Systeem upgrade: AMD vs Intel

Pagina: 1
Acties:

• Toetn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-02-2025
Hallo Tweakers

Mijn huidige systeem is aan vervanging toe en voordat ik ga kopen probeer ik nog wat advies te winnen op dit forum. Ik speel met regelmaat Battlefield 3 en wil ook zeker Battlefield 4 gaan spelen. Mijn huidige systeem bestaat uit een Intel Core 2 Duo E8400 Boxed op stock speed, 4GB RAM geheugen op 800 Mhz en een Nvidia GTX560 van Asus. Ik heb sterk het gevoel dat de CPU het allemaal niet meer aan kan. Even alt-tabben tijdens Battlefield naar Windows wil nog net lukken. De taskbar geeft aan dat de CPU veel tegen de 95%-100% aan hikt. Ik speel op een resolutie van 1920x1080 en heb de optimale instellingen volgens Nvidia. Qua grafics krijg je waarvoor je betaald, Low/Med, naar mijn mening acceptabel. Ik heb de bèta van Battlefield 4 gespeeld, maar dit trok de pc niet. CPU was constant 100% en de game liep telkens vast. Vandaar dat ik dus wil gaan upgraden.

Wat ik aan componenten wil overnemen naar mijn nieuwe systeem:
Voeding: Corsair Enthusiast TX650 V2
Behuizing: Cooler Master CM 690
Videokaart: Nvidia GTX560 (Asus ENGTX560 DCII OC/2DI/1GD5)
SSD: Crucial M4 64GB SSD

Er moet dus een nieuw moederboord, CPU en RAM geheugen komen.

Betreft de grafische kaart: ik wil eerst de GTX560 uitproberen op het nieuwe systeem voordat ik een nieuwe koop. De kans is dus groot dat ik een nieuwe kaart ga aanschaffen.

Eisen aan het systeem: het moet kunnen concurreren met de prijs van een Playstation 4 (inclusief 1 game) Dus p.m. 450 euro.

Na wat research heb ik de volgende twee systemen samengesteld: AMD en een Intel

AMD
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 99,40€ 99,40
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 73,89€ 73,89
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 63,90€ 63,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 259,79

Intel
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 158,90€ 158,90
1Gigabyte GA-B85M-HD3€ 53,90€ 53,90
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 67,90€ 67,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,70

Als ik de feiten en voor- en nadelen op een rijtje zet kom ik tot het volgende:

AMD:
Voordelen: totaalprijs goedkoper, CPU goed overclockbaar
Nadelen: moederboord geen PCI-E 3.0, als je gaat overclocken is een moederboord met heatsinks op de mofsets wel handig, dit zit vaak bij de iets duurdere modelen. Teven de stock CPU koeler vervangen waardoor eindprijs iets hoger ligt.

Intel
Voordelen: CPU energiezuiniger, PCI-E 3.0
Nadelen: CPU nauwelijks overclockbaar, waardoor een stockkoeler voldoende is, totaalprijs is hoger

En dan nu mijn vraag: wat vinden jullie hiervan?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

PCIE 3.0 is nu nog niet nodig, en zal ook wel ff duren voordat het echt nodig is.

Als je bij de AMD een andere koeler doet, moet je bij Intel er natuurlijk ook eentje doen. Ze zijn allebei even waardeloos.

Puur afgaande op dit lijstje is de i5 natuurlijk sneller, maar, dat komt ook omdat je bij de intel geen koeler hebt.

Een i5 en de FX 8320 zijn aan elkaar gewaagd, al zou ik voor de AMD gaan omdat nu Mantle aangekondigt is, ik denk dat heel wat ontwikkelaars lui worden en dus dat er veel geleund wordt op veel cores en niet zozeer op singlecore. En dan wint AMD.

People as things, that’s where it starts.

• Toetn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-02-2025
De reden dat ik bij Intel in eerste instantie geen nieuwe koeler koop is omdat die CPU niet zo veel overklock potentieel heeft als de AMD FX-6300. Teminste dat is wat ik begrepen heb tijdens het Googlen.

"Puur afgaande op dit lijstje is de i5 natuurlijk sneller, maar, dat komt ook omdat je bij de Intel geen koeler hebt." Hoe bedoel je? De Intel is boxed, en voor de AMD setup haal ik betere koeler dan de stock ivm het grotere overclock potentieel van die CPU.

Van Mantle heb ik ook het een en ander gehoord.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als je niet gaat overklokken, heb je ook geen andere koeler nodig.

Ik bedoel eigenlijk dat de vergelijking een beetje krom is, puur door die koeler.

Beetje kiezen tussen twee auto's, de een goedkoper maar behangen met extra's en de andere duurder maar kaal.

Persoonlijk zou ik een FX8320 nemen, eventjes de stockkoeler gebruiken en later een echte koeler erop zitten.

People as things, that’s where it starts.