• r00fus
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05-2025
Goede middag,

Vraagje; waarom werkt deze kaart niet op mijn pc?

Kaart: ATI Radeon HD 4870
PC: Core 2 6700 @ 2.66GHz
Voeding: Cooler Master M2 620W (80 plus bronze)
Mainbord: MSI P965 Neo

[ Voor 6% gewijzigd door r00fus op 27-09-2013 14:11 ]

• dumpie
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat werkt er niet?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:22

Swordlord

Act first, think never

Herschrijf eens de topic start en begin met wat er aan de hand is, wat je hebt geprobeerd om het op te lossen of om het probleem te analyseren...
Verdere specs van je systeem is ook handig, voornamelijk je moederbord

Liever teveel info dan te weinig..

Want zelfs als ik een crystallen bol (die zijn zelfs nog beter dan de bekende glazen bol) uithaal, is dit alles behalve duidelijk voor mij en vast ook veel andere tweakers hier...

[ Voor 21% gewijzigd door Swordlord op 27-09-2013 13:50 ]

• r00fus
Ik had er een Geforce 8800GTS (320MB) inzitten, alleen die ging kapot (strepen door het beeld). Dus ben ik op zoek gegaan naar een 2de hands kaart en die vond ik. Deze HD 4870. Oude kapotte eruit, nieuwe 2de hands erin, pc opstarten en vervolgens een harde pieptoon en geen beeld. Toevallig heeft mijn broertje dezelfde kaart en heb dus mijn kaart in zijn pc gestopt om te testen of hij niet gewoon ook kapot was. Maar nee, hij doet het in zijn pc. Conslusie dachten wij; mijn huidige voeding is te zwak (500watt). Dus ook een zwaardere voeding gekocht. MAAR helaas hij werkt nog steeds niet op mijn pc.

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-02 13:26
Welk moederbord heb je? Wel de juiste aansluiting (PCI vs PCIe)??

• r00fus
Moederbord: MSI P965 Neo

• r00fus
met 1 PCIe poort

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:03
PCI-E poort is volgens mij te oud om die kaart te pakken, ookal zou het backwards compatible moeten zijn is het het vaak niet

EDIT : probeer is een bios update van je mainboard

[ Voor 17% gewijzigd door Mektheb op 27-09-2013 13:56 ]

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 23:19
Voedingkabels er goed ingepropt??

• r00fus
ja voedingkabels zitten er goed in.

• Mektheb
Kaart heeft PCI Express 2.0 x16 bus interface

Board heeft Gen1 (1x16), dus ja die gaat niet werken.

• Nickbn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-01 14:43

Nickbn

Betrokken

r00fus schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 13:53:
Ik had er een Geforce 8800GTS (320MB) inzitten, alleen die ging kapot (strepen door het beeld). Dus ben ik op zoek gegaan naar een 2de hands kaart en die vond ik. Deze HD 4870. Oude kapotte eruit, nieuwe 2de hands erin, pc opstarten en vervolgens een harde pieptoon en geen beeld. Toevallig heeft mijn broertje dezelfde kaart en heb dus mijn kaart in zijn pc gestopt om te testen of hij niet gewoon ook kapot was. Maar nee, hij doet het in zijn pc. Conslusie dachten wij; mijn huidige voeding is te zwak (500watt). Dus ook een zwaardere voeding gekocht. MAAR helaas hij werkt nog steeds niet op mijn pc.
Ik heb een keer een vergelijkbaar probleem gehad. Was hardwarematig bleek na veel ge-etter want een van de pinnetjes was doorgebrand van de voeding en sloot dus niet meer goed aan. Met wat contactspray en wattenstaafjes kunnen fixen maar erg riskant. Kijk eerst even of alle aansluitingen nog van metaal zijn ipv roest / doorgebrand.

• r00fus
Dus een update van je mainboard heeft ook geen zin?

• r00fus
Nickbn schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 13:59:
[...]

Ik heb een keer een vergelijkbaar probleem gehad. Was hardwarematig bleek na veel ge-etter want een van de pinnetjes was doorgebrand van de voeding en sloot dus niet meer goed aan. Met wat contactspray en wattenstaafjes kunnen fixen maar erg riskant. Kijk eerst even of alle aansluitingen nog van metaal zijn ipv roest / doorgebrand.
Net een nieuwe voeding gekocht incl kabels. Dus dat wordt em niet...

• Mektheb
Weet zeker het je mainboard is :). je Mainboard is al 3/4 jaar ouder dan de kaart is en bij elkaar al misschien 7 jaar oud inmiddels.

Je kan ALTIJD een bios update proberen, maar ik geef je weinig kans.

1e gen PCI-E 16x is anders als 2.0 PCI-E 16x
Dat is waarom ik denk het niet klopt, volgens spec's van beide spullen zou het niet moeten werken.

[ Voor 47% gewijzigd door Mektheb op 27-09-2013 14:03 ]

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 23:57
Even samengevat:

- je hebt de kaart in een andere pc gestopt: kaart doet het
- je hebt een nieuwe voeding gekocht, kaart doet het niet in jouw pc
- heb je de kaart + voeding in andere pc geprobeerd?
- je hoorde piepjes, bij opstarten, die al opgezocht in moederbord documentatie?

Heb je de volledige specs in een lijst, inc je oude en nieuwe voeding?
Heb je de laatste bios update op je moederbord staan?

Overigens ik heb een E6600 in een asus P5 mobo met een 4890, dus ik verwacht eigenlijk wel dat het kan werken, wellicht dat bios het verpest.

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-02 13:26
Mektheb schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 13:59:

Het zou backwards compatible moeten zijn.. Geen ervaring mee of het ook echt daadwerkelijk werkt..

• r00fus
Mektheb schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 14:02:
Weet zeker het je mainboard is :). je Mainboard is al 3/4 jaar ouder dan de kaart is en bij elkaar al misschien 7 jaar oud inmiddels.

Je kan ALTIJD een bios update proberen, maar ik geef je weinig kans.

1e gen PCI-E 16x is anders als 2.0 PCI-E 16x
Dat is waarom ik denk het niet klopt, volgens spec's van beide spullen zou het niet moeten werken.
Dat klopt, mainboard is 7 á 8 jaar oud :) Maar die bios update heeft dat dan nog zin?!

• Mektheb
co2301 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 14:04:
[...]

Het zou backwards compatible moeten zijn.. Geen ervaring mee of het ook echt daadwerkelijk werkt..
Precies dat is ook wat ik al zei, ik weet alleen uit ervaring dat niet alle borden dat standaard doen.
Daarom inderdaad een bios update proberen !
r00fus schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 14:05:
[...]

Dat klopt, mainboard is 7 á 8 jaar oud :) Maar die bios update heeft dat dan nog zin?!
Yes, gewoon doen ;) nee heb je ja kun je krijgen niks te verliezen ( behalve een kapot board als je bios flash verkeert gaat :+ )

[ Voor 31% gewijzigd door Mektheb op 27-09-2013 14:06 ]

• r00fus
Top! Bedankt voor de hulp! Ik laat weten of het gelukt dmv de bios update

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mektheb schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 13:59:

Not sure if trolling or...

Het is in ieder geval onzin. PCIe 2.0 kaarten kunnen prima op PCIe 1.1 sloten werken.
Waar het echter wat complexer wordt is zodra je een bord treft waarvan de chipset met PCIe 1.0 werkt. Maar dat is hier niet het geval, want een P965 chipset voldoet aan PCIe 1.1.

Waarom het niet werkt? Nog wat onduidelijk.
Het is dus niet de kaart, dat heb je al uitgesloten. De voeding ziet er inderdaad ook krachtig genoeg aan.

Werkt een andere willekeurige videokaart wel het PCIe slot van je PC? Bijvoorbeeld de kaart van je broertje.

Wees duidelijk in wat je gedaan hebt en blijf systematisch bezig, dan kom je er vast uit.
Voor de volgende keer, vermeldt aub direct in de topicstart de specificaties van het systeem en wat je al gedaan hebt om het probleem op te lossen. Dat voorkomt een hoop gissen en geeft een beter overzicht, waardoor jij sneller nuttige antwoorden hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Ultraman op 27-09-2013 14:08 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:54
Volgens de fixes in de bios updates staat er niet iets in wat je GPU zou kunnen gaan ondersteunen, maar het kan nooit kwaad als je problemen hebt.

• Mektheb
Ultraman schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 14:07:
[...]

Het is in ieder geval onzin. PCIe 2.0 kaarten kunnen prima op PCIe 1.1 sloten werken.
Waar het echter wat complexer wordt is zodra je een bord treft waarvan de chipset met PCIe 1.0 werkt. Maar dat is hier niet het geval, want een P965 chipset voldoet aan PCIe 1.1.

Het is dus niet de kaart, dat heb je al uitgesloten. De voeding ziet er inderdaad ook krachtig genoeg aan.

Werkt een andere willekeurige videokaart wel het PCIe slot van je PC? Bijvoorbeeld de kaart van je broertje.
Nee heeft niks met trolling te maken, ik heb 100e van deze borden in me handen gehad en ook van de g31 series en de G41 borden en de gare AMD K9A en meerdere gehad die backwards het niet deden.
Pas met een bios update wel werkte.

En natuurlijk als je een 3e kaart kan proberen die proberen, dan kan je het zeker uitsluiten.
Maar dit is niet de 1e keer ik dit meegemaakt heb. ( en probeer alleen te helpen niet te trollen dan ga ik wel naar Fok )

[ Voor 10% gewijzigd door Mektheb op 27-09-2013 14:10 ]

• r00fus
Ultraman schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 14:07:
[...]

Dat zou ik kunnen proberen... Maar ik ga eerst voor de bios update

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mja, soms heb je compatibility issues, goed om te horen dat een BIOS update kan helpen.
Ik heb zelf eigenlijk geen problemen gehad met PCIe 2.0 op 1.1 sloten. Wel op 1.0 sloten, maar dat is inmiddels middeleeuws ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Mektheb
Ultraman schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 14:10:
Mja, soms heb je compatibility issues, goed om te horen dat een BIOS update kan helpen.
Ik heb zelf eigenlijk geen problemen gehad met PCIe 2.0 op 1.1 sloten. Wel op 1.0 sloten, maar dat is inmiddels middeleeuws ;)
True indeed :).

Laten we het hopen voor hem dat het werkt, en gelukkig is S775 zo ancient dat een mooi goed bord die het anders wel doet op V&A wel te krijgen is.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

De enige borden die echt niet backwardscompatible zijn, zijn de bordjes met VIA chipsets, ook niet na een bios update en dan alleen nog de bordjes met PCIe 1.0a.

PCIe 1.1 zou gewoon moeten werken, ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad.

[ Voor 21% gewijzigd door DaLoona op 27-09-2013 16:20 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• r00fus
Het is mogelijk om mijn bios te updaten. Mijn huidige bios versie is 1.5 en de nieuwste versie is 1.11. Maar nu komt het volgende probleem. Ik heb een programmaatje gedownload genaamd "rufus" om van een USB stick een bootable usb drive te maken. Vervolgens USB formatteren zodat ie moet opstarten via de USB om in MS DOS te komen. Bios update heb ik op mijn C: schijf gezet.

Helaas ziet mijn bios de USB stick niet nadat ik die heb geformatteerd.

Zucht, wat moet ik hier nou weer mee? Hopelijk heb ik het goed uitgelegd, anders verneem ik het wel.

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
r00fus schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 18:11:
Het is mogelijk om mijn bios te updaten. Mijn huidige bios versie is 1.5 en de nieuwste versie is 1.11. Maar nu komt het volgende probleem. Ik heb een programmaatje gedownload genaamd "rufus" om van een USB stick een bootable usb drive te maken. Vervolgens USB formatteren zodat ie moet opstarten via de USB om in MS DOS te komen. Bios update heb ik op mijn C: schijf gezet.

Helaas ziet mijn bios de USB stick niet nadat ik die heb geformatteerd.

Zucht, wat moet ik hier nou weer mee? Hopelijk heb ik het goed uitgelegd, anders verneem ik het wel.
Andere usb stick gebruiken die de bios wel herkent, vaak is het zo dat de usb op windows wel werkt dmv drivers maar in de bios zijn die dan niet aanwezig.

• r00fus
4 usb sticks verder maar nog steeds ziet mijn bios ze niet.

• Mektheb
Je kan ook via Windows Live update van MSI gebruiken.

• r00fus
Ehhh verklaar je nader..

• Mektheb
MSI heeft een programma die je kan downloaden op hun website genaamd MSI live update.

Waarmee je alles kan updaten vanuit windows, je drivers / en bios.

• r00fus
Klopt, maar die zegt dat alles up to date is

• Mektheb
Dat is weird, ook als je handmatig zoekt ?.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:04

KneoK

Not in a million lightyears

Mektheb schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 14:08:
[...]

Nee heeft niks met trolling te maken, ik heb 100e van deze borden in me handen gehad en ook van de g31 series en de G41 borden en de gare AMD K9A en meerdere gehad die backwards het niet deden.
Pas met een bios update wel werkte.

En natuurlijk als je een 3e kaart kan proberen die proberen, dan kan je het zeker uitsluiten.
Maar dit is niet de 1e keer ik dit meegemaakt heb. ( en probeer alleen te helpen niet te trollen dan ga ik wel naar Fok )
De oude kaart was een 8800GTS, ook een PCI-E 2.0 kaart, dus een BIOS update zal niets veranderen al kan het geen kwaad natuurlijk.

• r00fus
Bios update heeft gewerkt. Dus bedankt voor de tip

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Arunia schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 14:07:
Volgens de fixes in de bios updates staat er niet iets in wat je GPU zou kunnen gaan ondersteunen, maar het kan nooit kwaad als je problemen hebt.
Bij een bios update clear je je DMA pool (bij een reset ook). Bij een nieuwe kaart die niet wordt herkent kan het helpen als die gecleared wordt.
Een bios reset had hoogst waarschijnlijk ook gewoon gewerkt :p.
Pagina: 1