Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Wat is de bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kerst 2011 ben ik in bezit van de Asus N53SV S1831V, met W7 HP-64b. Tot op heden, wordt deze gebruikt voor schoolwerk, internet en entertainment (weinig voor gaming). Niet dat dit veel zou vragen mijn van mijn laptop, maar sinds midden 2012 loopt mijn laptop regelmatig vast, zonder dat de CPU meer dan 50% wordt belast (aldus de CPU-gadget van AddGadget.com).

Oke, 'kgeef toe, heb redelijk wat programma's die tegelijk opstarten, zoals Google Drive, Sky Drive en de bovenstaande serie apps. Pas wanneer de apps geladen zijn (circa 2 minuten vanaf verschijning bureaublad) kan ik voorzichtig Chrome (autom. 5 tabbladen) óf Live Mail starten. Wanneer geopend, kan ik het andere programma starten, daarna kan ik ze beide naast elkaar gebruiken. En sinds gebruik van Spotify (start niet automatisch), is de laptop in het algemeen langzamer geworden en loopt steeds vaker vast. Vreemd genoeg, kan ik de muis dan nogwel besturen (zowel draadloos als de touchpad), maar de laptop reageert verder nergens op. En dit zonder belasting voor mijn CPU (app gaf <50% aan, maar reageert zelf niet meer).
Hierbij kan ik enkel de laptop aan de praat krijgen, door deze opnieuw op te starten. Met als gevolg dat ik een blauw scherm krijg (de code verwijst regelmatig naar de foutieve installatie van de video-chip/-software) en/of dat de HDD wordt gecontroleerd op fouten.

Er van uit gaan dat de app naar behoren werkt en daarmee de juiste informatie geeft, denk ik niet dat het probleem ligt bij de CPU. Maar waaraan dan wel? Daarom ben ik op zoek naar de mogelijke bottleneck van mijn Asus. Iemand een idee?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:30
Een schone Windows installatie kan nooit kwaad, die vastlopers komen niet door een "te zwak" component...dan zou hij 10 seconde vast moeten slaan, niet voor altijd...

Harddisk als is gecheckt? Dat is mijn eerste gevoel....

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:27

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dit lijkt inderdaad niet op een bottleneck, eerder iets mis met je windows-installatie / drivers. Er zou ook wel eens iets mis kunnen zijn met je HDD of geheugen. Het eerste wat ik zou doen is windows eens opnieuw installeren. De kans is heel groot dat hij dan gewoon weer snel is.

Android developer & dürüm-liefhebber

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-11 20:44
Belast hij niet 1 core volledig? Waardoor de app zelf dus wel 100% gebruikt van 1 core.

Verwijderd

Topicstarter
@Rodebest= zowel de CPU gegevens via de app, als via Windows taakbeheer geven ongeveer dezelfde info door. Dus ik verwacht dat de app alle cores controleert en samengevat registreert.
@Nooberke= De HDD is enkel nog automatisch gecontroleerd, na een harde reset. Via 'Computer' wordt de controle geweigerd, omdat het mijn OS-Disk is.
@Mavamaarten= De schone installatie staat al gepland, tevens de HDD te vervangen met de 2de SSD uit mijn PC. Na fragmentatie, wordt deze HDD gebruikt voor de Back-up. Echter weet ik nu meer zeker, dat het probleem niet echt ligt bij de HDD.

Maar ieder bedankt voor de snelle reactie...

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:30
Test de schijf is met HDtune of een soortgelijk programma zou ik zeggen (error-scan draaien en smart-waardes bekijken)

Van een SSD gaat hij sowieso sneller worden ;)

Verwijderd

Wat zijn de temperaturen van de cpu onder load?
Tijd om de boel stofvrij te maken?
Misschien wordt je hier wijzer van.

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-11 20:44
Verwijderd schreef op maandag 30 september 2013 @ 19:24:
@Rodebest= zowel de CPU gegevens via de app, als via Windows taakbeheer geven ongeveer dezelfde info door. Dus ik verwacht dat de app alle cores controleert en samengevat registreert.
vergeef me als ik het verkeerd begrijp, maar ik bedoel dus of er niet 1 of 2 cores 100% belast worden en de andere 1 of 2 een klein beetje waardoor je gemiddeld op 53% load uit. terwijl je cpu de bottleneck is.

Verwijderd

Topicstarter
@Mooberke= HDtune zal worden gedraaid.
@E65= Temp rond 45C, k'eb deze asus gekocht vanwege de betere koeling.
@Rodebest= De cores worden gescheiden genoteerd en worden apart in één lijngrafiek weergegeven. Ik kan belasting van alle cores dus apart zien. Omdat elk een belasting hebben van <50%, zal het niet aan de cores liggen. Tevens bedoelde ik met 'samenvatting' eerder ' samen in een grafiek', excuses daarvoor.
Verder wordt de RAM rond de 40% belast, aldus de app.

• MAMBA5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
zou zeggen doe een memtest

Verwijderd

Topicstarter
Bij het openmaken van mijn laptop, zag ik dat ik idd 6gb geheugen heb, maar verdeeld als 4+2 GB. Zo ver ik bekend ben met RAM's, moet het oa. ook de grote van geheugen gelijk zijn. Of te wel, wat heb ik nu reeel aan geheugen: 2+2 of toch gewoon 4+2 GB?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:24

Thomg

Aww yiss

Nee, dat maakt niet zoveel uit. Het is eng om 4 en 2 te combineren in Dual Channel, maar als ze gemaakt zijn om met elkaar te werken is er niks aan de hand. Of misschien is dat weer een nieuwe technologie.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomg op 06-10-2013 14:17 ]

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:42

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

4+2 werkt gewoon goed. Al dan wel niet in dual-channel maar waarschijnlijk in Flex mode.

Systeem specs

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:24

Thomg

Aww yiss

Blisterin_Bull schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 14:16:
4+2 werkt gewoon goed. Al dan wel niet in dual-channel maar waarschijnlijk in Flex mode.
Ik vernam dat flex dual+single was, voor oneven aantal sticks waar het plankje officieel dual ondersteund.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 06-10-2013 14:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het zat er al in, dus daar blijf ik braaf van af.

Zo meteen ff alles op de backup zetten en dan met de SSD een schone installatie doen...

EDIT18:52: done, nu alles weer installeren.
EDIT: 21:14: Kreeg een blauw scherm, met de melding:
  • 0x000000DE (0X000000000000002 0XFFFF8A003A3ABB0 0XFFFFF8A003A3ABF 0X0000000068AD78C0)
Bij het installeren van de ASUS bloatware 'VGA', bleef het installatie programma ook haken. Iemand een idee hoe ik de GTX 540M goed kan installeren?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2013 21:24 ]

Pagina: 1