Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 11:30
Het blijft bij mij in elk schoolproject een wat wazige keuze. Het kiezen van een projectmethode. In het verleden heb de klassieke waterval en de iteratieve RUP gebruikt. Wat mij alleen in de weg staat, het was altijd een verplicht dingetje en niet zozeer een ondersteuning van van het project. :X

Nu ben ik bezig met afstuderen en moet ik weer een projectmethode kiezen. Mijn opdracht bestaat uit het analyseren en herontwerpen van bedrijfsprocessen (met behulp van BPMN). Deze herontworpen bedrijfsprocessen en aanbevelingen worden opgenomen in een adviesrapport. Na dit advies moeten de processen in een CRM c.q. Ticketsysteem worden geimplementeerd.

Welke projectmethode zouden jullie aanraden om dit te ondersteunen? Zelf zat ik te denken aan DSDM, al sluit deze methode niet naadloos aan op een advies en implementatietraject.

Wie heeft er nog meer ervaring met het kiezen van projectmethoden (tijdens stage of afstuderen)? Wie heeft er daadwerkelijk baad bij gehad wanneer het project grotendeels alleen wordt uigevoerd? Hoe kun je aantonen dat de gekozen methode de beste is?

Graag jullie advies en ervaringen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik weet niet of hier ueberhaupt in het algemeen te stellen is dat een bepaalde projectmethode de beste is.

Veel zal ook afhangen van de aard van de bedrijfsprocessen, het ecosysteem waarin ze functioneren, enzovoorts.

En een project wordt nooit grotendeels alleen uitgevoerd, zeker niet wanneer het gaat om het herontwerpen (en implementeren) van bedrijfsprocessen. De stakeholders maken altijd deel uit van het project, anders gaat het sowieso falen.

Persoonlijk ben ik altijd een voorstander van iteratieve projectmethoden, maar het is wel erg belangrijk dat je dan samenwerkt met de mensen die belang hebben bij het project. Ze moeten telkens feedback geven en hetgene testen wat jij gemaakt hebt.

Deze samenwerking mag niet ophouden bij het ontwerp.

Been there, done that, it wasn't pretty ;)

Ik heb het in de praktijk net iets te vaak meegemaakt dat we iets hebben afgesproken met een klant, we het hebben gemaakt en de klant in de tussentijd tot nieuwe inzichten is gekomen. Tsja, dan kun je weer opnieuw beginnen.

Bedrijfsprocessen zijn namelijk niet statisch. Die veranderen continu. Helaas is het soms moeilijk om klanten aan te sporen om ook daadwerkelijk bij het traject betrokken te blijven. Vaak wil een klant wel iets nieuws, maar is hij veel te druk bezig met andere zaken (zoals het inspelen op de markt en het verder optimaliseren van zijn bedrijfsprocessen ;) ).

[ Voor 27% gewijzigd door Lethalis op 01-10-2013 08:20 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
Lethalis schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 08:11:
En een project wordt nooit grotendeels alleen uitgevoerd, zeker niet wanneer het gaat om het herontwerpen (en implementeren) van bedrijfsprocessen. De stakeholders maken altijd deel uit van het project, anders gaat het sowieso falen.
...
Persoonlijk ben ik altijd een voorstander van iteratieve projectmethoden, maar het is wel erg belangrijk dat je dan samenwerkt met de mensen die belang hebben bij het project. Ze moeten telkens feedback geven en hetgene testen wat jij gemaakt hebt.
...
Deze samenwerking mag niet ophouden bij het ontwerp.
...
Bedankt voor je helderdere toelichting. :)

Inderdaad heb je altijd te maken met stakeholders. Zelf denk ik ook dat een iteratieve methode het beste is. Per proces een iteratie bijvoorbeeld. En deze iteratie met alle belanghebbenden uitvoeren en net zolang verifieren totdat iedereen akkoord is met de inrichting en implementatie van het proces.

Alleen vind ik de vertaling van een iteratief (sotfwareontwikkel projectmethode) naar een implementatie nog lastig.

Kunnen faseringen 1 op 1 gekopieerd worden, of wijken bepaalde fasen af? Iemand ervaring hiermee? Best practices? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10 13:28

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Haha ik zou praktisch zelf z'n topic hebben kunnen openen :D

Ben 2 september ook begonnen aan mijn afstudeerstage, en moest een Plan van Aanpak opstellen waar inderdaad ook een stukje over methoden in zit. Bij dit bedrijf gebruiken ze Scrum voor de ontwikkeling van features, dus ik dacht; lekker makkelijk, kies ik dat ook gewoon.

Maar mijn stagebegeleider die zei gelijk al van; Waarom kies je voor Scrum? Er zitten hier 2 collega's die dezelfde vraag kregen van de examencommissie omdat ze dit niet beargumenteerd hadden.

Toen heb ik besloten om te gaan kijken welke methode het best bij mijn project past. Ik heb toen OpenUP gepakt en deze zitten vergelijken met Scrum. Verder heb ik nog gekeken hoe dit bedrijf een nieuw project aanpakt en het viel me op dat dit heel erg leek op OpenUP, ze gebruiken echter alleen Scrum voor de ontwikkel fase. En dat was het antwoord voor mij eigelijk; OpenUP leek voor het het begeleiden van het gehele project, terwijl Scrum zich meer focuste op de ontwikkeling door iteratief te werken en elke iteratie weer opnieuw te gaan brainstormen, analyseren, ontwerpen, en bouwen.

Een methode is geen garantie voor een werkend product, en geen enkele methode past precies bij jou project. Je zult kleine aanpassingen moeten maken en ervoor zorgen dat het je begeleidt tijdens het proces van je project. Een houvast als het waren.

Edit: Heb nog even je project beter doorgelezen, en herken OpenUP/RUP er heel erg in;
Je gaat analyseren (Inception fase) herontwerpen(Elaboration fase), implementeren(Construction fase) en uiteindelijk opleveren(Transition fase)

OpenUP is een combinatie van RUP en Agile:
http://www.eclipse.org/epf/general/OpenUP.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door MonkeySleeve op 01-10-2013 09:41 ]

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
MonkeySleeve schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 09:36:
Edit: Heb nog even je project beter doorgelezen, en herken OpenUP/RUP er heel erg in;
Je gaat analyseren (Inception fase) herontwerpen(Elaboration fase), implementeren(Construction fase) en uiteindelijk opleveren(Transition fase)

OpenUP is een combinatie van RUP en Agile:
http://www.eclipse.org/epf/general/OpenUP.pdf
Leuk om het verhaal te lezen van iemand die in hetzelfde schuitje zit. Ik had in eerste instantie gekozen voor het sashimi model (waterval). Dit werd vanuit school in twijfel getrokken, omdat zij dachten dat een iteratieve methode beter was.

RUP heb ik al ervaring mee, wat mij hierin tegenstaat, dat je nog steeds een verkapte waterval heb. Zoals je als aangeef analyseren->herontwerpen->implementeren->opleveren. Nog een top down benadering. Waar je natuurlijk binnen elke fasen wel iteraties kan hebben, maar toch. :9

Het blijft toch zoeken naar de juiste methode. Met de input van jullie krijg al wel beter een beeld. Wat je ook al aangaf, elke methode moet per project worden 'getweaked'.

Voor nu denk ik dat ik kies voor DSDM, ga dit uitwerken en verifieren bij de opdrachtgever.

Mocht iemand nog tips, input of een bepaalde gedachte over het onderwerp hebben. laat u aub horen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Wat ik gemerkt heb bij mijn afstudeerproject en de project methode is dat dit vaak lastig te combineren valt.

Kijk bijvoorbeeld naar DSDM, waar jij over aan het denken bent. Een hoofdvoorwaarde van deze methode is dat alle gebruikers actief deelnemen en alle project deelnemers volledig samenwerken. Bij een stage project kun je dit meestal al vergeten..

Ik denk dat het belangrijk is niet alleen te kijken naar het doel en de inhoud van het project, maar ook naar het type project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
Mythio schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 11:38:
Wat ik gemerkt heb bij mijn afstudeerproject en de project methode is dat dit vaak lastig te combineren valt.

Kijk bijvoorbeeld naar DSDM, waar jij over aan het denken bent. Een hoofdvoorwaarde van deze methode is dat alle gebruikers actief deelnemen en alle project deelnemers volledig samenwerken. Bij een stage project kun je dit meestal al vergeten..

Ik denk dat het belangrijk is niet alleen te kijken naar het doel en de inhoud van het project, maar ook naar het type project.
Klopt helemaal wat je zegt. De gebruikers van het systeem nemen wel actief deel aan het implementatieproces (er is genoeg draagvlak). Maar wat hier al eerder is gezegd, geen één methode is sluitend, er moet een spreekwoordelijke mouw aangepast worden.

Denk jij, of weet jij een methode die beter op het project aansluit? Alle feedback of aanvullende informatie is welkom . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:57

Wish

ingwell

Heel flauw, maar volgens mij is er wel een verschil tussen een projectmethode (zoals Prince2, IPMA, dus hoe je een project uitvoert) en softwareontwikkelmethoden, zoals RUP en DSDM (hoe je software ontwikkelt). Beiden methoden, maar wel van een andere grootheid in mijn ervaring.

Dus: zoek je een projectmethode, of een ontwikkelmethode?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySleeve
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10 13:28

MonkeySleeve

It's just Monkey business

Wish schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:03:
Heel flauw, maar volgens mij is er wel een verschil tussen een projectmethode (zoals Prince2, IPMA, dus hoe je een project uitvoert) en softwareontwikkelmethoden, zoals RUP en DSDM (hoe je software ontwikkelt). Beiden methoden, maar wel van een andere grootheid in mijn ervaring.

Mmh er dus een naam daarvoor, dat wist ik niet :P

Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ob3lix
Wish schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:03:

Als je het zo stel ben ik meer opzoek naar een ontwikkelmethode. Prince2 en IPMA zijn te breed om een afstudeerproject te ondersteunen.

Of ik moet delen uit Prince2 of IPMA gebruiken, als dit mogelijk is?
Pagina: 1