Ik ben al enige jaren bezig met videobewerking. Ik heb dit jaren lang gedaan met DV bandjes en ben sinds een jaar overgestapt op een dSLR.
Het overstappen naar een dSLR heeft er echter voor gezorgd dat mijn workflow aangepast moest worden. Mijn camera spuugt standaard h264 movjes uit en H264 is niet echt geschikt voor editing dus voor het editen zal dit omgezet worden naar een ander formaat.
Daarnaast loop ik telkens tegen het gebrek van beeldstabilisatie aan. Om alsnog bruikbare (shakefree) beelden te krijgen gebruik ik Virtual dub samen met de Deshaker filter.
Mijn workflow ziet er nu zo uit:
Nu ben ik erg benieuwd hoe anderen dit doen. Welke codec gebruiken jullie om te editen? Maak je ook gebruik van deshakers en zoja, welke? Wat vind je van mijn workflow? Werkt dit goed of zijn er nog zaken die ik kan verbeteren?
Kortom: Wat is jouw workflow?
Het overstappen naar een dSLR heeft er echter voor gezorgd dat mijn workflow aangepast moest worden. Mijn camera spuugt standaard h264 movjes uit en H264 is niet echt geschikt voor editing dus voor het editen zal dit omgezet worden naar een ander formaat.
Daarnaast loop ik telkens tegen het gebrek van beeldstabilisatie aan. Om alsnog bruikbare (shakefree) beelden te krijgen gebruik ik Virtual dub samen met de Deshaker filter.
Mijn workflow ziet er nu zo uit:
- Movjes worden geladen in Virtualdub
- Deshaker filter wordt geladen en ingesteld
- Transcode in Virtualdub wordt uitgevoerd van H264 naar Matrox i-frame (mpeg2) codec
- Gedeshaked movje word geladen in Lightworks waarbij Lightworks de transcode naar ProRes uitvoerd
Nu ben ik erg benieuwd hoe anderen dit doen. Welke codec gebruiken jullie om te editen? Maak je ook gebruik van deshakers en zoja, welke? Wat vind je van mijn workflow? Werkt dit goed of zijn er nog zaken die ik kan verbeteren?
Kortom: Wat is jouw workflow?
[ Voor 5% gewijzigd door ChojinZ op 01-10-2013 15:49 ]
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640