Toon posts:

Render pc samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van een pc waar ik 'vlekkeloos' mee kan video editen en photoshoppen. Nu gebruik ik voornamelijk Adobe Premiere en After effects. Aangezien mijn budget €1000 is heb ik dit samengesteld:

Cooler Master K-380 Advanced 3.0 Blauw
600 Watt Cooler Master voeding
Intel Core i7 4770 3.4 GHz
Standaard koeling
ASUS B85M-G
7.1 Geluidskaart
Crucial Ballistix Tactical 24GB DDR3-1600
1000 GB SataIII Hardeschijf
DVD Brander
AMD Radeon HD7790 2GB
51-in-1 Cardreader
1Gbit netwerkkaart
Grid 2
Nee laat mijn pc standaard
2 jaar carry-in (gratis service)

Ik heb al rond gekeken op het forum, al heb ik even advies nodig. Zelf heb ik een AMD (6-cores FX 6300, 3,50 GHz) HD 7870 met 2GB en 16gb RAM geheugen. Nu is mijn vraag of een uitbreiding van het RAM geheugen veel uit maakt. Dit vraag ik mij ook af met de videokaart. Ik neem aan dat ik de processor niet zomaar kan vervangen.

Het komt dus op het volgende neer: is mijn AMD systeempje nog goed en is het goedkoper om extra onderdelen te kopen? Of zou ik met het nieuwe, bovenstaande systeem beter uit zijn?

Alvast bedankt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe kom je aan die 24GB? 3x 8GB? Dat zou ik afraden, je kunt beter met 2 of 4 DIMMen werken, zodat je dualchannel hebt.Meer RAM kan helpen, afhankelijk van hoeveel je nodig hebt. Als je vooral kleine dingen rendert dan heb je niet zo heel veel geheugen nodig. Ga je gigantische projecten editten dan kan 16GB wel eens tekort schieten. Maar je kunt altijd met 16GB beginnen en dan nog een 16GB erbij prikken als het niet genoeg blijkt.

Verwijderd

Topicstarter
Is RAM geheugen wel echt essentieel wat betreft renderen? Of komt de processor daar ook bij kijken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 18:10:
Nu is mijn vraag of een uitbreiding van het RAM geheugen veel uit maakt.
Lijkt mij niet maar dit kun je gewoon zien in taakbeheer.
Dit vraag ik mij ook af met de videokaart.
GPU load kun je bekijken met GPU-z.
Ik neem aan dat ik de processor niet zomaar kan vervangen.
Kan wel, maar niet elke CPU past op elk mobo.

De Cooler Master 600W lijkt mij overigens niet echt goed. Lijkt er een beetje op om maar een zo hoog mogelijk vermogen te nemen tegen een zo laag mogelijk prijs. Terwijl kwaliteit het gene is wat belangrijk is bij een voeding. Dus vaak precies het omgekeerde zo laag mogelijk vermogen tegen een zo hoog mogelijk prijs. :p

pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt is bijvoorbeeld een erg goede voeding voor zo'n systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2013 23:47 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 19:19:
Is RAM geheugen wel echt essentieel wat betreft renderen? Of komt de processor daar ook bij kijken?
Bij renderen is de CPU juist van belang. Voor wat betreft geheugen is het vooral belangrijk dat je genoeg hebt, zodat je niet hoeft te swappen naar disk (dat is traag).

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Is voor videobewerking niet minimaal een AV-harddisk nodig? Overigens zou ik direct al voor een SSD als bootdisk en SSD als videodisk gaan. Een snelle Samsung Pro als bootdisk bijvoorbeeld en een iets tragere maar grotere Samsung Evo/Basic. Die Samsung Basic is bij sequenteel schrijven zelfs sneller dan een snelle 15K disk.

Voor het renderen heb je CPU power nodig, maar voor het wegschrijven van de data heb je echt niet voldoende aan een normale harde schijf.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een AV harddisk (wat dat ook moge zijn) heb je niet nodig. Renderen doe je in principe toch niet realtime, dus het maakt niet uit hoe lang het duurt om iets weg te schrijven. Het is natuurlijk fijn als je er niet lang op hoeft te wachten, want dat maakt het geheel wel sneller. Maar je kunt prima een standaard HDDtje ervoor gebruiken als je dat wilt.

• Trommelrem
TERW_DAN schreef op zondag 29 september 2013 @ 00:33:
Een AV harddisk (wat dat ook moge zijn)
Harddisks die continu beschikbaar zijn. Die doen een ander soort thermal calibratie, waardoor je met constante snelheden kunt wegschrijven. Normale harddisks moeten af en toe calibreren omdat door de temperatuurwisselingen de materialen steeds in- en uitzetten waardoor ze dus niet geschikt zijn voor video.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-04 09:45

Bolletje

Moderator Harde Waren
> DAA

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:47
TERW_DAN schreef op zondag 29 september 2013 @ 00:33:
Een AV harddisk (wat dat ook moge zijn) heb je niet nodig. Renderen doe je in principe toch niet realtime, dus het maakt niet uit hoe lang het duurt om iets weg te schrijven. Het is natuurlijk fijn als je er niet lang op hoeft te wachten, want dat maakt het geheel wel sneller. Maar je kunt prima een standaard HDDtje ervoor gebruiken als je dat wilt.
Daar heb je het mis Terw_dan. Harddisks zijn juist wel van belang. Als je bijvoorbeeld een zeer snelle cpu hebt maar je schrijft en leest en naar dezelfde HDD kan dit een bottleneck zijn. Hiervoor zou je een bron en een bestemmings hdd kunnen plaatsen. Wel kan ik mij vinden in jouw mening over dat consumenten HDD's zullen volstaan.

Mbt tot het ram geheugen. After Effects houdt van veel ram. De lengte van je Ram preview's worden mede bepaald door de hoeveelheid, maar ook door instellingen (full/half/quarter resolution). Verder kan je AE zo instellen dat hij er per beschikbare CPU core een nieuwe Instance opgestart wordt voor het renderen. Elk van deze instances gebruikt pak em beet 2 tot 3gb ram. Dan krijg je dus 4x 3GB + 1x 3GB is pak 'm beet 15GB ram wat AE zou kunnen benutten. Dus idd met een quad core zou 16GB moeten volstaan. Volgens mij betrof dit echt de fysieke cores en niet de 'extra vier' van Hyperthreading..

TS gebruik je ook voor het kleuren Speedgrade? Dat programma is namelijk volledig afhankelijk van je grafische kaart (geen cuda maar openCL of GL)

Ow en volgens dit artikel van anandtech is DDR3 1866 de nieuwe sweetspot.

[ Voor 4% gewijzigd door analogworm op 29-09-2013 01:29 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Wat je GPU betreft zou je het beste gewoon een GPU uit de HCL van Adobe kunnen nemen.

Dan weet je zeker dat het werkt, en weet je ook zeker dat je support krijgt voor de dure licenties die je betaald hebt.

De HD 7790 zie ik op http://www.adobe.com/nl/products/premiere/tech-specs.html bijvoorbeeld niet staan.
Misschien is de lijst oud, of is er een andere reden voor.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:20

Thomg

Aww yiss

http://www.amd.com/us/pro.../Pages/radeon-7790.aspx#3
OpenCL 4.2 support

Wat gebrukt Adobe onder meer?
OpenCL

Het is gewoon verouderd. 7790 was ook iets later uitgebracht dan de rest van het stel.

Buiten dat, als een 7770 het wel ondersteund, waarom zou een superieure kaart in dezelfde series het niet ondersteunen?

Verwijderd

Thomg schreef op zondag 29 september 2013 @ 02:06:
Buiten dat, als een 7770 het wel ondersteund, waarom zou een superieure kaart in dezelfde series het niet ondersteunen?
Oei, zo'n redenatie is gevaarlijk in computerland :p Ik heb vreemdere dingen gezien.

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-04 13:42
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van een pc waar ik 'vlekkeloos' mee kan video editen en photoshoppen. Nu gebruik ik voornamelijk Adobe Premiere en After effects. Aangezien mijn budget €1000 is heb ik dit samengesteld:

Standaard koeling
ASUS B85M-G
7.1 Geluidskaart
DVD Brander
AMD Radeon HD7790 2GB
51-in-1 Cardreader
1Gbit netwerkkaart
Grid 2

Ik heb al rond gekeken op het forum, al heb ik even advies nodig. Zelf heb ik een AMD (6-cores FX 6300, 3,50 GHz) HD 7870 met 2GB en 16gb RAM geheugen. Nu is mijn vraag of een uitbreiding van het RAM geheugen veel uit maakt. Dit vraag ik mij ook af met de videokaart. Ik neem aan dat ik de processor niet zomaar kan vervangen.

Het komt dus op het volgende neer: is mijn AMD systeempje nog goed en is het goedkoper om extra onderdelen te kopen? Of zou ik met het nieuwe, bovenstaande systeem beter uit zijn?

Alvast bedankt
een ding, heb je deze PC samengesteld op gamePC.nl? want dan weet ik wel waar je meer voor je geld kan krijgen

• SurfBoy
  • Laatst online: 25-04 11:53
Randomuser123 schreef op zondag 29 september 2013 @ 08:52:
[...]
een ding, heb je deze PC samengesteld op gamePC.nl? want dan weet ik wel waar je meer voor je geld kan krijgen
Dit is inderdaad op gamepc.nl samengesteld

• Finntasy
een tip dus, stel geen PC samen op gamepc.nl...

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:04

dodo79

witte dikke tonnie

Zie dat je premiere gebruikt maar niet welke versie.
Als je cs6 of lager gebruikt is een nvidia video kaart een must.
Dit omdat cs6 en lager alleen cuda ondersteund.

Gebruik je CC dan is een amd prima voor de meeste effecten, ondanks dat sommige filters/effecten nog steeds alleen maar op cuda draaien.

omdat het kan!

• Finntasy
Beste Tweakers,

Standaard koeling
ASUS B85M-G
7.1 Geluidskaart
DVD Brander
AMD Radeon HD7790 2GB
51-in-1 Cardreader
1Gbit netwerkkaart
Grid 2

Alvast bedankt
je kan ook je AMD systeem uitbreiden met nieuwe processor (AMD FX-8320) en dat is ook genoeg, want wat jij nu zegt dat je hebt zou zeker moeten voldoen aan de render eisen

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed€ 253,58€ 253,58
1MSI B85-G41 PC Mate€ 67,40€ 67,40
1Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI€ 22,95€ 22,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 103,94€ 103,94
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,90€ 84,90
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,51€ 37,51
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 112,50€ 112,50
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 150,99€ 150,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 891,77

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Premiere houdt van GPU's met minimaal 1Gb ram en vooral veel bandbreedte; ik neem aan dat je nog op CS5 of CS6 zit, dan zou ik voor een gtx 670/680/770 etc gaan. Als je op cs5/cs6 zit dan heb je met premiere nu met je AMD nul gpu versnelling. Dat zou stap 1 kunnnen zijn. Zo'n gpu neem je makkelijk mee naar iets nieuws ook.

Dan is de vraag of je met een 8350 upgrade ook niet al wat opschiet? Het is een goedkope upgrade, mits het compatible is.

En mocht je daarna dan echt meer willen, dan een nieuwe setup kopen.

specs

Verwijderd

Een 4770K is niet dusdanig veel sneller dan een FX-8350 dat het een klare zaak is; eerlijk gezegd denk ik dat je goed moet kunnen onderbouwen waarom de eerste wel geschikt is en de tweede niet als je voor de eerste kiest :)

Hardwarematig editen kan ook nog een hoop verschil maken, het is inderdaad zeker een goed idee daar eens goed naar te kijken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

analogworm schreef op zondag 29 september 2013 @ 01:27:
[...]

Daar heb je het mis Terw_dan. Harddisks zijn juist wel van belang. Als je bijvoorbeeld een zeer snelle cpu hebt maar je schrijft en leest en naar dezelfde HDD kan dit een bottleneck zijn. Hiervoor zou je een bron en een bestemmings hdd kunnen plaatsen. Wel kan ik mij vinden in jouw mening over dat consumenten HDD's zullen volstaan.
Klopt, HDDs zullen zeker de bottleneck zijn, je storage is sowieso een van de traagste onderdelen van je systeem.
Maar het wil niet zeggen dat met een tragere harddisk renderen onmogelijk is, het duurt alleen een flink stuk langer om bestanden te lezen en te schrijven.

Verwijderd

Volgens mij wordt er best veel sequentieel gelezen bij renderen; ik weet niet of de harde schijf dan een harde bottleneck wordt.

• maratropa
  • Niet online
Het hangt ook heel erg af van wat je importeert, bewerkt, rendert en exporteert; Als je veel werkt met uncompressed data en dat ook exporteert, dan is de snelheid van je opslag heel relevant. Naarmate je met meer en meer bronbestanden edit ook lijkt me. Maar bijv. h.264 exporteren is weer niet zo heel zwaar voor de schijf. Nogal context afhankelijk dus..

Ik zou tegenwoordig minimaal editen van en op een SSD op sata 600. In sommige gevallen is een paar in raid ook nog best nuttig. Maar daar kom je voor jezelf pas goed achter door tijdens wat je doet de performance monitor in de gaten te houden en kijken of de disk bottlenecked.

specs

• Trommelrem
TERW_DAN schreef op zondag 29 september 2013 @ 10:37:
[...]

Klopt, HDDs zullen zeker de bottleneck zijn, je storage is sowieso een van de traagste onderdelen van je systeem.
Daarom dus minimaal een AV harddisk. Het is zonde om een snel systeem te bouwen als het hele systeem flawed is door een trage storage.

Bekijk goed wat je wilt:
Veel sequentele writes? Dan een AV harddisk of een SSD. In geen geval een gewone harddisk.
Veel random writes? Dan een SSD.

Verwijderd

Trommelrem schreef op zondag 29 september 2013 @ 12:23:
Daarom dus minimaal een AV harddisk. Het is zonde om een snel systeem te bouwen als het hele systeem flawed is door een trage storage.

Bekijk goed wat je wilt:
Veel sequentele writes? Dan een AV harddisk of een SSD. In geen geval een gewone harddisk.
Het zou toch prettig zijn als je (we) die keuzes met cijfers kon onderbouwen en dan bedoel ik vooral die AV-disk. Vanaf welke hoeveelheden data begint dat te lonen en hoe vaak komt TS die tegen? :)

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:47
Trommelrem schreef op zondag 29 september 2013 @ 12:23:
[...]

Bekijk goed wat je wilt:
ik geloof niet zo in een mechanische av hdd. Sequentieel zit een consumenten hdd toch al gauw aan de 100mb/s. Waar zo'n ding het moeilijk krijgt is het constant moeten afwisselen tussen schrijven en kezen. Dat zal bij een av ding hetzelfde zijn. Vdaar een bron en bestemmings hdd. Of zoals maratropa aangeeft gewoon een ssd als projectschijf. Die zijn in alle opzichten, dus ook sequentieel, sneller.

Edit: Reviewtje van storage review. De av disc is bedoelt voor Video surveillance en doet het in bepaalde opzichten beter dan bijv de wd green. En met €0,038 per gb niet gek veel duurder dan een green met €0,036 per gb op de 3TB modellen.
http://www.storagereview.com/western_digital_avgp_3tb_review

[ Voor 15% gewijzigd door analogworm op 29-09-2013 13:51 ]

• Tijmen007
  • Laatst online: 16-04 07:19
Sorry hoor, maar iedereen die een beetje met After Effects / Adobe Premiere Pro / Sony Vegas weet dat veel geheugen en een solide videokaart erg fijn werkt. Geheugen is vooral nodig bij RAM-preview, en als je een beetje op hoge resoluties werkt heb je best een bak nodig. Bij het renderen trekt hij eigenlijk ook gewoon al het geheugen mee wat hij krijgen kan (12gb is hier normaal, heb zelf maar 16gb geheugen). 24 GB is dus best te gebruiken.

Solide videokaart is gewoon een must voor OpenCL en OpenGL renders.

En tja, een sterke CPU is natuurlijk altijd mooi om te hebben. Die is gewoon overal belangrijk. Helemaal als je met sommige plug-ins werkt die maar single-threaded zijn, veel encodeerd/decodeerd.

Wat ik me wel af vraag is of dit nieuwe systeem de boost gaat geven die hij verwacht, je hebt namelijk al een aardig stevige renderbak voor amateur werk (daar bedoel ik mee als het niet je werk is).

EDIT:
Had de vraag niet gezien in de OP. Welke resoluties werk je op? Wat doe je voornamelijk? Werk je bijvoorbeeld veel met Element3D? Wat je ermee doet kan een hoop verschil maken. Ik zou voornamelijk overschakelen naar SSD's als je dat nog niet gebruikt, maakt het previewen, decoderen en encoderen zoveel sneller. Los van dat alles gewoon sneller laadt natuurlijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Tijmen007 op 29-09-2013 17:48 ]

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-03 10:01
Ik weet niet welk moederbord je op dit moment hebt, maar als het moederbord 32 GB op 1866 MHz aan kan, heb je aan een FX8350 meer dan voldoende in combinatie met een videokaart die gemaakt is om te renderen, zoals deze.
Nu zal die 32 GB wel als een overkill overkomen, maar door voor AMD te kiezen, kan je een RAMdisk van 6 GB opzetten, en dan is hij niet bij te houden, i.m.o. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

• maratropa
  • Niet online
Een firepro voor premiere vind AMD wel leuk, maar het is te duur voor wat het biedt.. Je hebt snellere opties voor minder geld iig.

Een ramdisk om van te editen is soms wel leuk idd. Maar die maak je ook met andere tooltjes. Dat lijkt me niet echt een reden om voor AMD te gaan? Plus dat budget voor veel RAM kan ook naar andere onderdelen.

specs

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-03 10:01
Firepro is dan wel een overkill, maar als je daarmee je rendertijden verkort, merk je het verschil (er van uitgaande dat het uitgangspunt van de TS is). Quadro zou ook kunnen, maar die is niet echt voordeliger.

Wat betreft de RAMdisk, als je op een andere manier dat voor elkaar krijgt, geen enkel probleem. Waar het om gaat, 32 GB RAM (1866 MHz) kost ongeveer 300 euro, en is qua lezen en schrijven, tot 10 keer zo snel als een ssd. Als je bestanden niet groter zijn dan je RAMdisk maakt dit je systeem wel sneller.

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

• maratropa
  • Niet online
Firepro en Quadro's hebben zo hun nut, maar over het algemeen is er geen goede reden om ze te gebruiken als rendergpu bij Premiere Pro omdat een GTX kaart sneller en goedkoper is. Tot en met CS6 is een firepro uberhaupt zinloos omdat die niet ondersteund wordt. Vanaf Premiere Pro CC nu dus wel. Maar bij nvidia is er geen Quadro die sneller is dan een high end gamekaart in het renderen van video.

Wel eens met je RAMDISK hoor, het is iets meer gedoe maar levert wel veel snelheid, afhankelijk van wat je doet.

specs

Pagina: 1