Draadloos opladen. Kan dat schade opleveren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
Ik heb nu een qi wireless charging pad voor de Nexus 7. Kan deze brand of schade veroorzaken of elektronica kapot maken? Als iemand (lees kleine mensjes) er een gewone mobiele telefoons of ander elektronisch apparaten opleggen, die niet bestemd zijn voor draadloos opladen?

Moeten draadloze opladers buiten het bereik van kinderen worden gehouden?

/edit
Qi zegt "If it’s not placed on the charging surface, or not placed correctly, the phone will not charge but it won’t damage the phone or the charger." Dus het lijkt mij dat het geen probleem moet zijn, maar ik weet het niet zeker.

[ Voor 35% gewijzigd door tHe_BiNk op 01-10-2013 18:38 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Voor zover ik begrepen heb gooit de lader pas een magnetisch veld de lucht in als er daadwerkelijk een handshake gedaan is met de telefoon om te kijken of alles daadwerkelijk goed is. Zou veilig moeten wezen dus. Verder komt Qi uit een hoek van best gerenommeerde bedrijven, het lijkt me vreemd als ze iets goedgekeurd hebben waar brand of schade door kan ontstaan.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tHe_BiNk schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 18:29:
Ik heb nu een qi wireless charging pad voor de Nexus 7. Kan deze brand of schade veroorzaken of elektronica kapot maken? Als iemand (lees kleine mensjes) er een gewone mobiele telefoons of ander elektronisch apparaten opleggen, die niet bestemd zijn voor draadloos opladen?

Moeten draadloze opladers buiten het bereik van kinderen worden gehouden?

/edit
Qi zegt "If it’s not placed on the charging surface, or not placed correctly, the phone will not charge but it won’t damage the phone or the charger." Dus het lijkt mij dat het geen probleem moet zijn, maar ik weet het niet zeker.
Ik gebruik m'n inductieformuis als turbolader :+
Gewoon even de gebruiksaanwijzing lezen. die velden zijn zo laag no span swa

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-10 22:12

painkill

Pain(k)(ill)

Ik weet wel zeker dat het met een van vorm een handshake gaat, maar ik ben bang dat chinese namaakladers het ook zonder handshake zullen doen, wat dus kan betekenen dat je een lepel oid op gaat laden/ Ligt dus aan het ontwerp, maar misschien hebben die chinese laders ook wel bescherming hiertegen, als het echt nodig is om van beide kanten bevestiging te hebben dat het goed zit.

Een elektrische tandenborstel laad bijvoorbeeld ook zo op, die zal het ook wel doen met vorken, magneten en onder dingen. Ik geloof niet dat daar een handshake oid voor nodig is.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar wat dan nog als hij een lepel gaat opladen? Heb je warme lepel, maar die charger kan waarschijnlijk maximaal 5W leveren. Daarmee maak je een lepel warm, maar hij wordt echt niet zo warm dat iets in de fik kan vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
De oplader is idd van Chinese afkomst "qi compatible" (deze http://www.ebay.nl/itm/141041328532). Zal het even met een lepel testen. Als jullie niks meer horen, weet je waarom. ;-)

/edit

Oplaad ledje gaat niet aan, so far, so good. Waar de tablet na 10 minuten een klein beetje warm is, blijf de lepel gewoon koud. Dus het product lijkt mij ook kleine mensjes veilig.

Als ik mijn Galaxy Note er op neer leg, knippert het oplaad ledje, ipv continue branden. Dus dan "ziet" de lader wel een batterij, maar laad niet op (lijkt mij). Ga dit maar niet verder testen.

[ Voor 56% gewijzigd door tHe_BiNk op 02-10-2013 13:23 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

painkill schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 19:50:
Ik weet wel zeker dat het met een van vorm een handshake gaat, maar ik ben bang dat chinese namaakladers het ook zonder handshake zullen doen, wat dus kan betekenen dat je een lepel oid op gaat laden/ Ligt dus aan het ontwerp, maar misschien hebben die chinese laders ook wel bescherming hiertegen, als het echt nodig is om van beide kanten bevestiging te hebben dat het goed zit.

Een elektrische tandenborstel laad bijvoorbeeld ook zo op, die zal het ook wel doen met vorken, magneten en onder dingen. Ik geloof niet dat daar een handshake oid voor nodig is.
Een vork gaat niet warm worden echt niet

idd geen handshake

6mv/wikkeling (echt strak zijn ze niet :P )

De foto is in de amperestand genomen. ik weet niet wat de interne weerstand is van die amperemeter maar in princiepe gewoon laag. toch nog redelijk wat amperetjes (meer dan ik had verwacht)
Afbeeldingslocatie: http://gotfish.nl.eu.org/ampere.jpg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

16.4mA ? Dat valt toch wel mee... wat zijn dat witte en paarse ding btw?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Electrische tandenborstel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Even compleet uitsluiten maar. Het is een tandenborstel, en zeker geen dildo.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-10 22:46
Het draadloos opladen werkt dmv inductie. Dat betekent dat de ontvanger electronica moet bevatten die het magneetveld van de lader kan 'vangen' dmv een spoel etc. Een standaard metalen voorwerp zal niets van dat magnetisch veld merken.

Ook zonder handshake dus veilig. De handshake is puur om energieverspilling en 'slijtage' tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Onno ! schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 22:27:
Het draadloos opladen werkt dmv inductie. Dat betekent dat de ontvanger electronica moet bevatten die het magneetveld van de lader kan 'vangen' dmv een spoel etc. Een standaard metalen voorwerp zal niets van dat magnetisch veld merken.
Niet? Ooit wel eens een stuk metaal in een magnetron gestopt?

Misschien een wat dramatisch voorbeeld, maar dat wordt net zo goed heet door inductie.

Hetzelfde geldt voor wervelstroomremmen en kortsluitankermotoren, dat zijn over het algemeen ook redelijk massieve stukken metaal.

Je hebt geen elektronica nodig om die energie te 'vangen'. Wel om het terug om te zetten naar iets wat je batterijen kan laden (namelijk 5VDC in plaats van 200kHz wisselspanning).

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Onno ! schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 22:27:

Ook zonder handshake dus veilig. De handshake is puur om energieverspilling en 'slijtage' tegen te gaan.
Bij 5 Watt kan er inderdaad vrij weinig fout gaan, qua brandveiligheid, maar 5 Watt is an sich wel genoeg om brand te veroorzaken! (Een zelfgemaakte, afgestemde spoel, met een slappe weerstand kortgesloten die dus gewoon doorbrand als je die op de lader zou leggen). Maar wat denk je dat er gebeurt als je per ongeluk een RFID/NFC tag/kaart op die lader legt die constant 5 Watt aan vermogen wilt uitspugen?
Nu zijn de afgestemde frequenties van kaart en oplader wel anders, maar bij 5 Watt maakt dat niet zo veel meer uit. Die kaart ben je kwijt als die er te lang op ligt (Lees: Recht in het veld ligt en het meeste vermogen opneemt). Een signaalstroompje dat die lader uitstuurt voor de handshake zal in de orde van de milliwatts liggen en niet gevaarlijk voor RFID kaarten :).
Better safe than sorry

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee hij wil geen 5 (of iets in die orde) maar hij kan het uitspuwen, dus een rfid blaas je ook niet zomaar op ermee

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Ik zou het risico niet willen lopen om eerlijk te zijn. De mogelijkheid blijft bestaan dat ie wel tot 5 watt kan uitspuwen, zoals je zegt. Nu is een RFID kaart niet ideaal, minder wikkelingen en andere afstemfrequentie, dus die 5 watt zullen niet over komen zo 1, 2, 3.. Maar een RFID kaart kan ook niet zoveel hebben. Waarom zou je het risico willen lopen? Het gaat me er om dat handshaking wel degelijk nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja handshaking met een device wat gepowerd word met hetzelfde singaal is ... er niet

Dus moet je zorgen dat je overtollige stroom afleid op de tag (e.g. blusdiodes)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Dat device is gemaakt om met een lege batterij toch te kunnen handshaken. Waarschijnlijk wordt er dan een iets hoger vernogen in een draaggolf gebruikt. Nog steeds erg laag, niet in verhouding tot die 5 Watt. Maar genoeg om het handshakeproces te voltooien op het device. Hiervoor is in principe slechts een paar mA nodig. Ook zal in zo'n device de beveiliging zodanig zijn dat de boel niet direct doorbrandt als de handshake voltooid is en de volledige vermogens worden overgepompt. Maar wat ik mij dus sterk afvraag is dat RFID kaarten ook deze vermogens kunnen dissiperen (al dan niet met zgn blusdiodes). Het zou kunnen, maar ik vertrouw er niet op dat zo'n klein kaartje een theoretische 5 watt kan dissiperen/afvloeien zonder gewoonweg kapot te gaan. Zeker als door toevalligheid de frequentieafstemming van beide spoelen (lader en kaart) overeenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ik zal het kort houden. de kaart kan geen 5 watt dissiperen of afvloeien.

Zelfs het klasieke weerstandje kan maar een kwart watt dissiperen. die elektronica een stuk minder hoor.

Maar er zullen alle redelijke maatregelen genomen worden om te voorkomen dat hij uberhaubt 5watt gaat dissperen. Je zit een beetje vast in de gedachte wanneer er 5 watt geleverd kan worden er ook 5 afgenomen wordt als er geen handshaking is.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Dat is dus wat ik zei, de kaart zal kapot gaan.
Ik zit niet vast in die gedachte, ik denk dat je de veerkracht van een RFID kaartje een beetje overschat. Ik werk best veel met verschillende soorten RFID kaarten en ik weet dat RFID kaarten door krachtige wisselende magnetische velden kunnen worden 'opgeblazen'. Dit weet ik omdat ik voor een bepaald project beide dingen tesamen wil gebuiken, dus RFID en draadloos opladen, best dicht bij elkaar. Waar die grens ligt, dat weet ik niet precies, want ik heb geen scope om de spanningen en de stromen precies te meten. Wat ik wel kan vertellen is dat ik een zelfgemaakte spoel met daaraan een 12 Watt voeding en 12V gebruikte. Met een 555 timer een 125KHz draaggolf gemaakt en daar met een FET een spoel aan geknoopt. RFID kaart er tegen aan: Raad eens: Kaart kapot. Maar wat ik wil zeggen is dat het kan en er is echt geen magnetron of iets van 'honderden Watts' voor nodig. Dat houdt dus in dat de 'maatregelen' die voorkomen dat hij X hoeveelheid watt kan/wil/zal dissiperen, misschien toch niet gelden voor 5Watt aanbod. Daarbij is ook van belang hoe de 5 Watt wordt aangeboden (de Volt/Ampere verhouding).
Een gloeilampje (5Volt) aan een voeding die 10 Watt kan leveren (5V, 2A), zal net zo min niet doorbranden als op een 100 Watt voeding (5V 20A). Maar als de verhoudingen anders worden, kan zelfs de 10 Watt voeding het lampje laten doorbranden, 10 Watt bij 10V en 1A bijvoorbeeld. 5 Watt aanbod via een afgeregelde hoogfrequent spoel, kan voor zover ik kan bedenken, zeer zeker genoeg zijn om een RFID kaart te slopen. Er is gewoon een grens in Voltage (en een daarbij behorende max stroom, die erg laag zal zijn, vanwege de kleine componentjes) om die kaart te mollen.
Misschien zitten er wel pieken/smerigheid/ruis in de primaire kant van de voeding die alleen al genoeg zijn een kaartje te slopen.
Handshaking is er echt niet voor niets ingebouwd. Het zou de lader gewoon onnodig duur maken en economisch niet aantrekkelijk. Wat dacht je van een defect in de lader van de telefoon bijvoorbeeld (het secundaire gedeelte). Een handshake check of alles nog werkt (want er wordt gewacht op feedback). Door een fout zou er 5 Watt worden overgepompt, vanwege de perfect afgestemde spoelen die gebruikt worden en je telefoon zou letterlijk kunnen smelten/ontbranden/ontploffen(li-ion batterij).
Ook scheelt het iets in energieverspilling door de anderszijds ijzerverliezen die je krijgt als er een metalen voorwerp op de plaat ligt/er in verwerkt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een gloeilampje (5Volt) aan een voeding die 10 Watt kan leveren (5V, 2A), zal net zo min niet doorbranden als op een 100 Watt voeding (5V 20A). Maar als de verhoudingen anders worden, kan zelfs de 10 Watt voeding het lampje laten doorbranden, 10 Watt bij 10V en 1A bijvoorbeeld
Bijna dezelfde denkfout.

Als er 10 volt wordt geleverd zal er geen 1A lopen maar 4A. (I=U/R) (R=redelijk constant bij een gloeilamp)
Nu is de vraag of er wel 10 volt geleverd kan worden omdat de voeding maar 10W kan leveren. Eigenlijk is dat geen vraag, dat kan gewoon niet als die maar 10 watt kan leveren. Er zal iets sneuvelen in de voeding, een beveiliging zal intreden of hij loopt gewoon ergens tegen een grens aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 09-10-2013 21:37 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Ik heb niets verteld over het normaal opgenomen vermogen van het gloeilampje.
Als dat lampje slechts 100mA zou trekken bij 5V, dan gaat ie redelijkerwijs kapot bij 10V en max 1A, of in iedergeval zeer fel branden en niet lang mee...
Ik heb ook niet gezegd dat er 1, 2 of 20 Ampere door het lampje loopt. Alleen de specs van een aantal hypothetische voedingen gegeven tussen haakjes, om het max vermogen aan te kunnen geven...(waarbij ik de laatste vergeten ben tussen haakjes te zetten, maar hoopte dat je dat wel zou snappen, omdat ik daarvoor nog sprak over eenzelfde 10 Watt voeding met andere verhoudingen)

Los van deze uitleg mis je mijn punt -wederom- wat ik probeer uit te leggen: Dat het voltage veel kan zeggen over hoe schadelijk 5 Watt kan zijn voor elektronica.

Ik begin het trouwens irritant te vinden dat ik steeds moet her-bekrachtigen met uitleg die jij steeds probeert te ontkrachten... Dat je me scherp probeert te houden vind ik oke, daar zijn we hier voor op Tweakers.net maar op deze manier gaan afdwalen en mij een les proberen te leren voor wat voor reden dan ook, ben ik niet zo fan van. Ik weet waar ik over praat, toevallig :)
Ik probeer de TS gewoon een antwoord te geven op zijn vraag; dat 5Watt max vermogen uit een resonerende spoel -mits de omstandigheden gunstig zijn- kwalijk kunnen zijn voor RFID kaarten naar mijn mening en mogelijk ook voor andere zaken die op die plaat komen te liggen, zoals een defecte telefoon. Ook heb ik aangegeven dat een fabrikant echt niet voor de lol een handshake inbouwd. Waarom zouden ze anders? Als je die vraag nou eens gewoon beantwoord en uitlegt waarom voor jou een handshake zo onbenullig is, zodat we inhoudelijk daarover in gesprek kunnen gaan, lijkt me nuttiger voor TS dan een debat over of een gloeilampje wel of niet kapot gaat als het voltage wordt verdubbeld maar de stroom gelijk blijft/toeneemt/afneemt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee,je hoeft het niet te herbekrachtigen, zeg maar gewoon niets als je er geen zin in hebt.
Jammer van de laatste smilie je spreekt jezelf ze wel tegen dat je het oke vind

Je hebt degelijk gezegt 5A 2A.

Daarbij ga je met een voeding van hetzelfde vermogen ineens 10v in hetzelfde lampje zetten, dat kan gewoon niet. of je bedoelt iets anders en je kan het niet uitleggen.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Een gloeilampje (5Volt) aan een voeding die 10 Watt kan leveren (5V, 2A)

Echt... serieus, dat je daar nog over gaat lopen zaniken in dit topic, snap ik niet haha. Als je er nog wat over kwijt wil, gebruik het cafe El-Kroeg topic maar... vervuil dit topic niet met jouw misvattingen van mijn zinnen :)
Ik zal daar op je wachten.

SG of HK ook prima :P

Met die smiley bedoel ik eigenlijk "Ik vind dit erg droevig, maar kan er wel om lachen", fyi

[ Voor 18% gewijzigd door alexandersamson op 09-10-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je bent gewoon net niet duidelijk genoeg geweest, nuff said. Doe maar alsof het aan mij ligt, prima.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Zeg dan gewoon dat ik niet duidelijk ben en ga dan niet gelijk mij een les lopen lezen voor elke misvatting die je maakt van mijn zinnen. Dan kan ik er ook nog wat mee :)

Maar mijn vraag aan jou nu eigenlijk is, om OT te blijven, vind je handshaking wel of niet noodzakelijk op zo'n apparaat en waarom vind je dat, want nu begin ik daar wel nieuwsgierig naar te raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee ik vind het niet noodzakelijk.

Ik vind het horen in het straatje "je legt je bankpas ook niet op een magneet"

Ik geloof niet dat het mijn inductie pas sloopt (mijn bibliotheekpas ligt vaak in de buurt van de tb oplader en doet het nog) maar ja niet alle rfid's hebben de zelfde afstemkring en kunnen dus anders reargeren.

Bij hogere vermogens kan het handig zijn uit het oogpunt van energiebesparing en uiterlijk brandveiligheid en levensbedrijgende velden (Even in een extreme trekken, je moet waarschijnlijk geen rare metalen voorwerpen leggen op het elektrische snellaadstation voor een elektrische stadsbus zonder handshake)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Daar heb je wel een punt, een weldenkend mens zou zijn pasjes inderdaad niet zomaar op de oplader leggen...

met tb bedoel je een Oral-B tandenborstel (of iets in die trend)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja die paarse boven

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:20

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar hoe zit het dan met de spoelen in oordopjes of de speakers van de telefoon? Gaan die niet het veld opvangen? Of hebben die een 'resonantie' frequentie die ver van de laadfrequentie ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Dat is interessant. Dat zou eens uitgezogd moeten worden. In principe zou er een stroom moeten lopen door het spoeltje -en dus de uitgang- van het oordopje. Wat ik mij afvraag is of de magneet in zo'n oordopje een dempende of versterkende werking heeft op de koppeling tussen beide spoelen. Ik denk een dempende.
Theoretisch zou iets wat op de ingang van een oordopje staat, zoals een mp3speler, kapot kunnen gaan.
Wat is mij dan wel afvraag is in hoeverre dat kan. Want meestal staat er aan de uitgang van een mp3 speler of iets dergelijks een transistor om het audiosignaal te versterken. Zolang er geen basisstroom loopt zou deze sperren en zou je tot de max toelaatbare sperspanning/stroom geen problemen moeten ondervinden.
Nu herhinner ik mij wel een keer dat ik per ongeluk 12 volt had gezet op het linkerkanaal van mijn oude iPod touch, die muziek aan het spelen was. Ik probeerde een ledje te laten knipperen op de muziek, had daarvoor een schakeling gemaakt met een transistor, een ledje en een kapotgeknipte 3.5mm jack kabel. Maar in plaats van het linker kanaal op de basis van de transistor aan te sluiten, sloot ik deze aan op de emitter en sloot ik 12v aan op de collector. De basis was door een fout al aangesloten op 12v die live was...Raar verhaal ik weet het. Maar sindsdien werkt het linkerkanaal van de ipod niet goed meer. Het geluid is zo'n 3x zo zacht uit een linkeroordopje dan aan de rechterkant. Theoretisch kan je dus via het ingangskanaal met zo'n 12V en een onbekende hoeveelheid stroom (voeding was een 12V 1A adapter) een ingang van een iPod touch opblazen. Als je zoveel vermogen geinduceert krijgt in een oordopje, kan je dat dus ook met een oordopje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

*zoekt oordopje*

Niets, nada, noppes

[ Voor 41% gewijzigd door Fish op 14-10-2013 19:54 ]

Iperf