[Car Hifi] piepende versterker

Pagina: 1
Acties:

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik heb een probleempje met de Saab OEM (Pioneer) versterker in mijn Saab 9-3 1.8t uit 2003.

De head unit, CD speler, versterker etc., zijn allemaal aangesloten via fiber optics - een zgn. optische O-bus systeem. Dit is dus niet je doodnamelijke line aansluiting (I wished!).

De head unit stuurt de twee 3,5" coaxiale Kicker CS35 speakers in het dashboard aan alsmede de twee originele 4" Pioneer (Saab OEM) speakers in hoedenplank. De versterker onder de bestuurdersstoel stuurt de mid-range 6,5" 2 ohm Pioneer woofers in de deuren aan en een enkele 4" Pioneer speaker in het dashboard welke een mono signaal krijgt - deze laatste speaker heb ik losgekoppeld bij het inbouwen van de Kickers.

Bij het starten van de auto werkt alles prima - d.w.z. een van de 6,5" deur speakers kraakt en de ander is dood (opgeblazen) maar dat maakt niet uit, die worden beide vervangen.

Maar na ongeveer 10 minuten tot 15 minuten auto rijden dan gaat mijn versteker een piep-toon geven die door alle speakers gaat, het is een digitaal signaal dat via de optische bus (O-Bus) gestuurd wordt lijkt het wel. Het bass signaal is ook compleet weg en ik weet dat het de versterker is want bij de dealer hebben ze er een andere versterker ingehangen .. en na 30-45 minuten was er nog steeds geen gepiep te horen.

Het euvel lijkt wel temperatuur afhankelijk te zijn want op koude dagen duurt het langer voordat hij gaat piepen en op warme dagen, waarbij de auto lang in de zon gestaan heeft, is het binnen enkele minuten al zover.

Een nieuwe versterker erin gooien is ook niet zo makkelijk - Pioneer heeft deze speciaal voor dit model van de Saab 9-3 gemaakt en zijn heel erg moeilijk te krijgen. Veel van deze versterkers hebben ook waterschade. Er is een bedrijf in de VS, de voornaamste markt van de Saab 9-3, welke deze ongeknapte verstekers verkoopt maar dat kost $450 USD excl. verzendkosten.

Mijn vraag is meer of iemand dit probleem herkent en waar dit aan kan liggen? E.g. komt dit euvel ook wel eens voor met "normale" versterkers en is dit een kwestie van een stel condensatoren vervangen?

Ik ga er niet vanuit dat iemand anders op GoT hetzelfde probleem heeft met een Saab 9-3 maar heeft iemand dit probleem wel eens gehad met b.v. een Audi, BMW of Mercedes - welke ook een tijdlang met dergelijke fiber optische rotzooi zijn uitgerust? (Nogmaals, een nieuwe versterker van Pioneer/Sony/ALDI ofzo erin kwakken is helaas geen optie .. :X )

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb vroeger wel problemen gehad met piepen van versterkers. Een centrale aarde bood dan de oplossing (alle aarde op 1 punt). Bij 1 versterker kreeg ik het er niet uit, dit lag gewoon aan het model.

Geen idee hoe het tegenwoordig zit aangesloten.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Bij een aarde probleem zou die versterker toch altijd gaan piepen maar niet pas na 10-15 minuten?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Misschien dat het de elco's zijn, aangezien problemen daarmee zich vaak onthullen aan de hand van temperatuurswisselingen.

Kun je makkelijk bij de versterker komen? Je zou hem even open kunnen maken en hier wat foto's van de binnenkant kunnen posten.

Als dat het is, en je bent een beetje handig met een soldeerbout, dan heb je het voor hoogstens een tientje aan onderdelen opgelost.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2013 09:51 ]