Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:39

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit eigenlijk met een voor mij vervelende issue. Tijdens mijn werk luister ik regelmatig via mijn eigen mp3 device naar muziek. De reden dat ik doe is voornamelijk omdat ik mezelf dan kan afzonderen van de rest. Een moment dat ik me kan concentreren op mijn werk, zonder dat ik wordt afgeleid door andere collega's.

Nu heeft mijn werkgever mij recent verboden naar muziek te luisteren dmv, oordopjes of een headset. Eerlijk gezegd vind ik dit echt heel vervelend, het moment dat ik mezelf kan focussen wordt hierdoor van mij afgenomen. Daarnaast ben ik snel afgeleid en is dit ideaal om even rust te vinden (Ik werk met +/- 30 sales collega's die de hele dag aan het bellen zijn, en zo nu en dan behoorlijk luidruchtig zijn).

Ik ben nieuwsgierig naar jullie reacties. Misschien levert het mij goede onderbouwingen op die ik kan gebruiken mijn werkgever te overtuigen het toch toe te laten.

Alvast bedankt!

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Heb je niet aangegeven waarom je muziek luistert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Oh ja, dat heb ik al meerdere keren aangegeven.

[ Voor 32% gewijzigd door Marchel op 01-10-2013 17:03 ]

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat is je werk? Misschien hebben die salescollega's er over geklaagd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:48
Wat doe je voor werk? Als je zelf ook op sales zit en bijvoorbeeld de telefoon moet opnemen.
Kan ik me voorstellen dat de baas misschien bang is dat je de telefoon niet hoort en daardoor misschien een mogelijke sales mist.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Ik werk hier als pre-sales consult, ondersteunend aan sales. En heb ook een telefoon die regelmatig overgaat. Maar het leuke is dat mijn toestel gekoppeld staat via mijn headset dus die hoor ik altijd overgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

En wat is de motivatie van je werkgever dan?

Op zich kan ik mij er wel iets bij voorstellen vanuit zijn kant, je sluit je af voor je collega's. Maar of dat jouw of hun werk negatief beïnvloed?

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
De motivatie is dat iedereen bereikbaar moet zijn voor collega's. Zonder dat zij iemand op de schouders hoeven te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Dat is dan toch een duidelijke reden

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Inderdaad, dat is ook zo. Echter was ik nieuwsgierig naar jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

Als het was om kijk en luistergeld buiten de deur te houden had ik nog wel een paar adviezen voor je, maar als het dus om deze reden is zal je naar een andere oplossing moeten zoeken.

Wellicht kan je afspreken dat je gedurende de dag een aantal uur op een werkplek gaat werken die rustiger is zodat je zaken kan afwerken waar je anders niet aan toe komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lijkt me een goede reden. Als je werk is je collegas te ondersteunen moet je ze kunnen horen en moeten ze je gemakkelijk aan kunnen spreken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Heeft je werkgever ook de factuur van BUMA/STEMRA betaald? Zo niet, dan mag je inderdaad niet naar muziek luisteren tijdens je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Is dat niet voor muziek die via luidsprekers aan staat, of is dat ook voor je eigen muziek die alleen jij luistert op je eigen mp3 speler?
Lijkt me een goede reden. Als je werk is je collegas te ondersteunen moet je ze kunnen horen en moeten ze je gemakkelijk aan kunnen spreken.
Ik weet niet wat voor een koptelefoon/oordopjes TS heeft, maar ik heb op mijn werk zo ongeveer permanent oordopjes in en ik kan het prima horen als iemand me wat zegt. Een hele enkele keer moet diegene het een tweede keer zeggen.

Collega van me heeft noise cancelling koptelefoon, ja die hoort het niet als hij hem opheeft. Dus gooi je wat tegen hem aan of vraag je zijn buurman tegen hem te tikken. Woopdiedoop.

Tenzij TS echt continu moet praten met zijn collegas zie ik echt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Nou ik heb over ear koptelefoons die met regelmaat zo hard staan dat ik niets anders meer hoor. Anders kan ik soms gewoon niet werken. Als er vier mensen om mij heen met elkaar aan het praten zijn dan kan ik me echt niet concentreren. Als iemand mijn aandacht wil dan tikken ze me aan, of sturen ze me een lync bericht. Dat is ook gewoon geaccepteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Marchel schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 17:06:
De motivatie is dat iedereen bereikbaar moet zijn voor collega's. Zonder dat zij iemand op de schouders hoeven te tikken.
Het is behoorlijk irritant als je dat vaker moet doen hoor. Ik luisterde zelf ook vaker naar muziek tijdens m'n werk en m'n collega's ook. Een radio was niet mogelijk en af en toe wil ik me graag goed concentreren en daarbij helpt voor mij muziek. Het was niet dat ik mijn geluid bijzonder hard had staan, maar op een gegeven moment ben ik gewoon niet meer bereikbaar. Ik had m'n muziek en ik keek op m'n scherm. Ik hoorde geen telefoon.

Dat kan dus ook behoorlijk kut werken. Ik zou het zeer goed begrijpen als een werkgever dit niet echt prettig vindt.

Als het je trouwens gaat omdat het te luidruchtig is, dan zijn daar ook andere oplossing voor. Je hebt bijvoorbeeld ook een soort koptelefoon die het geluid reduceert waardoor het bijna lijkt alsof je in een stiltekamer zit, maar waarmee je wel nog alles eigenlijk hoort. Kan je baas weinig van zeggen, lijkt me zo :) Kan alleen geen linkje vinden momenteel!

[ Voor 20% gewijzigd door stin op 01-10-2013 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Marchel schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 16:59:
Beste Tweakers,

Ik zit eigenlijk met een voor mij vervelende issue. Tijdens mijn werk luister ik regelmatig via mijn eigen mp3 device naar muziek. De reden dat ik doe is voornamelijk omdat ik mezelf dan kan afzonderen van de rest. Een moment dat ik me kan concentreren op mijn werk, zonder dat ik wordt afgeleid door andere collega's.

Nu heeft mijn werkgever mij recent verboden naar muziek te luisteren dmv, oordopjes of een headset. Eerlijk gezegd vind ik dit echt heel vervelend, het moment dat ik mezelf kan focussen wordt hierdoor van mij afgenomen. Daarnaast ben ik snel afgeleid en is dit ideaal om even rust te vinden (Ik werk met +/- 30 sales collega's die de hele dag aan het bellen zijn, en zo nu en dan behoorlijk luidruchtig zijn).
...
Je omgeving is onderdeel van je werk. Klink misschien lomp,
maar in een dergelijke zaal is het nooit rustig en zal het ook nooit rustig worden.

Als je daar niet tegen kunt moet je jezelf afvragen of je op de juiste afdeling werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Marchel schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 17:06:
Tsja, dan is het terecht.

Ik moet ook gewoon bereikbaar zijn en luister dus ook niet naar muziek op mijn werk.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:16

Cyphax

Moderator LNX
Lethalis schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 08:57:
[...]

Tsja, dan is het terecht.

Ik moet ook gewoon bereikbaar zijn en luister dus ook niet naar muziek op mijn werk.
Biedt jouw werkgever je ook geen werkplek waar je je kan concentreren op je werk? En zo ja, heb je dat al aangegeven en doet je werkgever daar niets mee?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Wat een onzin. Als je je werk niet kan doen door luidruchtige collega's, dan zie ik geen probleem in naar muziek luisteren. Dat men je op de schouder moet tikken om je aandacht te krijgen is ofwel overdreven, ofwel staat je muziek veel te luid.

Bij de meeste dingen die ik doe luister ik zelf niet naar muziek, maar als ik moet programmeren dan zet ik om dezelfde reden een koptelefoon op m'n hoofd zodat ik niet afgeleid word met verhalen over m'n collega's kinderen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vind het niet zo gek dat je werkgever niet graag heeft dat je naar eigen muziek luistert. Afhankelijk van je bedrijfscultuur word je geacht bereikbaar te zijn en met een hoofdtelefoon op je hoofd zie je er erg afgesloten uit (wat ook je doel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:41

chem

Reist de wereld rond

Heb je al overwogen om slechts 1 oordopje in te doen?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-07 16:08
Ik snap beide kanten heel erg goed.
Ik zie niet in waarom je hierover in protest zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Ik ben zelf bijna klaar met mijn HR-opleiding en ik heb een bloedhekel aan zulke oudewetse bedrijven waar de baas maar beslist wat goed voor je is. Nu krijg ik waarschijnlijk van sommige mensen de reactie: "get used to it" maar ik ga van de kracht uit van mensen zelf en de weloverwegen keuzes die ze zelf kunnen maken. Als jij op je werk niet naar muziek mag luisteren vind ik dat echt (gechargeerd) overeenkomen met een strafkamp, ik denk dat je in Rusland of Noord-Korea namelijk ook niet mag luisteren naar muziek tijdens werk!

Daarnaast geeft TS aan dat het zijn werk bevorderd, ik zie dan ook niet in waarom zijn baas zo moeilijk doet. Misschien hoort het wel bij de bedrijfscultuur, maar dat neemt niet weg dat een bedrijfscultuur fout kan zijn.

Ik werk zelf bij een bedrijf met alleen maar jongeren in dienst en het management bestaat uit scholieren en twee directeuren.. We zijn hartstikke succesvol en dat komt mede omdat mensen zich af kunnen sluiten omdat we gewoon over-ear koptelefoons hebben met op elke computer een spotify account. Als we elkaar nodig hebben roepen we elkaar gewoon of sturen we elkaar een Facebook-berichtje.

Dat is de succesvolle organisatie waar het hartstikke leuk is om te werken. Ik moet er niet aan denken om in een organisatie te werken waar ik niet eens zelf mag beslissen of ik muziek kan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Anoniem: 455473 schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 15:37:
Dat is de succesvolle organisatie waar het hartstikke leuk is om te werken. Ik moet er niet aan denken om in een organisatie te werken waar ik niet eens zelf mag beslissen of ik muziek kan luisteren.
Eens! Alleen volgens mij is het zo helaas dat die soort bedrijven zoals jij hier beschrijft (waar het gewoon mag!) zeer zeldzaam zijn.

Dus de kans is groot dat je ooit in zo'n ouderwets bedrijf terecht zal komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet dat bedrijven niet voor het oprapen zijn. Toch zie je een grote verschuiving in de bedrijven waar de macht veel meer naar de werkvloer verschuift.

Ik zal zelf nooit in zo'n bedrijf werken. Dan begin ik wel voor mezelf of ik kijk verder naar een ander bedrijf dat wel zijn medewerkers waardeert.

Aan TS zou ik zeggen: leg je er niet zomaar bij neer, de echte verandering begint bij jezelf en je hebt een meer dan valide punt. Je kan niet alles veranderen, maar teveel mensen in deze maatschappij geven te snel op en zeggen dan maar: "het is maar zo".

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Marchel schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 16:59:

Nu heeft mijn werkgever mij recent verboden naar muziek te luisteren dmv, oordopjes of een headset.
dan gebruik je toch gewoon je laptopspeakers? Dan hoort iedereen tenminste ook wat muziek, en weten ze dat je nog wel betrokken bent bij de werkvloer. Anders kun je net zo goed een audioboek aan het luisteren zijn.
Als jij op je werk niet naar muziek je collega mag luisteren slaan vind ik dat echt (gechargeerd) overeenkomen met een strafkamp, ik denk dat je in Rusland of Noord-Korea namelijk ook niet mag luisteren naar muziek je collega mag slaan tijdens werk!

[ Voor 55% gewijzigd door indexample op 03-10-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-07 23:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik ben zelf bijna klaar met mijn HR-opleiding en ik heb een bloedhekel aan zulke oudewetse bedrijven waar de baas maar beslist wat goed voor je is. Nu krijg ik waarschijnlijk van sommige mensen de reactie: "get used to it" maar ik ga van de kracht uit van mensen zelf en de weloverwegen keuzes die ze zelf kunnen maken. Als jij op je werk niet naar muziek mag luisteren vind ik dat echt (gechargeerd) overeenkomen met een strafkamp, ik denk dat je in Rusland of Noord-Korea namelijk ook niet mag luisteren naar muziek tijdens werk!
Je hele vergelijking met een strafkamp slaat als een tang op een varken. Leer je dat bij je opleiding? Dat met 'ik ga van de kracht uit van mensen' is in die zin ook gebakken lucht.

Het is niet alsof de werkgever commentaar heeft op het soort eten dat je eet of dat je geen suiker in je koffie mag doen (zo, hebben we de matige vergelijkingen ook weer gehad :+). Nee, kennelijk werkt de topicstarter op een afdeling waar er regelmatig contact is met de andere werknemers. Dan kan ik er volledig inkomen dat de werkgever dat liever niet ziet. Kijk, het is denk ik niet dat het luisteren naar muziek het heikel punt is, maar meer dat je je zo afsluit van je omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:06

TNW

Admiral Freebee schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 09:03:
IAfhankelijk van je bedrijfscultuur word je geacht bereikbaar te zijn en met een hoofdtelefoon op je hoofd zie je er erg afgesloten uit (wat ook je doel is).
Bereik- of benaderbaarheid is een paradox. Hoe meer mensen je kunnen benaderen hoe groter de kans dat je in allerlei werkzaamheden wordt onderbroken. Het is belangrijk om er voor je collega's te zijn maar je moet niet overmatig bereikbaar zijn of in een omgeving zitten met allerlei afleidingen. Het verschilt ook per persoon, sommige mensen trekken zich niets aan van een lawaaiige omgeving, anderen juist wel.

Ik vind eerlijk gezegd oordopjes en hoofdtelefoons niet thuishoren op de werkvloer, maar als je dat doet om je te kunnen concentreren is dat een signaal dat je omgeving niet goed bij je werkzaamheden past.
Ik heb die issue ook, grote operations ruimte waarin er veel lawaai van andere mensen van andere afdelingen is, veel langslopend volk e.d. Ik vind dat behoorlijk storend, maar aangezien anderen er weinig last van lijken te hebben zie ik dat helaas niet snel veranderen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
Als iemand met oordopjes in tegenover je zit, lijkt het alsof ie niet luistert. Met één dopje komt ongeïnteresseerd over naar degene met wie je spreekt. In een pre-sales functie kan ik me dus goed voorstellen dat oordopjes not-done zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-06 10:12
Bij mijn vorige werkgever hadden wij een kantoortuin, waardoor het behoorlijk luidruchtig kon zijn, ik deed dan altijd 1 oortje in om toch bereikbaar te zijn voor collega's en dan uiteraard het dopje uit op het moment dat er iemand tegen je praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bolletje schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 16:14:
[...]

Je hele vergelijking met een strafkamp slaat als een tang op een varken. Leer je dat bij je opleiding? Dat met 'ik ga van de kracht uit van mensen' is in die zin ook gebakken lucht.

Het is niet alsof de werkgever commentaar heeft op het soort eten dat je eet of dat je geen suiker in je koffie mag doen (zo, hebben we de matige vergelijkingen ook weer gehad :+). Nee, kennelijk werkt de topicstarter op een afdeling waar er regelmatig contact is met de andere werknemers. Dan kan ik er volledig inkomen dat de werkgever dat liever niet ziet. Kijk, het is denk ik niet dat het luisteren naar muziek het heikel punt is, maar meer dat je je zo afsluit van je omgeving.
Ik vind het weigeren van het luisteren van muziek een grove inbreuk maakt op de persoonlijke vrijheid van een persoon. Wie is een baas om je zo te kleineren om wel even te bepalen wat je wel of niet mag? Het is geen gebakken lucht, als het gebakken lucht was dan waren de organisaties als buurtzorg niet zo succesvol. Een bedrijf staat of valt bij de werknemers en niet door regels of protocollen.

Als een werknemer zich wil afsluiten, prima toch? Als ze hem nodig hebben kunnen ze een mail sturen, even langslopen of wat dan ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Anoniem: 455473 schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 17:20:
[...]

Ik vind het weigeren van het luisteren van muziek een grove inbreuk maakt op de persoonlijke vrijheid van een persoon. Wie is een baas om je zo te kleineren om wel even te bepalen wat je wel of niet mag? Het is geen gebakken lucht, als het gebakken lucht was dan waren de organisaties als buurtzorg niet zo succesvol. Een bedrijf staat of valt bij de werknemers en niet door regels of protocollen.

Als een werknemer zich wil afsluiten, prima toch? Als ze hem nodig hebben kunnen ze een mail sturen, even langslopen of wat dan ook!
Het is wel duidelijk dat jij nog niet geheel doorhebt hoe het er in de grote boze buitenwereld aan toe gaat. Binnen de wettelijke grenzen heb jij bij de meeste werkgevers maar te doen wat je werkgever je vraagt (oftewel als reactie op de opdracht 'spring' vraag je 'hoe hoog') en ga je geen eigen republiek beginnen binnen zijn/haar koningsrijk. Zeker als de cultuur binnen het bedrijf er absoluut niet naar is. Voor jou genoeg anderen hoor.

Ik denk dat TS eens met zijn baas moet gaan praten en de oorzaak van het dragen van een koptelefoon/oortjes bespreekbaar moet maken. Concentratieverlies door teveel kabaal om je heen heeft uiteindelijk gevolgen voor je productiviteit. Misschien dat verplaatsen van je werkplek binnen de ruimte (of erbuiten) een oplossing kan zijn. Of mogelijk dat de ruimte beter geschikt gemaakt kan worden voor het doel door wat simpele geluiddempende maatregelen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor mij genoeg anderen, maar voor hun ook genoeg anderen. Als jij ervoor kiest om een schaap te zijn, dat moet je zelf weten. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
eperon schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 16:13:
dan gebruik je toch gewoon je laptopspeakers? Dan hoort iedereen tenminste ook wat muziek, en weten ze dat je nog wel betrokken bent bij de werkvloer. Anders kun je net zo goed een audioboek aan het luisteren zijn.
En dat mag dus niet, want dat kost dus geld. Minimaal +-250 euro per jaar. Als de werknemers dat zouden betalen, prima, maar ik vind niet dat de werkgever daarvoor hoeft op te draaien. Dan zal het namelijk uiteindelijk worden doorberekend naar de werknemers en sommige werknemers willen misschien juist geen muziek luisteren omdat het geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
ik snap het wel, als je werkgever voor jou toestemming geeft om muziek te luisteren via een headset dan wil vervolgen iedereen dat en dan krijg je dat " maar pietje mag wel muziek luisteren en ik niet" blabla. Verder is het imo niet collegiaal om met je koptelefoon in bij je collega's te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-07 23:20

RvL

Aan de andere kant vind ik het ook niet erg collegiaal om van een ruimte waar andere mensen ook moeten werken een luidruchtig hok te maken.

Ik maak het hier ook regelmatig mee, er zijn een aantal collega's die een nogal dragende stem hebben (om het zo maar eens uit te drukken) en die wel van een geintje houden. Er zijn gewoon momenten waarop ik dat niet bij m'n werkzaamheden kan gebruiken. Dan zonder ik me ook graag even af. Soms via muziek, soms door naar een stilteruimte te gaan.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 20:50
Ik zit met een soortgelijk probleem.

Ik werk part-time (bijbaan/flexwerker) in een fabriek, waarbij ik met een luchtdruk nietpistool (tekker) meubelen stoffeer op een assemblage afdeling (massa productie).

80% van de tijd bevind ik mij nabij een rollerbaan, met om me heen een hoop dozen met stoffen materialen. Ter bescherming van mijn gehoor heb ik een IEM (in ear monitor) met comply foam dopjes en een MP3 speler met limiter.

Ik heb vanuit het bedrijf geen gehoorbescherming gekregen, hoewel ze dit wel beschikbaar heeft in de vorm van gele foam earplugs. Er loopt veel personeel zonder gehoorbescherming rond, en de foam earplugs zijn geregeld op waardoor ik uiteindelijk dus alleen de doppen van mijn IEM heb om mijn gehoor te beschermen. Zo zijn er meer aspecten (bijvoorbeeld medewerkers zonder veiligheidsschoenen/veiligheidsbrillen, machines met kapotte veiligheidsmechanismen, bezemen/blazen met een luchtspuit in de fabriek met als gevolg veel fijnstof in de lucht zonder het dragen van maskers/een deugdelijke afzuiginstallatie).

Komt na tweeënhalf jaar mijn leidinggevende naar mij toe en zegt hij dat ik nog maar 1 dopje in mag doen. Dit in verband met de veiligheid, ik kan volgens hem met muziek op gevaren niet aan horen komen. Dit terwijl ik mijn muziek net zo duidelijk kan horen als wanneer ik met gele foam dopjes naar de radio luister.
Mijn leidinggevende zijn onderbouwing: van de Arbo mag je maar 1 dopje in.

Ik begrijp zijn motivatie, allleen ben ik het oneens. De kans op gehoorschade/oogschade op mijn werkplek als gevolg van het beleid van het bedrijf is groter dan dat ik een ongeval krijg als gevolg van het feit dat ik door mijn muziek een collega niet kan horen bij potentieel gevaar (een doos met wat stof dat op me kan vallen!).

Bovendien vind ik dat bedrijven best met de tijd mee mogen gaan. Muziek maakt door de steeds grotere bereikbaarheid (smartphones, 4G, spotify) een steeds groter deel uit van onze maatschappij. Bij bedrijven waar doorgaans communicatie essentieel is vind ik het inderdaad logisch dat er geen muziek kan worden geluisterd. Maar daar waar het kan en verantwoord is moet het niet verboden worden. Als ik er fysiek en mentaal doorheen zit, dan is muziek echt een uitkomst en een boost. En als mijn praatgrage collega met wie ik niets te bespreken heb wat betreft het werk me weer lastig valt, is het ook een prachtige uitkomst.

Nu is bovenstaande situatie natuurlijk mijn ervaring/mening/kant van het verhaal. Maar nu ben ik benieuwd:

a) wat vinden jullie?
b) is er iemand die zijn/haar weg weet te vinden in de Arbo wetgeving?
c) mag een bedrijf deze verplichting überhaupt opleggen als het niet in de Arbo staat?

Wat betreft b, ik kan niets vinden, alleen dat bij 80 dB(A) gehoorbescherming nodig is. 1 oordopje in kan ik niets over vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

IngamerX schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 21:57:
Ik zit met een soortgelijk probleem.

[Heel verhaal]
Paar zaken:

- Die gele dopjes zijn toch voor gehoorbescherming? Je geeft aan dat ze geen gehoorbescherming geven maar wel gele dopjes. Die opmerking begrijp ik even niet.

- Als de dopjes soms op zijn moet je dit aangeven en moet dit verbeterd worden. Of andere (persoonlijke) vorm van bescherming die vaker gebruikt kan worden.

- Ik vind het logisch dat je in zo'n omgeving niet met muziek in de oren mag lopen. Jij zet het misschien niet al te hard, maar iemand anders wellicht wel.

- Arbo regels zijn wel online te vinden. Boven de 80db moet er volgens mij in gehoorbescherming voorzien worden. Als dit niet het geval is moet dit verbeteren. Is nog geen vrijbrief om zelf muziek in je oren te stoppen.

- En natuurlijk mag een bedrijf regels opleggen, bijvoorbeeld in het huishoudelijk reglement.

En ik heb het idee dan sommige mensen hier in het topic nog nooit een echte baan gehad hebben. Kom op zeg. Inbreuk op persoonlijke vrijheid? Pff. Welke HR opleiding volg je?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 105569 op 11-10-2013 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
IngamerX schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 21:57:

Zo zijn er meer aspecten (bijvoorbeeld medewerkers zonder veiligheidsschoenen/veiligheidsbrillen, machines met kapotte veiligheidsmechanismen, bezemen/blazen met een luchtspuit in de fabriek met als gevolg veel fijnstof in de lucht zonder het dragen van maskers/een deugdelijke afzuiginstallatie).
Volgens mij is het tijd dat de arbeidsinspectie daar eens een keertje langskomt......
De gele oorproppen zijn ook niet geweldig dempend.
Beter zijn otoplastieken (aangemeten oorproppen), of oorkappen.
Oorkappen heb je ook met ingebouwde radio http://www.oorkappen-shop...-01-met-radio-en-mp3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Laatst online: 03-07 15:16
@IngamerX

Eigenlijk is het eenvoudig ... wil je je gehoor mogelijk opgeven voor een job?
Ik niet.

Nu je kan natuurlijk eens een anonieme tip insturen bij de arbeidsinspectie - ik verwacht wel dat die daar op gaan acteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

@IngamerX, je moet eens vragen of je de RI&E in mag zien.
Dat kan bij de KAM coordinator of de preventiemedewerker.

Je doet nu een boel aannames, maar wellicht kan de RI&E daar duidelijkheid over verschaffen. En de ARBO wet schrijft niets voor, maar stelt doelen. Dus daar zal je het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossom
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 16:10
Wanneer je jou sales mensen moet ondersteunen hebben die soms acuut informatie van je nodig.
Stel dat ze aan de telefoon zijn met 1 van jullie beste klanten, in een deal die bijde bedrijven enorm kan boosten. En jij hoofdknikken op papapapokerfacepapapokeherface...
Exit deal, dag baantje.
Discipline heeft mogelijk wat modules gemist in de HR studie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Laatst online: 03-07 15:16
Ossom schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 13:18:
Wanneer je jou sales mensen moet ondersteunen hebben die soms acuut informatie van je nodig.
Stel dat ze aan de telefoon zijn met 1 van jullie beste klanten, in een deal die bijde bedrijven enorm kan boosten. En jij hoofdknikken op papapapokerfacepapapokeherface...
Exit deal, dag baantje.
Discipline heeft mogelijk wat modules gemist in de HR studie?
Als een deal afspringt omdat men ff op de TS zijn schouder moet gaan tikken dan scheelt er toch wat meer hoor ...

Nu, ik steek ook wel eens gewoon in 1 oor een oortje, heb ik mijn muziek + ik vang nog wel wat op van de buitenwereld.
Anderzijds heb ik ook wel het geluk dat ik niet tussen een bende kakelende soepkippen zit - in dat geval gaan toch gewoon beide oortjes in.
(en de piepjes van calendar reminders / lync berichtjes / ... die komen gewoon ook door)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 04-07 23:37

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik vraag mij af of 1 of meerdere collega's bij jouw baas hebben geklaagd. Dat zou je eens na kunnen vragen.
Als jouw collega's geen problemen hebben met jouw gedrag dan is het gek als de baas moeilijk gaat doen.

Dit staat even los van het feit of het al dan niet vreemd is om je af te zonderen van collega's. De een kan zich prima concentreren in zo'n ruimte, een ander heeft er moeite mee.
Maar als jij een ondersteunende functie hebt voor jouw collega's kan ik mij voorstellen dat er iemand is wezen klagen. Je dient immers makkelijk aanspreekbaar te zijn.
Ik heb ook een ondersteunende rol, maar ik zit gelukkig niet in een kippenhok...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1