Een LCD met zo weinig mogelijk motion blur?

Pagina: 1
Acties:

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik heb zelf al jaren lang plasma's en vorig jaar besloten een keer voor LED te gaan, Toshiba 55WL863. Een supermooie beeldkwaliteit, maar de motion blur maakte gaming echt onmogelijk. Zelfs in 60fps games zoals RAGE en CoD had ik het. Ik was gelijk genezen van LED/LCD, tenzij ik de LCD nog niet gezien heb met heel weinig motion blur, maar tegen dat constante moemakende effect kan ik niet. Maar dit gaat niet om mij, dit gaat om een goede vriend die eigenlijk gewoon echt persé voor LCD wilt gaan. Op dit moment heeft hij zelf een Sony LCD van 32 inch ongeveer en hij wil voor 50 of zelfs 60 inch gaan.

Hij heeft echter ook mijn Toshiba gezien en dat blur effect,wat minder erg te zien is op de veel kleinere Sony vond hij ook 3x niks. Nou is mijn vraag of er ook een LCD is met zeer weinig motion blur tussen de 900-1200 euro? Zo ja...naar welke types moeten wij gaan kijken? Ik heb vaker van mensen gehoord met een LCD van 50+ inch dat het prima te doen was...dus of zij merken de motion blur niet erg op of er zijn inderdaad LCD's die gewoon veel minder erge motion blur hebben. Ik heb een Google search gedaan, maar werd er niet veel wijzer van. Ik ga ervanuit dat het motion blur heet wat ik met de Toshiba had, want als ik ging lopen in Skyrim of elke andere game, viel het mee. Maar zodra ik ging rondkijken werd het een ramp.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Om je hoofdvraag kort te beantwoorden: Nee.

LCD heeft van nature motion blur en er worden allerlei technieken toegepast om motion blur tegen te gaan. De meest effectieve techniek om motion blur tegen te gaan is beeldinterpolatie waarbij tussenbeelden worden gecreëerd door de televisie. Zo creëer je meer beelden en meer beelden betekent minder motion blur.

Dit zijn de televisies met een 100Hz of 200Hz paneel waarbij je met een 200Hz paneel vrijwel geen motion blur meer hebt.

Echter kun je deze techniek niet toepassen tijdens het gamen. Alhoewel het wel kan, maar dat maakt het gamen onmogelijk. Het interpoleren van beelden zorgt namelijk voor een hoge input latentie / input lag waardoor alles met een vertraging te zien is. Het is natuurlijk niet fijn om een shooter te spelen en je kogel pas een halve seconde later wordt afgeschoten.

Motion blur valt trouwens minder op bij kleine televisies of monitoren. Hoe groter de televisie, hoe meer motion blur opvalt.

• devilsnight
Dimens schreef op maandag 30 september 2013 @ 18:04:
Om je hoofdvraag kort te beantwoorden: Nee.

LCD heeft van nature motion blur en er worden allerlei technieken toegepast om motion blur tegen te gaan. De meest effectieve techniek om motion blur tegen te gaan is beeldinterpolatie waarbij tussenbeelden worden gecreëerd door de televisie. Zo creëer je meer beelden en meer beelden betekent minder motion blur.

Dit zijn de televisies met een 100Hz of 200Hz paneel waarbij je met een 200Hz paneel vrijwel geen motion blur meer hebt.

Echter kun je deze techniek niet toepassen tijdens het gamen. Alhoewel het wel kan, maar dat maakt het gamen onmogelijk. Het interpoleren van beelden zorgt namelijk voor een hoge input latentie / input lag waardoor alles met een vertraging te zien is. Het is natuurlijk niet fijn om een shooter te spelen en je kogel pas een halve seconde later wordt afgeschoten.

Motion blur valt trouwens minder op bij kleine televisies of monitoren. Hoe groter de televisie, hoe meer motion blur opvalt.
Ok duidelijke taal. Dus als hij voor een 50 inch zou willen gaan, dan is de kans groot dat hij dezelfde soort motion blur zal zien tijdens gamen die ik op de Toshiba zag? Dan is als enige echte goede oplossing dus een plasma. Je hoort op andere fora wel eens dat de game mode van een LCD vaak goed helpt...maar dat is meer voor de input lag he? Misschien een beter idee als hij gewoon zijn console meeneemt naar een winkel en dan uitprobeert.

• Dimens
devilsnight schreef op maandag 30 september 2013 @ 19:08:
[...]

Ok duidelijke taal. Dus als hij voor een 50 inch zou willen gaan, dan is de kans groot dat hij dezelfde soort motion blur zal zien tijdens gamen die ik op de Toshiba zag? Dan is als enige echte goede oplossing dus een plasma.
Ja. Er zijn wel technieken om motion blur tegen te gaan zoals de meeste backlight technieken. Maar die geven bij lange na niet hetzelfde effect als beeldinterpolatie.
Je hoort op andere fora wel eens dat de game mode van een LCD vaak goed helpt...maar dat is meer voor de input lag he?
De game modus is bedoeld om beeldverbeteringstechnieken uit te schakelen die de televisie tijd kost om uit te voeren om zo de input lag te verlagen. Een 200Hz en 100Hz LCD televisie zal dan doorgaans dus geen beeldinterpolatie meer uitvoeren zodat het gamen dragelijk maakt, maar daarmee zorg je er wel voor dat de televisie zo reageert als een 50Hz LCD.
Misschien een beter idee als hij gewoon zijn console meeneemt naar een winkel en dan uitprobeert.
Winkels zijn niet echt de plek om de beeldkwaliteit op de proef te nemen.

• devilsnight
Dimens schreef op maandag 30 september 2013 @ 20:59:
[...]

Ja. Er zijn wel technieken om motion blur tegen te gaan zoals de meeste backlight technieken. Maar die geven bij lange na niet hetzelfde effect als beeldinterpolatie.

[...]

De game modus is bedoeld om beeldverbeteringstechnieken uit te schakelen die de televisie tijd kost om uit te voeren om zo de input lag te verlagen. Een 200Hz en 100Hz LCD televisie zal dan doorgaans dus geen beeldinterpolatie meer uitvoeren zodat het gamen dragelijk maakt, maar daarmee zorg je er wel voor dat de televisie zo reageert als een 50Hz LCD.

[...]

Winkels zijn niet echt de plek om de beeldkwaliteit op de proef te nemen.
Maar ja...er zijn weinig andere manieren om het uit te testen. Uitproberen is in mijn boekje altijd beter dan blindelings kopen. :)

Hij is vooral van mening dat de beeldkwalitieit van een LCD gewoon mooier is dan plasma. Hij neemt dan zijn 32 inch Sony als voorbeeld en mijn 60 inch LG plasma. Ik moet hem gelijk erin geven dat games zoals GTA V, RDR en vele andere titels gewoon inderdaad duidelijk scherper zijn op zijn tv...maar ik denk dat dat verschil ook wel aan het schermdiagonaal ligt, toch? Hoe kleiner, hoe scherper.

• Dimens
devilsnight schreef op maandag 30 september 2013 @ 23:19:
[...]

Maar ja...er zijn weinig andere manieren om het uit te testen. Uitproberen is in mijn boekje altijd beter dan blindelings kopen. :)
Reviews lezen. Heel veel reviews lezen.
Hij is vooral van mening dat de beeldkwalitieit van een LCD gewoon mooier is dan plasma. Hij neemt dan zijn 32 inch Sony als voorbeeld en mijn 60 inch LG plasma. Ik moet hem gelijk erin geven dat games zoals GTA V, RDR en vele andere titels gewoon inderdaad duidelijk scherper zijn op zijn tv...maar ik denk dat dat verschil ook wel aan het schermdiagonaal ligt, toch? Hoe kleiner, hoe scherper.
Wanneer de resolutie op beide televisies hetzelfde is, zal een kleiner formaat televisie er doorgaans scherper eruit zien dan een groter formaat televisie. Hoe groter de televisie, hoe groter de pixels.

Daarnaast spelen er nog veel meer factoren mee dan scherpte. Scherpte is leuk, maar een goede kleurreproductie, een goed contrast, diepe zwartwaardes, een hoge bewegingsresolutie en diepe kleuren zijn nog veel leuker. Dat vergeten mensen nogal vaak omdat men denkt dat pixels het meest belangrijk zijn. Daar wordt immers ook altijd mee geadverteerd.

• devilsnight
Dimens schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 00:13:
[...]

Reviews lezen. Heel veel reviews lezen.

[...]

Wanneer de resolutie op beide televisies hetzelfde is, zal een kleiner formaat televisie er doorgaans scherper eruit zien dan een groter formaat televisie. Hoe groter de televisie, hoe groter de pixels.

Daarnaast spelen er nog veel meer factoren mee dan scherpte. Scherpte is leuk, maar een goede kleurreproductie, een goed contrast, diepe zwartwaardes, een hoge bewegingsresolutie en diepe kleuren zijn nog veel leuker. Dat vergeten mensen nogal vaak omdat men denkt dat pixels het meest belangrijk zijn. Daar wordt immers ook altijd mee geadverteerd.
Hmmmm ok. Tja ik heb toendertijd reviews gelezen van die Toshiba en die zou juist voor gaming geweldig zijn, nou ik werd helemaal gestoord van de blurring, echt niet leuk meer. Maar dat komt denk ik omdat ik al die tijd plasma gewend ben geweest. Het zal voor die vriend van mij anders zijn, omdat hij al die tijd al een LCD gebruikt.

• Dimens
devilsnight schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 00:43:
[...]

Hmmmm ok. Tja ik heb toendertijd reviews gelezen van die Toshiba en die zou juist voor gaming geweldig zijn, nou ik werd helemaal gestoord van de blurring, echt niet leuk meer. Maar dat komt denk ik omdat ik al die tijd plasma gewend ben geweest. Het zal voor die vriend van mij anders zijn, omdat hij al die tijd al een LCD gebruikt.
Als je leest dat een LCD goed is voor gaming, gaat dat doorgaans over de input lag. LCD is qua bewegingsresolutie namelijk nooit goed voor gamen. Plasma zal daar altijd beter in zijn omdat het vrijwel geen last heeft van motion blur.

• Diamond3d
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09-2021
Als je een tv koopt en je gamed er vooral op: Plasma.

• devilsnight
Duidelijke taal mensen. Ik ga proberen hem in te laten zien dat hij het beste voor plasma kan gaan. En hij is van mening dat LCD altijd mooier is qua beeldkwaliteit, maar volgens mij verschilt dat vandaag de dag nog amper. Thanks people!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

devilsnight schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 17:41:
Duidelijke taal mensen. Ik ga proberen hem in te laten zien dat hij het beste voor plasma kan gaan. En hij is van mening dat LCD altijd mooier is qua beeldkwaliteit, maar volgens mij verschilt dat vandaag de dag nog amper. Thanks people!
Verschilt niet veel.
Heb zelf 1 Sony 46" LED (best een duur modelletje, 1500 euro) die 800Hz heeft, en waarop geen stotters/motion blur is te zien bij wat dan ook: PS3/PC/Normale TV/DVD enz.

Ook nog 1 Philips 36" LED (redelijk goedkoop, 350 euro) die 100 Hz heeft, en waarom amper blurring is te zien, bij de PS3 niet, en bij de PC een beetje, maar dat zal eerder aan mijn settings liggen dan aan de TV.

Zoveel verschil is er echt niet tussen Plasma/LCD/LED, je moet alleen geen merkloze zooi kopen (of andere goedkope troep)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• devilsnight
kuusj98 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 17:51:
[...]

Verschilt niet veel.
Heb zelf 1 Sony 46" LED (best een duur modelletje, 1500 euro) die 800Hz heeft, en waarop geen stotters/motion blur is te zien bij wat dan ook: PS3/PC/Normale TV/DVD enz.

Ook nog 1 Philips 36" LED (redelijk goedkoop, 350 euro) die 100 Hz heeft, en waarom amper blurring is te zien, bij de PS3 niet, en bij de PC een beetje, maar dat zal eerder aan mijn settings liggen dan aan de TV.

Zoveel verschil is er echt niet tussen Plasma/LCD/LED, je moet alleen geen merkloze zooi kopen (of andere goedkope troep)
Maar dat zijn wel allemaal maten die kleiner zijn dan 50, 55 of 60 inch. 46 vind hij te klein en dat begrijp ik, na 60 wil ik niet meer kleiner. Het probleem is dat vele reviews niet echt praten over motion blur en vooral idd alleen maar input lag aankaarten. Het enige wat mij gigantisch stoorde aan de Toshiba toen was juist die motion blur. Zulke dingen kun je toch echt alleen maar uittesten in winkels. En zo te horen blijft LCD/LED gewoon duurder, je hebt een 60 inch Samsung voor minder dan 1500. Waarom blijft dat prijsverschil er nog steeds?

• Dimens
kuusj98 schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 17:51:
[...]

Verschilt niet veel.

Dat zijn geen 800Hz en 100Hz LCD televisies maar 200Hz en 50Hz LCD televisies. Die zogenaamde hoge Hz aantallen zijn marketingpraatjes die doorgaans niets met Hertz te maken hebben.

Dat motion blur niet opvalt, wil nog niet zeggen dat het er niet is. Niet iedereen is even gevoelig hiervoor en niet iedereen is een hoge bewegingsresolutie gewend.
Jawel. LCD, en dus ook "LED" aangezien dat gewoon LCD is, heeft van nature motion blur dat, tot noch toe, vrijwel alleen effectief tegengegaan kan worden door beeldinterpolatie toe te passen. Plasma niet. Plasma hoeft geen beeldinterpolatie uit te voeren om motion blur tegen te gaan omdat de werking van plasma heel anders is dan dat van LCD en het geen last heeft van trage pixels.

Waar plasma wel last van zou kunnen hebben, is Phosphortrailing. Iets wat doorgaans alleen de eerste uren voorkomt en wat je ook kunt voorkomen door de televisie in te laten spelen.

Het verschil is er dus wel degelijk en de hoeveelheid dat het verschilt, ligt dus aan het formaat en de uiteindelijke panel refresh rate.
devilsnight schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 18:56:
[...]

Maar dat zijn wel allemaal maten die kleiner zijn dan 50, 55 of 60 inch. 46 vind hij te klein en dat begrijp ik, na 60 wil ik niet meer kleiner. Het probleem is dat vele reviews niet echt praten over motion blur en vooral idd alleen maar input lag aankaarten. Het enige wat mij gigantisch stoorde aan de Toshiba toen was juist die motion blur. Zulke dingen kun je toch echt alleen maar uittesten in winkels.
Een reviewer die wel kijkt naar bewegingsresolutie is HDTVTest.co.uk. Vaak is daar een kopje toegewijd aan de bewegingsresolutie, of ook wel Motion Resolution zoals ze het daar noemen. Anders kun je het altijd wel in de testresultaten terugvinden. Voor gamen komt de bewegingsresolutie bij LCD doorgaans niet hoger dan 300, wat laag is.

• devilsnight
Dimens schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:12:
[...]

Dat zijn geen 800Hz en 100Hz LCD televisies maar 200Hz en 50Hz LCD televisies. Die zogenaamde hoge Hz aantallen zijn marketingpraatjes die doorgaans niets met Hertz te maken hebben.

Dat motion blur niet opvalt, wil nog niet zeggen dat het er niet is. Niet iedereen is even gevoelig hiervoor en niet iedereen is een hoge bewegingsresolutie gewend.

[...]

Jawel. LCD, en dus ook "LED" aangezien dat gewoon LCD is, heeft van nature motion blur dat, tot noch toe, vrijwel alleen effectief tegengegaan kan worden door beeldinterpolatie toe te passen. Plasma niet. Plasma hoeft geen beeldinterpolatie uit te voeren om motion blur tegen te gaan omdat de werking van plasma heel anders is dan dat van LCD en het geen last heeft van trage pixels.

Waar plasma wel last van zou kunnen hebben, is Phosphortrailing. Iets wat doorgaans alleen de eerste uren voorkomt en wat je ook kunt voorkomen door de televisie in te laten spelen.

Het verschil is er dus wel degelijk en de hoeveelheid dat het verschilt, ligt dus aan het formaat en de uiteindelijke panel refresh rate.
[...]

Een reviewer die wel kijkt naar bewegingsresolutie is HDTVTest.co.uk. Vaak is daar een kopje toegewijd aan de bewegingsresolutie, of ook wel Motion Resolution zoals ze het daar noemen. Anders kun je het altijd wel in de testresultaten terugvinden. Voor gamen komt de bewegingsresolutie bij LCD doorgaans niet hoger dan 300, wat laag is.
Duidelijk man. Voor bigscreen gaming is plasma gewoon nog steeds de nummer één dus, wat doodzonde dat de plasma er straks uit gaat zeg. Vooral als straks blijkt dat de Motion Resolution van een OLED dikke kut is. Geen idee of dat zo is hoor, maar ik moet het nog maar zien met OLED.
Pagina: 1