hoe weet ik welk moederbord 4TB harde schrijven ondersteund?

Pagina: 1
Acties:

• Spinoza
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 16:22
Hoi,

ik heb kortgeleden een Hitachi Ultrastar 7K4000, 4TB aangekocht.
Na deze te hebben ingebouwd merkte ik dat er maar 2TB beschikbaar was.
Ik begreep gelijk dat dit aan mijn Asus P5W DH Deluxe moest liggen.

Nu is mijn vraag wanneer ik een nieuw moederbord wil aankopen waaraan
kan ik zien of deze ook 4 tb harde schijven ondersteund ?
Ik kan nergens hierover info vinden vreemd genoeg.

wellicht kan ik ook de harde schijf in een nwe pc plaatsen en de 2 partitie daar formateren
alleen heb ik geen idee of mijn oude Asus moederbord deze partitie dan zal herkennen of niet
(t zou nl. kunnen dat hij de harde schijf ziet als 2 losse schijven van ieder 2 tb ;-) )

ben benieuwd naar jullie antwoorden en tips !

groet,

Marc

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:46
Due to Microsoft limitation, the MBR (Main Boot Record) partition table is the default option for initializing hard disks. However, the MBR partition table can only manage up to a 2TB partition. For creating or using a partition bigger than 2TB, you must initialize the HDD as GPT (GUID Partition table) partition table format in the Disk management option of Administrative tools in the Windows control panel. This type of partition table can manage HDD size up to 18EB (1EB = 1024PB = 1048576TB), and allow up to 128 partitions.

GPT partition is implemented under Windows XP 64-bit, Windows Server 2003, Windows Vista, Windows Server 2008, Windows7, Windows Server 2008 R2 or later. For detailed information on GPT partition table, please refer to the following Microsoft FAQ: http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/GPT_FAQ.mspx

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Bootdisk: UEFI bios nodig.

DATAdisk: recent OS nodig.

http://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/beyond-2tb/
http://filmloop.myfabrik.com/internal-drives/above-2tb

Waarschijnlijk kun je je MBRpartitie converteren naar GPT.

[ Voor 15% gewijzigd door leuk_he op 28-09-2013 14:18 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Spinoza
door mijn burn-out kan ik bovenstaande technische verhalen helaas niet volgen.
hebben jullie ook een eenvoudige uitleg ?
ik heb momenteel een 32bits Windows 7 versie draaien , zou het uitmaken als ik deze vervang door een 64 bits versie of zit ik dan alsnog met het probleem dat ik geen UEFI bios heb

ik heb wel een laptop van 1 tot 1 1/2 jaar oud een HP Pavilion G6-1320ED wellicht kan ik deze gebruiken om mijn 2de partitie te formateren?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Een 32 bits Windows 7 en geen UEFI is prima, zolang je niet van de 4TB'er wilt opstarten ;) Dan heb je namelijk wel UEFI en een 64-bits besturingssysteem nodig.

How to Convert MBR Disk to GPT Disk? Scroll naar "Solution 2: Convert MBR disk to GPT disk with Windows Disk Management" en volg de instructies ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 28-09-2013 15:10 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Spinoza
dank je Raven,

ga er even voor zitten want is voor mij ook nog vrij pittig !
zie wel in het systeem bij computerbeheer dat 2 deel niet toegankelijk is
zal dan wel andere partitie die ik al vol heb staan ook nog moeten verwijderen om dit t kunnen uitvoeren :-)

wordt vervolgd

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het 2e deel is niet toegankelijk omdat de HDD nu nog een MBR indeling heeft, zodra ie de GPT indeling heeft gekregen is de rest van de 4TB toegankelijk ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Spinoza
Raven en als ik mijn harde schijf in een nwe pc plaats kan ik dan gewoon de 2de partitie wel formateren of dan ook eerst helemaal leegmaken en dan opnieuw converteren to GTP disk?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als je de HDD eenmaal omgezet hebt naar GPT hoef je dat niet nog een keer te doen en op deze pc kun je dan zonder problemen de hele HDD formatteren daar je Windows 7 draait.

Oscar Wilde

• Spinoza
ok alleen zit ik ermee dat ik al 2tb in gebruik heb voor data op deze schijf ;-)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die zal er toch echt af moeten :P

Oscar Wilde

• Spinoza
dat wordt dus eerst alle films kijken en dan de schijf formateren LOL

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Spinoza schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 17:44:
dat wordt dus eerst alle films kijken en dan de schijf formateren LOL
Vervelend nou... :) ;) overigens is het wel handig ALTIJD een backup te hebben van dingen die je wil bewaren.

Je moet hem overigens niet formateren, maar de huidige partitie ervan af halen.
Afbeeldingslocatie: http://www.sevenforums.com/attachments/tutorials/29323d1379270289t-convert-mbr-disk-gpt-disk-step1.jpg

Het is me alleen nog niet duidelijk of je van die schijf boot of niet. (is het de eerste harde schijf). Als dat het geval is ligt het inderdaad aan de bios. (if juist het feit dat je niet via je bios moet opstarten).

==========\
bij een kleine zoektocht:"convert to GPT without data loss" zijn er wel tools te vinden die het zonder verwijderen van de data kunnen.

http://www.disk-partition.com/free-partition-manager.html
gpl(free:)
http://sourceforge.net/projects/gptfdisk/

Maar nogmaals, boot je van die schijf of is het een 2e schijf...... ?

[ Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 28-09-2013 19:29 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinoza
:) ik heb in totaal 3 harde schijven in t systeem de 4tb harde schijf gebruik ik alleen voor data
ik boot windows vanaf andere schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinoza
_/-\o_ kicken !!!

het is me gelukt zonder dataverlies de 2 partitie ook actief te maken met dit programma:

http://www.disk-partition.com/free-partition-manager.html

alleen even omzetten naar GPT en klaar !

zo bij super bedankt mede tweakers Raven en Leuk_he !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Pagina: 1