[Advies] High-End Desktop

Pagina: 1
Acties:

• Keesr
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2017
Beste tweakers,

Het wordt nodig tijd mijn vertrouwde E8500 eens te gaan upgraden. Ik heb er nu ondertussen zo'n vijf jaar plezier van gehad maar het begint allemaal wat aan de trage kant te worden. In principe ben ik gewoon op zoek naar een allrounder met het oog op de toekomst en een levensduur van zo'n 3-4 jaar.

Het systeem krijgt in principe de volgende doeleinden:
  • Vormgeving van drukmateriaal; denk aan InDesign en Illustrator.
  • Nabewerking fotografie; Lightroom en Photoshop.
  • Gaming; Diablo 3, Battlefield 4 en in de toekomst vast wat andere titels.
Ik heb gisteren het volgende samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 288,-€ 288,-
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 174,-€ 174,-
1Club3D Radeon HD 7990€ 469,-€ 469,-
1Western Digital Black SATA 6 Gb/s WD1002FAEX, 1TB€ 71,95€ 71,95
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 134,-
1be quiet! Dark Power Pro 10 750W€ 149,90€ 149,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.286,85

Het volgende neem ik mee uit mijn oude systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R4 Titanium Grey€ 92,14€ 92,14
1Dell Ultrasharp U2711 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Intel 520 120GB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 221,14

Nu ben ik alleen niet helemaal zeker over de grafische kaart. Het liefste zou ik eigenlijk gaan voor een single GPU oplossing maar ik vraag me af in hoeverre dat voor een goede beleving gaat zorgen op 2560x1440. Heb niet perse iets tegen SLI of een Crossfire oplossing maar mijn motto is dat minder componenten zorgt voor minder ellende. ;) Het maximum dat ik voor een GPU wil uitgeven is zo'n 600 euro en met de pricedrop van de 7990 lijkt het me met oog op de toekomst de beste oplossing.

Heb ik dit mis of is het wellicht beter om te wachten op de nieuwe kaarten van AMD?

De twee belangrijkste voorwaarden zijn eigenlijk: snelheid en stabiliteit.
Koeling enzo is nog niet meegenomen, kijk nu enkel naar de componenten. Het maximum budget is trouwens 1500 euro.

Iemand nog tips voor mij?

Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk dat je nauwelijks wat gaat hebben aan die i7, je doet niet echt dingen die de HT op de cpu heel goed gebruiken, of uberhaupt 8 threads spawnen.. Je hebt meer aan een 4670k met overclock. Het moederbord lijkt me ook wat duur. Dat geld van die 2 dingen zou je ook in je GPU of andere dingen kunnen stoppen. al heb je natuurlijk wel een redelijk budget. Paar SSD'tjes in raid 0 als werkruimte misschien?

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 01-10-2013 17:58 ]

specs

• Keesr
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2017
maratropa schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 17:56:
Ik denk dat je nauwelijks wat gaat hebben aan die i7, je doet niet echt dingen die de HT op de cpu heel goed gebruiken, of uberhaupt 8 threads spawnen.. Je hebt meer aan een 4670k met overclock. Het moederbord lijkt me ook wat duur. Dat geld van die 2 dingen zou je ook in je GPU of andere dingen kunnen stoppen. al heb je natuurlijk wel een redelijk budget. Paar SSD'tjes in raid 0 als werkruimte misschien?
Bedankt voor je reactie.

Ik zal me dan nog maar eens wat dieper in de materie moeten verdiepen ( i5 tegenover i7 ) om te bekijken of dat het extra geld wel waard is. Ik fotografeer met een D800 (grote raw bestanden), zowel als hobby als voor opdrachtgevers en dacht dat HT wel een meerwaarde vormt bij het exporteren. Als die extra threads niet gebruikt worden dan is dat natuurlijk een beetje overbodige luxe.

Nu bewerk ik af en toe wel eens video maar dat is (voor nu) niet iets waar ik het systeem op af hoeft te stemmen eigenlijk. Vandaar heb ik het ook niet vermeld, wellicht dat dat speelt in de toekomst. Geld besparen is natuurlijk nooit weg. ;)

Het plaatsen van SSD in raid heb ik nog niet aan gedacht, goed punt!

Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
RAW import en export zijn vaak wel beter ge-thread idd. Ik weet alleen niet of Lightroom goed van HT gebruik maakt, voorzover ik weet niet zo heel erg. Volgens mij spawned lightroom zo veel threads als dat je echte cores hebt, geen virtuele. Op m'n 3930k zie je ook dat hij maar 6 threads gebruikt bijv. bij exporteren. Dan zou je dus niet zo veel hebben aan die extra virtuele cores. Je blijft houden dat HT geen echte cores zijn en dus niet altijd voor dezelfde snelheidswinst kunnen zorgen. Ik zou het geld wat je bespaart met een i5 een hele dikke koeler kopen zodat je hem een goeie OC kan geven. Dat heeft bijna altijd een snelheidseffect.

SSD's zijn op zich al heel snel, maar als je toch geld hebt kan een raid setje wel leuk zijn voor games en als werkplek voor grote tiff's oid. Voor lightroom is het vooral belangrijk dat de previews/catalogus op de SSD staat, en niet de RAW's zelf.

Zolang opslag niet zo snel is als RAM blijft het een bottleneck denk ik altijd maar. :)

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 01-10-2013 19:04 ]

specs