Toon posts:

Laptop voor opleiding hapert, vervanging ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Allereerst, ik ben geen held op gebied van computers en de componenten die daar allemaal bij horen. Dus het kan zijn dat mijn uitleg niet deugd of dat ik geen ruk snap van de reacties. Dus excuses daarvoor en probeer het vak jargon zo minimaal/duidelijk mogelijk te houden.

Ik heb dus een laptop voor mijn opleiding gekregen. Ik heb hem inmiddels al 2 jaar en ben er altijd tevreden over geweest. Maar de laatste tijd vertoont hij kwalen waar ik niet van weet hoe het komt/hoe het op te lossen is. En ik vraag me daarbij af of het niet verstandiger is om gewoon de hele laptop te vervangen aangezien hij misschien outdated is en ik een zware computer nodig heb omdat mijn opleiding veel zware programma's zoals Photoshop, Unity 3D, Maya en andere programmas nodig heeft.

De problemen waar ik voornamelijk tegen aan loop zijn onder andere:
-Haperen bij de meest basic taken zoals door een word bestand scrollen, in google maps in en uit zoomen, VLC media player opstarten, door mijn afbeeldingen of websites te scrollen, etc.
-Muziek of ander geluid gaat vaak gepaard met vervelende knisperingen en storingen en haperingen, vooral als ik net de computer iets laat doen zoals iets openen of opstarten.
-Andere media zoals filmpjes spelen ook erg roestig af, vaak net na het op play drukken een paar seconde dikke haperingen. Dit is al bij 360p filmpjes, Full HD filmpjes spelen of niet af of vertonen enorme storingen in beeld en geluid en groene stroken en blokjes door het scherm die storing aangeven.
-Ik merk zelfs dat als ik soms een tekst begin te typen dat het even duurt voor het process is doorgekomen en de letters pas later op mijn scherm komen.
-Een algemene traagheid/lag in heel het systeem. Switchen van programmas, tabbladen etc gaat altijd met een hapering.

Zo zijn er nog wel meer dingen maar om dit bericht niet te lang te maken laat ik het hier maar bij.

Ik heb een zogehete benchmark gedraaid om resultaten te krijgen en behalve dat bij elke test mijn pc er RUIMSCHOOTS slechter uit komt dan de paar andere vergelijk pc's, word ik er zelf niet veel wijzer van. Ik zou op verzoek print screens van de resultaten kunnen plaatsen als op een specifiek component meer info nodig is.

Dit heeft mijn laptop over zijn eigen specificaties te zeggen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9UTbLb0.jpg

Nou is dus mijn vraag, hoe kan ik dit oplossen, of is het verstandig om mijn laptop te vervangen?

Mvg,
Max

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 20:17

Nemesizz

Untouchable

Zoals zo vaak met computers: het kan vanalles zijn.

Nu zit je daar natuurlijk niet op te wachten :P

Paar dingen waar ik zo snel aan denk bij de symptomen die je opnoemt:
- (trage google maps en youtube) kan komen door de internet verbinding, metname als je draadloos ergens bezig gaat. Kan iets zijn dat het signaal stoort, of misschien is het internet gewoon niet zo snel (op een school bijvoorbeeld als er weet ik hoeveel mensen tegelijk op internet zitten).
- (knisperingen, trage scrollen door word, enz) kan komen door een hardeschijf die te vol is, gefragmenteerd is (bestanden staan overal verspreid, probeer eens te defragmenteren).
Ook kan het zijn dat er teveel achtergrond programma's bezig zijn, een virusscanner die het document eerst "snel" scanned voordat alles geladen is (verslagen en dergelijke zitten ook vaak afbeeldingen in), of de spellingscontrole die het hele document "snel" door raast opzoek naar fouten.

Waar je ook misschien eens naar kan kijken is hoe warm je laptop word. Metname na 2 jaar wil er nog wel eens een 'tapijtje' vormen bij de lucht inlaat en/of (metname) de lucht uitlaat van de laptop.
Als je laptop dan te warm word kan het zijn dat de CPU gaat throttelen, dan gaat de snelheid omlaag.

Dan nog de opmerking:
Laptops zijn over het algemeen uitgerust met een 5400rpm hardeschijf, dit komt (metname als deze vol raakt) de snelheid niet ten goede. Een gemiddelde desktop PC heeft meestal een 7200rpm schijf, en tegenwoordig zelfs vaak een SSD. Beide zijn uiteraard sneller dan een 5400rpm laptop schijf.

Een GeForce 520m klinkt wel heftig, maar is eigenlijk een hele basic videokaart die absoluut niet snel is.
Dus zware 3d programma's zullen dus hoe dan ook niet heel vloeiend gaan. Komt bij, dat wanneer je op de accu werkt (dus niet aan je adapter zit) dat de videokaart op een lagere snelheid gaat werken, of helemaal uitschakeld en op de ingebouwde GPU van de processor (Intel graphics) gaat werken, die is ook totaal niet geschikt voor zwaar render werk.

En ook de videokaart kan last hebben als je lucht in of uitlaat verstopt zit met stof, dan kan deze ook gaan throttelen en dat komt prestaties ook niet ten goede.

Hele wall of text, maar dat zijn een paar punten waar ik zo aan denk ;) .

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Bedankt voor de reactie. Ik heb hem uitgebreid doorgelezen en gecontroleerd op wat je zei maar ik heb er helaas geen oplossing mee gevonden. Zou het dan toch gewoon een outdated laptop zijn (voor mijn doel eindes)?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:03
Heb je hem alles eens opnieuw geinstalleerd?
Denk dat je installatie gewoon belabberd is op dit moment. Zeker als je in die 2 jaar nog nooit je pc opnieuw hebt geinstalleerd. Kon uit je tekst niet halen of hij al geleegd was of niet.

Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld een i7-2770QM met 525M GPU en die draait de laatste games nog best lekker ook.
Kan me dan ook niet voorstellen dat die van jou het niet aan zou kunnen.

[ Voor 28% gewijzigd door Arunia op 02-10-2013 12:40 ]

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01 22:49
Laptop is qua specificaties nog wel redelijk capabel voor dagelijkse tot iets zwaardere bezigheden. Inderdaad een nieuwe en schone OS installatie is een goed idee.

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels op een andere forum 't zelfde advies gekregen en ga me daar maar eens aan wagen omdat ik dat inderdaad nog nooit heb gedaan. Ook werd mij een SSD aangeraden ipv harde schijf. Video kaart kon kwablijkelijk niet vervangen worden helaas..
Is het nog een idee/mogelijk om de i5 processor te vervangen voor een i7? en maakt dit verschil? (ook gezien de toekomst nog minimaal 3 jaar deze opleiding biedt dus ik er voorlopig nog wel even mee bezig ben, om nog maar te zwijgen over wat ik na de opleiding ga doen)

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Verwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 13:57:
Heb inmiddels op een andere forum 't zelfde advies gekregen en ga me daar maar eens aan wagen omdat ik dat inderdaad nog nooit heb gedaan. Ook werd mij een SSD aangeraden ipv harde schijf. Video kaart kon kwablijkelijk niet vervangen worden helaas..
Is het nog een idee/mogelijk om de i5 processor te vervangen voor een i7? en maakt dit verschil? (ook gezien de toekomst nog minimaal 3 jaar deze opleiding biedt dus ik er voorlopig nog wel even mee bezig ben, om nog maar te zwijgen over wat ik na de opleiding ga doen)
Zal zonde zijn van je geld om een i7 te gaan plaatsen. Op dit moment lijkt mij een herinstallatie van windows een beter idee en als je daarna nog steeds dezelfde problemen ondervind. --> Ssd. Dit zal een enorme prestatie winst opleveren.

• tha-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-01 21:28
ssd plaatsen (sata3) en inderdaad nieuwe os installeren.

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-02 14:13
Lijkt meer op een software issue, basis dingen zoals virusscan uitgevoerd en videokaart driver al geupdated?

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Verwijderd

JustwilliamNL schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:20:
[...]

Zal zonde zijn van je geld om een i7 te gaan plaatsen. Op dit moment lijkt mij een herinstallatie van windows een beter idee en als je daarna nog steeds dezelfde problemen ondervind. --> Ssd. Dit zal een enorme prestatie winst opleveren.
Vraag is ook of het bios de i7 ondersteunt en of de koeling van de laptop een zwaardere processor aan kan.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:58

Quad

Doof

Ik heb zelf een laptop wat uit dezelfde generatie als die van jou komt, en hoort gewoon soepel te lopen.
Het is wel een GT540m met een 250GB SSD maar dan nog zou hij niet mogen haperen of geluidsproblemen voor mogen doen.

Ik zou je aanraden om sowieso gewoon een SSD erin te zetten, levert zoveel snelheidsgemak op dat je niet meer terug wilt naar een OS wat op een normale harde schijf staat.
En een herinstallatie van je OS zou ik ook aanbevelen, sommige issue's kan vanalles zijn dat je eerst een herinstallatie moet plegen om te kijken of het niet hardwarematige problemen zijn.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-01 09:57

IIsnickerII

Docent Software Dev

Verwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 13:57:
Een OS installeren is niet lastig:

1.Backup belangrijke bestanden.
2.Plaats een windows cd schijf in de cd speler (zorg ervoor dat het dezelfde windows versie is dan die er oorspronkelijk op stond.
3. start de computer op en druk tijdens het allereerste scherm op de BIOS settings knop (f8, f12 of delete).
4. Zoek de boot options en zet CD/DVD speler bovenaan, of boot direct vanaf CD/DVD (ga door naar 6.)
5. Sla op en reboot het systeem
6. Druk op een toets als dit gevraagd wordt.

Verder volgt de windows installatie
1. Selecteer nu installeren
2. Selecteer geadvanceerde installatie
3. Selecteer de huidige harde schijf, klik op geavanceerde instellingen en klik dan op formatteren.
4. Selecteer opnieuw die schijf en klik op volgende.

De rest van de stappen spreken voor zich.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Ik zou een SSD kopen nieteens meteen aanraden. Probleem met laptops is vaak dat ze bij aankoop al vol met troep staan en na een aantal jaren ronduit traag worden. Ik weet 99% zeker dat als je gewoon windows opnieuw installeerd (wel van een gewone windows dvd, dus niet een recovery) je computer al 1000 keer soepelder loopt. Als je dan ook nog een kleine extra performanceboost wil kun je inderdaad een SSD, of misschien een SSHD, overwegen afhankelijk van hoeveel gb je wil hebben (bij de buren hebben ze laatst een leuke SSHD getest: http://nl.hardware.info/r...arde-schijf-met-ssd-cache)
(ter info bij eenzelde prijspijl: een HDD is traag maar heeft veel GB opslagcapaciteit, een SSHD is sneller met wat minderopslag capaciteit en een SSD is het snelst met een stuk minder opslagcapaciteit)

Dus:
a) de specs zijn nog ruim voldoende voor een soepele ervaring van alledaagse taken (en meer)
b) installeer windows opnieuw en kijk hoe de computer helemaal schoon bevalt.
c) eventueel de aanschaf van een SS(H)D overwegen
Pagina: 1