Ik was al langer aan het nadenken over de mogelijkheden van medewerkers in de tweede helft van hun carriere. Enerzijds wordt er van hen verwacht dat ze langer doorwerken (AOW-leeftijd verhogen, doorwerkbonus), anderzijds lijken ze veel langer dan dertigers te moeten solliciteren voor ze aan de bak komen.
Nu wordt er weer een discussie gevoerd (usenditto in "Ervaring werken bij CGI (deel 5)") waarin het thema naar boven komt: oudere medewerkers worden niet aangenomen door werkgevers.
Ik zit me al een tijd wat dingen af te vragen:
Toch?
Natuurlijk heeft t-captain op dit terrein ook een zinvolle bijdrage gebaseerd op eenvoudige economie:
Helaas ben ik alweer voorbij mijn sweetspot met mijn >8 jaar ervaring, zonder de bijbehorende pot met goud... Er heeft vast iemand goed verdiend aan die sweetspot en IK was het NIET!
Nu wordt er weer een discussie gevoerd (usenditto in "Ervaring werken bij CGI (deel 5)") waarin het thema naar boven komt: oudere medewerkers worden niet aangenomen door werkgevers.
Ik zit me al een tijd wat dingen af te vragen:
- Oudere medewerkers zijn te duur.
Hoezo dan, dat blijkt toch pas bij de verwachte salarisindicatie die de sollicitant bij het eerste gesprek afgeeft? Je kunt als werkgever bij een vacature toch gewoon de salarisrange aangeven, zodat iedere sollicitant weet wat ze kunnen verwachten? - Oudere medewerkers zijn niet productief:
Waaruit blijkt dat? Lijkt me in ieder geval dat ze meer nachtrust krijgen dan twintigers en dertigers met babies & peuters. De collega's van die leeftijd om me heen zijn ook niet meer ziek ofzo. - Wie neemt ze aan?
Natuurlijk zit er een drempeltje in de vorm van een (gecharcheerd I know) HR-nitwit van 25 zonder inhoudelijke bijdrage, maar dan nog. Het laatste woord is natuurlijk aan de inhurend manager. Aangezien we het hier niet hebben over teamleiders van een callcenter hebben de eerstelijns managers ook merendeels flink wat ervaring. Daarnaast mag je aannemen dat ze zich ervan bewust zijn dat kwaliteit laten lopen ten koste van nietszeggende condities (vrouwen, Marokkanen, ouderen, homo's, roodharigen) hun eigen kansen om targets te halen schaadt.
Toch?
Natuurlijk heeft t-captain op dit terrein ook een zinvolle bijdrage gebaseerd op eenvoudige economie:
Zaak is dus om ook factoren als pensioen bij de salarisonderhandelingen te betrekken.t_captain in "Ervaring werken bij CGI (deel 5)"
Ik denk dat het feit dat 50+ in NL moeite heeft om werk te vinden, voor een belangrijk deel teruggaat op twee zaken. Een sociaal systeem waarin de kosten behoorlijk blijven doorstijgen (denk aan de pensioenstaffels).
En een salarishuis waarin het normaal is dat het loon van een werknemer veel meer lineair stijgt dan de marktwaarde. Dat laatste levert een sweetspot op bij werknemers tussen de 4 en 8 jaar ervaring, en het omgekeerde bij werknemers met >20 jaar ervaring.
Helaas ben ik alweer voorbij mijn sweetspot met mijn >8 jaar ervaring, zonder de bijbehorende pot met goud... Er heeft vast iemand goed verdiend aan die sweetspot en IK was het NIET!
[ Voor 19% gewijzigd door Testert op 30-09-2013 08:43 ]
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat