Toon posts:

Secondary DNS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik vroeg me af hoe ik een secondary nameserver opzet, wat het is. hoe werkt het als m'n primary-ns down is (mail etc.)

thnx :)

Verwijderd

Volgens mij staat het allemaal in de DNS-HOWTO hoor, maar ik ben in een goeie bui :)

Bij de SIDN (of welke domeinregistratie dan ook) moet je 2 NS'en opgeven (ns1.domein.nl, ns2.domein.nl)

Dit moeten 2 verschillende computers zijn. Je stelt op ns1 de domeinen op ns1 in named.conf in en maakt de zonefiles...nu kopieer je named.conf naar de ns2 machine en verander je wat dingen (zie DNS-HOWTO) dan gaat ns2 de zonefiles overnemen van ns1. en heb je 2 'identieke' nameservers die altijd gelijk blijven lopen. Aanpassingen op ns1 worden automatisch overgezet naar ns2.

Wat betreft de mail heb je MX records waarachter een getal staat voor welke mailserver het eerst de mail moet ontvangen:

MX 10 mail.domein.nl
MX 100 backup.domein.nl

Als nu mail.domein.nl down is gaat automatisch alle mail naar backup.domein.nl die de mail terug stuurt naar mail.domein.nl zodra deze weer online komt. Verstandig is om de backup mailserver op een fysiek andere lokatie te zetten zodat er bij brand de mail niet verloren gaat die op dat moment gestuurd wordt.

Verwijderd

Topicstarter
ik had al een klein vermoeden hoe het in elkaar zat enzo. ik wist niet dat de sec.mailserver dan de mailtjes daadwerkelijk cached. Maar kan je die gecachedte mails kan lezen?

thnx voor je reply

Verwijderd

/var/spool/cache

dit is het bij mij onder Slackware ;)

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe kan ik die cache-dir dan uitlezen .. voor het geval m'n primary-ns .. eh .. lang down is/ of gewoon er niet meer is

Verwijderd

NS != Mail

Mailtjes worden gewoon gecached op je secondary mailserver als de primary mailserver down is. Als de primary mailserver weer up komt wordt alle mail teruggestuurd naar de primary mailserver.

De mailtjes worden in de tussentijd bewaard in /var/spool/mqueue (bij sendmail) en dus niet /var/spool/cache, dat was fout :+

Je kan ze gewoon bekijken met een teksteditor? (less, joe, vi enz)

Verwijderd

de mx record worden gebruikt als je bijvoorbeeld een firma hebt met meerder bedrijven 1 in tokia 1 in amerika. Als je dan een mailtje stuurt naar chinees@bedrijf.com dan zal hij in het mx record kijken welke server dit afhandelt. Als de user niet bekent is bij de eerste mx toegangs zal hij kijken wat het opvolgende mail exchanger is. enzovoort dit is ook een mogelijk heid.

mx 10 china
mx 20 amerika
mx 30 nederland

• Xu
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2025

Xu

Wat moet je doen om een eigen DNS servertje erbij te gooien op het internet??

Kan ik dat gewoon doen met mijn kabel abo? of moet ik ergens ingeschreven staan??

[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 14:57 schreef Xu het volgende:
Wat moet je doen om een eigen DNS servertje erbij te gooien op het internet??

Kan ik dat gewoon doen met mijn kabel abo? of moet ik ergens ingeschreven staan??
Ga maar eens naar bovenstaand linke (DNS-HOWTO) en ga dat maar eens lekker lezen.
Zeker kan je zelf een DNS-server opzetten.
Je kan hem zelfs voor een officieel geregistreerd domein gebruiken (maar dat gaat al wat verder).
Als je de HOWTO leest, moet het je wel lukken om in ieder geval een caching DNS-servertje op te zetten.
Kan je later ook nog leuk gaan spelen met zelf zone-files aanmaken, daarna Dynamic DNS update, primary/secondary DNS-server opzetten :P etc...

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 11:09 schreef C[e]rial het volgende:
ik vroeg me af hoe ik een secondary nameserver opzet, wat het is. hoe werkt het als m'n primary-ns down is (mail etc.)

thnx :)
Kijk maar eens op de site van ISC www.isc.org bij BIND.
JE kan gewoon een sec.DNS server opzetten en die als slave voor bepaalde zone's opgeven. (Je primary DNS is de master).
Je secondary DNS, haalt dan die zone's binnnen van de primary DNS.
Je hoeft dus nooit zone-files aan te passen op je secondary DNS-server.
Verder kan je primary DNS server gewoon offline gaan, je secondary DNS server blijft dan gewoon queries beantwoorden (mits hij natuurlijk een verbinding met internet heeft, anders kan hij alleen lokale queries beantwoorden).

edit:

|:(
Je had het waarschijnlijk al wel gevonden
Pagina: 1