PC voor Videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• jorenleferink
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-03-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de eerste plaats videobewerking, dus ook kleurcorrectie. Hiernaast animeren, voornamelijk 2d, enkele keer 3d.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1200/1300 euro incl. btw. (wanneer blijkt dat bij veel betere prestaties de prijs iets omhoog gaat, hoor ik dit ook graag)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Monitor: Samsung 2493HM
Monitor: Nog aan te schaffen monitor (misschien Dell U2410)
Monitor: In de toekomst een 3e monitor (misschien Dell U2412M)
Logitech toetsenbord/muis
Logitech Z5500

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle CPU (voor snel monteren met meerdere full hd videosporen en 'redelijk' snel renderen)
Redelijk krachtige GPU (voor o.a. Davinci Resolve en de Cuda technologie voor Premiere en After Effects)
Goed/uitgebreid bijpassend moederbord (met mogelijkheden om later extra aansluitingen toe te voegen (een realtime editing kaart of een extra videokaart))
3 harde schijven (waarvan sowieso 1 ssd)
Degelijke bijpassende kast (Uiterlijk het liefst neutraal, al maakt dit niet heel veel uit)
16gb geheugen van goede kwaliteit (8 lijkt me net te weinig, met de kijk naar de toekomst)
Bijpassende voeding (goede kwaliteit en juiste wattage)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel CPU (krachtiger in vergelijking met AMD)
NVidea GPU (Cuda technologie)
Samsung EVO SSD? (aanraden ander merk is ook welkom)
Moederbord en GPU van hetzelfde merk slim of onnodig? (bijv. beide Asus, Gigabyte of MSI)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Grootte maakt niet veel uit
Geluid graag zo zacht mogelijk, maar het hoeft de pc prestaties niet ten slechte te komen
Voor energieverbruik geldt hetzelfde als geluid

Te gebruiken software en extra info.
Adobe Premiere, After Effects & Photoshop, Autodesk Maya, Davinci Resolve en Adobe Lightroom
Belangrijk is het multitasken tussen deze programma's, dit moet vlot verlopen.
Ook moet het monteren van meerdere full-hd videosporen, boven elkaar, geen probleem zijn.
Het zou tevens zeer fijn zijn als een videospoor met meerdere effecten in realtime afgespeeld kan worden, of snel kan worden ge(pre)renderd.
Als laatst zal de pc in de toekomst, het monteren van 4k videomateriaal, ook aan moeten kunnen.

Mijn samenstelling tot nu.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 288,-€ 288,-
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 120,50€ 120,50
1MSI GeForce GTX 770 Twin Frozr Gaming 2GB OC€ 339,50€ 339,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,85€ 74,85
1Corsair Carbide 500R Black€ 92,80€ 92,80
1Corsair CML16GX3M2A1600C10B€ 146,50€ 146,50
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,86€ 15,86
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 105,-€ 105,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 149,99€ 149,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.333,-

Vragen over dit systeem.
In de vorige BBG werd er over een Q87 moederbord gesproken, voor vPro. Ik vind deze moederborden echter nog vrij karig en neem dan liever een Z87 moederbord. Is dit een juiste keuze of is vPro voor mijn werk een belangrijke waarde?
Wat betreft de GPU, is het slimmer om deze 4gb kaart te kopen. Of het is beter om nu eerst een goedkopere 2gb te kopen en deze later te upgraden naar een SLI opstelling? (bijv. deze 770gtx 4gb vs twee keer 760gtx 2gb)

Ik hoop hiermee voldoende duidelijkheid te hebben gegeven.

Alvast dank voor het meedenken.

Vriendelijke groet,
Joren Leferink

[ Voor 8% gewijzigd door jorenleferink op 06-10-2013 16:45 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik weet niet hoe het met AE zit maar Premiere Pro CC (7) ondersteund nu ook veel AMD kaarten. Maar als je de raytracer in AE veel gebruikt en die hebben ze nog niet AMD compatible gemaakt dan zou ik bij Nvidia blijven. Of je gebruikt nog CS 6 of lager?

Exporteer je veel naar lossless codecs met een hoge datarate, ook om bijv. als tussenvorm om mee te editen? Of meer naar mpeg2 of h.264?

Ik zou iig proberen om van die SSD te editen, want die HDD kan af en toe wel een bottleneck vormen.

Ik twijfel of je veel aan die 4GB in je videokaart gaat hebben, ik zou een 2GB variant nemen.

specs

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Met het oog op 2e videokaart etc, lijkt het mij verstandig een iets grotere voeding mee te nemen. (niet veel hoor.)

Wellicht kun je eens kijken naar Intel Xeon.

Voor ong. 50e minder heb je een GTX770 met 2GB ipv. 4, aan jouw de keus.

Mobo en videokaart hoeven niet van zelfde merk te zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door niektb op 27-09-2013 16:08 ]

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• jorenleferink
@maratropa

Ik gebruik inderdaad op dit moment nog CS 6. Op termijn zal ik vast de overstap maken naar een nieuwere CS.
Maar als bij de nieuwe CS, Nvidea en AMD qua prestaties naast elkaar staan, ga ik liever voor een Nvidea kaart.

Binnen Premiere en After Effects gebruik ik de dynamic link en exporteer/importeer ik bijna niet los.
Hoe Davinci hier mee werkt weet ik nog niet, misschien dat dit daar wel het geval is.
Vanwaar deze vraag?

Oke je zegt vanaf SSD; bedoel je dan 1 SSD waar de os, software en montagemap op staat, of 1 SSD voor de os en software en 1 SSD voor de montagemappen?

Wat betreft de GPU; ik heb deze vraag nu ook toegevoegd in mijn post.
Ik lees op dit forum eigenlijk alleen, dat meer geheugen pas zin heeft bij 2 à 3 hoge resolutie monitoren en dan met name gaming. Echter zie ik wel op blogs dat editors ook voor een 4gb kaart gaan.
Jij denkt dus dat de 770gtx 2gb meer dan voldoet?

@niektb

Oke, ik voeg de Seasonic G-Serie 650Watt uit de BBG juli toe.

Ja ik heb naar Xeon processoren gekeken, echter viel me op dat deze i7 ook vaak wordt aangeraden. Tenzij iemand mij de Xeon boven de i7 echt aan kan raden, ga ik voor de i7.
Mijn voorkeur gaat trouwens het meest uit naar de i7 4930K, maar vind die prijs i.c.m. het moederbord net te gek gaan.

Thx voor de reacties!

Verwijderd

De u2410 is EOL. Je kunt beter de opvolger, de u2413 nemen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:36

Thomg

Aww yiss

Xeon is inderdaad iets sneller dan een i7 voor dezelfde prijs.
pricewatch: Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed
http://cpuboss.com/cpus/I...-v3-vs-Intel-Core-i7-4770

• jorenleferink
@jantje82 Bedankt voor de tip, ik had me nog niet helemaal in die aankoop verdiept en vroeg me al af wat de opvolger was.

@thomg Deze Xeon past ook zonder problemen in het gekozen systeem, dus moederbord? (ik zie socket 1150 dus dit zal vast wel)
Zitten er ook nog nadelen aan de Xeon t.o.v. de i7?

Bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door jorenleferink op 27-09-2013 22:24 ]

Verwijderd

Nooit geweten dat je al een Xeon voor onder €300 kon hebben. Maar is dat wel aan te raden dan?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een xeon is gewoon een i7 zonder iGPU en met wat andere features die hier niet boeien. Je zult er dus een aparte videokaart bij moeten halen. Lijkt me ook een prima keuze.

Qua SSD je kunt gewoon je edit map ook op de SSD zetten waar je OS en apps op staan. Later kun je er misschien nog eentje naast zetten, maar met genoeg ram zullen je OS en de applicaties niet in de weg zitten ofzo.

[ Voor 47% gewijzigd door maratropa op 01-10-2013 11:16 ]

specs

• jorenleferink
@maratropa

Een aparte GPU schaf ik inderdaad sowieso al aan; als dat het enige negatieve verschil is, ga ik voor de Xeon CPU.

Wat betreft SSD; duidelijk. Ik ga eerst voor deze samenstelling, en schaf later een 500gb of 1tb extra SSD aan.

Dan over het systeem, ik heb hem aangepast op het verkregen advies.
Ik schaf bovenstaande samenstelling deze dagen aan, resten mij alleen nog de volgende vragen:

Geheugen heb ik uit de BBG workstation gehaald.
Dit setje zie ik echter ook voorbij komen: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU
Is Corsair een beter/betrouwbaarder merk dan Crucial, of is voor mij bovenstaande link (Crucial) ook meer dan voldoende?

Wat betreft de kast, deze kast heeft meer fan-poorten en meegeleverde fans: pricewatch: Corsair Carbide 500R Black
Hoewel ik het design van de 330R mooier vind, vind ik de functionaliteit belangrijker (in de toekomst schaf ik mogelijk nog één extra dezelfde GPU aan).
Is de 500R een betere aankoop t.o.v. de 330R?

Dank voor het meedenken!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je twee GPU's gaat gebruiken, zal de 500R beter zijn omdat deze beide kaarten koeler en dus stiller zal kunnen houden.

Verwijderd

pricewatch: Intel Core i7 4770 Boxed

pricewatch: Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed

Voor 5 euro zou ik zeker de i7 nemen.

http://ark.intel.com/products/75055/

http://ark.intel.com/products/75122/

Een IGP is altijd handig als je Gpu kapot gaat. Je krijgt er ook wat leuke functies bij zoals Quick Sync.

• jorenleferink
Lijst bijgewerkt en besteld.

Thx voor de feedback allemaal!
Pagina: 1