Videokaart upgrade probleem

Pagina: 1
Acties:

• barchetta1
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Twee weken geleden heb ik de Sapphire 7950 3GB Boost videokaart geïnstalleerd in mijn huidige computer. Mijn huidige computer heeft 3 jaar stabiel zonder problemen gedraaid.

Specificaties:
Processor: I7 950
Moederboard: Asus P6X58D-E
Ram: Corsair 8GB (CMX8GX3M2A1333C)
Videokaart: Asus HD 5850
Voeding: Cooler Master Silent Pro 850W
Hardeschijf (ssd): OCZ Agility 2

De Sapphire 7950 3GB boost vervangt mijn oude Asus 5850.

Ik heb de AMD (ati) drivers eraf gehaald en met mijn nieuwe kaart de nieuwste drivers geïnstalleerd. Nu heb ik last van het volgende probleem:
Mijn beeld hangt (freezed even) wordt vervolgens even zwart, na het zwarte beeld terug in Windows krijg ik de melding: AMD stuurprogramma reageert niet meer en is hersteld. Dit probleem doet zich soms een paar keer achter elkaar voor en soms een paar minuten later.

Het valt me op dat het heel vaak gebeurt als ik in windows of op het internet bezig ben.
Tijdens het gamen vrijwel geen last. De temperaturen blijven onder de 63 graden.

Het volgende heb ik geprobeerd om het probleem op te lossen:
-Drivers opnieuw eraf gehaald en vervolgens geïnstalleerd met zowel de laatste stabiele driver van de amd site als de laatste beta driver.
-Drivers opnieuw eraf gehaald en vervolgens met driver sweeper (in veilige modus) en normale modus alles van amd eraf gehaald, vervolgens weer geïnstalleerd.
-Bios update uitgevoerd.
-Windows 7 volledig opnieuw geïnstalleerd, laatste drivers van moederboard geïnstalleerd (chipset etc), vervolgens opnieuw videokaart drivers geïnstalleerd.
-Naar de winkel teruggestuurd, die hebben de kaart een heel weekend gedraaid zonder problemen. Geen defecten gevonden en willen de kaart daarom ook niet ruilen voor een ander.

Heeft iemand ideeën/suggesties?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:06

Nemesizz

Untouchable

Gebruik je ook een mulit-monitor setup (2 of 3 schermen)?

Kan namelijk zijn dat wanneer je 2 schermen gebruikt dat de kaart een te lage kloksnelheid pakt waardoor de kaart crashed (zwart scherm > driver reset > melding van windows).
Dit kan dus gebeuren bij multi-monitor setup, maar komt soms ook door hardwareversnelling van je internet browser. Dan kijk je bijvoorbeeld een filmpje (YT of iets dergelijks) en dan kan het gebeuren dat de kaart ook daar de verkeerde kloksnelheid en voltage pakt en dan crashed de kaart (weer).

Sommige kaarten hebben hier last van. Dit komt doordat AMD Powerplay (zo heet die 'feature') dan niet de juiste kloksnelheid en voltage pakt wanneer het nodig is.
Bij een enkel scherm alleen op je desktop (verder niks grafisch aan de hand) kan dat ding op een lage snelheid 'pruttelen' met een laag voltage. Bij 2 of meer schermen moet de snelheid al wat omhoog om beide schermen van beeld te voorzien (ik had zelf bij m'n Radeon dat het 2e scherm knipperde/flitste en schiffers in beeld kreeg).

Als je die kaart vervolgens opstuurd naar de winkel, en ze testen hem daar op 1 scherm en gewoon dom op de desktop is het vrij logisch dat de fout niet geconstateerd word (je geeft niet aan in je verhaal wat en vooral hoé ze de kaart getest hebben). Zelf heb ik wel eens stage gelopen bij 'computer boeren' en viel me op dat sommige mensen (mede stagiaires) dingen op een verkeerde manier testen.
Heb zelfs dingen gezien/gehoord van een defecte kaart word ingeleverd, plop in het moederbord, "oh geeft nog beeld, dus werkt gewoon" kaart eruit "defect niet gevonden". Terwijl het probleem bijvoorbeeld optreed wanneer je drivers installeerd, of dat het probleem alleen optreed bij gamen of iets dergelijks.

Zelf als ik een RMA indien ofzo zet ik er meestal heel duidelijk bij wanneer het gebeurt, wat ik zelf al getest heb.

Soms is het probleem op te lossen met een BIOS update van de videokaart (ben ik zelf niet zo happig op), of handmatig de snelheid goed zetten (via CCC Overdrive, of Afterburner of iets dergelijks).

Ik zeg niet meteen dat dit daadwerkelijk het probleem is, maar een aantal symptomen komen wel overeen.

[ Voor 15% gewijzigd door Nemesizz op 01-10-2013 17:48 . Reden: toevoeging ]

• barchetta1
  • Niet online
Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik echter maar één monitor (Acer H243Hbmid).
De hardwareversnelling had ik in Firefox uitgezet maar nog steeds hetzelfde probleem.
Zodra ik de videokaart weer terug heb van de winkel ga ik in de CCC overdrive kijken en er eventueel aanpassingen in doen.
Het verhaal over de verkeerde voltages en clocksnelheden tijdens bijvoorbeeld filmpjes op YT kijken lijkt misschien wel het probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door barchetta1 op 01-10-2013 18:09 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Het beste kun je zien of je kloksnelheden kloppen met GPU-z, die houd van die mooie grafiekjes bij en kun je vrij duidelijk aflezen hoe snel de kaart draaide en wanneer.

Zo kwam ik er ook achter met mijn Radeon 5770 (tijdens gamen) dat de snelheid te ver achterbleef, en dat wanneer ik 2 schermen aansloot dat de kaart ook te laag draaide qua snelheid (CCC gaf aan dat de snelheid wel klopte, GPU-z grafiekjes gaven aan dat de GPU te laag draaide).

• barchetta1
  • Niet online
De waardes die de kaart hoort te hebben heeft die ook.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/29w0ro6.jpg
In idle gebruikt de kaart echter:
Clock: 300 mhz
Memory: 150 mhz
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/33urgbl.jpg
Lijkt me erg weinig voor in Windows, heb ze daarom ook verhoogt naar Clock: 400/500 en Memory 300 maar helaas geen verschil. 700/700 doet ook niet veel goeds.
Ook java opnieuw geïnstalleerd, met en zonder hardware acceleratie geprobeerd.
Display driver blijft crashen in Windows, in game doet die het prima.

• ViperTim
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-07-2025
Dit probleem heb ik ook gehad. Wat me opviel was dat het geheugengebruik van internet boven de 1 GB was de PC heel gek ging doen en zo ook het gene kreeg wat jij beschrijft. Ik moest dan gelijk opnieuw opstarten want als het nog een paar keer gebeurde kreeg ik BSOD.

NU heb ik een Nvidia kaart in me PC en heb ik dat probleem van driver niet meer reageert meer. Wel dat als het geheugengebruik van internet tegen de 1 GB aanloop dat Internet explorer ook gek gaat doen en niet meer reageert.

Tot zover heb ik niet geen echte oorzaak gevonden op het probleem.

• barchetta1
  • Niet online
Bedankt voor je reactie.
Ik krijg geen BSOD's, alleen maar driver crash met even zwart beeld en daarna een melding.
Het gebeurt in zowel firefox, chrome en IE en ze gebruiken ongeveer 0,5 GB max.
Misschien is het inderdaad beter om over te stappen als er geen oplossing is.

[ Voor 7% gewijzigd door barchetta1 op 03-10-2013 00:35 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zet je geheugen snelheid eens naar 900Mhz (hogere geheugensnelheid is belangrijker dan GPU snelheid voor beeld weergeven in Windows). Moest mijn Radeon toen op 400/900 zetten (GPU/MEM) en voltage had ik op middel settings gezet (de stap tussen idle en load voltage, zo lang je niet boven de maximale load voltage komt zit je hoe dan ook wel veilig).

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-02 16:35
Heb je de kaart al in een andere machine geprobeerd?

const { signature } = await fetchProfile()

• ViperTim
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-07-2025
barchetta1 schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 20:56:
Bedankt voor je reactie.
Ik krijg geen BSOD's, alleen maar driver crash met even zwart beeld en daarna een melding.
Het gebeurt in zowel firefox, chrome en IE en ze gebruiken ongeveer 0,5 GB max.
Misschien is het inderdaad beter om over te stappen als er geen oplossing is.
Ik zeg niet dat je perse Nvidia moet kopen. Ik maakte die keuze omdat ik het gewoon wilde.
Er zal best een oorzaak en oplossing voor het probleem zijn, alleen weet ik die zelf niet, maar een ander misschien wel.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Laatst dit probleem tegen gekomen bij een systeem met een Hd7970 met exact hetzelfde probleem. Het probleem is AMD powerplay dat niet helemaal correct werkt bij ieder systeem.

Download "Msi Afterburner" en in de directory (installatie map) vindt je een bestand dat "MSIAfterburner.cfg" heet. Open dit met kladblok/notepad. Hierin vindt je een regel waar staat "UnofficialOverclockingMode", hierachter staat een 0. Verander die 0 in 1, herstart.

Hopelijk dat dit je probleem oplost ;).

• barchetta1
  • Niet online
JustwilliamNL schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 20:43:
Download "Msi Afterburner" en in de directory (installatie map) vindt je een bestand dat "MSIAfterburner.cfg" heet. Open dit met kladblok/notepad. Hierin vindt je een regel waar staat "UnofficialOverclockingMode", hierachter staat een 0. Verander die 0 in 1, herstart.
Ik heb dit geprobeerd, maar de driver crashed nog steeds.

Ondertussen heb ik de kaart getest bij een vriend van mij.
Hij heeft toevallig exact dezelfde (Sapphire 7950 Boost 3gb) die in zijn computer goed draait. Ik wissel de kaart om met die van mij en de driver crasht de hele tijd.
Moet wel aan de kaart liggen lijkt mij?
Pagina: 1