Vervanging krakende potentiometer op printplaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik heb een x0xb0x met een krakende potmeter (50K B linear dual) die dus vervangen moet worden.
Ik heb zelf wel een ersa soldeerbout maar ik heb alleen maar grove draden gesoldeerd, nog nooit smd... En aangezien m'n x0x me lief is laat ik het dus liever doen door iemand die er wat vaardiger in is.
Heeft iemand tips voor waar ik dit goed zou kunnen laten doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Voordat je aan het solderen gaat is het een goed idee om met contactspray de potmeter eens goed schoon te maken, redelijke kans dat het probleem dan al opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik lees op veel verschillende plekken dat het behandelen van potmeters met contactspray meestal maar even helpt, en vaak de boel nog erger maakt door residu... (Op synthforum is de mening dat je *nooit* contactspray gebruikt op potmeters)
Ik heb liever gewoon een gloednieuwe pot erin.

[ Voor 16% gewijzigd door LDenninger op 01-10-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Er bestaan wel speciale contactsprays voor bijvoorbeeld potmeters, maar dat is waarschijnlijk net zo duur als een nieuwe.

Ik heb krakende potmeters van een scoop wel eens schoongemaakt met een ultrasoonreiniger, maar die zul je ook niet hebben liggen.

Heb je er trouwens een foto van, het ziet er niet uit als smd namelijk.
Als je het wilt laten doen denk ik dat je zat hulp kan vinden hier op tweakers (evt via de V&A).
Je woonplaats is dan ook wel handig. Misschien zit er wel een tweaker bij je in de buurt die je kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

timberleek schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:09:
Er bestaan wel speciale contactsprays voor bijvoorbeeld potmeters, maar dat is waarschijnlijk net zo duur als een nieuwe.

Ik heb krakende potmeters van een scoop wel eens schoongemaakt met een ultrasoonreiniger, maar die zul je ook niet hebben liggen.

Heb je er trouwens een foto van, het ziet er niet uit als smd namelijk.
Als je het wilt laten doen denk ik dat je zat hulp kan vinden hier op tweakers (evt via de V&A).
Je woonplaats is dan ook wel handig. Misschien zit er wel een tweaker bij je in de buurt die je kan helpen
Sterker nog, het hele ding heeft maar 1 SMD-onderdeel, een FT232 USB chip. De enige 50 kOhm B Linear dual is deze potmeter in de BOM:
Afbeeldingslocatie: http://www.ladyada.net/images/parts/50K-B.jpg

Duidelijk een through-hole.

@LDenninger
Los solderen is altijd wat tricky, je moet tin weghalen zonder de print te verbranden. Zeker bij een meerlaagsprint, wat de x0xb0x lijkt te hebben, is enige vaardigheid wel gewenst.

Je geeft zelf al aan weinig meer gedaan te hebben dan grove draden solderen, dus ik denk dat het verstandig is om hulp in te schakelen van iemand die meer ervaring en vaardigheid heeft met het vervangen van een onderdeel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan je i.p.v. "contactspray" beter "tunerspray" gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:39

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Als je zelf de potmeter regelt wil ik het wel vervangen voor je; stuur maar een DM.
Pagina: 1