Welke CPU stel je dan voor om volgend jaar te kopen?
E8400 is een van de snellere op dit platform. Een Quad-core schiet je niet mega veel mee op deze architectuur omdat ze voornamelijk bus limited is.
Ik ben ooit van een Q9550 overgestapt naar een Core i7 860. Qua processorpower viel die upgrade best mee, maar de QuickPath bus was zo'n flinke verbetering ten opzichte van de oude FSB dat ik het echt wel merkte.
Ik zou hier geen geld meer in steken en gaan voor een volledigde upgrade naar nieuwe CPU, mobo en GPU.
Je kunt een klein beetje winnen met een GPU upgrade, maar veel zal het niet zijn. Ik heb recent een E8400 voorzien van een GeForce GTX550Ti voor iemand. De bedoeling was om Battlefield 3 beter te kunnen draaien, maar ten opzichte van de HD4850 die er in zat gaf het maar weinig verbetering. Het detail kon iets omhoog zonder dat de frame rate omlaag ging, maar over de gehele linie was het matig speelbaar te noemen ivm wat ik gewend ben van mijn Core i7 860 (<- ook alweer bijna 4 jaar oud!) en de HD4850 CrossFire (nu GTX660) die ik in het begin draaide. De boel was duidelijk CPU limited, met veel spikes in de load, wat regelmatige frame drops (hikken) opleverde.
Er was op te spelen maar lekker... nee zeker niet.
Je vermeldt helaas niet wat je precies van plan bent om te gaan spelen. BF3 leunt mogelijk zwaarder op de CPU dan de game die jij in gedachten hebt. Maar nieuwe games kun je echt vergeten op dit systeem.
Dus samengevat mijn mening:
Steek geen geld meer in je minstens vijf jaar oude platform als je er op wilt gamen, maar spaar voor wat nieuws. Zelfs een hedendaagse Core i3 loopt rondjes om je CPU en het hele platform is een stuk efficienter. Combineer je zoiets met een middenklasse 3D kaart van vandaag dan heb je voor een redelijke prijs een systeem waar je mee vooruit kunt. En als je budget het toelaat kun je voor een Core i5 quad-core gaan, dan kun je er nog wat langer mee doen.
Mocht je toch kiezen voor een GPU upgrade, haal dan iets goedkoops. Bijvoorbeeld iets van de tweedehands markt.
Geef niet meer dan 80 euro uit aan een nieuwe kaart, want zelfs die krijg je niet volgetrokken met jouw platform. Iets als een GTX650 of HD7750 zit volgens mij in die klasse, en levert aardige bang for the buck.
[
Voor 13% gewijzigd door
Ultraman op 29-09-2013 17:46
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.