GPU upgrade op E8400?

Pagina: 1
Acties:

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-02 20:20
Hai,

Ik draai een e8400 met HD4870 gpu (4gb ram, sdd etc) en game op 1920x1200.
Ik heb momenteel de centen niet voor een complete upgrade, maar wil wel graag "iets" doen. Is het de moeite waard om nu een 7970 te kopen en dan volgend jaar de upgrade naar i5 4670k? Of bottleneckt mn oude CPU de boel dan te veel?

Ik doe liever geen 'halve stap' met een net-niet CPU/gpu...want ik wil er weer lang mee doen eigenlijk :)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

Ugh, je hebt echt een gebalanceerd systeem... Processor en GPU zijn allebei nogal brak.
Ik zal niks upgraden tot je het allebei tegelijk doet.

Of weet je wat, stop er 4 GB bij, dat kan je meenemen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of een RAM upgrade zinnig is is niet te zeggen zonder te weten over welk bord het gaat. Zowel DDR2 als DDR3 zijn mogelijk. En als je DDR2 gebruikt, dan heb je ddaar niets aan in een toekomstig systeem.

Ik zou zelf kiezen voor een nieuwe GPU, al zul je wel een flinke bottleneck houden, maar je zult er wel wat mee opschieten.

• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09-2025
Opzich is een Core 2 Duo nog best snel, dus als je nu een GPU koopt en volgend jaar een CPU kan dat wel zin hebben, ik zou zelf alles te gelijk doen, maar het zou kunnen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Welke CPU stel je dan voor om volgend jaar te kopen?
E8400 is een van de snellere op dit platform. Een Quad-core schiet je niet mega veel mee op deze architectuur omdat ze voornamelijk bus limited is.
Ik ben ooit van een Q9550 overgestapt naar een Core i7 860. Qua processorpower viel die upgrade best mee, maar de QuickPath bus was zo'n flinke verbetering ten opzichte van de oude FSB dat ik het echt wel merkte.

Ik zou hier geen geld meer in steken en gaan voor een volledigde upgrade naar nieuwe CPU, mobo en GPU.
Je kunt een klein beetje winnen met een GPU upgrade, maar veel zal het niet zijn. Ik heb recent een E8400 voorzien van een GeForce GTX550Ti voor iemand. De bedoeling was om Battlefield 3 beter te kunnen draaien, maar ten opzichte van de HD4850 die er in zat gaf het maar weinig verbetering. Het detail kon iets omhoog zonder dat de frame rate omlaag ging, maar over de gehele linie was het matig speelbaar te noemen ivm wat ik gewend ben van mijn Core i7 860 (<- ook alweer bijna 4 jaar oud!) en de HD4850 CrossFire (nu GTX660) die ik in het begin draaide. De boel was duidelijk CPU limited, met veel spikes in de load, wat regelmatige frame drops (hikken) opleverde.
Er was op te spelen maar lekker... nee zeker niet.

Je vermeldt helaas niet wat je precies van plan bent om te gaan spelen. BF3 leunt mogelijk zwaarder op de CPU dan de game die jij in gedachten hebt. Maar nieuwe games kun je echt vergeten op dit systeem.

Dus samengevat mijn mening:
Steek geen geld meer in je minstens vijf jaar oude platform als je er op wilt gamen, maar spaar voor wat nieuws. Zelfs een hedendaagse Core i3 loopt rondjes om je CPU en het hele platform is een stuk efficienter. Combineer je zoiets met een middenklasse 3D kaart van vandaag dan heb je voor een redelijke prijs een systeem waar je mee vooruit kunt. En als je budget het toelaat kun je voor een Core i5 quad-core gaan, dan kun je er nog wat langer mee doen.

Mocht je toch kiezen voor een GPU upgrade, haal dan iets goedkoops. Bijvoorbeeld iets van de tweedehands markt.
Geef niet meer dan 80 euro uit aan een nieuwe kaart, want zelfs die krijg je niet volgetrokken met jouw platform. Iets als een GTX650 of HD7750 zit volgens mij in die klasse, en levert aardige bang for the buck.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 29-09-2013 17:46 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• drvinnie
Tja.. Ik ga dingen spelen zoals Battlefield, WoW, RTS... Zou het dan zin hebben om vast op 4670K over te gaan zonder nieuwe GPU?

[ Voor 16% gewijzigd door drvinnie op 29-09-2013 19:28 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

Nee. Buiten dat, waarom zou je de 4670K willen? Ben je van plan te gaan overklokken?

• drvinnie
Ik wilde eventueel de mogelijkheid.. heb het met de e8400 ook geprobeerd, maar mn RAM bleek niet stabiel.

Verwijderd

Een 2e 4870 geen optie? :o

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:24
e8400 is een aardige bottleneck (dualcore), dus een upgrade in graka maakt weinig verschil denk ik. Wil je per se dit platform houden dan is een upgrade naar een quad Q9550/Q9650 essentieel. Prijstechnisch is het sparen voor een nieuw platform slimmer.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• drvinnie
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik zal nog even wachten tot ik genoeg bij elkaar heb voor een volledige upgrade.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
je kan natuurlijk wat je nu hebt nog verkopen en eea hier van de V@A kopen dat scheelt nogal wat.

e8400 is wel echt een bottleneck nu. vooral bij bv Metro last light, crysis en rome 2 merk je dat de videokaart het gemakkelijk heeft en dan heb ik het over een 5870 ipv een 7970 :)

betaalbare upgrade zou zijn phenom 2 BE (955be ofzo), 7970/50, geheugen, moederbord (usb3 en sata3), en cpu koeler. helemaal als je nog een beetje wilt overklokken heb je die zo naar 4ghz en idle lekker zuinig voor een fractie van de 4770k. En ook dit gaat nog jaren mee. Merk wel met laadtijden in total war 2 rome dat het sneller kan maar dat spel is echt slecht geoptimaliseerd (sponsor is intel).

Nukezone FTW

Pagina: 1