2 keer 1-way sync tussen 2 NASsen

Pagina: 1
Acties:

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik zoek een NAS om 2x aan te schaffen om de foto's van mezelf en mijn ouders veilig te stellen. Nu lees ik overal dat 2-way sync nog niet mogelijk is met de huidige NASsen. Maar is het wel mogelijk om 2x een 1-way sync in te stellen (zie de onderstaande afbeelding?

Om dit mogelijk te maken, kan ik af met een QNap of een Synology NAS? En zo ja, is het mogelijk met al hun modellen, of alleen de duurdere?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tNrOJpsP7558deZLV1uSQ2M0/full.jpg

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:06
Ik weet niet of je met de Qnap en/of Synology toegang hebt met rsync?
Zo ja dan kan je gewoon 2 cronjobs aanmaken met een Rsync commando.

• maniak
xares schreef op maandag 30 september 2013 @ 10:40:
Ik weet niet of je met de Qnap en/of Synology toegang hebt met rsync?
Zo ja dan kan je gewoon 2 cronjobs aanmaken met een Rsync commando.
Ik zie Rsync voorbij komen in mijn zoektocht, alleen sta ik niet echt te springen om met console commando's dingen te doen. Het liefst gebruik ik de default mogelijkheden van de NAS.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Met een Synology kan dat prima, en ik verwacht met een QNap ook prima.
Rsync is niet eens nodig, en crobjobs ook niet, dat kan gewoon simpel vanuit de webinterface zelf gedaan worden.
Hiervoor kan je Shared Folder Sync instellen. Even de juiste poort(en) forwarden op je router (http://www.synology.com/s...how.php?lang=nld&q_id=299) en instellen maar :)
Zie bijv: http://www.synology.com/d...erver_backup.php?lang=nld

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• maniak
Dat had ik ook al gezien. Maar kan ik het 2x instellen? Dus dat beide NASsen source en destination zijn tegelijkertijd?

• Nakebod
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Dat is geen probleem.
Op iedere NAS zet je de "Network Backup" service aan, of Shared Folder Sync.
Als het goed is is het verschil tussen die 2 opties: De Shared Folder Sync is alleen tussen twee Synology NASsen. De eerste is als ik het goed heb een rsync server. Het resultaat is in beide gevallen dat Dir_A op Synology A in Dir_A op Synology B komt.
Of Dir_B van Synology B op Synology A :)

Volgens mij is het wel zo dat een Shared Folder Sync alleen in een map met dezelfde naam kan schrijven Synology A heeft bijv Data als share, dan moet op Synology B ook een map Data gemaakt kunnen worden. Dus als Synology B al een share Data heeft werkt dat volgens mij niet.
Bij de Network Backup functie maakt de Synology een map NetBackup aan, met daaronder een (eigen te kiezen) directorynaam. En pas daaronder de map/share die je wilt backuppen.

• maniak
Aangezien het via het Internet moet syncen, welke van de 2 opties doet aan incrementals? Sta niet te springen dat ie telkens 250GB aan data aan het versturen is :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:43
Wat jij wil kan idd en werkt (zo werk ik er ook mee) native op een syno. One to one, one to many en omgekeerd. Op de achtergrond gaat dit overigens gewoon middels rsync. Al dan niet met versie beheer. Houd er ook rekening mee dat wanneer je dit 'secure' doet, je over SSH gaat (poort 22) en niet de standaard rsync poort. Zolang het maar rsync compatible is werkt het (ik sync tussen synology, thecus, qnap, en goedkope conceptronic nasjes (ch3nas))

rsync doet altijd een sync van de gewijzigde data en als je kiest voor blocklevel (kost iets meer cpu), zelfs alleen de gewijzigde bit's van de betreffende files.

[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 30-09-2013 11:47 ]

• Nakebod
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Alle 2 de opties kunnen dat. Sterker nog, volgens mij kan je niet eens een full backup iedere keer doen :P

In zoverre incrementeel dat als een bestand aangepast is, hij wel het hele bestand kopieert. Of uiteraard nieuwe files.
Hij is zover ik weet niet zo slim dat hij alleen de aanpassingen binnen 1 bestand kan doen.

• maniak
Mja.. aanpassingen binnen 1 bestand vind ik totaal niet belangrijk. Het gaat eigenlijk alleen om foto's. Ik ben alleen bang dat ik bij de opties een keuze moet maken tussen Source of Destination en dat daarmee wat ik wil niet kan.

edit: @DukeBox dus wat ik wil heb je al voor elkaar dus? Weet jij misschien of er limitaties zijn bij de goedkopere Synology of QNap nassen mbt dit onderwerp?

[ Voor 26% gewijzigd door maniak op 30-09-2013 11:51 ]

• Nakebod
  • Nu online

Nakebod

Nope.

maniak schreef op maandag 30 september 2013 @ 11:49:
Ik ben alleen bang dat ik bij de opties een keuze moet maken tussen Source of Destination en dat daarmee wat ik wil niet kan.

edit: @DukeBox dus wat ik wil heb je al voor elkaar dus? Weet jij misschien of er limitaties zijn bij de goedkopere Synology of QNap nassen mbt dit onderwerp?
Ik sync mijn Synology DS213 naar mijn oude Synology DS209 bij mijn ouders, en mijn ouders syncen hun eigen data naar mij. Dus je hoeft je geen zorgen te maken dat het niet kan: Het kan!
Uiteraard geef je bij de backup taak zelf wel aan wat je source en wat de destination is. Maar je hoeft niet bang te zijn dat je NAS alleen source of alleen destination kan zijn, dat doet hij prima tegelijkertijd.

En het maakt niet uit welke Synology je neemt. De DS112 doet de taak wat dat betreft net zo goed als een DS213/DS413/DS713+. Het verschil daarin is meer CPU/geheugen en meerdere HDD's (Eventueel met RAID). Op een goedkoper 1-bay model het duurt hooguit wat langer. Maar backuppen kunnen ze allemaal.

Voor QNap zal het niet veel anders zijn, al heb ik daar geen ervaring mee.

• DukeBox
maniak schreef op maandag 30 september 2013 @ 11:49:
Nee, de limitaties zijn de mogelijkheden van rsync.. en het is vrij knap als je daar tegen aanloopt ;) (er kan wel wat verschil bij oudere versies zijn).
Je kan ook (zoals ik eerder aangaf) shares (of selecties van) meerdere malen syncen/backuppen naar andere locaties (zowel offsite als naar andre volumes of externe disk).
Zo kan je bijv. bij heel veel data altijd besluiten eerst de boel op een externe hdd te zetten en deze bij je ouders handmatig aan de backup toe te voegen alvorens je weer een sync over internet draait.

Zoals hieronder al staat, VPN is ook erg handig, maar met name bij de goedkope nasjes is dat niet altijd mogelijk. Een secure (ssh tunnel) rsync is dan net zo veilig.

[ Voor 45% gewijzigd door DukeBox op 30-09-2013 12:12 ]

• PAL86
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:03
Het kan gemakkelijk en, net zoals DukeBox, heb ik het thuis (en bij mijn ouders) ook draaien. De 2 NAS'sen staan met elkaar in verbinding via een VPN tunnel.

Via mijn netwerk backup (DS712+) maak ik een backup aan bij mijn ouders (DS211j) ; en vice versa.Waarbij ik niet kijk naar een block level van een huidig bestand.

[ Voor 23% gewijzigd door PAL86 op 30-09-2013 13:44 ]

• maniak
Synology it is.. Ik las dat bij Qnap de schijven precies dezelfde grootte moeten hebben dat lijkt me niet erg handig :)

Erg bedankt voor de snelle antwoorden heren, ga nu verdiepen welke Synology ik wil :)

• DukeBox
Overigens kan je natuurlijk ook middels rsync (ook erg makkelijk i.c.m. de deltacopy schil onder windows) zonder NAS werken en direct van/naar een pc syncen.

• maniak
DukeBox schreef op maandag 30 september 2013 @ 13:28:
Overigens kan je natuurlijk ook middels rsync (ook erg makkelijk i.c.m. de deltacopy schil onder windows) zonder NAS werken en direct van/naar een pc syncen.
True.. maar daarvoor moeten de PC's wel tegelijkertijd aanstaan.

• DukeBox
Ik bedoelde dat je daarmee 1 nas kan besparen.. (delayed) run on startup is dan voldoende op 1 pc.

Verwijderd

;)

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2017 15:21 ]

Pagina: 1