosh schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 12:15:
[...]
Dynamic volume heb ik vrij snel uitgezet omdat ik dat irritant vond klinken, telkens die schommelingen in het geluid (en volume). Maar dit is anders, hij schiet eigenlijk een halve seconde naar beneden in volume (niet helemaal muted, maar de helft zachter ongeveer) waarna hij binnen 3 seconden langzaam weer op normaal niveau komt. IN mijn settopbox kan ik geen instellingen vinden die iets met volumeregeling doen..
Was toch een mogelijkheid om uit te sluiten; helaas zonder het gewenste effect.

Maak je gebruik van een box van Ziggo of UPC? Hoe heb je de receiver en tv met elkaar verbonden?

• Defnosh
S1NN3D schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 12:43:
[...]

Was toch een mogelijkheid om uit te sluiten; helaas zonder het gewenste effect.

Maak je gebruik van een box van Ziggo of UPC? Hoe heb je de receiver en tv met elkaar verbonden?
Klopt, en thnx voor het meedenken :Y)
Ik heb een ziggo hd recorder, die met hdmi is aangesloten op de reciever. Vervolgens gaat het videosignaal via hdmi out van de reciever naar de tv.

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-12 08:39

Nohead

PSN ID: Nohead

Ik heb zelf ook de Q Acoustics 2070 hier mijn bevindingen:

1. De eerste switch heeft de opties 'music' of 'av'. In de handleiding staat zoiets als "switcht tussen muziek en av"... wat doet dit precies? Gaat de sub in een bepaalde modus sneller reageren ofzo?

Volgens mij heeft dat met de crossover te maken, staat bij mij op AV.

2. Daarnaast heb ik een switch met de opties 'sealed' of 'ported'. In de handleiding staat "stelt de sub af voor sealed of ported speakers". Nu hebben de 2010i's inderdaad zo'n 'luchtgat' aan de achterkant, dus ik zou de sub op ported moeten zetten? wat gebeurd er dan precies?

Staat op Ported, het is toch niet een gesloten sub. edit even de manual op nageslagen. Als je op AV stand werkt dan maakt het niet uit welke stand de switch staat (doet hij niks meer, overruled door AV mode)

Heb de versterker niet dus hier kan ik niks over zeggen. Maar ik kan me we wel wat voorstellen zoals hierboven met dynamic audio meuk.

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-12 19:33
Zet hem eens op pure direct mode , zonder EQ en kijk of je die dipjes nog hebt.

Als het alleen is bij TV kijken , kijk even na dat het volume op je setup box op het maximum staat en regel je geluidssterkte enkel met je reciever. Dat hij tussendoor plots minder speelt heb ik ondanks andere merken niet , maar wel dat de sub soms niet onmiddellijk aanschiet. Meestal is het dan die vriendin die de setupbox stiller heeft gezet ( in mijn geval natuurlijk ).

Mijn Specs

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Defnosh schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 12:15:
[...]
Okee. Ik probeer je uitleg te begrijpen, bear with me;)
De sub heb ik aangesloten op de Line in en dan de left/mono poort. Die zit dan op de subwoofer aansluiting van de reciever. De crossover op mn sub heb ik helemaal opengezet, want dat regelt toch de reciever. Volgens je uitleg moet ik de switch dus altijd op AV laten staan. Het heeft dus geen enkele zin om de switch op music te zetten als je muziek gaat luisteren? :$
Zoals ik het lees zet je op AV de crossover van de receiver uit. Of je deze nu uit zet of helemaal open zou zetten maakt in principe niets uit. Het heeft inderdaad niet te maken met een speciale muziekstand als je een muziekje gaat luisteren.

• S1NN3D
  • Niet online
Defnosh schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 12:51:
[...]
Klopt, en thnx voor het meedenken :Y)
Ik heb een ziggo hd recorder, die met hdmi is aangesloten op de reciever. Vervolgens gaat het videosignaal via hdmi out van de reciever naar de tv.
Je zou met een wissel van kabel nog je huidige HDMI-kabel kunnen uitsluiten. Verder zou je ook nog kunnen experimenteren met het proberen van een andere HDMI-ingang op je receiver. Naast de receiver kan het natuurlijk ook aan de Ziggo-box liggen.

• Defnosh
Thanks allen. Ga eens wat dingen proberen.

@DvdV: ga ik doen. Het volume van mijn ziggo box reageert zoiezo niet meer, omdat hij op dolby digital staat volgens mij. Op mn Marantz komt dan te staan 'Dolby offset -8'. Als ik in mijn Ziggo box bij audio instellingen 'digitale volumeregeling' op aan zet, geeft ie een waarschuwing dat het geluid moet worden gedownmixt naar stereo, en dan kan ik wel het volume regelen met de ziggo box. Het geluid is dan ook een stukje harder.

@Fear: bedoel je nu niet dat de sub met de switch op AV, de crossover regelknop van de sub overruled? (je zegt reciever). In dat geval kan ik hem dus mooi op AV laten staan en niet meer aankomen.

@MPAnnihilator: Pure direct mode zal ik eens proberen. Dat met de volumeregeling kan het niet zijn, want zoals gezegd, de volumeregeling van de ziggobox staat uit in Dolby Digital.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Defnosh schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 08:54:
@Fear: bedoel je nu niet dat de sub met de switch op AV, de crossover regelknop van de sub overruled? (je zegt reciever). In dat geval kan ik hem dus mooi op AV laten staan en niet meer aankomen.
Ik bedoel inderdaad "subwoofer". Was ik toch niet meer zo scherp rond half twee 's nachts O-)

• Defnosh
Haha gelukkig, dacht alweer dat ik het niet begrepen had ;)
Pagina: 1