Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Hallo tweakers

Onlangs heb ik led strips geinstalleerd achter mijn monitor en nog wat andere plaatsen aan/rond mijn bureau. Ik heb nu nog wat over en mijn idee was om dit in mijn computerkast te plaatsen zodat je mijn componenten mooi verlicht kunt zien.
maar dan moet ik er zelf molexstekkertjes aan solderen. Ik ben niet zo'n soldeermeester en heb ook niet de allerfijnste soldeerbout.
Nu is mijn vraag of zelf solderen wel veilig is? Wat gebeurt er als ik een foutje maak en er kortsluiting is, verniel ik mijn voeding dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Geen sluiting erin solderen dat is niet handig. Als ej aan het werk bent gewoon alle stekker los trekken. als je niet in staat bent om (visueel) te controleren op kortsluiting zou ik het niet zelf doen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:52
Ik neem aan dat je een oud molex kabeltje neemt om aan je LED strip te solderen?
Na gedane arbeid alles goed controleren op fouten.

Let op individuele koperdraadjes die mogelijk uit de kabel steken en ergens tegenaan kunnen komen. Om dat te voorkomen, eerst het kabel einde wat langer dan nodig is kaal strippen, goed in elkaar draaien en helemaal vertinnen, dan op de juiste lengte afknippen.

Gebruik zo nodig een multimeter om eventuele kortsluiting op te sporen.

En maak een foto zodat wij je werk kunnen keuren :D

Een kwalitatief goede voeding heeft meestal voldoende veiligheidsmechanismen om niet stuk te gaan. Bij een goedkope zou ik daar niet zeker van zijn.
Een PC voeding kan wel zoveel power leveren dat de boel gaat gloeien, roken en stinken.

Als ik ergens draadjes aan soldeer, bijvoorbeeld aan een sub-d connector zonder behuizing, dan kit ik er een hele blob smeltlijm omheen om de boel te beschermen tegen mechanische stress. Het is dan veilig ingekapseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heb je een oude molex stekker waarvan je kabel doorknipt en je LED strip eraan maakt? Doe er krimpkous overheen en je moet echt je best doen om kortsluiting te maken.

Of heb je er eentje waar je rechtstreeks op iets van de molex je draadjes kan doen. Even opletten dat je geen koperdraadjes rondhangen, maar dan moet je al helemaal extreem goed je best doen om kortsluiting te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deodutie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik heb een cooler master gx lite 500w voeding.

Ik heb een aantal van de molex omkabeldingetjes liggen die je voor fans gebruikt, die wil ik gebruiken

Normaalgesproken kan ik het wel zien, maar bij die ledstrips is het allemaal zo fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:52
Gebruik dan een loep of leesbril.
Een leesbrilletje is niet alleen voor bejaarden, heb er zelf ook een voor het fijne werk :)
Pagina: 1