Toon posts:

Advies omtendt SATA aansluitingen op Z87-Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Asus Z87-pro moederbord. Daar zitten 6 SATA aansluitingen op de Intel Z87 Express Chipset en 2 SATA aansluitingen op de ASMedia controller. Ik heb een SSD, een dvd-drive en een Caviar Black 2T.
Ik was van plan gewoon Windows op de SSD te installeren samen met de dvd-drive op de Intel-chip en de Caviar Black op de controller met een E-SATA aansluiting van de behuizing (de controller is niet voor ATAPI apparaten).
Nu heeft die Intel-chip een special feature dat Intel Smart Response Technology heet, maar dan moet je OS op een HDD staan en de SSD is dan om te cachen. Nu vindt ik 2T te groot om een systeem op te zetten dus die blijft altijd op de controller staan. Een 500 GB HDD kost iets van 50,- EUR dus dat is het punt niet, maar een HDD, SSD en een optical-drive is 3 van de 6 aansluitingen, dan kan ik later dus nooit voor een RAID 10 opstelling gaan (of ik moet met een externe dvd-drive gaan werken).
Heeft het veel voordelen en snelheidswinst, zo'n SSD cache naast een HDD. Er staat hier in de handleiding dat het ook wel handig is als het systeem uit slaapmodus of hibernate komt.
Graag jullie mening.

Bij voorbaat dank,

:)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
een ssd cache wint het nooit van een "dedicated ssd". Ik zou ook ten alle tijden die ssd nemen voor je OS.

Wat is precies je doel?
want op zich kun je uit de voeten met alleen de intel controller. ssd+odd+4x hdd (raid 10)
Dat past precies.

Verwijderd

Topicstarter
Doel? Inderdaad... Ik was een beetje vooruit aan't denken, ik heb nog nooit een RAID opstelling gehad. Ook nog nooit nodig gehad. Maar als je het hebt... Morgen installeer ik de boel, ik werd van de wijs gebracht door de handleiding. Er wordt altijd gezegt nieuw mobo nieuwe installatie van OS, wie installeert dat tegenwoordig niet op een SSD?