Kon je dat maar downloaden...:P
Zou je dit niet posten bij software algemeen....
[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]
Deze download is het beste wat me overkomen is.
[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]
Is een systeem wat met 2 harddisks (of meer) in RAID0 raide-snel is
Verwijderd
wist ik dat maar, dan had ik ipv 2 HD's gewoon ff een progggie gedownt... is veel goedkoperOp woensdag 06 juni 2001 12:44 schreef irondog het volgende:
Ik haal gewoon een score van 40.000 bij sisoft sandra.
Deze download is het beste wat me overkomen is.
Nee, brokkie eigenlijk niet.Op woensdag 06 juni 2001 12:46 schreef brokkie het volgende:
Deze jongen verdient een ban.... of niet irondog
Raid 0 bijvoorbeeld verdeelt je data over twee schijven. Hier heb je dus een raid controller nodig. Dit is meestal een pci kaartje, maar het kan ook in de chipset van je moederbord zitten.
Voor raid 0 heb je dus twee schijven nodig. Het liefst moeten dit twee identieke schijven zijn. Als je bijvoorbeeld twee schijven van 45 gig hebt, dan heb je in totaal 90 gig. Bovendien is het dan een stuk sneller. Je schijven zijn echter niet meer onafhankelijk. Bij uitval van één van de twee schijven, ben je dus alles kwijt.
Probeer newbies ook te helpen.
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
Verwijderd
zijn er nog meer voordelen ?
Simpel gezegd: 2 (of meer) fysieke schijven, 1 logische schijf.Op woensdag 06 juni 2001 13:21 schreef irondog het volgende:
De twee schijven worden door het besturingssysteem, als één grote schijf gezien.
Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
nee, 9 mb/sec id niet "de shit" maar 5 is veel minder
btw: met HDT gedaan, ondersteunt zelf firewire-arrays!
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Verwijderd
precies....en die kun je wel downen ....Op woensdag 06 juni 2001 12:48 schreef Bigs het volgende:
NT4 en Linux hebben toch software-raid?
btw win 2k ook..
Op woensdag 06 juni 2001 12:48 schreef Bigs het volgende:
NT4 en Linux hebben toch software-raid?
Dat is niet echt RAID, maar software mirroring. Heb je wel eens 1 disk eruit getrokken op een NT doos als hij aan staat, moet je eens doen kun je lachenprecies....en die kun je wel downen ....
btw win 2k ook..
Enne, er is er nog 1 welke software mirroring kan: Novell
Ik wil ook een G3!!!!!!!!!!!!!!
There are two theories to arguing with women. Neither one works.
Verwijderd
de meeste goedkope raidkaartjes zijn OOK software matigOp woensdag 06 juni 2001 16:36 schreef RedRoon het volgende:
[..]
[..]
Dat is niet echt RAID, maar software mirroring. Heb je wel eens 1 disk eruit getrokken op een NT doos als hij aan staat, moet je eens doen kun je lachen
Enne, er is er nog 1 welke software mirroring kan: Novell
btw een hd eruit trekken moet je bij geen enkel os doen als je compu aanstaat(hotswap voorzieningen daargelaten)
Raar dat ik op de meeste goedkope kaartjes toch gerust kan rebooten met heb builden van een RAID setOp woensdag 06 juni 2001 18:08 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
[..]
de meeste goedkope raidkaartjes zijn OOK software matig
btw een hd eruit trekken moet je bij geen enkel os doen als je compu aanstaat(hotswap voorzieningen daargelaten)
Enne bij een fatsoenlijke RAID controller durf ik gerust een disk los te trekken, ook al is deze officieel geen hotswap. Heb dit al vaak genoeg getest met IBM ServeRAID's, Mylex Accele/ExtremeRAID's, Compaq Smartarrays en Dell Perc's
Met een simpel IDE RAID controller durf ik dit inderdaad niet zo snel te doen
Verwijderd
Kijk ik ga een nieuw systeem aanschaffen,
En ik zit te denken aan
MSI K7T Turbo Raid
en 2x IMB Deskstar GXP60 40 Gb
En dit in RAID 0
Wat zal in de praktijk de snelheidswinst zijn, en is dat wel de moeite waard?
Verdere specs
Athlon 1333 of 1200
512 mb cas2 Dane-Elec
Geforce3
Verwijderd
ik weet niet alles over die kaartjes, maar de Promise FastTrak en de Abit Hotrod(en andere met dezelfde chipset) zijn softwarematig...Op woensdag 06 juni 2001 21:28 schreef RedRoon het volgende:
[..]
Raar dat ik op de meeste goedkope kaartjes toch gerust kan rebooten met heb builden van een RAID set
Enne bij een fatsoenlijke RAID controller durf ik gerust een disk los te trekken, ook al is deze officieel geen hotswap. Heb dit al vaak genoeg getest met IBM ServeRAID's, Mylex Accele/ExtremeRAID's, Compaq Smartarrays en Dell Perc's
Met een simpel IDE RAID controller durf ik dit inderdaad niet zo snel te doen
Verwijderd
met de huidige hardware is je HD de bottleneck...RAID kan dan een winst opleveren...Op woensdag 06 juni 2001 23:23 schreef Mannekino het volgende:
Ik heb nog een vraagje over RAID,
Kijk ik ga een nieuw systeem aanschaffen,
En ik zit te denken aan
MSI K7T Turbo Raid
en 2x IMB Deskstar GXP60 40 Gb
En dit in RAID 0
Wat zal in de praktijk de snelheidswinst zijn, en is dat wel de moeite waard?
Verdere specs
Athlon 1333 of 1200
512 mb cas2 Dane-Elec
Geforce3
Verwijderd
Ja precies dat wil ik ook..Op woensdag 06 juni 2001 23:28 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
[..]
met de huidige hardware is je HD de bottleneck...RAID kan dan een winst opleveren...
en weet iemand nog of die GXP 60 nog active cooling nodig hebben?
Verwijderd
nope...wel ff wat ruimte omheen vrij laten...Op woensdag 06 juni 2001 23:31 schreef Mannekino het volgende:
en weet iemand nog of die GXP 60 nog active cooling nodig hebben?
FOUT, =bullshit:Op woensdag 06 juni 2001 23:27 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
[..]
ik weet niet alles over die kaartjes, maar de Promise FastTrak en de Abit Hotrod(en andere met dezelfde chipset) zijn softwarematig...
Ook zonder drivers zien zij meerdere schijven als 1 schijf. Dus wel degelijk een biosconversie.
Ze kunnen alleen geen RAID 5 aan. Alleen 0,1 en 0+1
LOLOp woensdag 06 juni 2001 12:39 schreef Marco_Pipo het volgende:
Heej,
Ik heb gelezen dat dat RAID veel sneller is...waar kan ik dat downloaden?
is dit in de trend van "a life, where can you buy/download one?"
Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!
De promise en hotrod zijn zeker opgebouwd uit software raid en kosten daardoor ook vrijwel niets. Het is niet voor niets zo dat een Compaq Smart Array controller of een Adaptec met veel cache en een eigen processor zoveel kost. (Meer dan 2000 piek voor een goeie)
Zo'n 'echte' array controller gebruikt dan ook vrijwel niets van processortijd terwijl een software raid oplossing uiteraard heel wat meer rekenpower vergt van je cpu.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB
Verwijderd
preciesOp donderdag 07 juni 2001 00:41 schreef alo het volgende:
Kun je zo'n raid kaartje gewoon in het stopcontact steken dan?
Verwijderd
Verwijderd
(Scheelt meestal een pci slot en irq)
Raid 5 kan alleen met minimaal 3 schijven.(alleen met de server versie).
Software in een Eprom ja. En bijvoorbeeld een lichte hpt370 processor. Hij gooit wel schijven in een array. Maar is niet geavanceerd genoeg voor hot spares, spares enz.Op donderdag 07 juni 2001 00:49 schreef Rick2001 het volgende:
Dat de raid controller een bios heeft is nogal logisch. Anders kun je nooit booten van zo'n array.
De promise en hotrod zijn zeker opgebouwd uit software raid en kosten daardoor ook vrijwel niets. Het is niet voor niets zo dat een Compaq Smart Array controller of een Adaptec met veel cache en een eigen processor zoveel kost. (Meer dan 2000 piek voor een goeie)
Zo'n 'echte' array controller gebruikt dan ook vrijwel niets van processortijd terwijl een software raid oplossing uiteraard heel wat meer rekenpower vergt van je cpu.
IDE raid is dan, volgens mij, alleen bedoeld voor een prestatie verhoging. Niet voor een verhoging van de betrouwbaarheid van een systeem.
De HPT370 is niet zwaar genoeg voor raid5. Doet dus alleen raid 0/1/0+1
Mijn adaptec AAA133u2 heeft overigens ook software in zijn bios.
Mijn IDE raid ziet meerdere schijven als 1 schijf ZONDER DRIVERS. Dat bewijst in mijn ogen dat het hier niet om software raid gaat. In HD tach gaat de processorbelasting dan ook niet omhoog t.o.v. een enkele schijf. De doorvoer/zoeksnelheid duidelijk wel.
Raid 0, HDTACH results (2.61)
Random access time 8.1 ms
Read speed max 60025.0kps, minimum38313.0kps average 43790.4kps
CPU utilisation 7.6%
CPU utilisation was met mijn Adaptec 2940UW rond de 8 % En met 1 7200tpm IBM Ultrastar DGHS was de doorvoer aanzienlijk lager. Aan mijn IDE raid hangen IBM desktar 75GXP schijven (7.200 tpm).
Dus. Mijn idee. Betrouwbaar en snelheidsverbetering -> SCSI raid (voor werkstations en servers). Goedkope-snelheidsverbetering -> IDE raid (alleen voor werkstations).
Verwijderd
sorry m8...die gooit windows er ongevraagt zelf al op...[b]Op donderdag 07 juni 2001 14:08 schreef Kirpeknots het volgende:[/
Mijn IDE raid ziet meerdere schijven als 1 schijf ZONDER DRIVERS.
Heheh. Dos ook?Op donderdag 07 juni 2001 14:17 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
[..]
sorry m8...die gooit windows er ongevraagt zelf al op...
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Je bent niet echt n00b hier, waarom dan toch dit topic omhoog schoppenOp zondag 07 oktober 2001 17:17 schreef Matthijsje het volgende:
ROFL
Dit topic is gesloten.
![]()