Aankoopadvies wasmachine + droger Miele

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Ik zoek eigenlijk wat advies rondom de aanschaf van een nieuwe wasmachine + droger. Ik heb zelf al e.e.a. uitgezocht en beiden worden sowieso van het merk Miele en de wasdroger een warmtepompdroger. Ik twijfel echter over welke variant de meest verstandige koop is.

- W3371 wasmachine en W8164WP warmtepompdroger (met 100,- cashback)

of

- W5873 wasmachine en W8861WP warmtepompdroger

Grootste verschillen op papier:

Wasmachines

7 kg vs 8 kg
1400 toeren vs 1600 toeren
Borstelmotor vs Borstelloze (FU) motor
Weinig vs veel wasprogrammas

Drogers

7 kg vs 8 kg
condensbak vs afvoerpomp (automatisch)
weinig vs veel droogprogramma's

Setprijs:

1900 vs 2400 euro (incl inruil). De laatste set is echter minstens 200 euro goedkoper te krijgen als je voor een belgisch exemplaar kiest. Enige nadeel is dat ie dan van een dealer ver weg komt en de garantie niet is uit te breiden (wat we wsl toch niet doen). De standaard garantie van 2 jaar is gewoon geldig.

Waar twijfel ik over:

Ik twijfel het meest of het verstandig is om een wasmachine met borstelloze motor te kopen. Volgens de ene dealer weegt het prijsverschil (300,-) niet op tegen het onderhoudsvoordeel en volgens een andere weer wel. Ofwel geen touw aan vast te knopen. Raad je een FU motor aan (gezien het prijsverschil?

Ook zegt de ene dealer dat er buiten de waterafvoer technisch verschil zit tussen de beide wasdrogers, terwijl de andere dealer dit juist ontkent. Is de dure technisch beter tov van de goedkopere?

Wie heeft hier ervaring met deze apparaten (het liefst professioneel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-04 17:24

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Wat is je gezinssituatie?

1600 toeren is heel fijn, het verkort de droogtijd enorm. Ik kan het als alleenstaande makkelijk zonder droger doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Over een ruime maand: 2 persoons + baby, vandaar de aanschaf droger. Aangezien we een goedkope Zanussi wasmachine hebben die beperkingen heeft, doen we er ook maar gelijk een nieuwe bij.

Ik zag trouwens dat de duurdere ook op 20 graden kan wassen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Imho valt een borstelmotor per definitie af. Er is niets zo stil als een borstelloze motor. Bij die van ons (wij hebben een AEG) hebben we de piep uitgezet, omdat'ie het meeste herrie maakt van de hele machine.
Je hoort 'm alleen een beetje bij centrifugeren en je hoort wat water klotsen.

Misschien dat ze tegenwoordig stiller zijn, maar mijn ervaring is dat borstelmotors gewoon minder stil zijn dan een borstelloze (weet niet zeker, maar minder weerstand is waarschijnlijk ook zuiniger).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
zandpaddo schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 13:34:
Ik zoek eigenlijk wat advies rondom de aanschaf van een nieuwe wasmachine + droger. Ik heb zelf al e.e.a. uitgezocht en beiden worden sowieso van het merk Miele en de wasdroger een warmtepompdroger. Ik twijfel echter over welke variant de meest verstandige koop is.
Waarom zou je gaan voor een Miele? En waarom specifiek voor een warmtepompdroger?

Miele is leuk en aardig, maar ook een Miele kan kapot. En reparatie buiten garantie is ook tegen Miele-tarief met Miele-prijzen voor onderdelen.

Laatst ging bij ons ook na 15 jaar een AEG wasmachine stuk, en heb er toen een nieuwe Bosch voor teruggekocht. Gewoon een mooi ding, 8 kg, 1600 rpm, allerlei programma's, ook borstelloos, uitgestelde starttijd, verder geen onnodige fratsen. Ook nog een condensdrogertje erbij in dezelfde vormgeving, 7kg, B-klasse zuinig. Geen ruitje, geen verlichting, maar who cares? Samen voor 1000 euro klaar.

Na 10 jaar een Bosch-set weg moeten gooien (if) van 1000 euro (die gewoon ook heel goed is, wasmachines made in Germany), is nog altijd goedkoper dan (proberen) een 20 jaar doen met een Miele-set van 2K. En moet je dan noodgedwongen na 10 jaar de boel vervangen, heb je wel weer de laatste features en zijn die waarschijnlijk ook weer een stuk zuiniger dan de dan 10 jaar oude Miele.

Al met al zou ik het niet doen, tenzij je echt wast voor een heel elftal en dat ding bijna 24/7 aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanwater
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-04 15:42
Ik weet niet of ik direct mag linken, anders mijn excuus.

Kijk deze aflevering eens voor de grap: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1360808

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:08

Speedmaster

Make my day...

Hier een AEG wasmachine staan met een borstelloze motor erin.
Ik zou zeker voor deze uitvoering kiezen aangezien deze veel stiller is als een "gewone" uitvoering.
Daarnaast is het voordeel van 1600 toeren iets wat zich terugverdiend bij het drogen.
Centrifugeren op 1600 toeren betekend automatisch dat je droog programma korter draait.

De keuze voor een droger kan ik niet voor je maken aangezien ik zelf alleen met een condensdroger te maken heb gehad dus de voor of nadelen kan ik hier niet benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47
Warmtepomp is enorm veel zuiniger (factor 3-4), vooral boeiend als je het ding veel gaat gebruiken. Bij een normale droger moet je denken aan 1 euro per sesie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-04 12:42

geerttttt

Manisch positief

Kraanwater schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 17:52:
Ik weet niet of ik direct mag linken, anders mijn excuus.

Kijk deze aflevering eens voor de grap: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1360808
Leuke aflevering om te zien. Ik vind het alleen wel wat kort door de bocht.
De vraag is inderdaad of een A-merk machine zijn meerprijs waard is.

Een Indesit wasmachine kost zo'n 300 euro,
Een AEG/BOSCH wasmachine kost zo'n 500-600 euro.
Een Miele wasmachine kost zo'n 900-1000 euro.

Er wordt gezegd dat een Miele langer meegaat dan een bosch/aeg, en deze weer langer dan een indesit, en ik wil dat deels best geloven.
Een miele wasmachine weegt zo'n 90-100 kilo, een AEG of Bosch een keer 50-60 kilo en een Indesit nog minder.
Het verschil is dat bij miele alles zwaarder is uitgevoerd, alles is van metaal, alles is geëmailleerd, etcetera. Als je een Indesit pakt is alles van dun metaal en plastic, dat kan zeker wel verschil maken in zo'n apparaat.

Ik zou dus wel stellen dat zo'n apparaat langer meegaat. Maar stel dat een Miele 2 keer zo lang meegaat dan een AEG, dan is hij nog steeds even duur over de looptijd... Dan heb je nog dat zo'n Miele wat meer opties heeft, ookal is dat plausibel van waarde. Maar, een miele heeft inderdaad zo'n SoftCare trommel, dat zijn wat kleinere gaatjes en die zijn van metaal e.d. waardoor je kleding minder slijtage heeft.

Dus tja, is het verstandig om een duur apparaat te kopen? Geen idee,

Het idee van dat over 8 jaar de apparaten zuiniger zijn vind ik wel een goede, daar had ik nog niet over gedacht, maarja... aan de andere kant is het ook lastig in de toekomst kijken...;)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Dank voor se reacties. Ik wilde wel/geen discussie voorkomen vandaar de opmerking: de keus miele staat vas
t. Miele is gewoon een degelijk merk en daar wil ik best voor betalen. Die keus is al gemaakt dus daarover graag geen discussie.

Ook de keus voor warmtepomp is al gemaakt. Deze techniek is zuiniger en de droger komt bij ons in een gesloten inloop kast. De warmte van een condensdroger kan daar niet weg. Ook de cv hangt daar dus anders wordt t echt een broeikas. Warmtepomp lijkt ons een veiliger, zuiniger dus verstandig idee.

Zo te horen kiest 'iedereen' dus voor een borstelloze motor, wat ook mijn eerste keuze was. Volgens verkoper A was dat echter t geld niet waard omdat een motor reparatie slechts zo'n 100 euro kostte. Iets wat mij niet erg realistisch lijkt. Of is iemand t met hem eens?

Dan kom je eigenlijk ook automatisch bij de duurdere droger, want die past erbij qua capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 14:50

immetjes

HIER is BERN-E

Heb zelf een Siemens 8kg 1600 toeren machine. Vorig jaar waren na 4 jaar gebruik de koolborstels op. Eitje om te vervangen. Die borstels kosten €25.- ofzo. Het slepen van de deze borstels langs de commuttor maakt geluid. Daarom zijn borstelloze motors stiller. Ik lig zelf niet wakker van het geluid.

Daarnaast staat sinds een jaar een Siemens warmtepomp droger met condenswaterafvoer. Dat laatste is makkelijk maar staar je er niet blind op. Je kan de volle condensbak zo in de wasmachine kiepen. Die begint toch eerst met afpompen. Stem wel het vulgewicht van wasmacine en droger op elkaar af.

Ik zelf vind Miele wat ouwbollig en duur. Vorig jaar hadden ze geen warmtepompdroger met rechtsdraaiend deurtje; en dat had ik juist nodig. Omzetten kon dus niet. Heel vreemd. Misschien dat dit inmiddels is aangepast. Behoorlijk suf voor een apparaat wat 20 jaar mee gaat en dus wel eens in een ander huis kan komen te staan....

[ Voor 22% gewijzigd door immetjes op 27-09-2013 22:11 ]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:08

Speedmaster

Make my day...

zandpaddo schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 21:51:

Zo te horen kiest 'iedereen' dus voor een borstelloze motor, wat ook mijn eerste keuze was. Volgens verkoper A was dat echter t geld niet waard omdat een motor reparatie slechts zo'n 100 euro kostte. Iets wat mij niet erg realistisch lijkt. Of is iemand t met hem eens?
Toch nog even mijn andere opmerking herhalen, een wasmachine met 1600 toeren levert een droger resultaat op welke uiteindelijk bij het drogen in je droger wordt terugverdiend.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Lijken mij eerder materiaalkosten excl. BTW zonder uren en voorbijrijkosten :+
Sowieso zijn verkopers nogal goed in overdrijven; naar boven dan wel naar beneden.
Zoals anderen al aangaven: 1600 toeren geeft al een droger resultaat, zodat het korter hangt of korter in de droger.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zie als verschil tussen de drogers dat de ene een condensbak heeft en de andere een afvoerpomp.
Ik heb een aantal jaar geleden een tijd mieles verkocht en die konden allemaal aangesloten worden op een afvoer. De monteur moet alleen even het slangetje wat normaal via de achterkant van je machine naar de condensbak gaat er af halen en op de afvoer aansluiten.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-04 10:13
- 1600 toeren? Ja. Merk je zeker in de droogtijd. Men zegt op 1400 toeren is bijna geen verschil, nou, dan weet ik niet hoe ze kijken/voelen/meten, ik zie het, voel het, en merk het duidelijk in een kortere tijd in de droger.
- 8 kg, erg erg fijn als je kids hebt ;)
- Borstelloos, of course.. Lekker stil.
Onze volgende condensdroger zal zeer zeker een afvoerpomp hebben. Lui. Geen zin om iedere keer die bak te legen ;)

/edit
Oh, en staar je niet blind op al die coole features. Onze Miele heeft ze allemaal, inclusief stoom, en enige wat het ding draait is wit/bont op kort. En zo gaat dat altijd en overal begrijp ik. :X

[ Voor 20% gewijzigd door UltraSub op 28-09-2013 08:41 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:37
Ik centrifugeer zelf altijd op 800 toeren, dan komt het nog best wel droog uit onze LG wasmachine. De lagere toereninstelling is een stuk beter voor de machine EN voor de was zelf.

Onze warmtepompdroger heeft de kleding zo droog, handdoeken duurt iets langer, dit zit ik verder toch niet mee.

Inbouwen in een GESLOTEN inbouwkast kan ik je zeker niet aanraden. Wij gebruikten de onze in de bijkeuken 3x1,5. Ik heb er temperaturen van tegen de 40 graden aan gemeten wanneer we de droger en de wasmachine aanhadden. Omwille van de veiligheid en behoud van de machine zou ik het je niet aanraden om hem in een nog kleinere ruimte te plaatsen.
Ernemmer schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 08:24:
Ik zie als verschil tussen de drogers dat de ene een condensbak heeft en de andere een afvoerpomp.
Ik heb een aantal jaar geleden een tijd mieles verkocht en die konden allemaal aangesloten worden op een afvoer. De monteur moet alleen even het slangetje wat normaal via de achterkant van je machine naar de condensbak gaat er af halen en op de afvoer aansluiten.
Correct! Zelfs onze Zanussi warmtepompdroger heeft deze mogelijkheid. Bij minder belangrijke wasjes vindt ik het toch wel handig dat ik het nog warme water van de droger kan gebruiken voor de volgende was.

Ik leeg meestal de opvangbak in de wasmachine voor de volgende was. Alleen bij overhemden e.d. doe ik dit niet.

Scheelt weer ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Appie Heijn op 28-09-2013 09:39 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• ebia
Dank voor se reacties. Ik wilde wel/geen discussie voorkomen vandaar de opmerking: de keus miele staat vas
t. Miele is gewoon een degelijk merk en daar wil ik best voor betalen. Die keus is al gemaakt dus daarover graag geen discussie.
Als je toch geld genoeg over hebt voor een Miele, waarom kijk je dan op een paar honderd Euro? Gewoon die borstelloze bestellen, die zijn gewoon stiller. Als dat laatste je niet boeit, dan doe je het niet.
Ook de keus voor warmtepomp is al gemaakt. Deze techniek is zuiniger en de droger komt bij ons in een gesloten inloop kast. De warmte van een condensdroger kan daar niet weg. Ook de cv hangt daar dus anders wordt t echt een broeikas. Warmtepomp lijkt ons een veiliger, zuiniger dus verstandig idee.
Ook warmtepompdrogers geven warmte af, in dat opzicht denk ik weinig verschil met een normale condensdroger. Ze zijn alleen een stuk zuiniger, maar daar tegenover staat dat ze ook een stuk duurder zijn in aanschaf en vaak ook langer doen over het droogprogramma dan een normale condensdroger.

Het is vooral aardig om je wasmachine op minder toeren te laten draaien, en dan het in zo'n warmtepompdroger te gooien omdat dat per saldo zuiniger is, maar dan kun je ook de 1600tpm eis op je wasmachine laten vallen. Echter zou ik daar zelf weer nooit voor kiezen, omdat ik zeker niet al mijn was in de droger stop maar de voordelen van 1600 tpm niet zou willen missen.

Ik heb wel eens berekend (in de prijsklasse waarin ik zocht), dat ik zo'n warmtepompdroger er pas na 6 jaar uit had qua stroomverbruik (mede omdat ik toch niet het ding elke dag heb aanstaan, plus ook bijna nooit volle trommels heb). In de prijsklasse waar jij kijkt kan dat verschil nog groter zijn, alhoewel ik natuurlijk niet kan inschatten hoeveel wassen jij draait. Hoe dan ook zou ik niet zo snel gaan voor deze techniek, die vaak ook net even iets minder goed droogt (88%) tegenover reguliere condensdrogers (>89%).
Dan kom je eigenlijk ook automatisch bij de duurdere droger, want die past erbij qua capaciteit.
Capaciteit zou ik ook niet wakker van liggen. Zoals gezegd is mijn wasmachine 8KG, en mijn droger 7KG. Maar waar staan die kilo's eigenlijk voor? Weeg jij ooit je was af? Het gaat uiteindelijk om hoeveel je, potentieel in de trommel zou kunnen douwen, als je zou willen. Ik heb zelden volle trommels, want behalve dat dit mij niet goed lijkt voor de machine en de was, heb ik gewoon weinig zin zoveel was te verzamelen 'van hetzelfde type', voordat ik het kan wassen. Een enkele keer dat ik 10 handdoeken tegelijk was ofzo, maar die kunnen daarna prima in de 7KG trommel van de droger. Exact afstemmen op elkaar lijkt me daarom ook een beetje overdreven, tenzij je altijd compleet volle trommels was draait, maar dat kan ik me niet zo voorstellen met 2 volwassenen en een baby...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Borstelloos :Y
Want lekker stil, en dus geen gedoe met versleten koolborstels.

Warmtepomp :Y
Want zuinig in gebruik, je verdient hem vanzelf terug.

Wise enough to play the fool

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54
Veel programma's hebben is erg leuk, maar je gebruikt er meestal toch maar 2 of 3. Dus daar zou ik in ieder geval niets van af laten hangen. Ik heb zelf ook een 1600 toeren wasmachine maar gebruik altijd de eco-stand met 1400 toeren. Dan doet hij er 2 uur en 45 minuten over wat voor mij niet zo heel veel uit maakt aangezien ik één a twee wassen in de week draai.

Voor de afvoer van de drooger via een afvoerpomp zou ik zeker wel gaan. Rete handig. Ik heb zelf overigens Siemens apparaten. Komen uit dezelfde fabriek als Bosch en zijn gewoon goede merken. MIsschien niet zo goed als een Miele, maar voor de prijs van een Miele kun je bijna en een Bosch en een Siemens kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

Het meeste is al opgenoemd, maar hier toch mijn ervaringen/mening:

7 kg vs 8 kg Dit betekent dat, indien de trommel altijd helemaal vol stopt, je je 1 van de 8 wasbeurten kunt besparen. Dit is voornamelijk handig als je veel wasjes in korte tijd moet doen. Maar als je niet altijd de trommen volpropt, dan kan je gerust voor de 7 kilo gaan.

1400 toeren vs 1600 toeren Let ook op de grootte van de wastrommel! Een kleine trommel op 1600 toeren droogt de was minder goed dan een grote trommel op 1400 toeren. Als de trommels ongeveer even groot zijn, kies dan voor de 1600 toeren. En natuurlijk wil je de was zo droog mogelijk uit de wasmachine halen.

Borstelmotor vs Borstelloze (FU) motor Bij borstelmotors moeten dus na zoveel jaar de koolborstels vervangen worden. Ik heb ze bij onze wasmachine na 5 jaar moeten vervangen voor een nieuw setje. Die dingen zijn zelf niet zo duur, maar als je ze zelf niet kunt vervangen moet je dus een monteur dat laten doen en dat kan wel prijzig worden. Deze "ondershoudskosten" moet je gewoon meerekenen bij de aanschafprijs en dan zie je vanzelf wel wat goedkoper is.
Ik kan je niets vertellen over het geluidsverschil tussen een borstelmotor en borstelloze motor (kortsluitankermotor). Maar ook het klotsende water en de aandrijfriem kunnen voor geluid zorgen en dat is beter hoorbaar dan de borstelmotor die erin zit.

Weinig vs veel wasprogrammas Het gaat er om wat je gebruikt. Vaak kan je wasprogramma's ook halverwege starten en dat is handig als je alleen wilt spoelen en centrifugeren. Hoe minder mogelijkheden, des te gemakkelijker is de bediening. :Y)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

De keuze is volgens mij vrij makkelijk. Uit alles blijkt dat je gewoon die dure set wil, dus die zou ik dan gewoon kopen. 1900,- besteden aan iets wat je eigenlijk niet wilt is toch een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 23:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

MrSleeves schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 07:11:
[...]

Lijken mij eerder materiaalkosten excl. BTW zonder uren en voorbijrijkosten :+
Sowieso zijn verkopers nogal goed in overdrijven; naar boven dan wel naar beneden.
Zoals anderen al aangaven: 1600 toeren geeft al een droger resultaat, zodat het korter hangt of korter in de droger.
Setje koolborstels is tientjeswerk. En dat kan je makkelijk (?) zelf.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 10:55

vhal

ಠ_ಠ

Zit er nou echt kwaliteitsverschil tussen een borstelloze Siemens/Bosch en een Samsung wasmachine? Ze zijn even duur gemiddeld genomen maar ik heb net idee dat Samsung er toch wat onder zit. Of zie ik het nou verkeerd?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Anoniem: 511904 schreef op zondag 29 september 2013 @ 11:55:
De keuze is volgens mij vrij makkelijk. Uit alles blijkt dat je gewoon die dure set wil, dus die zou ik dan gewoon kopen. 1900,- besteden aan iets wat je eigenlijk niet wilt is toch een hoop geld.
Klopt, bij voorbaat wilde ik eigenlijk de duurdere combinatie omdat ik daar een beter gevoel bij heb. Maar dat is juist ook wat de hele marketing wereld je probeert aan te praten. Technisch is de duurdere wasmachine gewoon beter op papier (zoals je mag verwachten). De vraag blijft of het het geld waard is. De waarheid ligt vast in het midden.

Ik denk inderdaad dat ik voor de duurdere wasmachine ga, gewoon omdat ik geen gezeur wil (lees sjorren met een apparaat van 100+ kg).

Qua droger weet ik het nog niet zeker, het afpompen van het water alleen is me eigenlijk geen 200 euro waard. Hoe vaak moet je dat bakje eigenlijk legen. 1x per droogbeurt neem ik aan, of heb je kans dat ie al vol is voordat ie klaar is met drogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Bakje is in principe voldoende om 2 droogbeurten te houden, maar dan zit ie ook zo goed als vol. Ben daar zelf ooit tegenaan gelopen met een Zanussi condensdroger, ding hield er na 3 droogbeurten ineens mee op en toen bleek dat er een bak in zat die tot de rand toe vol zat.
Verder moet je je afvragen of je altijd en overal die droger voor wenst te gebruiken. Voor de rompertjes en handdoeken is het leuk, maar je andere wasgoed hang je liever uit.

Overigens denk ik dat het qua duurzaamheid van het apparaat niet eens zoveel uitmaakt of je een Miele, Bosch, AEG of Samsung koopt. Kapot kunnen ze allemaal. Waar de grote verschillen zitten is vooral hoe er met je wasgoed wordt omgegaan en hoeveel lawaai zo'n ding maakt. Over het algemeen zijn bij Miele de trommels net wat mooier afgewerkt, wat beter is voor je wasgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Staar je niet blind op een Warmtepompdroger

de Expert adviseerde ons, omdat we van de 5 droogbeurten 3-4 buiten ophangen, om een condensdroger te kiezen. Meerwaarde van een warmtepomp is het dan niet meer waard

Daarnaast telde bij mij de gedachte "het nieuwe systeem met warmtepomp moet zich nog bewijzen" En de gedachte "hoe simpeler het apparaat, ( liefst alleen aan uit ), hoe betrouwbaarder"
Wasdroger hoeft voor mijn part alleen maar Kast-droog te hebben, en evt een vochtigheidsmeter
overige opties : uitgestelde start, display, wol en overige kreukvrije programma's zijn niet zo van belang

en als je de droger toch naast de wasmachine plaatst ( Duh! ) dan lekker met afvoer van water laten aansluiten bij de wasmachine ( simpel Y-stuk, welke de leverancier (expert) zo gratis voor je installeert )

van de 10 droogbeurten is bij ons wel eens 1x de condensbak vol geweest, waardoor het programma op Pauze kwam, kleine moeite dus om direct af te laten voeren.

de tip van het legen van de condensbak in de trommel was voor ons een enorme eyeopener na 6 jaar |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

ebia schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 17:47:
[...]
Waarom zou je gaan voor een Miele? En waarom specifiek voor een warmtepompdroger?

Miele is leuk en aardig, maar ook een Miele kan kapot. En reparatie buiten garantie is ook tegen Miele-tarief met Miele-prijzen voor onderdelen.

Laatst ging bij ons ook na 15 jaar een AEG wasmachine stuk, en heb er toen een nieuwe Bosch voor teruggekocht. Gewoon een mooi ding, 8 kg, 1600 rpm, allerlei programma's, ook borstelloos, uitgestelde starttijd, verder geen onnodige fratsen. Ook nog een condensdrogertje erbij in dezelfde vormgeving, 7kg, B-klasse zuinig. Geen ruitje, geen verlichting, maar who cares? Samen voor 1000 euro klaar.

Na 10 jaar een Bosch-set weg moeten gooien (if) van 1000 euro (die gewoon ook heel goed is, wasmachines made in Germany), is nog altijd goedkoper dan (proberen) een 20 jaar doen met een Miele-set van 2K. En moet je dan noodgedwongen na 10 jaar de boel vervangen, heb je wel weer de laatste features en zijn die waarschijnlijk ook weer een stuk zuiniger dan de dan 10 jaar oude Miele.

Al met al zou ik het niet doen, tenzij je echt wast voor een heel elftal en dat ding bijna 24/7 aanstaat.
Ben het hier mee eens: voor de helft heb je al een prachtig deftig setje Duitse A-kwaliteit. Miele is echt overpriced. Na een jaar of 7 is de techniek weer zo ver dat je op 20c kunt wassen met 3 druppels water en nog minder stroomverbruik. Bij witgoed is het niet zo nuttig om een zeer prijzig merk te nemen, met idd dure reserveonderdelen en co. Zelf gezien bij mijn ouders: de oude Miele liet de elektrameter 5 slagen in de rondte schieten, zoop water en na de 2e keer een defect te hebben hebben ze een betaalbaarder merk gekocht: dat was goedkoper en ook voor de komende 5 jaar gezien het lagere verbruik. Ding verdiende zichzelf in no time terug zeg maar.

1000 euro verschil is een hoop geld, vooral als je een gezinnetje te onderhouden hebt. Zet het apart en koop over 5 tot 7 jaar van dat geld een nieuwe set :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 30 september 2013 @ 16:05:
Overigens denk ik dat het qua duurzaamheid van het apparaat niet eens zoveel uitmaakt of je een Miele, Bosch, AEG of Samsung koopt. Kapot kunnen ze allemaal.
Waarbij Miele dan wel makkelijker te repareren is, makkelijker aan onderdelen te komen is en onderdelen veel langer beschikbaar blijven. Vrijwel alle consumentengoederen zijn tegenwoordig aan planned obsolescence onderhevig, maar waar een automaat van 300 of 400 euro gemiddeld na vijf jaar naar de vuilstort mag, zijn voor een dure Miele veel meer wasbeurten ingepland. Daar betaal je ook naar. Zoals de aflevering van De Rekenkamer ook wel laat zien is een automaat met lage aanschaf meestal goedkoper in gebruik.
zandpaddo schreef op maandag 30 september 2013 @ 15:55:
Ik denk inderdaad dat ik voor de duurdere wasmachine ga, gewoon omdat ik geen gezeur wil (lees sjorren met een apparaat van 100+ kg).
Goedkope wasmachines wegen over het algemeen maar rond de 60 kilo. Dat scheelt weer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

HyperTrophy schreef op maandag 30 september 2013 @ 16:20:
de tip van het legen van de condensbak in de trommel was voor ons een enorme eyeopener na 6 jaar |:( |:( |:(
Werkt dat echt, in de praktijk? Ik bedoel: begint de wasmachine niet met afpompen? En zijn de machines in de praktijk wel op hetzelfde moment klaar?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
evEndzhar schreef op maandag 30 september 2013 @ 16:26:
[...]

Waarbij Miele dan wel makkelijker te repareren is, makkelijker aan onderdelen te komen is en onderdelen veel langer beschikbaar blijven. Vrijwel alle consumentengoederen zijn tegenwoordig aan planned obsolescence onderhevig, maar waar een automaat van 300 of 400 euro gemiddeld na vijf jaar naar de vuilstort mag, zijn voor een dure Miele veel meer wasbeurten ingepland. Daar betaal je ook naar. Zoals de aflevering van De Rekenkamer ook wel laat zien is een automaat met lage aanschaf meestal goedkoper in gebruik.
Weet niet of een Miele makkelijker te repareren is en of er makkelijker aan onderdelen te komen is. Heb zelf een Miele stofzuiger, kan rechtstreeks bij Miele stofzakken kopen, dat is dan wel weer makkelijk. Voor andere merken ben je aangewezen op een winkel of onderdelenspecialist.

Feit is gewoon dat een machine buiten de garantie vaker wordt weggegooid en wordt vervangen door een nieuw exemplaar, al helemaal in Nederland. Laten repareren loont gewoon niet. Zie dat ook met laptops, laatst nog een laptop gerepareerd waarvan het beeldscherm steeds wit wegtrok. Onderdeel (LVDS kabel) in NL kopen kost 75 euro, onderdeel uit Zweden bestellen is 20 euro met 15 euro verzendkosten. Vervolgens moet het hele scherm uitelkaar, al met al ben je 45 minuten verder. Laat je dat buiten de garantie doen, zit je op 1 uur montage en een kabel van 75 euro, ben je 150 euro verder voor een laptop van 3 jaar oud die nieuw 450 heeft gekost. Winkels spelen daar dan nog even op in: "Ja nu kost een reparatie u 150 euro, over een maand gaat er weer wat kapot en kost het weer 100 euro, ik zou gewoon een nieuwe kopen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Daarom repareer je een wasmachine o.i.d. ook gewoon zelf :-) Vrijdag avond uit elkaar halen en nakijken/doormeten, zaterdag ochtend onderdelen halen en weer en elkaar zetten, en zaterdag middag draait de was voor het weekend al weer :)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
zandpaddo schreef op maandag 30 september 2013 @ 15:55:
[...]

Klopt, bij voorbaat wilde ik eigenlijk de duurdere combinatie omdat ik daar een beter gevoel bij heb. Maar dat is juist ook wat de hele marketing wereld je probeert aan te praten.
En daarom kies je ook een Miele ipv iets goedkoper ;)
Qua droger weet ik het nog niet zeker, het afpompen van het water alleen is me eigenlijk geen 200 euro waard. Hoe vaak moet je dat bakje eigenlijk legen. 1x per droogbeurt neem ik aan, of heb je kans dat ie al vol is voordat ie klaar is met drogen?
Een 'warmtepompdroger' heeft niets te maken met het feit dat condenswater in een bak verdwijnt. Ook een 'normale' condensdroger kan, de meeste types in ieder geval, door middel van een slangetje het condenswater afvoeren zodat je de bak niet hoeft te legen....
Pagina: 1