Toon posts:

VLANs op een WAP: instellingen HP V1910 switch VLANs?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De situatie:

Ik heb 3 HP V1910 switches. Deze zijn verbonden met elkaar via glasvezel. Aan eentje hangt een router.

Ik heb op alle switches een aantal Watchguard Wireless Access points hangen. Dze wil ik 2 netwerken laten draaien. Een admin network voor het kantoor (default) en een student network op een ander VLAN (VLAN2). Deze WAPs kunnen dat, met een apart VLAN per SSID.
Dat is allemaal geen probleem tot op het punt waar ik de switch moet instellen... Waar stel ik de poort waaraan een WAP hangt op in? Beide VLANs? En waar stel ik de poort voor de uplink fiber op in? Hetzelfde?

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-12 16:12
Trunk en trunk. En een beetje inlezen op vlan-technieken.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Trunk != vlans opstapelen....

Kijk even naar de HP technieken en besluit vervolgens om tussen de switches een Untagged vlan te gebruiken ( max 1 ) en de rest als tagged (802.1Q ) vlans door te koppelen.

Vuistregel : 1 untagged vlan per interface, semi-unlimited tagged vlans per interface.
Untagged = native vlan ( cisco term ) hier kan een simpel netwerkapparaat dus direct in communiceren
Tagged = tussen 2 intelligente apparaten mogelijk, alle pakketten worden gepre-fixxed met een "tag" van het desbetreffende vlan.

Aan DiedX : Trunk = de Cisco term voor een opstapeling van Vlans binnen 1 interface
Trunk op HP platformen staat voor het samenkoppelen van meerdere interfaces ( Bridge-Aggegrate op Cisco ). Dit is een common mistake, maar wel handig om het verschil te weten.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
In de halve telecom wereld geldt: trunk = bundel van virtuele circuits.
Wat dat betreft is de Cisco naamgeving wel correct :-)

Volgens mij is juist HP een van de weinigen die het anders noemt. Cisco, Alcatel, Juniper, Dell, Netgear.. hebben het over aggregation bij het bundelen van fysieke poorten en trunk bij het bundelen van vlan's.

Maar ja, oude koeien...

[ Voor 41% gewijzigd door FatalError op 27-09-2013 12:02 ]

If it ain't broken, tweak it!