• Lathspell
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05 05:51
Achtergrond:
Vandaag is één van de schanieren van het scherm van mijn laptop (pricewatch: Asus N61VG-JX006V) afgebroken. Nu wil ik dit systeem gaan gebruiken als een media-systeem op me tv en ben ik dus opzoek naar een nieuwe laptop.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
De laptop zal vooral gebruikt gaan worden voor Office, surfen, muziek luisteren/downloaden en foto's bekijken. Films/series kijken ben ik dus al mee voorzien daarom vind ik de kwaliteit van het scherm niet heel belangrijk. Wel vind ik het belangrijk dat het scherm anti-glans is omdat ik de laptop ook graag buiten wil gebruiken. Ik vind het ook belangrijk dat de dingen die ik wel doe supersnel gebeuren en dat de laptop minimaal zo'n 4-5 jaar meegaat. Grote opslagruimte vind ik ook niet belangrijk, hier gebruik ik ook mijn oude systeem voor + externe schijven.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Maximaal 800 euro.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja! Ik merk met mijn huidige systeem dat ik het eigenlijk te weinig doe omdat ik geen zin heb om het hele spul mee te sjouwen. Ook is de accuduur niet om over naar huis te schrijven, namelijk 1 minuut. Dat zou van mij wel minimaal 3-4 uur mogen zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Over mijn Asus ben ik altijd erg tevreden geweest, op misschien de koeling na. Verder heb ik over Asus nooit negatieve verhalen gehoord. Ik heb de neiging Acer te vermijden aangezien ik daar alleen maar negatieve verhalen over gehoord heb,

Samengevat:
- Kleine, stevige laptop
- "Mat" scherm
- Minimaal 4gb werkgeheugen
- Accuduur minimaal 3-4 uur.
- Max 800 euro

Zelf heb ik de Samsung ATIV Book 5 gevonden (pricewatch: Samsung NP530U4E-K01NL) en deze lijkt mij wel geschikt. Ik ben echter niet geheel thuis in de wereld van computers dus ontvang graag meningen en suggesties.Verder heb ik niet enorm veel haast bij de aanschaf, dus mocht iemand weten van een nieuw model dat binnenkort uitkomt en bij mijn wensen past hoor ik het ook graag.

[ Voor 8% gewijzigd door Lathspell op 28-09-2013 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:02
Als je wilt dat alles supersnel gebeurt, zul je er een ssd in moeten zetten.
Voor de taken die jij opnoemt kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de cpu veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lathspell
Op andere websites heb ik gezien dat de pricewatch: Samsung NP530U4E-K01NL "24 GB Cache-SSD" heeft, zou dat voldoende zijn?
Waar ik vooral tegen aanloop bij het zoeken is dat vrijwel alles een glanzend scherm heeft om de HD ervaring te verbeteren, terwijl ik dat juist niet belangrijk vind. Vaak staat het ook niet vermeld.

EDIT:
Bij weer een andere website kom ik "Opslag (SSD) 128 GB" tegen voor de Samsung.

[ Voor 9% gewijzigd door Lathspell op 29-09-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Een ssd kun je er het beste zelf in zetten. Laptopfabrikanten vragen daar de hoofdprijs voor, terwijl je zelf voor een kleine €90,- al een pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB kan aanschaffen.

Misschien dat dit wat is:
pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E330 (NZSE8MH)
Mat scherm, goed toetsenbord, goede bouwkwaliteit.
Maar ik moet eerlijk gezegd bekennen dat ik niet echt thuis ben in deze laptopklasse.
Ik heb ook geen flauw idee hoe goed of slecht die Samsung is.

[ Voor 40% gewijzigd door wappiewappie op 29-09-2013 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lathspell
Bedankt voor de tip! Is zo'n SSD in principe in elke laptop in te bouwen of moet ik dan nog vast blijven houden aan bepaalde modellen?

EDIT:
Deze heb ik ook nog gevonden: pricewatch: Samsung ATIV Book NP905S3G-K01NL Zwart . SSD, mat scherm alleen twijfel ik hier door de review een beetje over de accuduur. Als ik dan ook nog eens lees dat de CPU traag is, dan wordt de keuze er niet gemakkelijker op.

Het is niet zo dat ik specifiek naar Samsung zoek maar deze twee vielen toevallig op omdat ze klein en licht zijn in combinatie met een mat scherm.

EDIT 2:
Na een nieuwe zoekronde ben ik de volgende laptop tegen gekomen: pricewatch: Dell Vostro 3360 (2356) . Bij deze speel ik met de gedachte om de DVD-drive met een HDD caddy te vervangen en daar SSD in te plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 90% gewijzigd door Lathspell op 29-09-2013 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
De ssd kun je dan volgens mij beter in plaats van de hdd zetten en vervolgens de hdd op de plek van de dvd drive zetten.
Windows cd wordt overigens niet meer standaard meegeleverd met laptops. Dus niet vergeten aan te geven dat je die er wel graag bij wilt hebben.

Een Vostro had ik nog geeneens aan gedacht. 8)
Aan andere forumberichten te zien lijkt me dat ook wel een goed apparaat: http://gathering.tweakers...30z84AqDAx1DUx1jQwMjZVqAQ

[ Voor 36% gewijzigd door wappiewappie op 29-09-2013 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lathspell
Helemaal mooi! En goed aan de prijs ook :)
Ik zit er zelfs aan te denken om binnen mijn budget de ultimate editie aan te schaffen:
http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/vostro-3360/pd

Als ik dan weer wat centjes gespaard heb kan ik die HDD met een SSD vervangen. Misschien een beetje extreem voor het gebruik wat ik voor ogen heb, maar je weet maar nooit. Ik denk dat ik over een jaar of twee toch steeds meer met de nieuwe laptop ga doen. Mijn oude gaat immers al 4 jaar mee dus je kan verwachten dat ie een keer aan zijn eind komt.

Het is toch zo bij veel laptops dat je zelf je een "back-up cd" moet branden? Dan zou ik dat kunnen doen, harde schijven wisselen, zelf gebrande CD booten en weer aan de slag. Of werkt dat niet zo?

EDIT:
Opmerking over de ultimate versie vervalt. Had in me enthousiasme niet gezien dat de prijzen ex-btw zijn en op de site voor zakelijk gebruik zat. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Lathspell op 29-09-2013 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijstr
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-08-2024
Als ik jou was zou ik juist niet de ultimate maar de advanced aanschaffen, een verschil van bijna €300,- voor een processor waar jij geen verschil in gaat merken vind ik aan de hoge kant..

Tevens, als je de advanced aanschaft, die overigens wat jij wil doen zonder problemen aankan, kan je ook meteen een SSD in de laptop zetten en (mits dit mogelijk is) de ram upgraden met een extra latje van 4Gb. Dan heb je in feite de zelfde laptop met alleen een andere processor waarvan jij, zoals eerder gezegd, het verschil waarschijnlijk toch niet gaat merken!

Voor mij zou dit een makkelijke keuze zijn, maar dat is niet aan mij natuurlijk! Ik zou toch nog wel even je keuze overdenken en bedenken of je de €300,- meerprijs de 10% processorkracht winst waard vind, of dat je die €300,- meteen in een SSD en extra ram steekt waardoor je vanaf dag 1 een super snelle machine hebt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lathspell
Dan ben ik er zo goed als uit! Zijn er nog specifieke types SSD en RAM die jullie aanbevelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Lathspell op 29-09-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijstr
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-08-2024
De M500 SSD is goed en de Samsung EVO is ook prima! Ik heb zelf de Samsung SSD van 250Gb, werd netjes geleverd met software waardoor ik de HDD kon clonen naar de SSD ging erg soepel.

Ram, gewoon de goedkoopste SODIMM nemen, let wel op dat je 1600Mhz neemt, je hebt ook 1333Mhz, neem je echter deze zullen beide latjes op 1333Mhz werken waaroodr je snelheidsverlies lijdt, zonde dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Het is toch nog steeds
Office, surfen, muziek luisteren/downloaden en foto's bekijken.
De 4GB die er standaard in zit krijg je daar al niet mee vol. 8GB lijkt me dan een beetje zinloos.

En ik zou zelf gewoon Windows schoon installeren op de ssd. Op de bestaande installatie staat toch nog niks wat je wilt bewaren. Ben je ook meteen van alle Dell bloatware af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lathspell
wappiewappie schreef op zondag 29 september 2013 @ 22:20:En ik zou zelf gewoon Windows schoon installeren op de ssd. Op de bestaande installatie staat toch nog niks wat je wilt bewaren. Ben je ook meteen van alle Dell bloatware af.
Maar dan zou ik toch windows apart aan moeten schaffen? Of krijg ik er een DVD'tje bij als ik dat lief vraag aan de mensen van Hardware Outlet (goedkoopste optie) of Dell?

Verder wordt dit het dan:
pricewatch: Dell Vostro 3360 (2356)
pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB

Desnoods kan ik later altijd nog de originele HDD in de DVD-player bouwen en extra geheugen erbij stoppen, wanneer ik denk het nodig te hebben.

EDIT:
Vandaag gebeld, maar er zit alleen een recovery DVD bij (Hardware Outlet). Ik heb mijn keuze in ieder geval al gemaakt. Hartelijk bedankt voor alle hulp! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Lathspell op 30-09-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Anders is er ook wel op andere manier aan te komen. De Windows licentie heb je al gekocht.
Maar zo kom je er ook wel uit. Veel plezier ermee. d:)b

[ Voor 18% gewijzigd door wappiewappie op 30-09-2013 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montsubai
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-10-2024
Komt er nog Haswells van de Dell Vostro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Ik neem aan van wel. In de Latitude lijn heb je al keuze uit Haswell cpu's. Dan zal de Vostro lijn ergens in de komende maanden wel volgen.

[ Voor 74% gewijzigd door wappiewappie op 02-10-2013 19:29 ]

Pagina: 1