Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de eerste plaats videobewerking, dus ook kleurcorrectie. Hiernaast animeren, voornamelijk 2d, enkele keer 3d.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1200/1300 euro incl. btw. (wanneer blijkt dat bij veel betere prestaties de prijs iets omhoog gaat, hoor ik dit ook graag)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Monitor: Samsung 2493HM
Monitor: Nog aan te schaffen monitor (misschien Dell U2410)
Monitor: In de toekomst een 3e monitor (misschien Dell U2412M)
Logitech toetsenbord/muis
Logitech Z5500
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle CPU (voor snel monteren met meerdere full hd videosporen en 'redelijk' snel renderen)
Redelijk krachtige GPU (voor o.a. Davinci Resolve en de Cuda technologie voor Premiere en After Effects)
Goed/uitgebreid bijpassend moederbord (met mogelijkheden om later extra aansluitingen toe te voegen (een realtime editing kaart of een extra videokaart))
3 harde schijven (waarvan sowieso 1 ssd)
Degelijke bijpassende kast (Uiterlijk het liefst neutraal, al maakt dit niet heel veel uit)
16gb geheugen van goede kwaliteit (8 lijkt me net te weinig, met de kijk naar de toekomst)
Bijpassende voeding (goede kwaliteit en juiste wattage)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel CPU (krachtiger in vergelijking met AMD)
NVidea GPU (Cuda technologie)
Samsung EVO SSD? (aanraden ander merk is ook welkom)
Moederbord en GPU van hetzelfde merk slim of onnodig? (bijv. beide Asus, Gigabyte of MSI)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Grootte maakt niet veel uit
Geluid graag zo zacht mogelijk, maar het hoeft de pc prestaties niet ten slechte te komen
Voor energieverbruik geldt hetzelfde als geluid
Te gebruiken software en extra info.
Adobe Premiere, After Effects & Photoshop, Autodesk Maya, Davinci Resolve en Adobe Lightroom
Belangrijk is het multitasken tussen deze programma's, dit moet vlot verlopen.
Ook moet het monteren van meerdere full-hd videosporen, boven elkaar, geen probleem zijn.
Het zou tevens zeer fijn zijn als een videospoor met meerdere effecten in realtime afgespeeld kan worden, of snel kan worden ge(pre)renderd.
Als laatst zal de pc in de toekomst, het monteren van 4k videomateriaal, ook aan moeten kunnen.
Mijn samenstelling tot nu.
Vragen over dit systeem.
In de vorige BBG werd er over een Q87 moederbord gesproken, voor vPro. Ik vind deze moederborden echter nog vrij karig en neem dan liever een Z87 moederbord. Is dit een juiste keuze of is vPro voor mijn werk een belangrijke waarde?
Wat betreft de GPU, is het slimmer om deze 4gb kaart te kopen. Of het is beter om nu eerst een goedkopere 2gb te kopen en deze later te upgraden naar een SLI opstelling? (bijv. deze 770gtx 4gb vs twee keer 760gtx 2gb)
Ik hoop hiermee voldoende duidelijkheid te hebben gegeven.
Alvast dank voor het meedenken.
Vriendelijke groet,
Joren Leferink
In de eerste plaats videobewerking, dus ook kleurcorrectie. Hiernaast animeren, voornamelijk 2d, enkele keer 3d.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1200/1300 euro incl. btw. (wanneer blijkt dat bij veel betere prestaties de prijs iets omhoog gaat, hoor ik dit ook graag)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Monitor: Samsung 2493HM
Monitor: Nog aan te schaffen monitor (misschien Dell U2410)
Monitor: In de toekomst een 3e monitor (misschien Dell U2412M)
Logitech toetsenbord/muis
Logitech Z5500
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle CPU (voor snel monteren met meerdere full hd videosporen en 'redelijk' snel renderen)
Redelijk krachtige GPU (voor o.a. Davinci Resolve en de Cuda technologie voor Premiere en After Effects)
Goed/uitgebreid bijpassend moederbord (met mogelijkheden om later extra aansluitingen toe te voegen (een realtime editing kaart of een extra videokaart))
3 harde schijven (waarvan sowieso 1 ssd)
Degelijke bijpassende kast (Uiterlijk het liefst neutraal, al maakt dit niet heel veel uit)
16gb geheugen van goede kwaliteit (8 lijkt me net te weinig, met de kijk naar de toekomst)
Bijpassende voeding (goede kwaliteit en juiste wattage)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel CPU (krachtiger in vergelijking met AMD)
NVidea GPU (Cuda technologie)
Samsung EVO SSD? (aanraden ander merk is ook welkom)
Moederbord en GPU van hetzelfde merk slim of onnodig? (bijv. beide Asus, Gigabyte of MSI)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Grootte maakt niet veel uit
Geluid graag zo zacht mogelijk, maar het hoeft de pc prestaties niet ten slechte te komen
Voor energieverbruik geldt hetzelfde als geluid
Te gebruiken software en extra info.
Adobe Premiere, After Effects & Photoshop, Autodesk Maya, Davinci Resolve en Adobe Lightroom
Belangrijk is het multitasken tussen deze programma's, dit moet vlot verlopen.
Ook moet het monteren van meerdere full-hd videosporen, boven elkaar, geen probleem zijn.
Het zou tevens zeer fijn zijn als een videospoor met meerdere effecten in realtime afgespeeld kan worden, of snel kan worden ge(pre)renderd.
Als laatst zal de pc in de toekomst, het monteren van 4k videomateriaal, ook aan moeten kunnen.
Mijn samenstelling tot nu.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 4770K Boxed | € 288,- | € 288,- |
| 1 | Gigabyte GA-Z87X-D3H | € 120,50 | € 120,50 |
| 1 | MSI GeForce GTX 770 Twin Frozr Gaming 2GB OC | € 339,50 | € 339,50 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 74,85 | € 74,85 |
| 1 | Corsair Carbide 500R Black | € 92,80 | € 92,80 |
| 1 | Corsair CML16GX3M2A1600C10B | € 146,50 | € 146,50 |
| 1 | LG GH24NS90 Zwart | € 15,86 | € 15,86 |
| 1 | Seasonic G-Serie 650Watt | € 105,- | € 105,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 149,99 | € 149,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.333,- | |
Vragen over dit systeem.
In de vorige BBG werd er over een Q87 moederbord gesproken, voor vPro. Ik vind deze moederborden echter nog vrij karig en neem dan liever een Z87 moederbord. Is dit een juiste keuze of is vPro voor mijn werk een belangrijke waarde?
Wat betreft de GPU, is het slimmer om deze 4gb kaart te kopen. Of het is beter om nu eerst een goedkopere 2gb te kopen en deze later te upgraden naar een SLI opstelling? (bijv. deze 770gtx 4gb vs twee keer 760gtx 2gb)
Ik hoop hiermee voldoende duidelijkheid te hebben gegeven.
Alvast dank voor het meedenken.
Vriendelijke groet,
Joren Leferink
[ Voor 8% gewijzigd door jorenleferink op 06-10-2013 16:45 ]