Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

5.1 Surround set advies

Pagina: 1
Acties:

• Fl-ris82
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 11:13
Hoi Tweakers!

Ik zat naar een goedkoop surround 'setje' te kijken voor m'n PC, maar dan bedoel ik ook echt goedkoop :P
Mijn oog viel op een speakerset van een merk genaamd Konig. Ik kom hem echter niet in de pricewatch vinden dus hier is een linkje:

http://www.abcbusiness.nl...14098/51-speaker-set.html

Ook zag ik de volgende set van hetzelfde merk:

http://www.abcbusiness.nl...099/51-speaker-set-1.html

Nou vroeg ik me af op iemand misschien ervaring heeft met de sets en of het goede kwaliteit is. Welke lijkt jullie beter? Ik heb nu een 2.1 set van Logitech, de redelijk populaire Z323. Ik vind de kwaliteit van die set prima dus ik zou liever niet willen dat de kwaliteit van de Konig slechter is. Als dit wel het geval is, zou ik dan gewoon nog een Z323 set kunnen aanschaffen en die als rear speakers kunnen gebruiken? Dan heb ik een soort 5.2 set :P

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Floris

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-11 06:48
Wat al zeker niet kan is een extra 2.1 set kopen van logitech en deze als 5.2 (4.2) set gaan gebruiken met je huidige set. Dus sorry die droom gaat niet door ;).

Beide speakersets liggen in een prijscatogorie van 30-40 euro. Veel verschil in geluidskwaliteit zal het niet zijn alleen verwacht niet dat de 5.1 set echt volwaardig 5.1 geluid geeft. Voor een simpel setje voor de computer zal het vast leuk zijn, könig en logitech maken beide voor dit geld leuk spul :).

• Fl-ris82
JustwilliamNL schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 20:34:
Wat al zeker niet kan is een extra 2.1 set kopen van logitech en deze als 5.2 (4.2) set gaan gebruiken met je huidige set. Dus sorry die droom gaat niet door ;).

Beide speakersets liggen in een prijscatogorie van 30-40 euro. Veel verschil in geluidskwaliteit zal het niet zijn alleen verwacht niet dat de 5.1 set echt volwaardig 5.1 geluid geeft. Voor een simpel setje voor de computer zal het vast leuk zijn, könig en logitech maken beide voor dit geld leuk spul :).
Dankjewel voor je reactie :)

Ik heb echter wel een andere 2.0 speakerset aangesloten op de rear ingang en dat werkte gewoon als surround :o Alleen waren die speakers erg oud en de kwaliteit was om te huilen.

Het enige verschil dat ik heb ontdekt tussen de speakersets is het verschil in watt. De speaker met het lagere vermogen in watt had een groter frequentiebereik. Betekent dit dat een lager vermogen juist beter is of het het gewoon stom toeval?

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-11 21:45
Tuurlijk kan dit, waarom zou het niet kunnen? Echt handig is het niet want subwoofertonen zijn zo laag dat je toch niet kan horen waar ze vandaan komen, om er dan 2 van te hebben is dus overbodig.
Het enige verschil dat ik heb ontdekt tussen de speakersets is het verschil in watt. De speaker met het lagere vermogen in watt had een groter frequentiebereik. Betekent dit dat een lager vermogen juist beter is of het het gewoon stom toeval?
Frequentiebereik is nutteloos als er niet bij staat tot hoe dat gemeten is (het punt waarop je -3dB minder bas hebt? -10dB?) en is meer een simpele manier om aan consumenten te laten zien hoe hoog ze de speakerset moeten aanslaan. Watts zijn leuk als je erg hard wilt spelen, maar de vervorming is ook belangrijk, sommige 2.1-sets vervormen al flink en dan kun je ze nog eens de volumepotmeter een kwart slag draaien. Geluid van speakers valt niet uit te drukken in simpele getallen, hooguit in grafieken maar er zijn maar weinig fabrikanten die frequentie respons - plots publiceren, laat staan de freq. respons onder een hoek van 30 graden, 60 graden etc. en zelfs dan kun je nog niet op papier zeggen welke de beste is. Mijn punt is dat watts en de nominale freq. respons neit erg nuttig zijn - uiteindelijk heb je het meeste aan reviews.

[ Voor 5% gewijzigd door Pruimenvlaai op 27-09-2013 23:25 ]

• Fl-ris82
Pruimenvlaai schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 23:24:
[...]

Tuurlijk kan dit, waarom zou het niet kunnen? Echt handig is het niet want subwoofertonen zijn zo laag dat je toch niet kan horen waar ze vandaan komen, om er dan 2 van te hebben is dus overbodig.

[...]

Frequentiebereik is nutteloos als er niet bij staat tot hoe dat gemeten is (het punt waarop je -3dB minder bas hebt? -10dB?) en is meer een simpele manier om aan consumenten te laten zien hoe hoog ze de speakerset moeten aanslaan. Watts zijn leuk als je erg hard wilt spelen, maar de vervorming is ook belangrijk, sommige 2.1-sets vervormen al flink en dan kun je ze nog eens de volumepotmeter een kwart slag draaien. Geluid van speakers valt niet uit te drukken in simpele getallen, hooguit in grafieken maar er zijn maar weinig fabrikanten die frequentie respons - plots publiceren, laat staan de freq. respons onder een hoek van 30 graden, 60 graden etc. en zelfs dan kun je nog niet op papier zeggen welke de beste is. Mijn punt is dat watts en de nominale freq. respons neit erg nuttig zijn - uiteindelijk heb je het meeste aan reviews.
Het gaat mij er ook niet zozeer om dat ik twee subwoofers heb, maar meer dat ik gewoon de 2.1 set die ik nu heb nog een keer koop en als rear speakers aansluit omdat ik toch al weet dat ik tevreden ben met de geluidskwaliteit. Ik weet niet hoe die speakers van konig klinken.

Je hebt gelijk over die reviews. Helaas ik kan ik ze niet vinden :P

Wat ik me nog afvraag, hoe sluit ik een 5.1 set aan op mijn pc. Met Toslink? Of met 2 aparte kabels voor front en rear?

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-11 06:48
Natuurlijk zal het lukken om nog 2 extra speakers aan te sluiten bij je set. Alleen of de versterker in de subwoofer dit gaat leuk vinden? Nee. Als je de extra speakertjes in serie aansluit zal je zelden of nooit in de problemen komen aangezien de impedantie van de gebruikte speakers gewoon moet optellen. Alleen als je dezelfde speakertjes van de andere set parallel zou schakelen moet je echter uitkijken, want dan halveert de eindimpedantie en er zijn weinig versterkers die dit lusten. Aangezien het om een simpel versterkertje gaat in je subwoofer moet je uitkijken dat je volume niet te hoog gaat tenzij je van plan bent om je set in rook op te laten gaan.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JustwilliamNL schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 14:08:
Natuurlijk zal het lukken om nog 2 extra speakers aan te sluiten bij je set. Alleen of de versterker in de subwoofer dit gaat leuk vinden? Nee. Als je de extra speakertjes in serie aansluit zal je zelden of nooit in de problemen komen aangezien de impedantie van de gebruikte speakers gewoon moet optellen. Alleen als je dezelfde speakertjes van de andere set parallel zou schakelen moet je echter uitkijken, want dan halveert de eindimpedantie en er zijn weinig versterkers die dit lusten. Aangezien het om een simpel versterkertje gaat in je subwoofer moet je uitkijken dat je volume niet te hoog gaat tenzij je van plan bent om je set in rook op te laten gaan.
Als je gewoon een complete extra set haalt (inclusief woofer wat de versterker is dus) kan dat prima, aansluiten op de rear output van je geluidskaart en knallen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Pagina: 1