Thuisnetwerk vragen

Pagina: 1
Acties:

• art1fex
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-10-2021
Hallo Tweakers,

Ik ga over een maand verhuizen, en heb enkele vragen over het aansluiten van de verbindingen daar.
De situatie is als volgt:
Afbeelding

Er zijn 3 woonlagen + een zolder, op de begande grond wordt de internetverbinding binnengebracht.
De NAS moet/wil ik nog gaan aanschaffen, dit zal op korte termijn gebeuren.
Mijn vragen zijn: (nummertjes als aangegeven in de afbeelding)
1. Hier zou ik een switch willen plaatsen die tevens wifi uitstraalt, het belangrijkste is de bedrade doorvoersnelheid. Wireless snelheid is minder van belang. Welk apparaat is hiervoor geschikt?
2. Is het verstandig om alle apparaten die boven staan, over 1 lijntje naar beneden te laten gaan? De apparaten worden niet allemaal gelijktijdig gebruikt, in het ergste geval: de PC, Laptop, PS3, en 1 of 2 telefoons.
3. Ga ik met deze configuratie ook (enigszins) draadloze dekking hebben op de zolder? De zolder is minder belangrijk maar de verdieping waar de slaapkamer zich bevindt (2e verdieping) is wel een must...

Tips en aanpassingen zijn zeker welkom O-)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) elke wireless router die je als ap configureert

Voor de rest, gewoon doen

Iperf

• RobTweaks
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-11 14:23

RobTweaks

Captain Hindsight

fish schreef op maandag 30 september 2013 @ 20:46:
1) elke wireless router die je als ap configureert

Voor de rest, gewoon doen
QFT

Kleine toevoeging: Als je geen dekking hebt op zolder, plaats je toch gewoon nog een AP bij? ;)

"Rock is overpowered. Paper is fine" -Scissors-

• art1fex
Mooi mooi :)

Dan zal ik eens gaan kijken welke router goede snelheden haalt en welke NAS het beste bij mijn wensen aansluit

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
Aangezien je snelle bedrade snelheden wilt: Asus komt binnenkort met iets leuks: De RT-AC68U. Het is de opvolger van de Asus RT-AC66U (ongeveer de beste router die je nu kan krijgen), met een paar essentiële verbeteringen:
  • Een 12 Gb/s interconnect, zodat de 5x 1Gb/s (wired) + 5 Gb/s (USB 3.0) + 1,3 Gb/s (5 GHz) + 0,6 Mb/s (2,4 GHz) tegelijk op vol vermogen kunnen functioneren
  • Een 1GHz ARM Cortex A9 dual-core om al die data te verwerken,
  • USB 3.0 voor snellere gegevensoverdracht naar harddrive
  • 600 Mb/s (200Mb/s per stream) op 2,4 GHz door 256-QAM modulatie
  • Verbeterde ASUS AiRadar voor beamforming (lees: Groter bereik)
En verder al het geweldige wat de RT-AC66U ookal had :D. Je zou zelfs kunnen overwegen geen hele NAS te bouwen maar gewoon voor zo'n soort router + USB 3.0 harddrive te gaan. Zeker met features als AiCloud en ingebouwde VPN kom je een heel eind.

Let wel op met routers/modems die je gratis van providers krijgt. Deze dingen zijn vaak erg sloom omdat er bezuinigd is op praktisch alles. Je kan beter je internet en NAS (en eventueel TV) via een dedicated lijn laten lopen, dus buiten het kastje van je provider om. Je kan hiervoor een extra switch aanschaffen, of een serieuze router (zoals deze hierboven) ook als switch laten functioneren ;).

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Als je toch kabels gaat leggen. Leg er twee.
Dat komt mogelijk ooit van pas, en het is niet bijzonder veel duurder.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hehe ik heb er 6 naar zolder :P

(ik was toch bezig met de stijgleidingen)

Iperf

• art1fex
Balance schreef op maandag 30 september 2013 @ 21:21:
Aangezien je snelle bedrade snelheden wilt: Asus komt binnenkort met iets leuks: De RT-AC68U. Het is de opvolger van de Asus RT-AC66U (ongeveer de beste router die je nu kan krijgen), met een paar essentiële verbeteringen:
  • Een 12 Gb/s interconnect, zodat de 5x 1Gb/s (wired) + 5 Gb/s (USB 3.0) + 1,3 Gb/s (5 GHz) + 0,6 Mb/s (2,4 GHz) tegelijk op vol vermogen kunnen functioneren
  • Een 1GHz ARM Cortex A9 dual-core om al die data te verwerken,
  • USB 3.0 voor snellere gegevensoverdracht naar harddrive
  • 600 Mb/s (200Mb/s per stream) op 2,4 GHz door 256-QAM modulatie
  • Verbeterde ASUS AiRadar voor beamforming (lees: Groter bereik)
En verder al het geweldige wat de RT-AC66U ookal had :D. Je zou zelfs kunnen overwegen geen hele NAS te bouwen maar gewoon voor zo'n soort router + USB 3.0 harddrive te gaan. Zeker met features als AiCloud en ingebouwde VPN kom je een heel eind.

Let wel op met routers/modems die je gratis van providers krijgt. Deze dingen zijn vaak erg sloom omdat er bezuinigd is op praktisch alles. Je kan beter je internet en NAS (en eventueel TV) via een dedicated lijn laten lopen, dus buiten het kastje van je provider om. Je kan hiervoor een extra switch aanschaffen, of een serieuze router (zoals deze hierboven) ook als switch laten functioneren ;).
De prijs van de Asus valt mij mee...
Hoe laat ik de meuk Ubee router van Ziggo vervallen..? Is tevens het modem?

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
art1fex schreef op maandag 30 september 2013 @ 21:33:
[...]

De prijs van de Asus valt mij mee...
Hoe laat ik de meuk Ubee router van Ziggo vervallen..? Is tevens het modem?
Het Ubee modem van ziggo ondersteunt bridge mode, dan wordt het externe ip-adres doorgegeven aan een apparaat naar keuze (de Asus router bijvoorbeeld)

• art1fex
Ah zo, maar de modem/router gebruiken als simpele domme switch, is dat een optie?
Of beter beneden een "echte" switch zetten?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
allereerst:

ziggo bellen dat je je modem in bridge wil hebben,

daarna een draadloze router naast je modem plaatsen + nog een losse 8poorts switch voor de bekabelde verbindingen...

op elke verdieping een draadloze router neerzetten die op de lan poorten zijn aangesloten.

verder: zoals hier al aangekaart werd, op elk punt waar je utp wil leggen... minstens 2x

ik las dat je op zolder al 6 punten had.. goed bezig

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

shure-fan schreef op maandag 30 september 2013 @ 22:29:
allereerst:

[..]
Dank je, helaas ben ik niet de ts :P

Iperf

Verwijderd

Fish, denk je dat je aan 6 kabels genoeg hebt? Misschien toch een paar extra leggen?....hi..hi.. ;)

Of stiekem vervangen door 1 x glasvezel, OM3 of OM4 bv...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2013 23:04 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Glas kan ik er "zo" langs laten zakken en aansluiten, (ik heb hier wel een bos liggen hoor) Helaas is het glas op mijn switches helaas maar 100mbit. De router doet wel gbit, dus dat heeft even mijn voorkeur ;)

btw er ligt ook een reverse sma coaxkabel om een van de antennes op de router naar zolder te verplaatsen

Dus ik heb met één router antennes op 2 verdiepingen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 30-09-2013 23:14 ]

Iperf

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
art1fex schreef op maandag 30 september 2013 @ 21:51:
Ah zo, maar de modem/router gebruiken als simpele domme switch, is dat een optie?
Of beter beneden een "echte" switch zetten?
Het Ubee modem zou ik bridgen, en dan je eigen router laten routeren (aansluiting van Ubee naar WAN van Asus dus)
shure-fan schreef op maandag 30 september 2013 @ 22:29:
allereerst:
ziggo bellen dat je je modem in bridge wil hebben,

daarna een draadloze router naast je modem plaatsen + nog een losse 8poorts switch voor de bekabelde verbindingen...

op elke verdieping een draadloze router neerzetten die op de lan poorten zijn aangesloten.

verder: zoals hier al aangekaart werd, op elk punt waar je utp wil leggen... minstens 2x
Naar mijn weten hoef je daar ziggo niet voor te bellen, maar kun je dat zelf doen, tenzij ze dat een half jaar geleden uitgeschakeld hebben via een firmware update.

Vergeet niet: op de draadloze routers (behalve de eerste op de begane grond) DHCP uitzetten.

• art1fex
Ik heb een beetje in zitten lezen over die Asus router, mooi ding! :D
Iemand nog een suggestie voor een goede 8 poort switch (voor boven)? De keuze is reuze..

• art1fex
Hoe zet ik de Ziggo router in "Bridge mode" en dus het WAN ip adres aan de Asus doorgeven?

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:40
art1fex schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 20:47:
Hoe zet ik de Ziggo router in "Bridge mode" en dus het WAN ip adres aan de Asus doorgeven?
Je moet Ziggo helpdesk bellen om je Ubee in bridge mode te zetten.

• art1fex
Ah dus toch

Eerst het nieuwe huis/nieuwe aansluiting eens afwachten, misschien krijg ik wel een nieuw modem?

Verwijderd

Ik heb ooit een Cisco 5 poorts Gb switch gekocht, dacht het 40 euro. Die trekt gewoon 750 - 820 MBps tussen de laptop en de NAS (beide Gb).

Dus je kan je "snelle" apparatuur op deze switch zetten (NAS, PC, 5 GHz AP), en de "trage" dingen op een 100 Mb switch (bv. printer, oude b.g AP, IPTV kastje) etc....

• art1fex
Nu zit ik een tijdje in het nieuwe huis.
Heb uiteindelijk de Asus AC66U router aangeschaft.
De ziggo router staat in bridge mode.
Kwam toevallig met de verhuizing nog een 54Mbps routertje tegen, deze heb ik nu als access point op de 2e verdieping hangen.
Draadloze dekking in het hele huis :)

Alleen nog een keer kijken hoe ik de kabel naar boven netjes weg kan werken.. en ik moet de coax en UTP bij de tv ook nog netjes zien weg te werken ;(
Pagina: 1