koeler trekt moederbord krom en helpt hem om zeep

Pagina: 1
Acties:

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik had een zalman CNPS10X Performa op een moederbord ASRock N68C-GS FX geïnstalleerd. Er kwam een verbrande geur vrij en de computer deed het niet meer. Toen een nieuw moederbord gekocht en weer de koeler erop geinstalleerd. Weer dezelfde verbrande geur en de computer deed het niet meer.

Bij het inspecteren van het moederbord bleek dat het mobo een beetje krom was getrokken. Om de koeler te installeren moet je dat processording (backplate of zo) van het moederbord afhalen en aparte dingen gebruiken die met de koeler meegeleverd worden. Nu trekken die dingen zo hard aan het moederbord dat die een beetje krom trekt. Blijkbaar kan de elektronica op het mobo daar niet tegen.

Mensen die dit probleem kennen? Mensen die weten wat hier aan te doen valt?

Het is toch bizar dat een koeler een moederbord krom kan trekken.

Nu heb ik weer zo'n mobo besteld maar nu met een andere koeler (coolermaster tx3) die op de normale manier kan worden geinstalleerd om te voorkomen dat het mobo weer krom trekt.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

Verwijderd

Wat is nu je punt? En om je vraag te beantwoorden, nee dat is niet absurd. Er zijn zat koelers die gewoon te zwaar zijn voor een printplaat. Die moeten dus ondersteund worden.

PS. Zolang je niet zeker weet wat het is zou ik ook niet gelijk naar de koeler wijzen, kijk ook eens naar je PSU.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Je hebt wel spacers tussen je behuizing en mobo gedaan? Een Printplaat is flexibel genoeg om die kromming op te vangen.

Ik denk dat je bij het monteren iets over het hoofd ziet.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
warhamstr schreef op maandag 30 september 2013 @ 14:53:
Idem, foto misschien?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Ik denk inderdaad dat er meer aan de hand is.

Grote koelers trekken inderdaad je moederbord krom, daarom is het verstandig om ze te ondersteunen. Maar dat is niet iets dat meteen een probleem is. hij breekt hem niet zomaar af.

Bovendien duidt een verbrande lucht op kortsluiting. Als je baantjes kapottrekt krijg je dat niet

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 september 2013 @ 14:46:
Wat is nu je punt? En om je vraag te beantwoorden, nee dat is niet absurd. Er zijn zat koelers die gewoon te zwaar zijn voor een printplaat. Die moeten dus ondersteund worden.

PS. Zolang je niet zeker weet wat het is zou ik ook niet gelijk naar de koeler wijzen, kijk ook eens naar je PSU.
Het mobo was krom zoals ik al zei. Het is logisch aan te nemen dat dat de oorzaak is.
De PSU is een tagan 380 watt die het altijd prima gedaan heeft en die het nu weer goed doet.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• warhamstr
Nee dat is niet logisch, mijn mobo is ook krom.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
warhamstr schreef op maandag 30 september 2013 @ 14:53:
Je hebt wel spacers tussen je behuizing en mobo gedaan? Een Printplaat is flexibel genoeg om die kromming op te vangen.

Ik denk dat ik wel spacers er tussen had ja.
Foto's kan ik nu niet meer maken helaas, ik heb de moederborden weggegooid en de koeler teruggestuurd.
timberleek schreef op maandag 30 september 2013 @ 14:59:
Ik denk inderdaad dat er meer aan de hand is.

Grote koelers trekken inderdaad je moederbord krom, daarom is het verstandig om ze te ondersteunen. Maar dat is niet iets dat meteen een probleem is. hij breekt hem niet zomaar af.

Bovendien duidt een verbrande lucht op kortsluiting. Als je baantjes kapottrekt krijg je dat niet
Die kortsluiting zou kunnen ontstaan doordat componenten vanbinnen gebroken zijn.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
* Gamebuster heeft ook kromme moederborden en videokaarten gezien bij custom koelers, nooit problemen mee gehad

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

In 99% van de gevallen heeft dit niets te maken met het kromtrekken, maar met het verkeerd installeren van de backplate of koeler zodat het tegen pinnetjes van componenten aankomt en kortsluiting maakt. Zonder verdere info kun je er dus vrij zeker van zijn dat dit ook is wat er bij jou is gebeurd :)

Verwijderd

mux schreef op maandag 30 september 2013 @ 15:03:
In 99% van de gevallen heeft dit niets te maken met het kromtrekken, maar met het verkeerd installeren van de backplate of koeler zodat het tegen pinnetjes van componenten aankomt en kortsluiting maakt. Zonder verdere info kun je er dus vrij zeker van zijn dat dit ook is wat er bij jou is gebeurd :)
Dit dacht ik ook.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Mijn Asus p8p67 trok ook krom door een mugen 2 en is defect gegaan, toch vermoed ik niet dat het door het kromtrekken kwam maar gewoon door andere crap.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

+1

Over het algemeen is er bij dit soort situaties sprake van een montage fout.

[Specs]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
componenten breken niet van binnen. Je trekt de baantjes op de print mogelijk stuk. dan is er geen verbinding meer (dan is hij stuk, maar geen kortsluiting). In de top trek je de pootjes van een ic af (maar dan is de print meer dan alleen een beetje krom). Maar dan heb je nog steeds geen kortsluiting.

ik denk eerder dat er ergens iets niet goed zit met de spacers of backplate waardoor hij kortsluiting maakt. Dat kromtrekken heeft zo'n beetje iedereen met een grote koeler op zijn mobo. Het zou eventueel schade kunnen doen na langere tijd. Maar het grootste risico is als je je pc verplaatst. Als je je kast wat hard op de grond zet komt er flinke extra kracht op het mobo te staan waardoor hij kan breken. Dat is in het verleden ook wel gebeurd bij mensen. Daarom is het advies ook om de koeler op te hangen aan de kast of op een andere manier te ondersteunen.
eL_Jay schreef op maandag 30 september 2013 @ 15:10:
Mijn Asus p8p67 trok ook krom door een mugen 2 en is defect gegaan, toch vermoed ik niet dat het door het kromtrekken kwam maar gewoon door andere crap.
meteen stuk na montage of na verloop van tijd?

[ Voor 15% gewijzigd door timberleek op 30-09-2013 15:13 ]

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:55

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ik denk inderdaad ook dat er meer aan de hand is dan alleen een koeler want er zijn ook zat moederborden die gewoon "krom" de fabriek uit komen rollen. en zo als al gezegd check eens of er spacers tussen zitten ;)

Signature

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mobo's breken niet zomaar van binnen, er moet ook een bepaald gewicht veilig aan kunnen hangen, vergeet ook niet dat de bovenkant met 3 schroeven vast zit, dat houdt al vrij veel tegen.

Printplaatjes kunnen ook prima tegen doorbuigen, mijn HD5870 bijvorobeeld,, die is behoorlijk krom ondertussen, maar doet het prima.

Bij het plaatsen van een flinke koeler kun je idd vrij veel mis doen, grote kans dat je ergens een rubberen spacertje vergeten bent.

People as things, that’s where it starts.

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Kan het niet zo zijn dat een ander onderdeel (CPU, geheugen, etc) defect is?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Dat ligt niet voor de hand. Ik heb gecontroleerd of er wat kortsluiting maakte maar zag niks.
henwy schreef op maandag 30 september 2013 @ 15:59:
Kan het niet zo zijn dat een ander onderdeel (CPU, geheugen, etc) defect is?
Niet echt, op een andere koeler functioneerde alles, en de CPU, geheugen, etc) doen het nu met een ander mobo en een andere koeler gewoon.

[ Voor 24% gewijzigd door Salvatron op 30-09-2013 17:07 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:41
Salvatron schreef op maandag 30 september 2013 @ 17:05:
[...]

Dat ligt niet voor de hand. Ik heb gecontroleerd of er wat kortsluiting maakte maar zag niks.
Jouw theorie ligt ook niet voor de hand. Ik werk al 6 jaar met een perfect stabiel krom moederbord, dat is haast gewoon standaard bij sommige bevestigingsmethodes. Het kan niet zo veel kwaad, tenzij je bord zo krom trekt dat het de backplate raakt tussen de afstandsbusjes in ofzo...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Xander schreef op maandag 30 september 2013 @ 17:12:
[...]

Jouw theorie ligt ook niet voor de hand. Ik werk al 6 jaar met een perfect stabiel krom moederbord, dat is haast gewoon standaard bij sommige bevestigingsmethodes. Het kan niet zo veel kwaad, tenzij je bord zo krom trekt dat het de backplate raakt tussen de afstandsbusjes in ofzo...
Dat maakt niet uit want misschien heeft specifiek dit mobo problemen met krom trekken.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
timberleek schreef op maandag 30 september 2013 @ 15:12:
[...]

meteen stuk na montage of na verloop van tijd?
na 8 maanden RMA 1 na 17 maanden RMA 2 en na 28 maanden defect en aangezien Zercom failliet is en Asus geen carry-in hanteerd dus dood.
Doorbuigen was vanaf dag 1 (maja wat wil je als een kleine kilo aan alu en koper haaks op je mobo monteerd

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:47

Nessuno

io sono nessuno

Bordjes kunnen aardig wat hebben voor ze echt stuk gaan,getuige wat eL_Jay post.
Dat het bij jou begint te stinken en verbrand ruikt duid zeker op kortsluiting.
Het bord maakt ergens sluiting met je kast,of de cooler (dan wel backplate) maakt voor of achter op je bord ergens sluiting.
Het geen wat bv met een standaard cooler niet mogeijk is.
Vandaar dat nu wel werkt.
Ik denk dat je echt zelf iets verkeerd doet.
Heb al 100erden borden gemonteerd (Heb bij een bekende retailer gewerkt) in mijn pc bouw tijd en idd ook coolers waar van ik dacht wtf das niet gezond zo bol als dat staat.
Maar tot op de dag van vandaag geen defecten daar door mee gemaakt.
Wel door mensen die coolers etc verkeerd monteerde.

Na rose e cient spin

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik denk niet dat ik iets verkeerd doe, het probleem zal misschien liggen bij de constructie van het mobo + de kast. Ik zal bij het inbouwen de PSU testen met een andere computer en/of een andere PSU pakken, en een andere kast.

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Denk toch dat het een combo van bord + backplate was.
Als ik nl op de foto kijk dan zie ik dat er 4 rubbertjes mee geleverd worden zo dat je iets van ruimte ontstaat tussen de achterkant van het bord en de backplate .
Die vergeten is meestal wel kortsluiting maken.
Aangezien er maar weinig bordjes zijn die geen zooi rond de socket hebben zitten aan de achterkand van het bord.
Afbeeldingslocatie: http://www.eteknix.com/wp-content/uploads/2013/06/DSC_6663.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.eteknix.com/wp-content/uploads/2013/06/DSC_6664.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.eteknix.com/wp-content/uploads/2013/06/DSC_6733-2.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Nessuno op 01-10-2013 08:32 ]

Na rose e cient spin

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Salvatron schreef op maandag 30 september 2013 @ 14:44:
Om de koeler te installeren moet je dat processording (backplate of zo) van het moederbord afhalen en aparte dingen gebruiken die met de koeler meegeleverd worden. Nu trekken die dingen zo hard aan het moederbord dat die een beetje krom trekt.
Je moet de backplate die bij je moederbord zit vervangen door die van zalman.

Als ik jouw stuk lees, lijkt het alsof je de backplate van zalman niet hebt gebruikt.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Nessuno schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:30:
Denk toch dat het een combo van bord + backplate was.
Als ik nl op de foto kijk dan zie ik dat er 4 rubbertjes mee geleverd worden zo dat je iets van ruimte ontstaat tussen de achterkant van het bord en de backplate .
Die vergeten is meestal wel kortsluiting maken.
Aangezien er maar weinig bordjes zijn die geen zooi rond de socket hebben zitten aan de achterkand van het bord.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
waar zijn die 4 rubbertjes? Ik zie geen 4 rubbertjes.
job schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:35:
[...]

Als ik jouw stuk lees, lijkt het alsof je de backplate van zalman niet hebt gebruikt.
Ik heb uiteraard de backplate van Zalman gebruikt want anders kun je dat ding überhaupt niet vastmaken.

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Salvatron schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 12:14:
[...]

waar zijn die 4 rubbertjes? Ik zie geen 4 rubbertjes.
2e foto onder de koelpasta.
Maar zie dat het sliding caps zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Nessuno op 01-10-2013 13:28 ]

Na rose e cient spin

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Die 4 zwarte dingen zijn volgens mij inderdaad geen rubbertjes. Het isolatiemateriaal is op de 1e foto onder de backplate te zien, dit zorgt voor een afstand tussen de backplate en het mobo.

Verwijderd

draai je de koeler er wel kruislings op? , anders komen er ongewenste spanningen op het mobo, die veel meer zijn dan je denkt

• warhamstr
Zou je die rubbertjes niet aan de andere kant van dat kruis gebruiken? Zodat dat ding dus niet direct het mobo raakt?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
warhamstr schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 15:43:
Zou je die rubbertjes niet aan de andere kant van dat kruis gebruiken? Zodat dat ding dus niet direct het mobo raakt?
lijkt me niet, ik deed het zoals in de handleiding stond.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 15:16:
draai je de koeler er wel kruislings op? , anders komen er ongewenste spanningen op het mobo, die veel meer zijn dan je denkt
Ik zal hier de volgende keer rekening mee houden.

Verwijderd

Salvatron schreef op maandag 30 september 2013 @ 17:20:
Dat maakt niet uit want misschien heeft specifiek dit mobo problemen met krom trekken.
Ik weet niet zo goed waarom je een topic opent als je aan je eigen vermoeden vast wilt blijven houden :) Er zitten hier veel mensen met veel ervaring, dus hun suggesties zouden zomaar eens zoden aan de dijk kunnen zetten.

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

job schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:35:
[...]

Nope orginele bracket (als je die bedoeld moet blijven zitten)
Salvatron schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:04:
Die 4 zwarte dingen zijn volgens mij inderdaad geen rubbertjes. Het isolatiemateriaal is op de 1e foto onder de backplate te zien, dit zorgt voor een afstand tussen de backplate en het mobo.
Nee dat zijn sliding caps om de busjes moeren etc op de juiste positie te houden, zo dat je niet loopt te etteren met het vast schroeven van de schroefjes en dat die er uit dan donderen.

Zie filmpje
YouTube: How to install ZALMAN CNPS14X CPU Cooler 조립 방법
Ja cooler is een 14X maar de backplate is het zelfde.

Na rose e cient spin

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Topicstarter
Ik heb een nieuw mobo met die coolermasterkoeler in elkaar gezet en tot nu toe doet de computer het goed. Ik heb voor de zekerheid een andere PSU en een andere kast gebruikt. Het probleem met die zalmankoeler werd waarschijnlijk veroorzaakt door het krom trekken van het mobo of door kortsluiting met de kast of de backplate of zo iets.

Pagina: 1