Ik weet de precieze reactie niet meer, maar iig reageert fluoride met je tandglazuur waardoor een minder kwetsbare verbinding ontstaat en dat is best zinvol als je liever geen gaatjes wilt.
Förbjuden väg är ofta hårt sliten
Maar of het onzinnig is? Ik dacht altijd dat je tanden fluor nodig hadden... Toch eens nakijken.
Pas maar op, Natrium Chloride is veel erger. Je eet per dag tussn de 5 en 15 gram van dat spul en 100 gram is hardstikke dodelijk. Je zit hier dus heel erg dicht bij de lethale dosis. Slechts een factor 10 er onder.Op woensdag 06 juni 2001 12:55 schreef Unicorn het volgende:
Natrium fluoride is wel "schadelijk" ja, maar ik zou zo niet weten hoeveel tubes tandpasta je leeg moet zuigen voor je eraan doodgaat (beetje hetzelfde idee als een pond koffie opvreten). Je sterft in ieder geval wel met een waanzinnig frisse adem.
Maar of het onzinnig is? Ik dacht altijd dat je tanden fluor nodig hadden... Toch eens nakijken.
Mat water hetzelfde, je moet iets van 2 liter water per dag tot je nemen. Dat mag ook via voedsel. Maar een liter of 15 is ook dodelijk. Dat is maar een factor 7 meer.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
De naam? Oh ja...een waterlelie
conclusie: het tast dus zeker de hersenen aan!
Lang leve de USAFOp woensdag 06 juni 2001 21:46 schreef saintinel het volgende:
Ik heb zelfs gelezen dat de fluor in de tandpasta, gehoorzaam gedrag kan veroorzaken. Dat heeft het amerikaanse leger uitgevonden (ze experimenteren namelijk graag op hun militairen)....
conclusie: het tast dus zeker de hersenen aan!
Toch denk ik dat je beter 3 liter kan drinken dan 0,5 liter. Bovendien hangt het ook van het weer af .Op woensdag 06 juni 2001 13:01 schreef Ortep het volgende:
Mat water hetzelfde, je moet iets van 2 liter water per dag tot je nemen. Dat mag ook via voedsel. Maar een liter of 15 is ook dodelijk. Dat is maar een factor 7 meer.
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Je nieren kunnen echt extreem veel uitscheiden hoor. Er wordt per etmaal iets van 180 liter door je nieren gezuiverd. Er vind gewoon minder terugresorptie plaats als er te veel water in zit.
Ik zie niet in waarom 15 liter dodelijk zou moeten zijn. Misschien 15 liter jenever
Het zat er in ja. Maar ergens in de jaren 60 van de vorige eeuw zijn ze er mee gestoptOp donderdag 07 juni 2001 00:13 schreef Tweaker het volgende:
Fluoride zit trouwens ook in kraanwater om je tanden te beschermen (in de meeste delen van Nederland)
Het hangt er een beetje van af hoe je je het tot je neemt en hoe de omstandigheden zijn.Op donderdag 07 juni 2001 02:02 schreef Apoc2 het volgende:
Is 15 liter water dodelijk? Hmm, gebeurt wel eens dat ik meer dan 7,5 liter per etmaal neem. Dan zou ik daar toch last van moeten krijgen?
Ik zie niet in waarom 15 liter dodelijk zou moeten zijn. Misschien 15 liter jenever
In de middeleeuwen was het een executie methode. Trechter in je strot en gieten maar. Je moet het in het juiste tempo doen, anders kotst het slachtoffer het weer uit. Hier ging het vnl om het volume.
Maar 15 liter water kan ook om een andere reden een probleem zijn. Je verstoort er je zout balans mee. Het is dus niet dat je nieren het niet kunnen verwerken. Maar je cellen leggen het loodje door osmose.
Verwijderd
Gevaar van fluoride is bij langdurige overdosering fluorose: witte (soms bruinige) vlekjes op tanden en kiezen. Bij extreme overdosering (potje fluoride tabletjes) kan de concentratie F- in het bloed zo hoog worden dat zo veel Ca++ gebonden wordt (Ca++ speelt onder andere een belangrijke rol bij de spiercontractie van het hart)- de gevolgen laten zich raden.
Fluoride in tandpasta tast niet de hersenen aan- degene die dat beweert gebruikt het zelf te vaak
het minimale beetje NaF dat in je tandpasta zit is goed voor het glazuur (of tenminste, het bevordert de aanmaak ervan).
alleen het schuurmiddel in tandpasta is in veel gevallen juist weer slecht!
ik geloof dat alleen Elmex als betere tandpasta door de tests kwam. het schuurmiddel in de andere pasta's was te abrasief en tastte je glazuur juist aan.
wees niet bang. er zit geen gevaarlijke hoeveelheid fluoride in je tandpasta
(ps let op: fluoride is iets heel anders dan fluor, chemisch gezien. als er fluor in je tandpaste zit, dan zou ik heel hard wegrennen!)
Verwijderd
Helaas bevordert NaF niet de aanmaak van glazuur. Fluoride werkt als een soort ionen wisselaar in op hydroxy-apatiet, de stof waaruit glazuur voor het grootste gedeelte bestaat. Het fluoride ion vervangt in het glazuur dus de hydroxyl groep: de OH- groep is kwetsbaar voor inwerking van zuren. Door de uitwisseling kan een gefluorideerde kies dus langer tegen een lagere pH.Op donderdag 07 juni 2001 13:21 schreef Molybdenum het volgende:
vanalles teveel is slecht!
het minimale beetje NaF dat in je tandpasta zit is goed voor het glazuur (of tenminste, het bevordert de aanmaak ervan).
alleen het schuurmiddel in tandpasta is in veel gevallen juist weer slecht!
De eerdere opmerking dat fluoride tandpasta voor volwassenen niet nuttig is omdat deze 'verzadigd' zijn is niet waar; juist ontkalkingen (beginnende gaatjes) kunnen baat hebben bij flouride.
De abrasiviteit van tandpasta's verschilt weliswaar onderling; maar hoeveelheid per poetsbeurt, poetsduur, druk op de borstel, aantal keren poetsen beinvloeden het 'wegschuren' van glazuur ook, zodat er niet echt een zinnige uitspraak over gedaan kan worden.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/145275Op woensdag 06 juni 2001 13:03 schreef elessar het volgende:
Ow heeft iemand dat verhaaltje nog over "Dihydrogen Oxide", hoe gevaarlijk dat wel niet is? Was erg grappig
PSN: Houtvlot
Verwijderd
Je wordt er knap willoos van...na een paar minuten als een gek heen en weer rennen. Het is nog iets agressiever dan chloor wat als strijdgas gebruikt werd in de 1e wereldoorlog.Op vrijdag 08 juni 2001 13:58 schreef indekroeg het volgende:
al gaan geruchten dat vroeger in concentratie kampen Fluor (dus geen Fluoride) gebruikt werd om de gevangenen willoos te maken, en dus minder opstandig.
fluor (F2) is een bijzonder corrosief gas, nog veel erger dan chloorgas en daar wil je al uit de buurt blijven!
inderdaad het is niet de vaste stof maar de ionen die in de tandpasta zitten... sim-pelOp vrijdag 08 juni 2001 14:45 schreef Molybdenum het volgende:
moleculair Fluor (F2) is wel heel wat anders dan fluoride (F-).
fluor (F2) is een bijzonder corrosief gas, nog veel erger dan chloorgas en daar wil je al uit de buurt blijven!
you're welcomeOp vrijdag 08 juni 2001 15:27 schreef elessar het volgende:
tnx dinges
maar je kan toch ook wel zelf de search gebruiken?
PSN: Houtvlot
Verwijderd
Voor het gemak werd er even aan voorbij gegaan dat er NaF (dus Fluoride) in tandpasta zit en niet het giftige fluor (zoals Molybdenum al aangaf), dat de hoeveelheden redelijk laag zijn en dat je tandpasta niet inslikt.
Jammer dat dit soort gruwelverhalen steeds maar weer de wereld in gestuurd worden door sensatiejagers en opruiers.
Dit topic is gesloten.
![]()