Wellicht totdat je de voordelen van VScode op een rijtje zet:
Extensions, Naast de, in deze context, verplichte powershell extension (waarmee syntax highlighting werkt) zijn er legio andere nuttige uitbreidingen; bijvoorbeeld "Bracket Pair Colorizer", deze kleurt brackets van "foreach" en "if" statements. zodat bij geneste statements in 1 oogopslag kan zien op welk niveau een bracket hoort. Als er ergens 1 ontbreekt dan kloppen de kleuren niet en is het snel terug te vinden waar er iets mis gaat. Zo zijn er vele extensions.
Selecteren van een variabele "highlight" alle instanties van die variabele in de code. Daarnaast wordt in de scrollbar van het code scherm, blokjes weer gegeven waar die variabele nog meer voorkomt in de openstaande code.
Ingebouwde text vergelijk tool, stel 2 versies van een script en je weet niet wat het verschil is. Dan is dat met de text vergelijk tool vanuit VScode meteen te zien.
Ingebouwde versie beheer. wordt pas nuttig bij complexere scripts, maar het autoamtisch bijhouden van versies en github intergratie is meesterlijk.
VSCode "Open Folder" stelt je instaat een set scripts die bij elkaar hoort te openen.
Dit stelt je instaat om over alle bestanden in die folder alle referenties naar een variabele, of functie te vinden (select variable, rechts klik, find all references).
ook dit is pas nuttig bij completere script met meerdere files, maar onmisbaar op die schaal.
Debuggen is completer, net als is ISE een breakpunt instellen met F9. Als de code gestart wordt en aankomt bij het breek punt. is aan de linker kant een overzichht te zien van alle variabele een hun waardes. ook erg handig
Er zijn nog talloze andere voordelen afghankelijk van je code stijl. maar bovenstaande waren de features die mij deden overschakelen naar VSCode.
Heeft het alleen voordelen? nee ik heb 1 nadeel
Bij mij crashed debugging nog wel eens als ik de VMware module powercli heb geladen. dan crashed de PS console in VScode.