Processortemperatuur te hoog na upgrade

Pagina: 1
Acties:

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01 22:49
Ik heb verschillende topics gestart i.v.m. de upgrade van mijn PC. Nu ondervind ik helaas toch problemen met de temperatuur van mijn systeem bij het spelen van games. Het betreft het volgende systeem:

AMD FX-4100 @3.6GHz (geen overclock) (voorheen AMD Athlon X2 250 @ 3.4GHz)
Nvidia Geforce GT630 DDR3 2GB (geen overclock)
Corsair 430CX PSU (Voorheen Inter Tech SL500 PSU)
ASRock N68-VS3 FX
500GB HDD (Geen SSD)

Ik heb voorheen aardig wat games gespeeld (GTA IV, AC3, AC Revelations) en heb daar qua temperaturen nooit problemen mee ervaren. Sinds de upgrade wordt mijn systeem (naar mijn mening) toch wel erg warm.
Na 1 uur Assassins Creed 3 gespeeld te hebben zat de GPU op 61 graden (volgens mij nog nooit zo hoog gezien), en de CPU ook rond de 60, terwijl zijn maximum 70 graden is... De rest van de systeemonderdelen zijn wel goed op temperatuur (rond de 40).

Ik heb de stock cooler en heatsink van de processor gebruikt en heb deze 2 keer opnieuw gemonteerd voor ik dit topic startte. Ik vind het juist apart omdat ik nu met de upgrade problemen heb met temperaturen terwijl hij voorheen juist altijd héél koel was (rond de 40 maximaal 50 met games).

Wat zijn hiervoor oplossingen? Processor/heatsink/cooler opnieuw plaatsen is al gebeurd!

Alle hulp en adviezen zijn welkom natuurlijk!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Wellicht een paar casefans in je kast monteren?

[ Voor 5% gewijzigd door _Rayman_ op 28-09-2013 10:28 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-02 18:32

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

flashingst schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 10:08:
Ik heb verschillende topics gestart i.v.m. de upgrade van mijn PC. Nu ondervind ik helaas toch problemen met de temperatuur van mijn systeem bij het spelen van games. Het betreft het volgende systeem:

AMD FX-4100 @3.6GHz (geen overclock) (voorheen AMD Athlon X2 250 @ 3.4GHz)
Nvidia Geforce GT630 DDR3 2GB (geen overclock)
Corsair 430CX PSU (Voorheen Inter Tech SL500 PSU)
ASRock N68-VS3 FX
500GB HDD (Geen SSD)

Ik heb voorheen aardig wat games gespeeld (GTA IV, AC3, AC Revelations) en heb daar qua temperaturen nooit problemen mee ervaren. Sinds de upgrade wordt mijn systeem (naar mijn mening) toch wel erg warm.
Na 1 uur Assassins Creed 3 gespeeld te hebben zat de GPU op 61 graden (volgens mij nog nooit zo hoog gezien), en de CPU ook rond de 60, terwijl zijn maximum 70 graden is... De rest van de systeemonderdelen zijn wel goed op temperatuur (rond de 40).

Ik heb de stock cooler en heatsink van de processor gebruikt en heb deze 2 keer opnieuw gemonteerd voor ik dit topic startte. Ik vind het juist apart omdat ik nu met de upgrade problemen heb met temperaturen terwijl hij voorheen juist altijd héél koel was (rond de 40 maximaal 50 met games).

Wat zijn hiervoor oplossingen? Processor/heatsink/cooler opnieuw plaatsen is al gebeurd!

Alle hulp en adviezen zijn welkom natuurlijk!
Dit zijn gewoon heel normale temperaturen, GPU's kunnen zonder problemen op 90 graden draaien, en een CPU wordt altijd warm met een stock CPU koeler, en dan vind ik 60 ook nog ok.

Heb je wel koelpasta gebruikt? Ik lees dat je de al die dingen al opnieuw hebt geplaatst maar zonder FATSOENDELIJKE pasta kom je niet ver (let op, standaart AMD koelpasta wordt beton wat je bijna niet eraf krijgt en degradeert erg snel)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Deze temps zijn niet extreem hoog, koop wat goede koelpasta en het probleem zou opgelost moeten zijn.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Idle lijken de stock coolers het wel aardig te doen, maar wanneer er wat meer vermogen verstookt wordt, loopt de temperatuur ineens heel snel op. Maar zolang het bij deze temperaturen blijft, zie ik geen problemen.

Wanneer je beslist lager wilt gaan zitten, dan zou je een aftermarket cooler aan kunnen schaffen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• flashingst
Ik ga denk ik maar beginnen met koelpasta aan te schaffen en te monteren erop. Zijn hier verschillende merken in? Welke is het beste om te kopen en waar kan ik dat kopen?

Maar enig idee waarom na de upgrade de temperaturen ineens zoveel hoger zijn? De maximum temperatuur van de FX4100 zou volgens AMD 70 moeten zijn...

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
flashingst schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 13:36:
Ik ga denk ik maar beginnen met koelpasta aan te schaffen en te monteren erop. Zijn hier verschillende merken in? Welke is het beste om te kopen en waar kan ik dat kopen?

Maar enig idee waarom na de upgrade de temperaturen ineens zoveel hoger zijn? De maximum temperatuur van de FX4100 zou volgens AMD 70 moeten zijn...
Koelpasta moet wel eerst goed van de heatsink en de processor worden afgehaald voordat je nieuwe gebruikt. Hiervoor is genoeg informatie te vinden op internet ;).
pricewatch: Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram
pricewatch: Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound
pricewatch: Arctic Cooling MX-2 Thermal Compound (4g)
pricewatch: Noctua NT-H1
Met één van de bovenstaande koelpasta's hoef je je geen zorgen te maken.

Processors verschillen in energie gebruik, het TDP van je voormalige processor was 65W en je huidige processor heeft een TDP van 95W. Daardoor ontstaat dus ook meer warmte. Het kan ook zijn dat je cooler niet goed gemonteerd is of dat de koelpasta ruk is. Vandaar, kijk op internet naar een goede guide hoe je je koeler moet monteren incl. het goed aanbrengen van koelpasta ;).

• flashingst
De koeler zit standaard vastgeschroefd aan de heatsink, ik heb deze zelfs opnieuw gemonteerd nadat ik de temperaturen de eerste keer erg hoog vond. Er kwam een zelfde cooler af, en heb de nieuwe op precies dezelfde manier gemonteerd als de oude. Is er een bepaalde manier op te checken of het goed zit? Ik weet in ieder geval wel dat de heatsink goed in contact staat met de CPU

• JustwilliamNL
flashingst schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 14:11:
De koeler zit standaard vastgeschroefd aan de heatsink, ik heb deze zelfs opnieuw gemonteerd nadat ik de temperaturen de eerste keer erg hoog vond. Er kwam een zelfde cooler af, en heb de nieuwe op precies dezelfde manier gemonteerd als de oude. Is er een bepaalde manier op te checken of het goed zit? Ik weet in ieder geval wel dat de heatsink goed in contact staat met de CPU
Toen je de koeler opnieuw monteerde heb je toen de koelpasta vervangen? Aangezien je niet even snel je heatsink eraf kan halen en vervolgens met het oude spul eronder hem weer kan monteren.

• flashingst
JustwilliamNL schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 16:13:
[...]

Toen je de koeler opnieuw monteerde heb je toen de koelpasta vervangen? Aangezien je niet even snel je heatsink eraf kan halen en vervolgens met het oude spul eronder hem weer kan monteren.
Ik heb de heatsink er 2 keer afgehaald en heb hem toen gewoon weer teruggeplaatst want er zat nog splinternieuwe koelpasta op van AMD zelf. Nu ik weet dat er ander koelpasta daarna op moet, zou dat misschien wel een oplossing kunnen zijn?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

Volgens mij worden een paar dingen door elkaar gehaald. Want wat ik begrijp heeft Flashingst de ventilator eraf geschroefd (AMD stock koeler werkt met een clipje, niet met schroeven zover ik weet).
Tussen de ventilator en heatsink hoeft geen pasta, tussen de heatsink en je CPU wél.

Even voor de duidelijkheid;
in het algemeen word met 'koeler' het geheel bedoeld, dus heatsink+fan.
Dus koeler = heatsink + fan (ventilator)
fan = ventilator (duh)
heatsink = dat metalen blok die je op je CPU zet.

• flashingst
De fan en heatsink zijn met elkaar verbonden d.m.v. schroeven en zijn nooit van elkaar afgehaald. Dit heb ik wel geprobeerd maar heeft geen enkele zin gehad omdat de schroeven érg goed vast zitten en ik wil er geen druk opzetten als de heatsink bevestigd is op de processor. Ik snap dat het de bedoeling is om koelpasta te plaatsen tussen de heatsink en cpu (dus op de bovenkant van de CPU).

EDIT: De heatsink + fan werkt inderdaad met een soort clipsysteem aan de rechterkant

Moet dit dan de oplossing zijn voor de hoge temperatuur?

[ Voor 10% gewijzigd door flashingst op 28-09-2013 20:48 ]

• flashingst
Om wat duidelijkheid over de huidige stand van zaken m.b.t. de koelpasta te creëren heb ik even foto's gemaakt van de processor in moederbord en de heatsink.

Foto 1 (Processor in moederbord)
Foto 2 (Processor in moederbord)
Foto 4 (Onderkant van de heatsink)
Foto 5 (fan + heatsink)

Hoop dat ik nu iets meer duidelijkheid heb gegeven en ben benieuwd of de oorzaak inderdaad de huidige koelpasta is.

• flashingst
Dus welke koelpasta van de 4 kan ik het best bestellen?

• JustwilliamNL
Even ter duidelijkheid, als je je koeler van je cpu haalt kun je hem niet zomaar weer even terug plaatsen zonder de koelpasta te vervangen. Dat is de reden van je hoge temps waarschijnlijk. Koop wat Arctic Silver 5 koelpasta en vervang je huidige koelpasta met deze.

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:53
Euhm hoge temperaturen? waar? De temperaturen in je startpost zijn hele normale temperaturen hoor en zeker voor AMD. Ze kunnen inderdaad wel iets lager gemaakt worden door andere koelpasta te gebruiken maar echt nodig is het niet. Mocht je het toch willen vervangen zou ik inderdaad gaan voor de Arctic Silver 5.

• flashingst
FreestyleFrl schreef op maandag 30 september 2013 @ 10:12:
Euhm hoge temperaturen? waar? De temperaturen in je startpost zijn hele normale temperaturen hoor en zeker voor AMD. Ze kunnen inderdaad wel iets lager gemaakt worden door andere koelpasta te gebruiken maar echt nodig is het niet. Mocht je het toch willen vervangen zou ik inderdaad gaan voor de Arctic Silver 5.
Deze temperaturen zijn te hoog. Na 1 uur een game spelen (Assassins Creed 3) is de processor 61 graden. Gezien de maximumtemperatuur van de processor 70 graden is, is dit te dicht bij de max van de processor! Ik ga de Arctic Silver 5 bestellen en zien wat dat oplevert

UPDATE: Heb de koelpasta besteld, ik lees veel verschillende reacties wat betreft het aanbrengen van de koelpasta. Ik lees dat als je deze koelpasta plaatst dat je hem dan haast niet meer los krijgt. Hoe kan je het best de koelpasta aanbrengen op de processor? En hoeveel koelpasta moet erop?

Ik hoorde 1 à 2 druppels en dan de heatsink er op plaatsen die het dan vanzelf verspreid? Op de website staat DIT. Is dit goed?

[ Voor 25% gewijzigd door flashingst op 30-09-2013 11:27 ]

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Voor wat ik lees zijn de temperaturen die jij haalt met een stockcooler nog niet schrikbarend.

Betreft de koelpasta:
1. Haal de oude pasta van je cpu en koeler
2. Druppel (rijstkorrel) koelpasta op het midden van je cpu
3. Plaats de koeler

Zoals op de link welke jij hebt gepost. Niet uitsmeren met een pasje oid.

• flashingst
henwy schreef op maandag 30 september 2013 @ 11:41:
Voor wat ik lees zijn de temperaturen die jij haalt met een stockcooler nog niet schrikbarend.

Betreft de koelpasta:
1. Haal de oude pasta van je cpu en koeler
2. Druppel (rijstkorrel) koelpasta op het midden van je cpu
3. Plaats de koeler

Zoals op de link welke jij hebt gepost. Niet uitsmeren met een pasje oid.
Haha, misschien een rare vraag maar wat wordt er verstaan onder een 'rijstkorrel'? Dit lijkt me wel erg weinig namelijk!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:28
flashingst schreef op maandag 30 september 2013 @ 11:48:
[...]
Haha, misschien een rare vraag maar wat wordt er verstaan onder een 'rijstkorrel'? Dit lijkt me wel erg weinig namelijk!
Precies zoals het gezegd wordt, een druppel ter grootte van een rijstkorrel of erwt. Dit omdat koelpasta eigenlijk bedoelt is om alle miniscule groeven in het metaal te vullen. Niet zozeer om een dikke laag tussen de koeler en cpu te plaatsen. Je moet dus zo min mogelijk koelpasta gebruiken, maar wel genoeg om het gehele oppervlakte te beslaan.

• flashingst
analogworm schreef op maandag 30 september 2013 @ 11:57:
[...]

Precies zoals het gezegd wordt, een druppel ter grootte van een rijstkorrel of erwt. Dit omdat koelpasta eigenlijk bedoelt is om alle miniscule groeven in het metaal te vullen. Niet zozeer om een dikke laag tussen de koeler en cpu te plaatsen. Je moet dus zo min mogelijk koelpasta gebruiken, maar wel genoeg om het gehele oppervlakte te beslaan.
Is er een manier om te testen of de koelpasta goed verspreid wordt na de plaatsing van de heatsink+fan? Behalve het eraf halen natuurlijk -.-

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon aandrukken. Het spul vult vanzelf de gaatjes wel op.
Verwacht overigens niet dat de temperaturen ineens 20 graden lagen liggen ofzo, zo groot zal de invloed van koelpasta niet zijn als de koeler wel gewoon goed zit.

• flashingst
TERW_DAN schreef op maandag 30 september 2013 @ 12:05:
Gewoon aandrukken. Het spul vult vanzelf de gaatjes wel op.
Verwacht overigens niet dat de temperaturen ineens 20 graden lagen liggen ofzo, zo groot zal de invloed van koelpasta niet zijn als de koeler wel gewoon goed zit.
De koeler kan haast niks mis mee zijn (bevestiging), er is simpelweg geen andere manier en het is keer op keer goed gelukt, hij zit keurig vast met de clip!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In dat geval kun je ook overwegen om de koeler te upgraden, als die na het aanbrengen van koelpasta nog steeds te heet wordt.

Verwijderd

Voor dat je begint moet je alles met de hand controleren. Wanneer je temperaturen te hoog zijn _moet_ je het met je eigen zintuigen vast kunnen stellen sommige software is onbetrouwbaar!!!!!!!

Dus als alles te heet wordt moet je dit gewoon fysiek kunnen vast stellen , kast wordt warm dus dat kan je voelen in aan de kast zelf. Je kan ook kijken hoe heet je heatsink is van de cpu terwijl hij op "idle" draait.

Het is niet ongehoord dat software er gewoon 20 graden naast zit (en dan bedoel ik niet koeler). Kijk ook met verschillende software AMD overdrive is een redelijk programma en na het spelen reset de computer en kijk in de bios of deze het verhaal kan bevestigen.

• flashingst
Verwijderd schreef op maandag 30 september 2013 @ 13:42:
Voor dat je begint moet je alles met de hand controleren. Wanneer je temperaturen te hoog zijn _moet_ je het met je eigen zintuigen vast kunnen stellen sommige software is onbetrouwbaar!!!!!!!

Dus als alles te heet wordt moet je dit gewoon fysiek kunnen vast stellen , kast wordt warm dus dat kan je voelen in aan de kast zelf. Je kan ook kijken hoe heet je heatsink is van de cpu terwijl hij op "idle" draait.

Het is niet ongehoord dat software er gewoon 20 graden naast zit (en dan bedoel ik niet koeler).
Idle draait hij ongeveer op 40 graden, meestal iets hoger. De bios temperatuur kan ik niet heel goed opmeten want het draait om te warme temperaturen onder heavy load. Bij een game als Assassins Creed wordt hij na 1 uur ongeveer 61 graden, als de computer afgesloten is, is hij al heel snel weer afgekoeld. Ook als ik Assassins Creed minimaliseer loopt de temperatuur al héél snel terug!
Verwijderd schreef op maandag 30 september 2013 @ 13:42:
Kijk ook met verschillende software AMD overdrive is een redelijk programma en na het spelen reset de computer en kijk in de bios of deze het verhaal kan bevestigen.
Ik zal AMD Overdrive eens laten draaien en de resultaten hier posten.

Heb inmiddels GTA IV binnen via Steam en ga die zo even draaien. Zal Overdrive gebruiken als temperatuurmeter. Idle draait de PC trouwens perfect, hij staat hier al 2,5 uur zonder enkel probleem te draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door flashingst op 30-09-2013 15:23 ]

• flashingst
UPDATE: Overdrive geeft de melding:
"AMD OverDrive cannot detect supported AMD Chipset on this computer"

Iets met de BIOS versie misschien? Ik heb nu BIOS versie 1.20 en de laatste voor mijn mobo is 1.80

[ Voor 33% gewijzigd door flashingst op 30-09-2013 15:35 ]

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
flashingst schreef op maandag 30 september 2013 @ 15:30:
UPDATE: Overdrive geeft de melding:
"AMD OverDrive cannot detect supported AMD Chipset on this computer"

Iets met de BIOS versie misschien? Ik heb nu BIOS versie 1.20 en de laatste voor mijn mobo is 1.80
Nee het betekent precies wat er staat, de nVidia chipset wordt niet ondersteund door amd overdrive.

• flashingst
Half uurtje GTA IV gedraaid en temperatuur bleef gewoon oplopen. Heb hem afgesloten op 59 graden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

59 graden is toch helemaal niet zo schokkend?

• FreestyleFrl
Sorry maar je weet het blijkbaar heel goed, maakt niet uit probeer ook maar mee te denken.
61 graden voor een stock koeler onder load is no problem en echt niet vreemd.
Je zegt: Deze temperaturen zijn te hoog, waar baseer je dit op? valt je pc uit? haperingen?
Nee? We spreken hier niet van een cpu die TE warm word, je stelt gewoon de vraag hoe je deze iets koeler kunt krijgen want van een te warme cpu is hier geen sprake. Het probleem is dat je deze temperatuur hebt geconstateerd en dat JIJ deze te hoog vind. Ze zijn niet te hoog, je vindt ze te hoog ;)
Zoals aangegeven kun je inderdaad de pasta aanbrengen en dit zou iets kunnen schelen, verwacht er echter geen wonderen van.
flashingst schreef op maandag 30 september 2013 @ 11:06:
[...]

Deze temperaturen zijn te hoog. Na 1 uur een game spelen (Assassins Creed 3) is de processor 61 graden. Gezien de maximumtemperatuur van de processor 70 graden is, is dit te dicht bij de max van de processor! Ik ga de Arctic Silver 5 bestellen en zien wat dat oplevert

UPDATE: Heb de koelpasta besteld, ik lees veel verschillende reacties wat betreft het aanbrengen van de koelpasta. Ik lees dat als je deze koelpasta plaatst dat je hem dan haast niet meer los krijgt. Hoe kan je het best de koelpasta aanbrengen op de processor? En hoeveel koelpasta moet erop?

Ik hoorde 1 à 2 druppels en dan de heatsink er op plaatsen die het dan vanzelf verspreid? Op de website staat DIT. Is dit goed?

• flashingst
TERW_DAN schreef op maandag 30 september 2013 @ 16:01:
59 graden is toch helemaal niet zo schokkend?
Klopt, 59 graden is niet zo schokkend maar het blijft gewoon stug oplopen. Als hij rond de 60 zou stoppen zou er geen probleem zijn maar dat is niet het geval.

[quote]:
Sorry maar je weet het blijkbaar heel goed, maakt niet uit probeer ook maar mee te denken.
61 graden voor een stock koeler onder load is no problem en echt niet vreemd.
Je zegt: Deze temperaturen zijn te hoog, waar baseer je dit op? valt je pc uit? haperingen?
Nee? We spreken hier niet van een cpu die TE warm word, je stelt gewoon de vraag hoe je deze iets koeler kunt krijgen want van een te warme cpu is hier geen sprake. Het probleem is dat je deze temperatuur hebt geconstateerd en dat JIJ deze te hoog vind. Ze zijn niet te hoog, je vindt ze te hoog ;)
Zoals aangegeven kun je inderdaad de pasta aanbrengen en dit zou iets kunnen schelen, verwacht er echter geen wonderen van.
[/message]:[/b]

Het lijkt mij gewoon dat 61 graden wel erg dicht bij de door AMD aangegeven grens van 70 graden ligt. Mijn vorige processor (Athlon X2 270) is naar mijn weten ooit amper boven de 50 graden uitgekomen. Ook wordt de fan steeds luider en op die dingen baseer ik dat de CPU wel érg warm wordt.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, 59 graden, het mag koeler, maar is geen probleem. Mijn AMD 1100T stopt de boost vanaf 70 graden, net als de bulldozers volgens mij.

Mijn AMD 1100T, quasi idle omdat ie iets aan het uitpakken is met 7-zip loopt nu op 28 graden, met 20% CPU gebruik. Maarja, ik heb dan ook pricewatch: Thermalright HR-02 Macho Rev. A erop zitten.

De stock koeler koelt idd goed genoeg, en daar is ook alles mee gezegd. Je zal je CPU niet slopen bij normaal gebruik, maar hij wordt bij flinke belasting flink lawaaierig.

People as things, that’s where it starts.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

flashingst schreef op maandag 30 september 2013 @ 16:12:
Klopt, 59 graden is niet zo schokkend maar het blijft gewoon stug oplopen. Als hij rond de 60 zou stoppen zou er geen probleem zijn maar dat is niet het geval.
Tot waar blijft hij dan wel doorlopen?
Als je het niet vetrouwd, ga het ding beter koelen. Anders gewoon kijken hoe heet hij wordt. 59 graden is niet heel bijzonder, je CPU gaat sowieso wel throttlen als hij te heet wordt (dat doet een gemiddelde Intel bij 99 graden, geen idee wanneer die AMDs dat precies gaan doen). Ik heb een i7 2600K eens 2 uur lang op 99 graden laten lopen, was de CPUfan vergeten in te prikken. Dat merk je wel in prestaties hoor, want je CPU klokt gewoon weer naar beneden. Pas als hij dat gaat doen is het echt te heet.

• FreestyleFrl
Ik snap je zorgen, echter zijn ze overbodig. Als die cpu na een uur op 61 staat verwacht dan maar niet dat deze veel verder oploopt.

*Had een bmw en deze kon 250, nu een aygo die dat niet haalt, maar mijn vorige auto kon dat toch ook? wat is er mis ?*

Je hebt het wel over 2 verschillende cpu's.

• flashingst
Ik zal gaan kijken tot welke temperatuur de CPU oploopt.

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Pak desnoods even een stresstest tool als Prime95 en draai deze bijvoorbeeld een 10/20 minuten met de Blend optie. Zo zie je waarschijnlijk sneller wat de hoogste temperatuur is en wat daar wat aan gedaan moet worden.

Verwijderd

Kan je de fan snelheid van de grafische kaart met de hand instellen zo ja zet deze op 100% , draai iets en ga iets anders doen check elke 15-20 minuten.

De voeding , check met je hand hoeveel lucht er uit komt en hoe warm in idle en als hij flink staat te draaien als deze lucht veeels te warm wordt heb je een behoorlijk probleem.

• flashingst
Ik krijg als het goed is vandaag de koelpasta binnen dus ik wacht even tot het er is en dan zal ik dat aanbrengen. Daarna ga ik kijken tot welke temperatuur de CPU oploopt. Idle draait de CPU op ongeveer 40 graden en de GPU nog geen 30. Andere onderdelen ook onder de 35. Onder load lopen ook alleen de CPU en GPU op maar voor de GPU lijkt 60 me nog okay

• flashingst
Ik heb de koelpasta binnengekregen en aangebracht en het maakt wel degelijk wat verschil, al is het niet heel veel. Ik heb wel gemerkt dat toen de zijkant van mijn kast eraf was, het systeem véél koeler was (Idle 35/36 graden). Nu heb ik net weer GTA IV gedraaid (1 uur) en hij stond toen op 61 graden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Scheelt effectief dus 2 tot 4 graden?

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 10:34
Maar waar heb je überhaupt spec sheets gevonden (van AMD) waar max temperatuur op vermeld staat. Daar wordt juist over geklaagd dat die nergens genoemd worden. Throttling gaat via max vermogen wat processor mag verbruiken en is vaak moederbord / bios specifiek.

• flashingst
cannibal schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 23:53:
Maar waar heb je überhaupt spec sheets gevonden (van AMD) waar max temperatuur op vermeld staat. Daar wordt juist over geklaagd dat die nergens genoemd worden. Throttling gaat via max vermogen wat processor mag verbruiken en is vaak moederbord / bios specifiek.
Op verschillende sites als CPUworld etc.

Nu kan ik van iemand voor €50 een Sapphire HD6870 1GB overnemen. Ik was al van plan mijn videokaart later ook te upgraden maar dit is wel een mooi kansje denk ik. Mijn vraag is alleen of mijn voeding dit gaat trekken? Ik heb nu dus de 430CX van Corsair waar al mijn HDD, DVD-Drive, en nu de FX-4100 op staan. Is die voeding toereikend om er nog een 6870 bij te plaatsen? Ik ben in geen geval van plan om te overcloken.

UPDATE: Ik dacht dat het een 6850 was maar blijkt een 6870 te zijn! Ik lees ook dat een 6870 2 PCI-E connectors nodig heeft voor de videokaart? Volgens mij heeft mijn 430CX er maar 1?

[ Voor 11% gewijzigd door flashingst op 04-10-2013 12:50 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op 430W zou ik er geen videokaart bijplaatsen. Een 6870 is relatief zuinig, maar als je die er nog bij gaat hangen wordt het denk ik krap.

• flashingst
Op verschillende fora (Google is je beste vriend) lees ik dat meer mensen een 6850 of 6870 er nog bijplaatsen bij een quad-core processor en een Corsair 430CX...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nou, als je dat leest, dan is het zo. Wat houd je nog tegen?

(ik lees ook veel op internet. Zo weet ik dat de wereld is vergaan op 21 dec 2012, ik lees dat god bestaat, ik lees dat god niet bestaat, ik lees dat Intel zonder twijfel de beste processors heeft, ik lees dat AMD zonder twijfel de beste processors heeft, etc etc etc)

• flashingst
Reepje schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 14:38:
Nou, als je dat leest, dan is het zo. Wat houd je nog tegen?

(ik lees ook veel op internet. Zo weet ik dat de wereld is vergaan op 21 dec 2012, ik lees dat god bestaat, ik lees dat god niet bestaat, ik lees dat Intel zonder twijfel de beste processors heeft, ik lees dat AMD zonder twijfel de beste processors heeft, etc etc etc)
Is er bewijs van dat de wereld vergaan is? Heb je bewijs dat god wél of niet bestaat? Dit heeft niks te maken met een processor die wel of niet zou werken met een PSU, er zijn immers mensen die het hebben geprobeerd en tot de conclusie komen dat het wel of niet werkt he!

• Reepje
  • Niet online
Nee, maar ik heb het wel gelezen. Dat is het punt.
Geen systeem is hetzelfde, maar als ik de watts zo ongeveer bekijk, haal je het wel met die GPU.
Het punt is, je haalt het niet ruim, een psu is namelijk het meest efficient op 50-70% van zijn capaciteit.
Een ander punt is, als ik wat ga lezen op het net, dan kom ik best wel veel adviezen tegen die een 500 tot 600 watt psu aanbevelen.
Jij hebt waarschijnlijk last van tunnelvisie (kan het, want ik wil het, dus het kan) in combinatie met selectief lezen en een behoorlijke dosis eigenwijsheid.

• JustwilliamNL
flashingst schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:38:
Op verschillende fora (Google is je beste vriend) lees ik dat meer mensen een 6850 of 6870 er nog bijplaatsen bij een quad-core processor en een Corsair 430CX...
Je kunt een Hd6870 erbij prikken maar dat wordt erg krap. Een Hd6870 Full stressed vraagt 295W, je CPU 95W dus bij elkaar opgetled 390W Vergeet niet dat een mobo ook nog een aantal W gebruikt. Ik raad het je af aangezien het erg krap is en niet leuk voor je voeding is ;).

• Reepje
  • Niet online
JustwilliamNL schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 18:29:
[...]

Je kunt een Hd6870 erbij prikken maar dat wordt erg krap. Een Hd6870 Full stressed vraagt 295W
Dat klopt niet, deze kaart trekt ongeveer 150 watt, zijn systeem zal met deze kaart full stressed rond de 300 tot 330 watt kunnen trekken.
Zijn psu zal zich niet lekker voelen bij een langdurige belasting van 80%.
Als de ts echter geen hardcore gamer is en maar af en toe een simpel spelletje speelt, en zeker niet uren achter de computer zit, is er best wel kans dat het allemaal redelijk loopt. Gaat het echter mis en er gaat wat fout in de voeding, kan hij zijn systeem frituren, en dat zou toch jammer zijn.

• JustwilliamNL
Reepje schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 19:00:
[...]

Dat klopt niet, deze kaart trekt ongeveer 150 watt, zijn systeem zal met deze kaart full stressed rond de 300 tot 330 watt kunnen trekken.
Zijn psu zal zich niet lekker voelen bij een langdurige belasting van 80%.
Als de ts echter geen hardcore gamer is en maar af en toe een simpel spelletje speelt, en zeker niet uren achter de computer zit, is er best wel kans dat het allemaal redelijk loopt. Gaat het echter mis en er gaat wat fout in de voeding, kan hij zijn systeem frituren, en dat zou toch jammer zijn.
Foutje, is natuurlijk ~150W :D

• flashingst
Ik speel niet dagelijks games, meestal enkel in het weekend en geen uren achter elkaar. De 6870 wordt het sowieso niet want daarvoor heb ik de aansluitingen niet van mijn voeding en ik heb geen zin om te gaan lopen klooien met verleng/omzet stukjes/kabeltjes! Het zal waarschijnlijk in de loop der tijd een 6850 worden of misschien een 7790 als die iets goedkoper uitvalt qua prijs.

• kbvhoof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-04-2024
Hey leuk onderwerp.. iets dat me vooral opvalt op de fotos... waar is je systeemkoeling ?

Al is de koeling van je stock CPU koeler nog zo goed met een beetje video kaart, cpu en hdd krijg je na enige tijd gamen.. ( daadwerkelijk iets uitvoeren met je systeem) warmte ontwikkeling.

Nu is dit niet altijd zo spannend maar als het je niet zint is een makkelijke manier een goede invoer en uitvoer van luchtstroom te hebben.

Simpele methode = invoer aan de voorzijde + evt. zijkant. uitvoer aan de achterzijde.

want hoe goed de koeling van je componenten ook is passief en actief hoe warmer de kast vanbinnen wordt hoe meer het de overige koeling bemoeilijkt.

Hoop dat je er iets aan hebt ;)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
flashingst schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 20:46:
Ik speel niet dagelijks games, meestal enkel in het weekend en geen uren achter elkaar. De 6870 wordt het sowieso niet want daarvoor heb ik de aansluitingen niet van mijn voeding en ik heb geen zin om te gaan lopen klooien met verleng/omzet stukjes/kabeltjes! Het zal waarschijnlijk in de loop der tijd een 6850 worden of misschien een 7790 als die iets goedkoper uitvalt qua prijs.
zou gewoon voor de 7850 2gb versie gaan. Je ziet nu dat 2gb toch goed volgebruikt wordt bij spellen. uiteraard wel iets duurder als 50e maar voor 100/90e inc verzenden zou het moeten kunnen.
adapters voor op de voeding zitten ook vaak bij de kaart, 7850 heeft die niet nodig btw.

voeding zal ik me niet druk over maken. Draai zelf een x4 overklokt met een 7950 overklokt en dat wil prima. load wattage is niet boven de 350w. Moet ik zeggen dat ik wel een aardig goede gold voeding heb (geen sweex gold :P ), maar die van jou is ook prima.

Nukezone FTW

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
61 graden is inderdaad prima voor een stockcooler. In plaats van andere coolpasta erop zou ik echter voor meer casefans zijn gegaan. Zoals je zegt maakt het veel uit of je kast open staat of niet. De doorluchting in je kast is dus verre van optimaal. Casefans zijn goedkoop en maken veel verschil! Mocht je de temperatuur toch te hoog vinden (en vooral het lawaai van een stockcooler :P) heb je voor 25 euro prima vervangende coolers die de temperatuur een stuk lager weten te brengen. Laatst nog een tranquillo rev. 2 op een fx 8350 gezet. prime 95 laten draaien op stock werd ie 75 graden (met enorm veel lawaai), prime 95 op de nieuwe 50 (zonder lawaai)

Over de videokaart: een upgrade moet goed mogelijk zijn. je hebt echt nog wel ruimte que elektriciteit. AMD raad een 500w voeding aan maar als je kijk naar verschillende tests (bijv: reviews: Vier overgeklokte HD 7790's getest) dan zie je dat een volledige systeem met een 7790 onder load zon 250 watt trekt (de proc gebruikt in dit systeem had ook nog eens een hoger TDP).
Pagina: 1