Nieuwe PC traag bij games

Pagina: 1
Acties:

• Tjapie1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 15:39
Hallo iedereen,

Ik heb net een nieuwe PC en ben vandaag bezig geweest hier een paar spellen op te installeren. Ik ben begonnen met GTA IV, misschien niet de slimste keuze want ik kreeg error na error. Uiteindelijk werkte het wel, maar met ontzettend veel lag. Na een halve dag proberen en uitvogelen heb ik dit maar afgedaan als het gevolg van een slechte port naar de PC. Dus ben ik NFS Most Wanted 2012 gaan installeren, maar ook hier heb ik hetzelfde probleem? Ik heb bij beide al van alles geprobeerd, medium en zelfs low instellingen, op drie of op 1 beeldscherm, het werkte allemaal net zo schokkerig en traag.

Mijn PC specs zijn:
CPU: i5 4670K @ 3,4 GHz
GPU: MSI GTX770 Gaming 4GB
Moederbord: Gigabyte Z87X-D3H
Werkgeheugen: Crucial Ballistix Tactital 2x4GB @ 1600MHz
HDD: Seagate Barracuda 2TB
Voeding: Corsair GS700
Monitors: 3x Asus VE278N

Het enige 'rare' wat mij opvalt is dat in de BIOS de temperatuur van de processor 91 graden is. Dit is echter ook direct al bij een opstart nadat mijn PC een dag of meer heeft uit gestaan, dus ik neem aan dat dit een bug is of dat de temperatuur meter verkeerd is aangesloten.

Aangezien beide spellen ongelofelijk traag gaan ben ik bang dat het aan mijn PC ligt. Waar gaat het alleen fout? Ik mag toch wel aannemen dat deze PC GTA IV op low @ 1920x1080 met twee vingers in de neus doet? Dit is mijn eerste nVidia Surround setup, vergeet ik een hele belangrijke instelling hierin ofzo? Of heeft het met een instelling in de BIOS te maken..?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik weet het echt niet meer!

PC: RTX 3080ti - Ryzen 5 3600 Corsair: MP600 4TB - LPX 16GB - H100i - RM750x - 500D – K100 - Dark Core Pro – MM700 Randapparatuur: C49RG90 - Z906 - T300

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Heb je al eens je FPS gemeten met bijvoorbeeld Fraps? Hoe ziet de SMART status van je harde schijf eruit?

Controleer je temps en je cpu frequentie eens met AIDA64:

http://www.aida64.com

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:17
probeer je cooler een keer te hersteken? Ik vermoed dat je de stock koeler gebruikt? Die is soms aan de lastige kant om perfect goed te krijgen, Klinkt eerder alsof je pc throttled.

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:10
Zit je niet toevallig op de ingebakken GPU van je i5 4670K te spelen ipv op je GTX770? Op je GPU ook alle power connectoren aangesloten?

Thermal throttling zou inderdaad ook kunnen, inderdaad geen slecht idee om je CPU koeler opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huyanglee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06-2023
Toevallig geen bij de GPU bijgeleverde extra software geïnstalleerd.
Ooit een bijgeleverde game-capture proggie geïnstalleerd, moest niet runnen om alles te vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 23:56

Zorian

What the fox?

Ik zou sowieso even de CPU-koeler opnieuw plaatsen met nieuwe koelpasta (om zeker te zijn) en dan nog eens je temperaturen bekijken.
Daarnaast kost een CPU-koeler niet zo gekke veel, mocht je nog op een stock draaien dan kan ik je van harte aanbevelen om voor 2-3 tientjes een koeler als een Scythe aan te schaffen en die erop te monteren.
Werken stukken beter dan de stock koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjapie1
Ik maar zoeken naar een software fout, was het inderdaad de CPU zelf! De koeler (idd stock) is er niet netjes ingestoken door Azerty (bedrijf waar ik het heb laten assembleren) waardoor de koeler maar op 2 van de 4 punten goed vast zat. Ik heb het aangeduwd totdat alle vier de pinnetjes achter het moederbord door prikte.

Nu is de idle temperatuur in 1 klap precies 40 graden gezakt, maar 51 graden terwijl die 'niks' doet is alsnog niet helemaal goed toch..? Van alle hardware componenten aansluiten heb ik echt totaal geen verstand (daarom heb ik hem ook laten assembleren), maar heb ik hem dan toch nog niet helemaal goed aangedrukt ofzo? Ik ga nu dat AIDA64 proberen.

PC: RTX 3080ti - Ryzen 5 3600 Corsair: MP600 4TB - LPX 16GB - H100i - RM750x - 500D – K100 - Dark Core Pro – MM700 Randapparatuur: C49RG90 - Z906 - T300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:12
Dat schokken en lag komt idd van een cpu die terug gaat throttelen omdat hij te warm wordt, nu 51C isnog steeds to much in idle, ook voor stock cooler.

Opnieuw monteren met nieuwe pasta of idd meteen een aftermarket koeler erop planten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:43

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Dan begin ik me af te vragen of ze er wel pasta op gedaan hebben....

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjapie1
Ik ben nu een test aan het draaien in AIDA64. Hoelang moet ik daar mee door gaan? Of stopt dat vanzelf? Hij is nu ongeveer 6 minuten bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 17:09

superwashandje

grofheid alom

hmm, zoiets vind je cpu niet echt leuk, als je hem bij azerty hebt laten assembleren zou ik er bij hen op terugkomen denk ik.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjapie1
Afbeeldingslocatie: http://i1186.photobucket.com/albums/z372/Tjapie1/Naamloos.jpg

Ik heb hem maar 12 minuten laten draaien en bij deze het resultaat. Is dit goed/slecht/normaal?

Ik ga het trouwens bij Azerty zeker aankaarten, ze hebben me al ruim een maand (!!) i.p.v. de beloofde week laten wachten op mijn nieuwe PC en dan ook nog is de CPU koeler half monteren!? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:06
100 graden!!! 8)7

Bij een Intel stockkoeler zit er al koelpasta erop.

Hoe zit het met de airflow van je kast?

[ Voor 72% gewijzigd door ChiMan op 29-09-2013 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjapie1
ChiMan schreef op zondag 29 september 2013 @ 13:09:
Hoe zit het met de airflow van je kast?
Daar kan het niet aan liggen denk ik? Ik heb een Corsair 650D met de originele 120 mm fan achter en twee BifFenix Spectre Pro 200 mm voor en boven, die verplaatsen ongeveer 3x meer lucht dan de standaard Corsair 200 mm fans. Ook heb ik alle 3.5''/2.5'' cages verwijderd die eigenlijk achter de voorste 200 mm fan zijn geplaatst. Mijn harde schijf zit via een adapter in een 5.25'' bay m.b.v. een adapter, juist om de airflow in de kast zo goed mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Niet online
Als de koeling er eerst half op heeft gezeten en daarna er pas goed op is gedrukt zou ik zeker de koeler opnieuw plaatsen met nieuwe koelpasta. De koelpasta zit dan waarschijnlijk niet goed verdeeld op de CPU.

Als Azerty het heeft gedaan kun je eventueel daar aan kloppen, maar dan ben je wel PC waarschijnlijk weer een tijd kwijt. Zelf doen is niet zo moeilijk maar je moet wel koelpasta in huis hebben.

En een andere koeler lijkt me niet nodig als je niet gaat overclocken. De prestaties zijn wel wat beter en het is waarschijnlijk stiller maar de stock koeler zou het prima moeten redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 22:16
100 is teveel van het goede, combinatie slechte fit + belabberde airflow. Mijn 3770k ging richting de 90 met de standaard shitty boxed cooler, nu met een goede koeler komt hij niet meer boven de 60. 22nm Intels lopen gewoon bloedheet, vaak staat het standaard voltage veel te hoog.

Als je de PC hebt laten assembleren bij Azerty zou ik er wel mee terug gaan denk ik en vragen om een goede koeler, wie weet krijg je wat korting bij aanschaf. Anders zelf installeren. Intel boxed koelers zijn eigenlijk alleen geschikt om mee te internetten.

Daarnaast zijn zowel GTA IV als NFS typisch gevallen van slecht geporte games. Zelfs op een goedgekoeld en afgestelde PC loopt het niet allemaal vlekkeloos. NFS staat bekend om de zware haperingen bij tunnels e.d., dit is wel op te lossen door de framerate fixed op 30 te zetten.

[ Voor 27% gewijzigd door InfinityG35 op 29-09-2013 14:49 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 23:19

BoGu5

hmmmz

Zeker mee teruggaan! Straks geven ze het jou nog op de kop als je er nu mee gaat prutsen, en je moet terug voor een garantieaanvraag (op de processor bijvoorbeeld :X)

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenjaminvSoest
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 09:54
De gta 4 lag komt door een fout, download de laatste patch voor gta 4 en hij zal lopen als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjapie1
Ik heb net op youtube een video gekeken hoe ik de CPU koeler opnieuw moet installeren en dat zie ik mezelf niet helemaal doen. Met handschoenen aan die bestaande pasta eraf wrijven met een chemisch middeltje en dan nieuwe pasta er op met de nieuwe koeler was juist 1 van de grootste redenen om de PC te laten assembleren i.p.v. zelf te gaan lopen knoeien. Zoals ik al zei, van hardware componenten aansluiten heb ik totaal geen verstand en ik weet niet of ik dat 'aandurf'.

Nu zal ik dan alleen dat hele ding weer moeten versturen naar Azerty, door hun laten doen en dan weer wachten op terug sturen. Dat is ook verre van ideaal, aangezien ik dus al een maand moest wachten op ontvangst en ik geen idee heb hoelang dit grapje gaat duren.. Mooi k*t dus allemaal weer.

Over de lage FPS (tussen de 10 en 15) en lag: of het nu komt door de slecht geporte versies of de patchversies (ik heb wel telkens de allernieuwste geïnstalleerd), er zit in ieder geval iets niet goed met mijn CPU koeler. Die draait idle rond de 50 graden terwijl dit tussen de 28 en 35 graden zou moeten zitten. In die link staat ook dat de maximale temperatuur 72 graden mag zijn, terwijl ik dus al een week constant op 90 graden heb gedraaid als mijn PC aanstond (gelukkig maar een paar uur per avond en niet volle dagen) en ook al een paar keer 100 graden. Nu knijp ik hem helemaal wat dit met de levensduur doet van mijn processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:03
InfinityG35 schreef op zondag 29 september 2013 @ 14:44:Intel boxed koelers zijn eigenlijk alleen geschikt om mee te internetten.
Wanneer is het voor het laatst geweest dat je met een Intel boxed koeler hebt gewerkt? :P
Je hebt sowieso geen ervaring met de huidige generatie koelers, want die hebben echt geen problemen met games, hoor.

OT:
Azerty is niet het makkelijkste bedrijf en in het testen van hardware zijn ze ook niet erg goed, maar dit moeten ze meteen doorhebben als je hem terugstuurt. Ze hebben dus eigenlijk ook niet geleverd waar je voor betaald hebt, dus het terugsturen van de pc moeten ze vergoeden en ik zou het heel normaal vinden als je je pc volledig getest en werkend terug hebt en alle assemblage- en testkosten teruggestort zou krijgen. Dit is een voorbeeld van wel heel weinig vakmanschap en ze hebben dus niet genoeg trots in hun werk om zo'n pc eventjes te testen.

Het vervangen van een CPU koeler is niet moeilijk en het schoonmaken kan gewoon zonder middeltjes en met een wc-papiertje, je moet alleen uitkijken dat je niks van de onderkant vastpakt of dat er iets kan gebeuren met de pinnetjes op het moederbord. Het is iets wat je zelf zou kunnen doen, maar aangezien je betaald hebt voor assemblage zou ik hem terugsturen nadat je contact hebt opgenomen met de RMA-afdeling.

Wel zie ik dat je een 4670K processor hebt. Heb je een reden waarom je daar de standaardkoeler op hebt gelaten? De standaardkoeler werkt prima, als je de CPU standaard houdt. Maar daar zijn de K-versies niet voor, dus als je ooit zou willen overclocken moet er sowieso een andere koeler op je CPU.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjapie1
Ja dat vind ik inderdaad het bizarre, aangeven dat je bij assemblage de PC uitgebreid test met verschillende programma's, maar niet doorhebben dat de CPU koeler half vast zit en deze standaard 90 graden word!?

Dat terugsturen zie ik echt tegenop, paar dagen (of weken, zoals het bij de eerste keer versturen ging) mijn PC weg, laat staan dat hele ding verpakken en bij het postkantoor droppen. Dan zit ik toch weer te denken om het zelf maar opnieuw vast te zetten, ook als er niet perse zo'n middeltje voor nodig is om de pasta er af te halen (toch weer een psychologisch obstakel minder haha) Nouja, ik heb Azerty gemaild en ben benieuwd hoe ze dit willen gaan oplossen.

Ik heb een K-versie genomen aangezien ik niet weet of ik in de toekomst eventueel wil gaan overklokken. Dan moet ik inderdaad sowieso een nieuwe koeler aanschaffen, maar stel ik wil gaan overklokken dan wil ik geen spijt krijgen dat ik niet 5 euro extra heb neergelegd op de 200 euro die ik sowieso al kwijt ben voor de processor ;)

Kon het trouwens niet laten om toch nog even GTA IV op te starten en ik kreeg nu met alle instellingen op zijn hoogst tegen de 70 FPS, dus het lag wel degelijk aan mijn CPU. De temperatuur van de CPU was eveneens rond de 70 graden, dus nog net aan in de safe zone. Er is echter wel degelijk wat mis met de koeler, dus het voelt niet fijn om dit dan maar zo te laten. Zeker ook omdat ik maar kort getest heb en maar op 1 beeldscherm i.p.v. de beoogde 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:33
Wat je natuurlijk ook kan doen is even naar de lokale pc boer gaan en het daar laten doen, verdienen zij ook weer eens wat. Kost een beetje, maar dan heb je je pc wel met een half uur terug. En als je het slim speelt kan je de arbeidskosten misschien wel bij azerty verhalen. Wel ff van te voren communiceren ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door analogworm op 29-09-2013 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Tjapie1 schreef op zondag 29 september 2013 @ 16:17:
Ik heb net op youtube een video gekeken hoe ik de CPU koeler opnieuw moet installeren en dat zie ik mezelf niet helemaal doen. Met handschoenen aan die bestaande pasta eraf wrijven met een chemisch middeltje en dan nieuwe pasta er op met de nieuwe koeler was juist 1 van de grootste redenen om de PC te laten assembleren i.p.v. zelf te gaan lopen knoeien. Zoals ik al zei, van hardware componenten aansluiten heb ik totaal geen verstand en ik weet niet of ik dat 'aandurf'.

Nu zal ik dan alleen dat hele ding weer moeten versturen naar Azerty, door hun laten doen en dan weer wachten op terug sturen. Dat is ook verre van ideaal, aangezien ik dus al een maand moest wachten op ontvangst en ik geen idee heb hoelang dit grapje gaat duren.. Mooi k*t dus allemaal weer.

Over de lage FPS (tussen de 10 en 15) en lag: of het nu komt door de slecht geporte versies of de patchversies (ik heb wel telkens de allernieuwste geïnstalleerd), er zit in ieder geval iets niet goed met mijn CPU koeler. Die draait idle rond de 50 graden terwijl dit tussen de 28 en 35 graden zou moeten zitten. In die link staat ook dat de maximale temperatuur 72 graden mag zijn, terwijl ik dus al een week constant op 90 graden heb gedraaid als mijn PC aanstond (gelukkig maar een paar uur per avond en niet volle dagen) en ook al een paar keer 100 graden. Nu knijp ik hem helemaal wat dit met de levensduur doet van mijn processor.
Koeler losschroeven, eraf halen, met een vochtig doekje de pasta eraf wrijven en de nieuwe pasta in het midden van de cpu ter grootte van een erwt.
Koeler stevig, maar niet té vastschroeven en de koeler versprijd de pasta vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 23:56

Zorian

What the fox?

kuusj98 schreef op zondag 29 september 2013 @ 17:25:
[...]

Koeler losschroeven, eraf halen, met een vochtig doekje de pasta eraf wrijven en de nieuwe pasta in het midden van de cpu ter grootte van een erwt.
Koeler stevig, maar niet té vastschroeven en de koeler versprijd de pasta vanzelf.
Een vochtig doekje? Ben jij wel lekker bij je hoofd? 8)7 Het risico dat de processor beschadigd wordt is in dat geval zeer groot, al helemaal als de werkzaamheden door een leek worden uitgevoerd.
Gewoon wat wc-papier pakken, de CPU tussen duim, middelvinger en wijsvinger (stevig) beetpakken en voorzichtig/langzaam met korte, schrapende bewegingen de pasta er af vegen/schrapen. Pas daarbij op dat de pasta niet 'eraf valt' naar de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
analogworm schreef op zondag 29 september 2013 @ 17:20:
Wat je natuurlijk ook kan doen is even naar de lokale pc boer gaan en het daar laten doen, verdienen zij ook weer eens wat. Kost een beetje, maar dan heb je je pc wel met een half uur terug. En als je het slim speelt kan je de arbeidskosten misschien wel bij azerty verhalen. Wel ff van te voren communiceren ;-)
Dit dus. Ten eerste niet het probleem dat het fout gaat (en als het fout gaat kun je tenminste bij iemand aankloppen), ten tweede geen stress dat je het misschien fout gaat doen en ten derde verdient de lokale bedrijven ook wat.
Al is het helemaal niet zo moeilijk als je denkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjapie1
analogworm schreef op zondag 29 september 2013 @ 17:20:
Dit is inderdaad een hele goed tip! Helemaal niet aan gedacht en dat terwijl er gewoon een ICT reparatiebedrijfje op de campus zit.. Ik heb net gelijk een mailtje naar Azerty gestuurd of ze met deze oplossing akkoord gaan. Dat zou ons beide iig heel wat gedoe schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:16
Even Azerty bellen en probleem voorleggen. Als je het zelf mag doen en garantie behoud no matter what dan zelf doen. Anders op kosten van Azerty terug gaan naar de zaak en laten fixen.

Vooral niets zelf doen, misschien is er al iets kapot gegaan en verlies je je garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-10 22:40
Temperatuur is veelste maar dan ook veelste hoog! Je CPU gaat gewoon underclocken uit veiligheid. Gekeken of je koeler goed vast zit op je CPU? Gebruik je de stock cooler of een third-party koeler?

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op youtube staan zat video's hoe je koelpasta aanbrengt. Het beste kan je gewoon een beetje in het midden aanbrengen en dan een héél klein beetje in elke hoek. Druk je hem aan zonder iets in elke hoek te doen dan liggen de hoeken bloot. Zo niet dan heb je teveel koelpasta in het midden gebruikt. Ook kan je iets als coollaboratory pro aanbrengen. Deze heb ik zelf nu ook en werkt super goed plus is makkelijk aan te brengen met het meegeleverde kwastje.
Een nieuwe cpu koeler zou ik zoiezo nemen. Het is niet alleen de temperaturen maar ook hoe, of in dit geval in welke richting, de lucht wordt afgevoerd. Het belangrijkste wellicht is het verminderde geluid. Ik heb zelf een Scythe Mugen 2 gekocht en die werkt gewoon prima. Let voordat je een nieuwe cooler koopt wel op de grootte. Check dus eerst de afmetingen van het ding mét fan erop gemonteerd vóórdat je er een koopt. Installeren is verder eenvoudig. Zorg er ook voor dat je vóór installatie je voeding uitschakeld met de schakelaar aan de achterkant EN installeer nooit componenten op tapijt! Een goede cpu cooler begint zo'n beetje vanaf 30 euro.
Ondanks dat je het vaakst een fan met 9 bladen ziet beweren sommigen (onder andere Corsair) dat een fan met brede bladen (meestal 6 of 7) beter is voor heatsinks vanwege de statische druk. Als je zo'n fan neemt moet die wel lucht blazen en niet zuigen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2013 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

inderdaad dan even langsbrengen bij de lokale boer. ik weet niet waar je ongeveer woont maar als het niet te ver is wil ik evt wel helpen (toch genoeg vrije tijd komende tijd DM dan maar ff). Ik zou alleen inderdaad wel voor een (goedkope) aftermarket koeler gaan.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

superwashandje schreef op zondag 29 september 2013 @ 19:58:
inderdaad dan even langsbrengen bij de lokale boer. ik weet niet waar je ongeveer woont maar als het niet te ver is wil ik evt wel helpen (toch genoeg vrije tijd komende tijd DM dan maar ff). Ik zou alleen inderdaad wel voor een (goedkope) aftermarket koeler gaan.
Zou ik niet op vertrouwen. Het is vrij eenvoudig zolang je maar de tijd ervoor neemt. De lokale pc boer is niet perfectionistisch maar gaat liever efficient met haar tijd om. Gewoon zelf doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:33
Verwijderd schreef op zondag 29 september 2013 @ 20:00:
[...]

Zou ik niet op vertrouwen. Het is vrij eenvoudig zolang je maar de tijd ervoor neemt. De lokale pc boer is niet perfectionistisch maar gaat liever efficient met haar tijd om. Gewoon zelf doen dus.
Mwah gelukkig geldt dat niet voor alle boeren. Sommigen zijn inderdaad een soortkwakzalvers, mja dat heb je in iedere branche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:24

SomerenV

It's something!

analogworm schreef op zondag 29 september 2013 @ 20:06:
[...]

Mwah gelukkig geldt dat niet voor alle boeren. Sommigen zijn inderdaad een soortkwakzalvers, mja dat heb je in iedere branche.
Hier in het dorp en in het aangrenzende dorp zitten twee PC-winkels, waar ik onder geen beding mijn PC naar toe zou brengen :+ Ik zelf rij liever 25km naar 4Launch dan dat ik de lokale kwakzalver steun. Maar ik ga mee met een aantal anderen hier: het zelf doen is niet zo moeilijk. Gewoon wat tutorials opvolgen en voorzichtig te werk gaan. Je leert er wat van en kunt in het vervolg misschien zelf je PC assembleren :) Zo heb ik het ook ooit geleerd en het is nog nooit misgegaan (ondanks mijn soms wat lompe werkwijze in het verleden :X )

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:27
Tjapie1 schreef op zondag 29 september 2013 @ 16:17:
Die procedure die je hier nu beschrijft is naar mijn mening een beetje overdreven. Meestal wrijf ik de koelpasta er gewoon af met een stukje keukenrol. :P

Maar goed, Azerty hoort gewoon een deugdelijk product te leveren. Zelf niet mee gaan klooien, want dan heb jij het straks gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zou het samen met een bekende doen. je kent vast iemand die hier wel veel ervaring mee heeft? dan kan je meteen een beetje dingen oppikken.

In elk geval grappig en goed dat aida64 jou probleem heeft "ontdekt" :)
100c is inderdaad een terugklok momentje voor je cpu en ook niet erg gezond voor op de lange duur.

2 opties:

in de bios van je moederbord je cpu voltage naar beneden schroeven
of,
je cpu koeler opnieuw installeren en ditmaal goed.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:47
Even een klein addendum op dit topic: Het kan prima zijn dat de koeler er bij transport uit geschoten is (en er eventueel wat verbogen is, waardoor het contact nu slecht is), en bij Azerty dus nog gewoon vast zat. Alsnog slordig, aangezien er prima methodes voor zijn om dat te voorkomen, maar wel een mogelijkheid.

Ik heb het zelf ook al een keer mee mogen maken na een kort ritje in een auto, toen gelukkig zonder blijvende schade. Pushpins waren in het verleden 99% van de tijd bagger, en als ik de foto's van de huidige generatie mag geloven lijkt daar helaas niet veel in veranderd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjapie1
Iedereen bedankt voor de reacties! Ik heb contact gehad met Azerty en toen werd het wel duidelijk dat het toch met het verzenden moet zijn losgeschoten (wat UNXpanD al zei), PostNL heeft namelijk 3 weken lang (!) op de verzendafdeling met mijn PC zitten schuiven omdat ze het niet helemaal snappen daar.. Azerty kon namelijk de stabiliteitstesten van mijn PC erbij pakken en daar draaide de processor op een gezonde 42 graden, dus op het moment van verzenden was die prima.

Azerty heeft met in ieder geval twee opties aangeboden. Of inderdaad zelf doen waarbij ik nieuwe koelpasta en 10 euro ‘arbeidskosten’ vergoed krijg of toch terug sturen naar Azerty zelf. Bij die laatste optie krijg ik een nieuwe processor en een nieuwe harde schijf (boden ze zelf aan, aangezien die ook beschadigd kan zijn door het geschuif van PostNL). Ik neig toch naar deze laatste optie aangezien ik dan verzekerd ben van nieuwe componenten, terwijl de bestaande onderdelen beschadigd kunnen zijn en dus niet een al te lange levensloop kunnen hebben. De contactpersoon van Azerty gaf trouwens wel aan dat er een kleine kans is dat de CPU beschadigd is, aangezien deze vanzelf terug gaat clocken mocht het allemaal te warm worden.

Wel echt een hele lastige keuze, omdat het terugsturen ook wat voeten in de aarde heeft. Dan moet ik die PC opnieuw verpakken, want ik heb de originele verzenddoos helaas al weggegooid. Ook stom, want normaal bewaar ik die een paar weken, maar je zult net zien dat ik hem nu na een halve week al heb weggeflikkerd. Daarnaast moet ik met dat ding over straat gaan lopen zeulen en misschien ook op het moment dat ze hem terug sturen, wat natuurlijk ook niet al te fijn is voor de componenten en ik misschien weer terug bij af ben.

Keuzes keuzes keuzes, ik heb in ieder geval goed pech en dat allemaal dankzij die &*&%^$ PostNL. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:52
gewoon terugsturen. krijg je later problemen met je CPU of HDD, dan kan Azerty moeilijk gaan doen (" tja je hebt het zelf geinstalleerd, misschien heb je dat fout gedaan"). ja je moet even geduld hebben, maar als er daadwerkelijk meer stuk ik moet die sowieso terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje

superwashandje

grofheid alom

inderdaad terugsturen, jammer dat je ff zonder zit maar in ieder geval een goeie afhandeling van azerty lijkt me zo. ze hadden ook kunnen zeggen: wij hebben het werkend opgestuurd, de rest is jouw zorg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 23:44

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Terug sturen vooral voor de hitte die de processor al te verduren heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 18:23
Tja, hoe lullig het ook is, gewoon terugsturen. Desnoods zelf heenrijden als je geen enkel vertrouwen hebt in het verzenden bij PostNL, maar ik lees ongetwijfeld over een post heen waaruit blijkt dat het wel een heel eind rijden is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:03
Allemaal het nadeel van een complete pc online bestellen. Volgende keer gewoon zelf in elkaar zetten met behulp van YouTube of een keer langs een MyCom gaan.

Wees maar blij dat Azerty dit goed oppakt. Lekker terugsturen en een nieuwe CPU, koeler en HDD laten inbouwen. Zij kunnen niet veel anders en jij loopt geen risico, dus dit lijkt me een prima oplossing. Je hebt de pc net een week of zo, dus je hebt vast nog wel een alternatief liggen. Deze pc heb je binnen een paar dagen weer terug.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou hem gewoon terugsturen in dit geval aangezien je dan nieuwe componenten krijgt. Aan de andere kant. Harde schijven zijn gevoelig maar aangezien die in de kast gemonteerd zit zal dat wel meevallen. Het zou iets anders zijn wanneer die in een doos losbungeld. Als je het zelf niet aandurft moet je het zeker niet doen. Het enige lastige van een pc in elkaar zetten is naar mijn mening de koelpasta aanbrengen en de cpu koeler installeren. Nu moet dat net jou weer overkomen haha. De rest is gewoon erin klikken en een data kabeltje en stroomkabeltje erin en klaar. Een beetje zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/603271595/Montessori-game-Baby-educational-toys-children-old-thirteen-hole-intelligence-box-shape-building-block-toy-gift.jpg
Erg simpel dus.

Koelpasta moet je trouwens met zacht keukenpapier en alcohol doen. WC papier vind ikzelf vaak te slap al komen die ook in honderden variaties. Daarnaast gebruik ik alcohol ketonatus 96%. 100% alcohol zal je misschien niet overal vinden maar neem altijd minimaal 95% dan moet het goed zijn. Vrijf trouwens niet overdreven hard want papier is een houtpapier en dat kan schuren. Al zou dat ook niet zo'n groot probleem moeten zijn want daar zorgt de koelpasta voor :).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2013 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Zorean schreef op zondag 29 september 2013 @ 17:43:
[...]

Een vochtig doekje? Ben jij wel lekker bij je hoofd? 8)7 Het risico dat de processor beschadigd wordt is in dat geval zeer groot, al helemaal als de werkzaamheden door een leek worden uitgevoerd.
Gewoon wat wc-papier pakken, de CPU tussen duim, middelvinger en wijsvinger (stevig) beetpakken en voorzichtig/langzaam met korte, schrapende bewegingen de pasta er af vegen/schrapen. Pas daarbij op dat de pasta niet 'eraf valt' naar de zijkant.
Ja ik bedoel dan ook niet onder de kraan, gewoon een keer met je tong eraan zodat het net niet droog is en dan gaat het een heel stuk makkelijker eraf.

En meneer, ik heb al heel wat cpu's ontdaan van koelpasta en ben er dan ook redelijk in getraint.
Sowieso, sta op een stenen vloer, sta stil, raak een keer een andere persoon/verwarming aan en er kan niks gebeuren qua statische zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjapie1
Uiteindelijk heb ik inderdaad de PC teruggebracht. Om verpakken en gedoe met PostNL e.d. te voorkomen heb ik de auto van mijn ouders geleend en ben de PC zelf langs gaan brengen. Hier ging dan wel meer tijd en geld in zitten (ritje Leiden-Amsterdam-Raalte-Amsterdam-Leiden), maar na 5 kwartier te wachten bij Azerty kon ik de PC wel gelijk weer mee terug nemen en stond hij nog diezelfde middag bij mij thuis.

Ik mag inderdaad héél blij zijn met de afhandeling van Azerty en dat ze uit zichzelf, naast het vervangen van de processor, ook aangeboden hebben de harde schijf te vervangen aangezien deze beschadigd kon zijn. Ik heb zelfs een deel van de benzinekosten vergoed gekregen. Al met al een hele nette afhandeling van ze, want eigenlijk maken ze alleen maar fouten van PostNL goed terwijl ze zelf alles al werkend en wel hadden verzonden.

Het enige waar ik achteraf spijt van heb is dat ik er niet meteen een Scyte Mugen ofzo op heb laten installeren (deze hadden ze direct op voorraad), in plaats van de standaard koeler van Intel. Thuis aangekomen zat de koeler namelijk weer een beetje los, terwijl bij het wegrijden deze nog vast zat en ik heel rustig heb gereden. Gelukkig kwam ik hier achter voordat ik de PC opstarte en kon ik de koeler zelf nog aandrukken. Alles werkt nu perfect en idle draait de processor rond de 40 graden.

Pagina: 1