Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CLOUD] Hoe? Verbinding tussen lokale client en cloud AD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb al een tijd zitten zoeken naar mogelijkheden betreft een Windows Cloud omgeving.

Naast Azure heb ik niet echt iets kunnen vinden wat de mogelijkheden moet bieden, die ik zoek. Ik zoek namelijk een oplossing, om de windows infrastructuur ( Active Directory / Shares ) over te zetten naar de Cloud. En met de cloud, bedoel ik dan een dedicated server in een DC.

De bedoeling is om de standaard bedrijfs servers te migreren naar de cloud, om de kosten te verlagen uiteraard. Voor de mail heb ik al iets gevonden, dat word waarschijnlijk Office 365. En voor de shares, is evt. WebDAV te gebruiken ( of linux gebaseerde oplossingen ).

Maar hoe zit het dan met Active Directory? Heb je dan alsnog een domain controller nodig binnen het pand? Die dan met de cloud forest verbinding maakt? Of kun je gewoon simpelweg op de client instellen, dat die pc verbinding dient te maken met een AD/domaincontroller vanaf het internet?

ik ben erg benieuwd naar de mogelijkheden! :+

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 20:25
VPN?

Verwijderd

Topicstarter
Dat was inderdaad ook in mij opgekomen, maar ik zoek meer een optie vanuit windows zelf. ( net als dat je op je windows 7 pc simpelweg een domein kunt toevoegen, in dit geval een lokale domain controller ). Voor laptops is in ieder geval DirectAccess te gebruiken :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2013 11:16 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Als je al je Server Infra in de cloud wil zetten, waarom dan niet ook je desktop Infra via bijvoorbeeld VDI, of Terminal servers via RDS/Remote Apps en maak van je destops veredelde "thinclients". Genoeg bedrijven die hier voor het MKB en groter leuke en veilige oplossingen voor hebben.

Ik weet niet wat voor internet verbinding je hebt, maar fileshares in de cloud welke benaderd worden door desktops e.d. op locatie kunnen voor een flinke vertraging zorgen als je de infra aan beide kanten niet correct op orde hebt.

Maak tevens ook een goede financiele afweging voor dit soort projecten. Ik heb verschillende cases gezien waar het onderbrengen in de cloud tot leuke besparingen kan leiden, echter het omgekeerde heb ik ook gezien in bepaalde cases en waren deze bedrijven flink duurder uit dan verwacht. Zeker omdat "Cloud" op dit moment hip lijkt te zijn is het makkelijk om alleen de voordelen van Cloud te zien, maar niet de eventuele (financiele) nadelen en evetuele afhankelijkheden van je hoster, bij het verkoop praatje kan alles, later blijkt dit toch anders (duurder) te zijn.

Ga je bijvoorbeeld zelf beheer blijven doen? Zo nee, houdt er rekening mee dat de externe beheerder voor alles buiten het standaard contract flinke kosten kan rekenen voor ogenschijnlijk kleine wijzigingsverzoeken.

Als je nu bijvoorbeeld alles nog Fysiek hebt on premise, check dan bijvoorbeeld ook wat het kost om je omgeving inhouse te virtualiseren. Dit zal waarschijnlijk een wat grotere intiele investering zijn, maar kan je op de lange duur aardig wat maandelijkse kosten schelen.

Kortom reken alles dus goed door voordat je een beslissing maakt op dit gebied :)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wat jij wilt is niet mogelijk. De enige methode is een DC op locatie houden en deze met ADFS koppelen aan de Office 365 cloud. Jammer maar helaas.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Wim-Bart schreef op zondag 29 september 2013 @ 20:26:
Wat jij wilt is niet mogelijk. De enige methode is een DC op locatie houden en deze met ADFS koppelen aan de Office 365 cloud. Jammer maar helaas.
vind het wel een beetje kort door de bocht.

simpel voorbeeld: neem een vps bij transip.nl met windows 2012, installeer daar rras en ad e.d. op, maak ad fs koppeling (misschien tweede vps nodig) zet lokaal een vpn router neer en laat die verbinding maken met de rras.

data sla je op bij transip via vpn (of nog beter, sla je data op in SharePoint bij office365), login gaat via vpn. alles staat buiten de deur. setup kan je makkelijk neerzetten.

ik noem transip maar er zijn zat meer providers, rackspace, uniserver, strato. uiteraard elk met zijn eigen gemakken en prijzen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Oid schreef op maandag 30 september 2013 @ 00:41:
[...]

vind het wel een beetje kort door de bocht.

simpel voorbeeld: neem een vps bij transip.nl met windows 2012, installeer daar rras en ad e.d. op, maak ad fs koppeling (misschien tweede vps nodig) zet lokaal een vpn router neer en laat die verbinding maken met de rras.

data sla je op bij transip via vpn (of nog beter, sla je data op in SharePoint bij office365), login gaat via vpn. alles staat buiten de deur. setup kan je makkelijk neerzetten.

ik noem transip maar er zijn zat meer providers, rackspace, uniserver, strato. uiteraard elk met zijn eigen gemakken en prijzen.
Lees goed wat je schrijft. Hoe je het ook doet, een eigen beheerde AD + ADFS is altijd nodig. O ja, ADFS op 2008R2 en niet met 2012.....

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Je kan servers in de cloud ook middels Citrix Cloudbridge koppelen. ZIe ook http://www.citrix.nl/products/cloudbridge/overview.html
Making the cloud provider network look like a natural extension of the enterprise datacenter network, minimizing the need to make major network changes and reducing application configuration drift
Daarbij optimaliseert het ding ook nog eens het WAN verkeer, wat je een betere gebruikerservaring oplevert.

AFAIK kunnen de grotere IaaS cloud leveranciers (AWS, Azure) gewoon deze virtual appliance aanbieden.
Pagina: 1