Cisco rv180 PPPoE over VLAN6

Pagina: 1
Acties:

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben bezig om de experia box die nu gebruikt wordt voor het FTTH van KPN het huis uit te krijgen, en heb daarom een Cisco RV180 aangeschaft.

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten komen er uit de FTU 3 Vlans, 6 voor internet, 4 voor TV en 7 voor telephone.

KPN gebruikt PPPoE over vlan 6 om een IP adres te krijgen.
Graag zou ik dit zelfde willen doen met deze router, op het forum vind ik wel een stappen plan voor een andere router, maar ik krijg het niet voor elkaar met deze cisco router

Wat ik op dit moment heb gedaan is:
- onder Networking - Lan - VLAN membership -> VLan 6 toegevoegd en gezet op enabled, enabled,untagged,untagged,untagged,untagged
- onder Networking - Lan - VLAN membership -> VLan 1 veranderd naar enabled, enabled, exluded,excluded,excluded, Tagged
- onder QoS - Profiles ->profile toegevoegd met een medium priority genaamd "internet"
- onder QoS - Profile binding -> vlan 6 aangezet voor "any service" voor het profile internet
- onder Networking - WAN - PPPoE profiles -> profile toegevoegd genaamd kpn met de setings (kpn@direct-adsl, kpn,enabled, auto, keep connected)
Maar heb het ook geprobeerd met:
- onder Networking - WAN - PPPoE profiles -> mySpoofedMacAddres@direct-adsl, kpn,enabled, auto, keep connected
- onder Networking - WAN - IPV4 WAN internet -> selected PPPoE , beide profielen geprobeerd, default,mac adres van experia box gespooft
Maar ook:
Under Networking - WAN - IPV4 WAN internet -> selected PPPoE , beide profielen geprobeerd, default, eigen mac adres

In de log krijg ik het volgende: [rv180][System][NONE] pppoeMultipleEnableDisable: pppoe enable failed
Ik heb een vermoeden ik hierdoor geen IP adres krijg.
op de router heb ik de latest firmware gezet: 1.0.3.10

Op het internet lees ik trouwens det PPPoE over VLAN 6 moet gaan, hoe kan ik dit instellen?
Of nog beter, zijn er meer mensen die dit voor elkaar hebben gekregen met iets anders dan een TP-Link

Alvast bedankt!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik ken die RV series niet dus ik kan je alleen generiek vertellen wat je moet doen. Namelijk het volgende.

Als je alleen internet wilt (en dus geen tv en telefoon gebruikt) moet je zorgen dat je op je router's WAN-poort een VLAN gedefinieerd hebt, tagged met nummer 6. Over díe interface moet je vervolgens PPPoE doen.

Edit: even de manual doorgekeken en 't lijkt erop dat deze router geen VLANs op de WAN-interface ondersteunt. Dus je zult sowieso een switch moeten gebruiken volgens onderstaand.

Als je meer wilt dan alleen internet moet je waarschijnlijk een switch ertussen stoppen met 802.1q-ondersteuning (vlans dus.) Daarop maak je een poort met vlans 4, 6 en 7 tagged en vervolgens een poort elk voor die vlans untagged. De poort met vlan 6 prik je je router in en die laat je gewoon PPPoE doen zoals altijd. In de poort voor telefonie prik je je Experiabox en in die voor TV je decoder. (Of je zet 4 en 7 tagged op een poort en hangt daar je experiabox aan, wat je maar wilt.)

Ik neem hier even aan, omdat de router een aparte 'WAN' poort heeft, dat 'ie niet zelf die extra vlans (4 en 7) naar een switchpoort door kan zetten. Zo wel kun je de switch overslaan.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 01-10-2013 18:02 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Madcat
  • Niet online
Het doel is inderdaad om te beginnen met internet aan te sluiten.

Op de WAN poort kan ik volgens mij geen VLAN defineren, omdat het daar binnenkomt.
Op de LAN poort heb ik de verschillende VLANS gesplit en op elke poort staat nu UNTAGGED vlan 6 en VLAN 1 is excluded van alle poorten bevalve poort 4
VLAN 4 en 7 "drop" ik dus gewoon

Is het de bedoeling dat VLAN 6 TAGGED op de lan poorten komt?
Achter de router heb ik geen managed switchen meer zitten, "begrijpen" die het verkeer dan wel?

Achter de switch lukt het mij trouwens ook niet om een PPPoE aan te maken, of heeft dat te maken met het feit dat ik juist VLAN 6 moet taggen?

Waar moet ik naar zoeken om te kijken of ik VLAN's op de WAN poort kan managen?
Ik heb wel een "profiel" aangemaakt zodat ik het verkeer van VLAN6 kan managen, maar daar valt PPPoE dan weer niet onder.
Wat je dus eigenlijk zegt is dat ik een miskoop heb gedaan?

[ Voor 17% gewijzigd door Madcat op 01-10-2013 19:08 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet een switch vóór je router hebben die VLANs snapt. Wat je achter je router doet is je eigen zaak, daar hoef je in principe niet te vlannen tenzij je gescheiden netwerken wilt gebruiken.

• Madcat
  • Niet online
De cisco RV180 is een router die ook een managed switch is en dus vlans kan managen

Hoe het nu is:
Internet - FTU - Experia box als router - Airport

Hoe ik het graag zou willen:
Internet - FTU - Cisco als router met PPPoE op vlan 6

Hoe ik het waarschijnlijk zou moeten:
Internet - FTU - Cisco als switch met VLAN 6 op alle poorten - Airport als router metr PPPoE

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Madcat schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 19:17:
De cisco RV180 is een router die ook een managed switch is en dus vlans kan managen
Alleen aan de LAN-kant. Aan de WAN-kant ondersteunt 'ie dat -zover ik kan vinden- niet.
Hoe ik het graag zou willen:
Internet - FTU - Cisco als router met PPPoE op vlan 6
Dat gaat 'm niet worden.
Hoe ik het waarschijnlijk zou moeten:
Internet - FTU - Cisco als switch met VLAN 6 op alle poorten - Airport als router metr PPPoE
Kan, dan gebruik je de Cisco niet als router. In dat geval, zet tagged 4,6,7 op poort 1, untagged 6 op poort 2, stop je FTU in poort 1 en de WAN-poort van je airport in poort 2. De WAN-poort van je cisco laat je leeg.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 01-10-2013 19:28 ]

• Madcat
  • Niet online
goh dat is vervelend om te horen, het was eigenlijk wel de reden waarom ik hem gekocht heb.
Hoe heet de feature dat er ook VLAN's aan de WAN kant gemanaged moeten worden?
Zodat ik kan zoeken welke router van cisco deze functionaliteit wel heeft.

Ik merk wel dat er een hele wereld achter de netwerk infrastructuur zit die ik eerder niet voor ogen had, "even zoeken op wat termen" is blijkbaar niet voldoende. Maar goed dat er nog echte tweakers met verstand van zaken op dit forum zitten :)

[ Voor 44% gewijzigd door Madcat op 02-10-2013 08:31 ]

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 19:08
Op http://www.netwerkje.com/ staat meer achtergrond info over je kpn verbinding

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Madcat schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 07:05:
goh dat is vervelend om te horen, het was eigenlijk wel de reden waarom ik hem gekocht heb.
Hoe heet de feature dat er ook VLAN's aan de WAN kant gemanaged moeten worden?
Zodat ik kan zoeken welke router van cisco deze functionaliteit wel heeft.
Daar is niet echt een naam voor. 802.1Q-ondersteuning, maar dat kan vervolgens nog steeds van alles betekenen.

Meestal kom je al een eind als je een router hebt met 802.1q-ondersteuning zonder specifieke wan- en lan-poorten.

• Madcat
  • Niet online
@chickpoint: dat is daar ik inderdaad alle informatie vandaan heb.

@ Cyber
in de handleiding staat het volgende:
Virtual Networks
The access point also supports multiple SSIDs for the use of virtual networks (up to 4 separate virtual networks), with 802.1Q-based VLAN support for traffic separation.

Ik dacht dat als de router vlans kon splitsen dat ik er was, maar blijkbaar is dat niet het geval :/

• Madcat
  • Niet online
Bij Salland Automatisering waar ik de router heb gehaald heeft gelukkig goede service en kan hem omruilen.

Welke router met de volgende eisen zouden jullie aanbevelen?

- Het moet zonder gebruik te maken van de experia box verbinding kunnen maken met het KPN glasvezel netwerk dat over VLAN 6 gaat
- PPPoE inc VLAN support (wat de RV180 blijkbaar niet heeft)
- 802.1Q VLAN support
- Gigabit ethernet aansluitingen aan de lan kant
- goede performance met hoge netwerkload (>100Mbit naar buiten)
- VPN server (IPSec) is een zeer sterkte pre
- IPv6 ondersteuning is een sterkte pre
- Wifi is een pre, maar zeker niet noodzakelijk
- een stabiele router die niet zoals de experia box om de zoveel tijd gereset moet worden

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mikrotik RB2011-serie. Specifiek, http://routerboard.com/RB2011UAS-2HnD-IN.

[ Voor 54% gewijzigd door CyBeR op 03-10-2013 19:21 ]

Pagina: 1