Spheroid schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 19:26:
[...]
Maar ook missionaire kabinetten doen het. En niet eens zo heel zelden. ...
Daarbij zouden demissionaire kabinetten
juist meer respect voor de wensen van de kamer moeten hebben. Na het vallen vertegenwoordigen zij namelijk niet meer de meerderheid van het volk. Een meerderheid in de kamer wel.
Een motie is dan ook niet bindend. Het is niet netjes, maar een motie die aangenomen wordt door de kamer en door het kabinet naast zich neergelegd wordt laat vooral zien dat er scheurtjes in de coalitie zitten.
Het is aan de kamer om vervolgens de verantwoordelijke minister zelf met een motie van afkeuring te kennen te geven daar niet van gediend te zijn. Als ook die motie door een meerderheid wordt aangenomen en de minister opstapt (wat hij/zij ook niet verplicht is te doen) zal het kabinet waarschijnlijk ook vallen.
[...]
Ik zou juist graag hebben dat dat de normale gang van zaken zou zijn. Geen regeerakkoord, geen fractiediscipline, maar ieder kamerlid dat bewust en rationeel per voorstel een afweging maakt.
Klinkt mooi, maar in de praktijk een illusie. Zeker voor voor kamerleden die lid zijn van een coalitiepartij is het meestemmen met het regeerakkoord..zelfs als het tegen de partijprincipes in gaat maar wel afgesproken is. Niet voor niets zijn er nu ook PvdA kamerleden opgestapt en was er bij het CDA een relletje.
Daarnaast is het maar de vraag of een individueel kamerlid wel de ideeen van de achterban vertegenwoordigt. Ik ben bijvoorbeeld wel lid van een partij, maar lang niet alle partijpunten zijn gelijk aan mijn eigen standpunten. Alleen de kamerleden die met voldoende voorkeursstemmen in de kamer komen zijn echt gekozen. De rest zit er omdat ze op een lijstje stonden.
Hier kun je zien hoeveel stemmen er daadwerkelijk per persoon zijn uitgebracht (vanaf pagina 17):
https://www.kiesraad.nl/s...evens_2012%2Bbijlagen.pdf
Je ziet daar dat er maar weinig kamerleden echt veel stemmen hebben. Over het algemeen wordt er "gewoon" op de lijsttrekker gestemd.
28 kandidaten hadden genoeg voorkeursstemmen. 1 heeft daar zijn zetel aan te danken en zou anders niet in de kamer zitten. 1 had er genoeg, maar zit er niet omdat de partij (piraten) geen zetel heeft.
Er zitten mensen in de kamer die minder dan 400 stemmen hebben gekregen....
Ik durf te wedden dat een willekeurige tweaker bij de volgende verkiezingen met 1 topic in de huiskamer meer stemmen kan binnenhalen voor willekeurig welke partij..
Vind je dat iemand die 400 stemmen had daarmee genoeg heeft om in de kamer zonder fractiediscipline zijn eigen afweging moet maken. Diegene zit daar immers alleen maar vanwege zijn partij en voor zijn partij.
In de VS heb je dan ook nog eens 2 partijen...en dus 2 standpunten, 2 meningen en dus 2 blokken tegenover elkaar... weinig ruimte voor nuance..
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams