Netwerk voor LAN-Party opzetten.

Pagina: 1
Acties:

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-12 08:50

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Mijn vrienden en ik zijn dit jaar allemaal aan een universitaire opleiding begonnen, en we hebben nu allemaal een fancy laptop. Nu was het dus mijn briljante idee om een LAN-Party te organiseren. (<8 mensen)

Nu is mijn vraag, hoe kan ik een LAN netwerk maken dat afgezonderd is van de andere computers in het huis? Ik heb het idee om de ethernet kabel direct in mijn laptop te steken en dan een Ad-hoc wifi netwerk te maken, maar ik lees overal dat het een slecht idee is om wifi te gebruiken. Ik heb ook een 10/100 switch en twee oude wifi routers.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Vergeet wifi.

Switch inzetten en klaar.
Als je ook internettoegang wil een router gebruiken.

Abort, Retry, Quake ???

• xrgman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-12 16:35
Gewoon alles computers aansluiten op een switch en bam je bent klaar om te gaan als je dan ook nog internet wil hang je deze switch gewoon aan een router

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als je een switch hebt met DHCP dan gebruik je die, anders een router en daarop afhankelijk van het aantal poorten bijv. nog een switch/hub aansluiten.

Let wel op dat als je een router gebruikt als switch, je niet de uplink/WAN poort gebruikt.

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
aZuL2001 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 10:10:
Vergeet wifi.

Switch inzetten en klaar.
Als je ook internettoegang wil een router gebruiken.
xrgman schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 10:10:
Gewoon alles computers aansluiten op een switch en bam je bent klaar om te gaan als je dan ook nog internet wil hang je deze switch gewoon aan een router
Als ik een switch direct op mijn router aansluit is deze dan niet ook verbonden met de andere PC's in huis?

Daarnaast, is een 10/100 switch genoeg om met zijn achten online te spelen, of kan ik dat ook vergeten? (Heb Planetside 2 in gedachten, maar kunnen ook andere games bijkomen)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:05

Compizfox

Bait for wenchmarks

JJ White schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 10:18:
[...]

[...]

Als ik een switch direct op mijn router aansluit is deze dan niet ook verbonden met de andere PC's in huis?
Jawel, maar je kunt er nog een router tussen hangen. (Een router scheidt 2 netwerken)
Daarnaast, is een 10/100 switch genoeg om met zijn achten online te spelen, of kan ik dat ook vergeten? (Heb Planetside 2 in gedachten, maar kunnen ook andere games bijkomen)
Dat ligt in het geval van online games voornamelijk aan de snelheid van je internet, want dat zal de beperkende factor zijn.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Compizfox schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 10:21:
[...]
Jawel, maar je kunt er nog een router tussen hangen. (Een router scheidt 2 netwerken)

[...]

Dat ligt in het geval van online games voornamelijk aan de snelheid van je internet, want dat zal de beperkende factor zijn.
Oké, bedankt! Ik kijk wel of ik er wat van kan maken, ik heb glasvezel dus als de tv niet aanstaat moet dat lukken.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Razr schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 10:12:
Als je een switch hebt met DHCP
Die ben ik nog nooit tegengekomen.

Da's typisch een router ding.

Abort, Retry, Quake ???

• Nightw1ng
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11 18:34
Wat je kan doen is: (internet)-->(router)----|--> (router+ evt. switch er achter) ----> (Lan party pc's)
|---> (alle andere pc's die er niet bij horen)

Door de tweede router splits je het netwerk. De | is verdeling tussen de pc's en verbinding naar andere router.

[ Voor 20% gewijzigd door Nightw1ng op 27-09-2013 10:28 ]

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Nightw1ng schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 10:26:
Wat je kan doen is: (internet)-->(router)----|--> (router+ evt. switch er achter) ----> (Lan party pc's)
|---> (alle andere pc's die er niet bij horen)

Door de tweede router splits je het netwerk. De | is verdeling tussen de pc's en verbinding naar andere router.
Gaat de snelheid niet grandioos omlaag door al deze omwegen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De latency zal wat stijgen, maar zolang je er geen brakke hardware tussen hebt zitten ga je echt geen verschil merken in bandbreedte.

• Nightw1ng
Afbeeldingslocatie: http://i1222.photobucket.com/albums/dd497/N1ghtw1n9/lanparty.jpg

Zo bedoelde ik het, eventueel na de tweede router een switch. Succes.

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

• JJ White

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door JJ White op 28-09-2013 00:27 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Op de manier van Nightw1ng kunnen de LAN Party PC's nog steeds bij het netwerk van de overige PCs komen. Je wilt het precies omgedraaid, want nu kunnen de overige PCs juist niet zomaar bij de LAN party PCs komen.

Meerdere manieren om dat op te lossen. Omdat het waarschijnlijk met consumentenhardware gedaan wordt zou ik voorstellen om de situatie om te draaien.
Verbind de LAN Party PCs, met een switch er tussen, met de primaire router.
Sluit de tweede router met diens WAN poort ook aan op een LAN poort van de primaire router en zet daar de overige PC's achter. Dan zit de firewall van de router tussen de netwerken en kan verkeer vanaf de LAN party zone niet zomaar naar de overige PCs.

Nettere oplossing is gebruik maken van een VLAN, maar ik vermoed dat je router dat niet zomaar aan kan tenzij je alternatieve firmware gaat flashen.

Zal verder prima werken, zelfs met een 100Mbit switch. Al is Gigabit handiger als je veel files heen en weer wilt gooien.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 27-09-2013 10:48 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
aZuL2001 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 10:24:
[...]

Dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan ;). Uit mijn hoofd heeft sowieso Cisco en HP modellen. Maar dat zijn inderdaad duurdere (prof.) devices. Waarschijnlijk niet nuttig in dit topic idd.

• Nightw1ng
@Ultraman, ja je hebt gelijk, mijn fout :) Thnx

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:51
aZuL2001 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 10:24:
[...]

Switches kunnen dit zeker, alleen zit je wel in een heel ander segment als een (domme) consumenten switch. Wikipedia: Network switch

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Pagina: 1