Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-04-2020
Beste allen,

Misschien is dit een wonderlijke vraag, maar ik ben een leek en probeer erachter te komen hoe oud mijn laptop is en ik hoop dat jullie mij daarbij willen helpen. Het is een refurbished leasemodel dat niet ouder zou zijn dan 1,5 jaar. Omdat de accu wel veel ouder bleek te zijn - dit wordt opgelost - wilde ik eens kijken hoe het zat met de andere onderdelen.

Als ik via het configuratiesysteem kijk in de logboeken, zie ik daar drie verschillende data voorkomen: de dag waarop ik de laptop in gebruik heb genomen, een datum 1,5 jaar geleden, maar ook heel veel gebeurtenissen in 2009 ("internet explorer", "media center") . Als ik daarop klik krijg ik geen nadere informatie. De logboeken zijn ook allemaal gemaakt in 2009. Betekent dit dat er onderdelen zijn die ouder zijn? Als ik in apparaatbeheer bij beeldscherm etc. kijk dan zie ik wel die datum van 1,5 jaar terug.

Mijn vraag is dus: heeft deze informatie betekenis, of kan ik er op een andere manier achter komen hoe oud mijn laptop of de onderdelen daarvan zijn?

In het kort gaat het om een Lenovo Thinkpad T410 met Windows 7.

Groet,
Lampje (een complete leek, zoveel is duidelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Staat het niet gewoon achterop de laptop? Of op de nieuwe onderdelen (welke dat ook mogen zijn)

[ Voor 39% gewijzigd door ByteMe_ op 29-09-2013 17:35 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat model is in 2010 gereviewed door CNET, dus hij zal iets ouder zijn dan dat.

http://www.cnet.com/lapto...4505-3121_7-33950866.html

Meestal kan je toch ook gewoon het serienummer intikken bij de fabrikant en zo alle informatie over dat device zien? Bij Dell/HP werkt dat in elk geval zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-04 07:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

En wat zou het eigenlijk uitmaken?
Computers gaan lang mee.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
eventlogs kunnen ook zijn van een systeem image dat in 2009 gemaakt is. Hoeft niet persee de leeftijd van de laptop te zijn.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamje
Dank voor de snelle reacties.

Op de achterkant kijken had ik nog niet gedaan *bloos*

Daar staat ergens copyright Lenovo 2005, 2010, maar meer niet. Ik weet dat het model al ouder is, maar hij wordt volgens mij nog steeds verkocht. Bovendien lijken er onderdelen verwisseld.

Ik wil het graag weten omdat ik na het voorvalletje met de accu en nog ander voorvalletje me afvraag of ik misschien in het ootje word genomen door de verkoper. Bovendien denk ik met mijn boerenverstand dat als een laptop ouder is, hij eerder kapot zal gaan dan een nieuwe. Maar ik begrijp nu dat de eventlogs in ieder geval geen harde info zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 20:33
Als er 2010 op staat zal hij wel niet van voor 2010 dateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:27

Quad

Doof

Het is een Thinkpad dus servicetag even invoeren op de website van Lenovo.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamje
Dat ga ik proberen Firebird & Quad, de support website van Lenovo wordt nu onderhouden. Dank voor alle tips, en zo snel!

[ Voor 4% gewijzigd door lamje op 29-09-2013 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

lamje schreef op zondag 29 september 2013 @ 17:41:
[..]

Ik wil het graag weten omdat ik na het voorvalletje met de accu en nog ander voorvalletje me afvraag of ik misschien in het ootje word genomen door de verkoper. Bovendien denk ik met mijn boerenverstand dat als een laptop ouder is, hij eerder kapot zal gaan dan een nieuwe. Maar ik begrijp nu dat de eventlogs in ieder geval geen harde info zijn.
Dat risico loop je namelijk altijd.

Je boerenverstand kan je ook maar beter naast je neerleggen. Of iets oud of recent is, zegt namelijk totaal niets over hoe lang een apparaat in gebruik is. Mijn laptop (van bijna 2 jaar oud) staat gewoon 24/7 aan, en heeft in totaal misschien 7 dagen uitgestaan in die 2 jaar. Het aantal gebruiksuren zijn dus vele malen hoger dan dat het een laptop is van een werknemer die dat ding alleen meesleept naar klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Je kunt ook de datum van de biosversie uitlezen... Er vanuitgaande dat 99% van de mensen die niet flasht op een laptop geeft het zo'n beetje de productiedatum weer... Zie: http://www.computerhope.com/issues/ch000234.htm#2

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamje
Nogmaals dank voor de tips.

Hmmm... De biosversie is van april 2010.

De warranty status lookup van Lenovo geeft aan dat de garantieperiode inging juni 2010, en juni 2013 is verlopen.

Ik snap trouwens het punt dat intensief gebruik meer zegt over de slijtage van een computer dan hoe oud hij is, en dat is natuurlijk helemaal waar. Toch voel ik mij geflest als ik denk dat ik een computer koop die max. 1,5 jaar oud is (en dus max 1,5 jaar constant aan heeft gestaan) en ik zie allemaal data uit 2009 en 2010 verschijnen.

Nu begint het er toch wel op te lijken dat de computer in 2010 in gebruik is genomen, of kun je dat nog steeds niet zeggen met deze gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamje
Nog een aanvulling: in apparaatbeheer heeft de computer ("Op ACPI x 86 gebaseerde computer") een eerste installatiedatum uit 2009. De meeste andere hardware heeft een eerste installatiedatum van 1,5 jaar terug, uit 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 13:20
Ik denk dat het opvragen van de garantiestatus bij Lenovo het meeste zal zeggen. Bios versies, geïnstalleerde software etc zeggen allemaal niet zo veel. Die zijn afhankelijk van de datum waarop het systeem is ingesteld. Ik zou een nieuwe computer gemakkelijk in het jaar 1998 kunnen installeren als ik dat zou willen ;)

Als ik het zo goed lees geeft Lenovo aan dat de garantie op 6/2010 is ingegaan, op dat moment is -mijn inziens- de laptop geleverd aan een gebruiker, de koper. Of hij toen ook gebruikt is kan ik (en niemand behalve de eerste eigenaar) niet zeggen. Je geeft aan dat de laptop bij aankoop pas 1,5 jaar oud zou zijn, als je die onlangs hebt gekocht dan is dat waarschijnlijk niet waar. Maar wellicht heeft de verkoper het iets anders verwoord? Anderhalf jaar gebruikt zou bijvoorbeeld al een hele andere betekenis geven. Heb je de computer particulier gekocht? Op marktplaats of iets dergelijks?

PS. Een aanvulling op je bericht doe je in een edit, niet door nog een reply te posten.

[ Voor 17% gewijzigd door Racemol op 29-09-2013 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamje
Nee, bij een winkel. De laptop zou een leasemodel zijn van 1, maximaal 1,5 jaar oud. Die winkel haalt die dingen ook weer op een vaste plek, en krijgt ze vervolgens opgefrist en geïnstalleerd geleverd - in de winkel werd hij uit de doos gehaald waar ik bij stond. Dus het kan goed zijn dat het probleem bij het mannetje erachter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 13:20
In dat geval kan het zo zijn dat hij al een jaartje of twee op voorraad lag alvorens voor 1 - 1,5 jaar geleased te worden. Dan is de laptop technisch gezien uit juni 2010 maar slechts 1,5 jaar gebruikt. Maar dat zal lastig worden om te controleren.. Ik zou me er persoonlijk niet zo'n zorgen over maken. Al had ik zelf helemaal geen ex-lease laptop aangeschaft, dat terzijde. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Racemol op 29-09-2013 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamje
Ja, daar kan ik me inmiddels iets bij voorstellen dat je dat niet zou doen, het is toch lastig te beoordelen wat je precies krijgt.

Mag ik nog één vraag stellen? Is een 9-cell (li-ion) batterij altijd groter dan een 6-cell? Ik zou hem met een 9-cell geleverd krijgen maar de accu stak niet uit aan de achterkant zoals je vaak ziet bij Lenovo, maar mij werd verzekerd dat het een 9-cell was. Het was een 6-cell, dus die wordt nu omgeruild, maar bestaan er überhaupt 9-cell accu's van hetzelfde formaat als 6-cell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Aantal cellen zegt erg weinig eigenlijk, het hangt af van hoe groot de cellen zijn, en hun status. Dat; gekoppeld met de zuinigheid van de hardware en het werkelijke gebruik zegt iets over hoe lang een accu mee kan gaan. Meestal wordt dit gemeten in amp/hour. Sommige telefoons komen met 2200mAh batterij bijvoorbeeld...

Een driverversie zegt niks over een laptop leeftijd; het kan een oude image zijn, het kan een oude driver zijn, software zegt sowieso niks, daar valt makkelijk mee te klooien: zelfs de BIOS datum, en er is niet zoiets als een kilometerregistratie voor laptops!

Het enige wat ik kan zeggen is: boeren tweakersverstand. Wat voor hardware is het? Wat voor slijtage? Wat voor voorwaarden zitten er aan? (Een 2e hands i5 2500k met 8gig relevant geheugen en een leuke videokaart kun je voor een leuke prijs krijgen, soms via grotere zaken met 3 maanden garantie of een service contract als je als bedrijf koopt).

Leeftijd zegt... nogmaals... erg weinig. Ik ken PC's van drie jaar oud die de gemiddelde troep van de Aldi of een €400 Acer er dubbel en dwars uit holt. Het enige waar het wat over kan zeggen is het slijtageniveau, of in het geval van een OEM-bak: de garantie, maar dat kun je met een leverancier ook los regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:56
De Thinkpad Tx10 serie is van modeljaar 2010, de Tx20 van 2011 en de Tx30 van 2012. De Tx40 is kortgeleden aangekondigd.

De 9-cells steekt bij de Thinkpad inderdaad uit. Als je eenmaal een nieuwe 9-cells hebt, kun je er wel 6 tot 8 uur op werken.

En je hebt een Thinkpad gekocht. Die staan bekend om hun betrouwbaarheid. Je hoeft je, mits je er niet te veel voor hebt betaald, geen zorgen over te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Raling op 29-09-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat klopt, blijft echter het verhaal specificaties over. De Dell XP15 L502x, als voorbeeld nemend, heeft een volledig spectrum CPU's, GPU's, en geheugenconfigiraties; om over de schermen en disks maar niks te zeggen. Het spectrum zit tussen: "meh, waarom?" en "wow hebbe hebbe take my money!!!". Uiteraard is tijd vriendelijker voor de ene configuratie dan voor de andere; zeker voor bepaalde doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 11:49
Hoeft weinig mis te zijn met ex demo / lease.
Heb mijn thinkpad (W510 fhd) uit duitsland bij een tent die veel in die machines handeld (www.nbwn.de)

Zag er bij aflevering uit als nieuw.

En 9 cells steekt inderdaad uit (heb ik er ook maar bij genomen als extra accu)
En een voordeel van de thinkpads is dat ze gewoon serviceable zijn, handleiding hoe je het hele ding netjes kan (de)monteren. Onderdelen die verkrijgbaar zijn .. m'n oude T42 enT61 nog een keer voorzien van een nieuwe fan/koeler. En het toetsenbord verruilt voor een US english

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamje
Dank voor alle hulp, mensen. Ik denk dat ik voldoende informatie heb, en dat de tijd zal moeten uitwijzen of het een verstandige deal was (gelukkig 12 maanden garantie). Als ik naar de aanbevolen Duitse site kijk, dan klopt de prijs die ik heb betaald heel aardig.

Ik hou het voor nu voor gezien hier, goedenavond!

[ Voor 17% gewijzigd door lamje op 29-09-2013 22:20 ]

Pagina: 1