Toon posts:

DDR SD-Ram ECC, Non EEC, Moederbord K8V SE de luxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Zit met wat vragen omtrent het plaatsen van ECC geheugen.

Ik vroeg me af waarvoor er 2 gelen sloten en 1 blauw slot op het MB zit.

De BIOS heeft settings betreffende ECC geheugen. Het ECC geheugen werkt enkel op slot Blauw. Wil ik non ECC in de andere 2 gelen sloten stoppen dan werkt het niet meer in combinatie met het ECC bankje in het blauwe slot.

Wie kan/wil mij wat uitleggen ofver de kleuren van de sloten en of het mogelijk moet zijn om ECC samen met Non ECC te laten functioneren ivm met de verschillende kleuren sloten.

Ik ontvang graag wat feedback!

Thanx
André

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

als je wat meer specs over de hardware plaatst kunnen we je wellicht helpen. Een Topicstart met zo weinig inzet is geen goed begin in ieder geval. Lees even het Tweakers beleid door?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

het is vrij simpel:

plaats je 2x identiek ram in de gele sloten? dan draait je geheugen in dual channel. Gebruik je ook het 3de slot? dan heb je dat niet

ecc geheugen werkt nooit in dat moederbord.

hoop dat je hier mee geholpen bent :)

Speedydown.nl !!!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-02 20:00
Volgens de handleiding kan je max 1gb ECC non buffered memory erin plaatsen.. Maar heel veel duidelijker wordt het er niet van. Alle drie de sloten vullen kan alleen op lagere snelheid en alle chips op de bankjes mogen er niet meer dan 18 zijn..
http://dlcdnet.asus.com/p...x/e1872_k8v_se_deluxe.pdf

Wikipedia geeft aan dat de athlon64 FX-51, vanwege zijn opteron architectuur, ecc geheugen ondersteund. Gewone athloms en semprons lijken deze feature niet te hebben
Wikipedia: Athlon 64

Maar wat is je situatie? Waarom wil je überhaupt ecc geheugen.. Het lijkt me nogal een oude trage bak waar het mij sowieso niet waard lijkt om nog geld in te steken.

Verwijderd

Topicstarter
heb 3 oude bakken staan maar voor huis tuin en keuken gebruik zijn ze nog prima en ik merk een enorm verschil aan snelheid als ze van 512 naar 3gb gaan, dus prima te gebruiken. voor hier.
De bankjes heb ik gevonden met opruimen van kasten ed.

Ik wil je bedanken voor je sublieme uitleg en de link die je hebt toegevoegd. Dit verklaard veel en vooral de tabellen zijn wel makkelijk.

Bedankt voor je hulp!

Verwijderd

Topicstarter
speedydown schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 00:59:
het is vrij simpel:

plaats je 2x identiek ram in de gele sloten? dan draait je geheugen in dual channel. Gebruik je ook het 3de slot? dan heb je dat niet

ecc geheugen werkt nooit in dat moederbord.

hoop dat je hier mee geholpen bent :)
ECC werkt zeker wel. Toch bedankt voor je bijdrage zie link in topic

• analogworm
Prima. Succes met de puzzel van het vinden van de ideale geheugen combinatie. Wellicht trouwens dat er op,de V&A iemand nog wat ongebruikte bankjes heeft liggen en er al dan niet gratis vanaf Wilt?

Verwijderd

Topicstarter
analogworm schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 09:13:
Prima. Succes met de puzzel van het vinden van de ideale geheugen combinatie. Wellicht trouwens dat er op,de V&A iemand nog wat ongebruikte bankjes heeft liggen en er al dan niet gratis vanaf Wilt?
Dat ga ik ff bekijken.

Terug bij mij probleempje. Heb wat zitten rommelen.

2 x Infineon HYS64D3500HU/5/B (256MB DDR 400 CL3, zoals vermeld in de gebruikshandleiding zoals jij in de link had gezet) Deze werken zelfstandig.

1 x ECC Micron MT18VDDF12872G-335D3 (1GB DDR333 CL2.5 ECC.REG)
Deze werkt zelfstandig.

Alle 3 samen werkt niet????

Gaat dit nooit werken volgens jou of moet ik settings aanpassen in BIOS?

• analogworm
Het lijkt mij dat, gezien er maar 1 geheugen controller in de cpu zit, je het niet kan combineren. Simpel gezegd wordt het wat ingewikkeld voor de controller om bij sommige adressen op de ECC manier te communiceren en bij andere niet.
Net zoals dat als je ddr3 ram met verschillende snelheden en latencies ook op dezelfde instellingen moet laten lopen. Dwz bij een combinatie van ddr3 1600 C9 met ddr3 2400 c12 zullen alle bankjes op de laagst gelijk mogelijke settings werken, in dit geval 1600 C9.

dus in jouw geval zou ik dan de 1x 1GB gebruiken,,.
Pagina: 1