• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:02

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

ik heb gisteren een galaxy tab (1) (met 3g) op de kop kunnen tikken voor vijftig euro. Ik ben erg blij met het ding, en weet dat ik van een tegra 2 niet veel moet verwachten (ookal heeft de ipad 1, die ouder is, wel erg goede prestaties). Maar, het lijkt erop dat de tablet een 720pHD video (dus ook youtube) net niet goed afspelen kan. Dit zit mij wel een beetje dwars. Games kunnen mij niet veel schelen, maar youtube is toch wel een must.

Ik ben dus gaan zoeken naar enige optimalisaties voor de tablet. Nu kwam ik op twee dingen:
- Installeer Cyanogenmod 10.1
- Overclocken

Ik zou best Cyanogenmod willen installeren als het de prestaties daadwerkelijk zou verbeteren. Ik persoonlijk stoor me niet zo aan touchwizz...

Ik heb ook dit gevonden:
http://rootinghub.com/overclock-samsung-galaxy-tab-10-1/
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1138167

Nou heb ik een aantal vragen:
1. Is het het waard om het overclocken uit te proberen.
2. Kan dit gedaan worden met alleen een aangepast kernel, en doet mijn stock samsung rom het nog steeds naar behoren?
3. Helpt Cyanogenmod de performance?

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, en mij kan helpen.
Ook als je geen ervaring hebt, is input graag gewilt.

Bedankt voor het lezen en het mee-denken.
Dion Dokter

• Docschnitzel
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-04 22:36
Qua cyanogenmod kan ik je wel zeggen dat alles vloeiender zal aanvoelen, omdat de rom gewoon lichter is dan de stock rom. Helaas kan ik qua overclock niets zeggen uit ervaring :(

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/kxg7jn.png[/img]

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Het probleem is ook niet dat het niet vloeiend is. Het gaat er bij mij puur om het kijken van filmpjes in hd, aangezien het voor mij vloeiend (genoeg) is...
Maar i.i.g. bedankt voor de reactie!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:36

P_Tingen

omdat het KAN

Ik kan Docschnitzel's betoog volledig onderschrijven. Ik zou zeker CM erop zetten. Alles gaat een stuk vlotter en een snelle test laat zien dat HD goed lijkt te gaan. Tenminste, bij mij wel :)

Maar OC'en zou ik wel een grappige optie vinden, dus als iemand kan happen...

[Voor 17% gewijzigd door P_Tingen op 29-09-2013 21:36]

... en gaat over tot de orde van de dag

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-05 16:44
P_Tingen schreef op zondag 29 september 2013 @ 21:36:
Ik kan Docschnitzel's betoog volledig onderschrijven. Ik zou zeker CM erop zetten. Alles gaat een stuk vlotter en een snelle test laat zien dat HD goed lijkt te gaan. Tenminste, bij mij wel :)

Maar OC'en zou ik wel een grappige optie vinden, dus als iemand kan happen...
Hier hap ik wel even op ;)
Bij het overklokken van mobiele hardware zijn een overklokkernel en root toegang van belang. Nu heeft een kernel waarmee je kan overklokken eigenlijk altijd root toegang dus dat zit wel goed. De overklokkernel is van belang omdat sommige processormakers zoals Mediatek alles zo dichtstoppen in de kernel dat er geen overklok mogelijkheden zijn. De root toegang is voor de app die de kloksnelheid moet instellen.
De eerste link die je aandraagt is zoals ik het nu kan zien een ROM met een overklokkernel wat het dus mogelijk maakt om te overklokken.
Nadat je deze rom hebt geflasht moet je een app downloaden waarmee je de kloksnelheid e.d. kan regelen, zelf gebruik ik altijd No-frills CPU control maar ook de genoemde programma's werken prima. Je stelt in het programma dan de nieuwe maximale kloksnelheid in, ook kan je de minimale snelheid aanpassen en de governor maar daar moet je je maar eens op inlezen.
Mijn ervaring met het overklokken van de processor is dat je het verschil wel merkt, met mijn HTC TP2 liep alles een stuk vloeiender en vlotter in Android na de overklok van 500mhz naar 800mhz >:)
Als ik jou was zou ik de cyanogenmod flashen en kijken of deze draait op een overklokkernel door gewoon de app te downloaden en te kijken of je snelheid kan verhogen. Wat ik zelfs denk is dat er in deze cyanogenmod een ingebouwde overclock functie is dat is bij de meeste recente versies namelijk zo. Deze functie is te vinden bij instellingen --> prestaties mocht deze aanwezig zijn!

Ik hoop dat ik iemand blij maak met dit verhaal :)

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Ha, geweldig! Dankje voor de reactie. Nou, ziet er naar uit dat ik wat werk aan de winkel heb. ;-)

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:26
ik wil wilmardo even aanvullen door erbij te melden dat je een rom moet zoeken die de prestaties tabblad heeft. aangezien een no-frills cpu control een (java) app is welke langzamer werkt dan een ingebouwde versie.
en een overclock heeft wel degelijk nut. sommige tegra 2's kan je overclocken tot boven de 1.5ghz als ik me het goed herinner.
daarnaast kon mijn htc desire z van 800mhz naar 2ghz. en dan is een groot verschil.
en momenteel draait mijn galaxy note op 1.9ghz.
elk beetje meegenomen.

succes.

P.S. wilmardo, uitstekende uitleg.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

wilmardo schreef op maandag 30 september 2013 @ 00:48:
[...]Ik hoop dat ik iemand blij maak met dit verhaal :)
Reken maar. Ik ben even aan het zoeken geslagen en in de nieuwe CM10.1 zit overclocken gewoon ingebouwd. Nou ja, "gewoon". Je moet het instellingenscherm openen, dan naar "over tablet" en 7x op het buildnummer tappen. Na een keer of 4 zul je al een tooltip-achtig iets zien die zegt iets als "nog 3 tikken om ontwikkelaar te worden" en bij de laatste keer "gefeliciteerd, u bent nu ontwikkelaar". Je hebt er nu een "Prestaties" optie bijgekregen in de settings. Leuk gedaan, ik hou wel van een beetje humor. (zie ook hier)

In de processor-instellingen kun je vervolgens de minimale en de maximale CPU snelheid instellen, het CPU-beleid (CPU Governor) kiezen en of eea bij booten ingesteld moet worden:

In de nederlandse Rom staat hier trouwens "Herstel bij opnieuw opstarten". Ik had dit geïnterpreteerd als: "zet terug naar default waardes als je de tablet reboot", maar het is juist andersom: stel opnieuw op deze manier in na reboot.

Ik heb de CPU van mijn tab 1 op 1400Mhz gezet (max) en hij blijft stabiel werken. Antutu score nu: 9050, was (meen ik) 4700. Dat merk je wel. Ik ga nog even spelen met de transparency.

Screenshots afkomstig uit een volledige hands-on review

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
rodebest schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:27:
ik wil wilmardo even aanvullen door erbij te melden dat je een rom moet zoeken die de prestaties tabblad heeft. aangezien een no-frills cpu control een (java) app is welke langzamer werkt dan een ingebouwde versie
Dat instellen via een "trage' Java app af te raden is is uiteraard behoorlijke onzin. De app stelt slechts wat variabelen in waardoor de cpu op die ingestelde snelheden gaat draaien. Of je dat nu via een "trage" app doet, via een root explorer, via ADB, via een ingebourwd systeem, maakt allemaal niet uit. Eind resultaat blijft hetzelfde, een paar aangepaste waardes.

Geen enkele reden een Rom te zoeken met ingebouwde Performance control. Het gaat alleen maar om de kernel (dit is sowieso het allerbelangrijkste) en of deze overclockbaar is. Elke Rom will do. Dat CM wellicht wat soepeler is dan Touchwiz is uiteraard waar, draai zelf ook CM10.2 op m'n Tab8.9, maar dat terzijde :)

Nickname does not reflect reality

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:50

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Misschien een beetje offtopic, maar geeft het een CM voor iedere telefoon?
Zou namelijk graag mijn redelijk slome Sony Xperia Tipo (800Mhz singlecore) wat harder laten tikken.

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Ok, ik heb het nog niet gedaan... Maar als het uitkomt ga ik morgen CM flashen. Nu is mijn vraag: er zijn alleen nightly builds beschikbaar... moet ik me daar zorgen over maken?

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

De nightly op mijn tab 1 doet het prima

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee