Installatie software zonder keuze mogelijkheid directory

Pagina: 1
Acties:

• fiveagainstone
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 17:52
Ik heb een nieuwe pc met windows 8 en ben bezig weer alle software te installeren die ik normaal gebruik.
Nu heb ik een SSD als c schijf waarop mijn OS op staat en die wil ik verder zo clean mogelijk houden.
Installeren van software verloopt meestal via een keuzeoptie in welke directory je het wilt laten installeren.
Echter niet alle software geeft je deze keuze en dumpt gewoon alles op m'n c schijf.
Andere installeren wel het pakket in je gekozen directory maar maken ook nog ongevraagd directories aan op de c schijf voor b.v. log/temp files.

Mijn vraag is kan ik dit niet voorkomen? Dus dat de software alleen in de door mij toegewezen directory wordt geinstalleerd?
Het lijkt mij bijvoorbeeld dat mijn Nikon, Adobe of printer software echt niet op de c schijf hoeft te staan voor een goede werking? En toch kon ik dit bij deze programma's niet zelf uitkiezen.
Of zijn er altijd drivers die perse in een bepaalde windows directory moeten staan?

Intel i7 4770 Asus Z87 expert ssd 840Pro Asus Geforce GTX 770 WD 20EFRX 2TB

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je hebt een SSD en dan zou je al je programmas juist niet op de SSD willen installeren?

Je zou juist wel al je programmas op je SSD willen hebben om juist de snelheidswinst optimaal te benutten. Tenzij je een ienieminie SSD gekocht hebt.

https://discord.com/invite/tweakers

• fiveagainstone
De SSD schijf is met 250 GB groot genoeg maar ik zit na drie weken na aanschaf nu al op 26% van het totaal dus dat gaat al redelijk rap.
En niet alle software heeft de snelheid van de SSD schijf nodig dus ik vindt het dan onnodig om daarmee m'n SSD schijf te vervuilen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat installeer je dan allemaal als je nu al een kwart van de 256 GB gebruikt? Bovendien, 25% van 256 is nog altijd maar 64, dus om nou te spreken van dramatisch veel... Windows 8 heeft ook redelijk wat ruimte nodig en z'n updates zijn nou ook niet klein te noemen. Wil je echt wat ruimte sparen, schakel dan hibernate en pagefile uit, of stel een vaste grootte in voor pagefile.

Zooi dat in je temp komt is makkelijk tegen te gaan: stel je %TMP% en %TEMP% variabelen anders in.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:07

P_Tingen

omdat het KAN

Hero of Time schreef op donderdag 26 september 2013 @ 23:16:
Zooi dat in je temp komt is makkelijk tegen te gaan: stel je %TMP% en %TEMP% variabelen anders in.
Ja maar dat wil je juist niet. Als programma's ergens wat zooi kwijt willen heb je liever dat het snel gaat.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

P_Tingen schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 07:56:
[...]

Ja maar dat wil je juist niet. Als programma's ergens wat zooi kwijt willen heb je liever dat het snel gaat.
Met de levensduur van je SSD neem ik aan? Want ik heb geen zin in programma's die in rap tempo veel bestanden aanmaakt en verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:07

P_Tingen

omdat het KAN

Nee, die levensduur zit wel goed met een SSD, daar zou ik me geen zorgen over maken1. Als je een SSD hebt dan heb je die vanwege de snelheid. Als je dan je programma's hun tempzooi weg laat schrijven op een 'trage' HD wat heb je dan aan je SSD? Je wil toch juist de snelheid van je SSD benutten? Dus tempzooi naar de SSD

1: zie hardware.info

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiveagainstone
Maar is de harde schijf wel een beperkende factor bij standaard programma's? Dat lijkt me toch niet. Installeer ik b.v. Spy bot search and destroy plaatst ie ook backups/logs e.d. op m'n c schijf. Dat lijkt me nergens voor nodig.
Mijn punt is dat ik controle wil hebben over waar iets geinstalleerd wordt. En mijn vraag is of het mogelijk is om installers van software te dwingen hun files neer te zetten waar ik dat wil. Want ik heb hiernaar al een poosje gezocht maar kan dat op internet niet echt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sommige installers hebben het helaas hard-coded in staan. Ik heb bij een vriend van mij zelfs gezien dat een installer keihard naar C:\programma wilde uitpakken en starten, maar door de card reader was XP niet op C: maar G:. Je kan er weinig aan doen. De Adobe installer zal het niet zo hard erin hebben staan, maar wel verwijzen naar %programfiles%, wat niets anders is dan C:\Program Files. Die zou je dan moeten verplaatsen, maar dat heeft ook zo z'n risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Alles gewoon native op je ssd installeren, al staat dat ding voor 80% vol. Het blijft snel genoeg. Bestanden enz sla je op een hdd op.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Pagina: 1