Hulp bij aansluiten - Beamer inpassen in huidige setup

Pagina: 1
Acties:

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Afgelopen week ben ik door mijn zwager gevraagd om eens te kijken hoe hij zijn bestaande apparatuur op zijn (nieuwe) beamer aan kon sluiten. De beamer betreft een Epson EB-W12.

Op dit moment staat er in zijn woonkamer al het volgende:
- TV: Sony KDL-37EX402
- Digitenne: Topfield TF6000COK
- Blu-Ray-speler: Sony (Model mij onbekend)
- Surround: Logitech Z-55500 Digital

Dit is als volgt aangesloten:
- Digitenne is via scart op de TV
- Blu-ray is via HDMI aangesloten op de TV
- Logitech Z-5500 is aangesloten op de digitale audio-uitgang van de TV

Geluid loopt in eerste instantie dus altijd via/langs de TV. Dit is mede omdat hij lang niet altijd de boxen gebruikt, voor bijv. het journaal is geluid via de TV ook prima. Naast blu-rays worden er ook met enige regelmaat gedownloade films gekeken. De film wordt dan op een USB-stick gezet, welke in de TV wordt gedrukt en via de TV wordt afgespeeld.

Voor de duidelijkheid ook nog een plaatje m.b.t. de huidige setup (fear my mad photoshop skills!):
Afbeeldingslocatie: http://www.frankdemmers.nl/roy.png

Daar moet dus de beamer (Epson EB-W12) bij ingepast worden. Nu was zijn vraag, waar ik niet goed uitkom, hoe dit het beste kan. De bedoeling is eigenlijk dat via de beamer zowel gewoon TV (Digitenne), als Blu-Rays, als gedownloade films eenvoudig kunnen worden bekeken, terwijl het geluid over de de Z-5500 gaat en de TV uit kan blijven. Voor de TV moet de situatie eigenlijk blijven zoals die is. Ook mmoet een en ander zo simpel mogelijk blijven, dus het liefste niet continu kabels omzetten.

Nu zat ik te denken aan een kastje waarop je de scart-kabel van de Digitenne en de HDMI van de blu-ray aan kan sluiten en waar vervolgens een HDMI-uitgang opzit (bij voorkeur 2, een voor beamer, een voor de TV). Echter dan zijn gedownloade films op USB niet via de beamer te kijken. Ook kom ik er dan niet met het geluid, dit zou dan rechtstreeks via de Z-5500 moeten lopen.

Via Google kom ik er ook niet uit. Ik kom eigenlijk niet verder dan dat hij of kabels moet blijven wisselen (met name voor geluid) en er een extra kastje tussen moet zetten. Zie ik nu iets over het hoofd of denk ik te moeilijk?

Hoe kan de beamer het beste in de huidige set-up erbij worden geplaatst, zonder dat het te complex wordt qua kabels en zonder dat er continu kabels verwisseld moeten worden?

[ Voor 3% gewijzigd door DarkFly op 01-10-2013 20:07 ]

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:04
Kijk eens naar een AV-Receiver

• DarkFly
  • Niet online
Daar heb ik al naar gekeken, maar ik vind eigenlijk alleen maar oplossingen met één HDMI-uitgang. Ook heb ik er op dit moment nog geen een gevonden waar ook een scart-kabel op aangesloten kan worden. Los daarvan wordt dit eigenlijk ook wel een dure optie...

• Pinooo
hier zitten twee HDMI out op de meesten, geen probleem dus.

SCART kun je omzetten naar tulp (video (geel) en audio (rood/wit)) en kun je dus weer aansluiten.

Ik ben bang dat dat je enige goede oplossing is zonder te moeten rommelen

• DarkFly
  • Niet online
Die receivers zijn nogal behoorlijk aan prijs! Geen goedkopere opties om de boel aan te sluiten?

• Pinooo
DarkFly schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:23:
Die receivers zijn nogal behoorlijk aan prijs! Geen goedkopere opties om de boel aan te sluiten?
omvormer van scart naar hdmi (v.v.) en een schakelkastje voor hdmi of scart (afhankelijk van je gekozen omvormer).

maar een echt goede oplossing durf ik dat niet te noemen

• DarkFly
  • Niet online
Pinooo schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:28:
[...]

omvormer van scart naar hdmi (v.v.) en een schakelkastje voor hdmi of scart (afhankelijk van je gekozen omvormer).

maar een echt goede oplossing durf ik dat niet te noemen
Bedankt voor je reactie(s)! Bij deze oplossing blijft het probleem dat de audio via de TV moet lopen (waarvoor de TV aan moet staan) of dat hij hiervoor telkens kabels moet wisselen. Het lijkt mij inderdaad ook niet echt een goede oplossing...

Ondertussen verder aan het kijken naar de AV-receivers. Ik blijf het nogal prijzig spul vinden, maar goed ik hoef het zelf niet aan te schaffen. Wel heb ik nog een klein puntje wat mij niet duidelijk wordt. Op de receivers zie ik nergens een optical out zitten om de Z-5500 aan te moeten kunnen sluiten. De boxen zouden dus rechtstreeks op de receiver aangesloten moeten worden.

Voor de gewone boxjes geen probleem, maar de subwoofer lijkt me wat problematisch. Op de subwoofer zit namelijk geen aansluiting, deze zou dan via de control centre van de Z-5500 moeten blijven lopen. Is daar geen mooiere oplossing voor (zonder een nieuwe subwoofer aan te schaffen)? Of is er geen AV-receiver met optical out (en liefst zonder al die andere audio-aansluitingen)?

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Waarom een externe tuner gebruiken als je TV deze heeft ingebouwd?

Ik zou die Topfield decoder van Digitenne onmiddelijk omruilen voor een CI+ insteekkaart en overstappen op de ingebouwde DVB-T van je televisie.
De kwaliteit zal veel beter zijn! Vooral als je alle beeldbewerking opties zoals sharpness en noise suppression op nul/minimaal zet.
Ik heb deze setup zelf met de KDL-32EX715.
Pagina: 1