Internetverkeer per computer bijhouden

Pagina: 1
Acties:
  • 8.370 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvandijk96
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-05 09:06
Hoi Tweakers,

Ik ben op zoek naar een programmatje wat ik op de verschillende windows computers (8 stuks) kan installeren die het internetgebruik van de computers bijhoudt en dat ik dat op mijn eigen computer uit kan lezen. Ik ben namelijk erg benieuwd of er een pc veel data verstookt omdat op sommige momenten ons internet erg langzaam is. Alvast bedankt! :)

- Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

NetLimiter kan dat.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:56

D4NG3R

kiwi

:)

Wat voor internetverbinding heb je? Wie gebruiken het? Prive/Bedrijf?

De info hier is erg karig. Aan je naam te zien ben je van 96' dus ik ga er van uit dat je dit thuis wilt doen. Ga eerst eens navragen wat de rest uit voert en wat voor verbinding je momenteel hebt (en welke snelheid je haald: www.speedtest.net).

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 29-09-2013 18:35 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:02

Umbrah

The Incredible MapMan

Alles Windows, en alles van jou end-to-end en elke machine? Is een betere router die dit kan niet een beter punt? Centraal meten per MAC-address... Als je het op de machines zelf gaat meten dan kun je er haast vanuit gaan dat iemand het gewoon af en to uitzet; en als het van huisgenoten is: wat geeft je het recht om iets op hun machine te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvandijk96
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-05 09:06
Nou het zit zo, op sommige momenten is ons internet thuis erg langzaam. We hebben het er met z'n allen over gehad en we denken er op deze manier er achter te komen wie er nou zo veel bandbreedte gebruikt. Qua internetsnelheid, we hebben het snelst mogelijke internet in onze buurt (Lunetten, Utrecht) en hebben sinds deze week een nieuw modem. We wonen met 6 mensen in een huis, 6 laptops via WiFi, een mediacenter via ethernet en mijn computer, ook via ethernet. Dit is naar mijn weten niet verboden bij de wet. De snelheid die we volgens onze ISP zouden moeten krijgen behalen we dus niet, tenzij er maar 1 apparaat actief is op het netwerk. Tevens hebben we natuurlijk telefoons en 2 tablets maar die verbruiken zeer weinig data op de momenten dat iedereen gebruik maakt van zijn computer.

Met een dergelijk programma wil ik dus kijken op de momenten, dat het internet (zeer) langzaam is, of iedereen een langzame internetverbinding heeft of dat er dus 1 pc/laptop veel data verbruikt (waarschijnlijk zonder het te weten). Zover ik weet heb ik al lang alle instellingen op alle apparaten nagelopen en heb ik alles gedaan wat ik me kon bedenken. Op dit gebied weet ik prima hoe dat werkt, ik had alleen een programmatje nodig die ik niet kon vinden.
Thanks! Ik ga er nu naar kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:02

Umbrah

The Incredible MapMan

Dus hoeveel apparaten heb je op je wifi? Wifi is een gedeeld systeem, per frequentie kan er maar een object tegelijkertijd uitzenden. Je zult je lokale infrastructuur dus ook moeten meten op bottlenecks; en sterker nog: alles in de buurt ook. Je hebt dus waarschijnlijk méér dan alleen Windows in je omgeving; nogmaals: overweeg om het via de router te meten, en overweeg ook eerst wifi uit te sluiten: zit er meer op je frequentie? Buren die op een kanaal in de buurt zitten en dus óók capaciteit van je totale WiFi afsnoepen? (niet van je connectie, alleen van je wifi). Dit klinkt alsof je al vrij snel 10 of meer apparaten via WiFi hebt aangesloten.

Ideaal geval:

150mbit/2 = 75mbit (vanwege half-duplex)
75mbit /10 = 7,5mbit (vanwege aantal verbonden hosts met het accesspoint en het feit dat het broadcast verkeer is)
7,5mbit/10 = 750kilobytes per seconden (vanwege overhead).

Ga dit combineren met een hoeveelheid simultane/halfopen connecties (peering software kan dat erg snel laten gaan), buren die op een frequentie die 5 of meer kanalen in de buurt zitten, en er blijft niks over op spitsuur.

Wat met WiFi netwerken ook wel eens wil helpen is om met wireshark gewoon het verkeer eens te gaan analyseren. Veel Applespul? Overweeg dingen zoals airplay & Bonjour uit te zenden, dit genereert een zgn. Broadcast Storm.

Al met al; je kunt niet al je verkeer zomaar gaan meten tenzij je echt stap voor stap gaat meten; om zeker te weten dat je basisverbinding niet het punt is, zul je een NET wat slimmere router moeten nemen, of moeten gaan spelen met dingen zoals dd-wrt. Je zult dan ook vrij snel een QoS functie kunnen krijgen waar je ook een hoop goeds mee kan doen.

Het laatste wat je echter wilt doen is een soort NSA worden en iedereen verplichten bepaalde software te installeren, of, erger nog, stiekem dingen op mensen hun PC installeren. Als tweaker/IT-er is het je plicht om mensen te helpen hun machines schoon te houden en niet om ze te bespioneren.

Allerlaatste stap:

Ga eens goed testen. Stap voor stap. Je locale infrastructuur (zie argumenten boven, wie weet heb je 20 wifi netwerken om je heen en dus sowieso al enorm veel loss, en combineer je het met 5 iPhones, 3 iPads en een AppleTV die lekker met elkaar lopen bonjouren over dat wifi, of houd de CPU van je router of switch al die halfopen UDP connecties van die ene gare app niet bij, tik voor de gein eens Netstat in op je commandline), Ga dan eens kijken naar je verbinding zelf, en paralel daarvan: verbindingen & workflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn routers die per MAC adres kunnen bijhouden hoeveel hij verstookt. En je kan het dan ook per MAC adres gaan beperken.
Bv. Mikrotik (RB2011) kan dat. Echter, dat is geen huis, tuin, keuken kastje. Je moet letterlijk alles zelf instellen.

Maar als het eenmaal werkt, loopt het als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Meten is weten. "snelheid" is niet alles op een netwerk waar je aan kan meten wat er verkeerd gaat.

Als je echt wil weten wat er gebeurt, moet je dat buiten de systemen om doen.
Een optie is gewoon een router met DD-WRT tussen je modem en 'de rest' zetten.

Dan kan je om te beginnen het volgende direct zien:

- Actuele thoughput
- TCP connecties, ook per IP/MAC
- Gebruikte UDP poorten (UDP is connectieloos, dus je kan geen connecties 'meten')
- Je kan aan de poortnummers zien welke protocollen gebruikt worden
- Je kan met tc en qos per protocol/IP restricties opleggen om bepaalde elementen te isoleren

Dan heb je nog dingen zoals broadcast storms en andere niet-dataverkeer verkeer waar je problemen mee kan hebben. Gebruik een hub of een PC met twee netwerkkaarten en een transparante brug tussen die kaarten om al het verkeer via wireshark te kunnen bekijken. Je kan dan vrij snel zien of er iets gebeurt wat niet moet gebeuren.

De kans dat AirPlay of andere Apple-gerelateerde protocollen problemen op je netwerk veroorzaken is vrij klein, dat gebeurt over het algemeen alleen op slecht geconfigureerde netwerken en op verkeerd geconfigureerde bedrijfsnetwerken. Gezien het enige apparaat dat iets op je netwerk doet het modem van je provider is, kan je er van uitgaan dat dat het niet is.

Daarmee heb je ook meteen het punt te pakken waar het wel aan kan liggen: het modem van je provider. De meeste hardware is simpelweg niet goed genoeg. Het modem heeft vaak beperkte firmware, een langzame CPU, te weinig RAM, en en slechte paden tussen de switch, interne switch van de CPU, en de draadloze interfaces. De kans is groot dat het probleem bij de combinatie van je clients en je modem te vinden is, maar om dat goed te meten zou je eigelijk meer toegang tot je modem moeten hebben dan je provider je geeft.

Op het moment kan je namelijk niet controleren hoe veel geheugen je modem heeft, hoeveel er gebruikt wordt op het moment dat 'je internet traag is'. Je kan wel met software op de PC's iets gaan meten, maar op z'n best vertelt dat het halve verhaal, en daarmee op z'n best dus ook niet genoeg om er wat aan te doen. Waarschijnlijk is je modem niet in staat om genoeg connecties te onderhouden voor al je clients, waardoor er of lukraak connecties weggegooid worden, of nieuwe connecties niet gemaakt kunnen worden tot oude connecties gesloten zijn.

Doordat je geen toegang hebt tot de configuratie van de netwerkstack op je modem weet je dus niet wat de waardes zijn (bijvoorbeeld het maximum qua connecties, de tijd dat een connectie stil mag zijn zonder dicht te gaan) en weet je ook niet wat het actuele gebruik is.

Wat wel iets is wat je kan doen om een simpel stukje uit te sluiten is gewoon lokaal tussen twee apparaten meten, of tussen allemaal. Dat kan je met iperf doen.

1. Download iperf of een van de vele gui versies
2. Op een PC waarvan je weet dat ie niks aan het doen is start je hem in server modus
3. Op de andere PC's laat je als client met die PC van nr. 2 verbinden en meet je wat er door komt

In principe moeten de waardes niet zo sterk verschillen als ze allemaal op dezelfde manier aangesloten zijn. Als dan een van de PC's een stuk minder doorlaat, dan weet je dat die dus veel verkeer trekt.

Uiteindelijk is de kans groot dat als 'het hele internet' langzaam wordt, iemand gewoon lekker zit te downloaden. En daar hoef je niet voor te meten.

a) je kan alle PC's langs gaan en kijken of er iets gedownload wordt
b) je kan een voor een de PC's uitzetten en kijken of alles opeens snel gaat
c) je kan tegen alle gebruikers zeggen dat er niet meer gedownload mag worden en kijken of het helpt

Ter informatie nog:

Ik heb een klein netwerkje waar 4 gebruikers op een 40/4 verbinding zitten te internetten.
We gebruiken op het moment van de 8192 connecties die gemaakt kunnen worden 5025, terwijl niemand aan het downloaden is. We gebruiken ongeveer 8Mbps constant, en bijna al het verkeer is HTTP(S), IMAP(S) en een paar chat en game protocollen zo te zien. Dat klopt ook wel, want 2 mensen gebruiken meerdere email accounts via IMAP, en volgens mij staan er samen ongeveer altijd wel 40 tabjes open in diverse browsers, waar dan vast ook wel 4 of 5 youtube video's tussen zitten. Er is ook vaak iemand aan het videochatten of aan het voipen, terwijl iemand anders een spelletje doet.

Als je dat verdubbelt (dus 8 clients), dan zit je opeens hoog genoeg om je verbinding met 'normaal' gebruik vol te trekken als iedereen tegelijk wat gaat doen, en dan hoef je dus nog niet eens te downloaden.

Door de instellingen die ik gebruik, kan ik nu een torrentje aan zetten. Die zal dan maximaal met 6Mbit/s gaan downloaden, niet meer dan 600 verbindingen of UDP hosts kunnen aanspreken, en niet meer dan 5 verbindingen per seconde kunnen maken. Daarnaast worden verbindingen die meer dan 3 seconden stil zijn weggegooid. Zo kan ik downloaden zonder dat de rest daar last van heeft, en toch gaat het snel genoeg.
Als ik dat met het standaardmodem van KPN (want dat heb ik) zou doen, dan ligt alles er 1 minuut later gewoon uit, en zal een torrent met een miezerige 150Kbps gaan downloaden terwijl het modem geen nieuwe leases gaat uitgeven via DHCP, en wifi clients niet meer kunnen aanmelden.

tl;dr: Je kan niet een beetje meeten aan een klein stukje van je netwerk en hopen dat het magische antwoord wat daar uit zou moeten komen alles oplost. Het is een veelvoorkomend probleem, waarbij het bijna altijd te herleiden is naar een slecht netwerk met slechte instellingen die gewoon voor de massa niet te maken zijn, en autoconfiguratie niet meer goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek het ip adres van je router op. Daarop kan je bij geavanceerde instellingen kijken per gebruiker wat hij/zij gebruikt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-10 14:29
Ik denk dat het probleem na 3 jaar wel opgelost is

[ Voor 6% gewijzigd door vincedd op 31-08-2016 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-10 14:33

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dat dus :)

Let even op dat je niet reageert op een dergelijk oud topic. Het is waarschijnlijk dat na 3 jaar dit probleem niet meer voorkomt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.