Rare windows crashes. Videokaart o.i.d?

Pagina: 1
Acties:

• Icewind
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02-2024
Beste Tweakers,

Enkele dagen geleden heb ik een PC aangeschaft maar ik heb last van raadselachtige vastlopers en opstart problemen.
De PC die ik heb aangeschaft is een combi-deal geweest en voor een zeer mooie prijs kon ik hem niet laten liggen. Alles natuurlijk nieuw van een gerenommeerd bedrijf.

De specs:
-INTEL i5 4670k
- ASUS B85M-G
- ASUS 2GB DDR5 GTX770
- 500GB HARDDISK, 7200RPM, SATA6G
- 8GB DDR3 1600MHZ HYPER-X KINGSTON
- 550W XFX 80+ CERTIFIED PSU (SEASONIC)
Ik ben mij ervan bewust dat hoewel de 4670k overclockbaar is maar mijn moederbord dit niet ondersteund.

Wanneer ik een spel speel, bijvoorbeeld de nieuwe Final Fantasy XIV dan draait hij als een zonnetje. Goede FPS en niks mis mee. Echter, wanneer ik Alt-tab en een beetje rondneus tijdens het browsen gaat opeens mijn scherm op donkerblauw en zit er niks anders op dan de pc opnieuw op te starten gezien niks het meer doet.
Kan gebeuren dacht ik in eerste instantie, kan aan het spel liggen. Probleem is dat tijdens het opstarten na een dergelijke crash het volgende gebeurt:
-Windows blijft hangen op een zwart scherm tijdens het opstarten
-Windows geeft een BSOD (zonder duidelijke errors)
Bij het laatste blijft hij opnieuw opstarten waarbij hij wel telkens bij het keuzemenu vraagt of ik safe modus wil gebruiken, indien ik dit doe start hij wél op. Een restart daarna geeft hetzelfde probleem.
Soms start hij wel op, soms gepaard na een korte periode van ‘even tot rust laten komen’ waarna hij het in principe goed blijft doet.
Om uit te sluiten dat het aan het spel lag heb ik Furmark geinstalleerd. Hij doorstaat de benchmark makkelijk, 50 fps en temperaturen altijd beneden de 70 graden. Idle standaard temperatuur is onmgeveer 30.
Echter, wanneer ik in het scherm ben waar de score e.d. staat en ik vervolgens uit dit scherm ga (dus na de stresstest) crasht hij. Het lijkt dus wel also hij in Windows crasht wanneer hij NIET meer bezig is met iets. De crash is vaak wel afhankelijk van een muisklik zoals het wisselen van scherm of het drukken van een knop.
De windows installatie is nieuw en ge-update. Laatste Nvidea drivers. Verder niets bijzonders.

Heeft iemand enig idee, tips of suggesties want ik zit met mijn handen in het haar!!

Een RMA laten doen lijkt de eenvoudigste keuze ware het niet dat ik graag het problem eerst wil identificeren voordat ik hem terugbreng. Ik kan i.v.m met mijn werk ook niet voor een langere tijd zonder PC dus ik wil dit heel graag vermijden.

Bij voorbaat dank.

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-02 22:36
Wat heb je zelf al gedaan?

Memtest gedraaid?
HDD test gedraaid?
zit de cooler goed? (CPU)
Wat staat er in de event viewer?

[ Voor 15% gewijzigd door da_PSI op 26-09-2013 18:07 ]

• Icewind
Ik heb memtest gedraaid en daar lijkt niks mis te zijn. Een HDD test heb ik nog niet gedaan en deze zal ik onmiddellijk gaan uitvoeren. De koeler zit er goed op en de fan draait uitstekend. De event viewer zegt niks, komt volgens mij ook omdat de crashes zo abrupt zijn dat er niks op te schrijven valt.

*edit: ik heb tevens prime95 gedraaid maar niks kunnen vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Icewind op 26-09-2013 18:27 ]

• Icewind
De HDD test van WD is inmiddels ook gedaan en er is niks mis mee (PASS).

Wat ik nou alleen dus echt niet snap is dat de crash bij Furmark bijvoorbeeld pas NA de stress test komt. Onder load presteert de videokaart in principe uitstekend.

Ik heb nu dus inmiddels de CPU, geheugen en HDD getest met goed resultaat..en de videokaart getest met crashes na de test. Hoewel ik een videokaart defect weer minder goed kan combineren met windows opstart problemen. Driver problemen zijn het ook niet want zelfs na uninstall van de nvidea drivers gaf hij problemen bij het opstarten.

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 19:59
Probeer anders met whocrashed te kijken of er meer info ter achterhalen valt over de BSOD's.
http://www.resplendence.com/whocrashed

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Welke driverversie heb je geïnstalleerd staan (laatste zegt zo weinig)? Alles boven 325.xx van Nvidia schijnt nogal instabiel te zijn, zelfs de WHQL versies, hier draait alles stabiel met de eerdere WHQL driver, versie 320.49.

En misschien een domme suggestie, update je DirectX en test nogmaals je games.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Icewind
Ik heb 327.23 momenteel geïnstalleerd. Ik zal zelf ook 320.49 installeren waarna ik tevens Whocrashed zal gebruiken om meer informatie te krijgen over de crashes. Bedankt! Ik zal kijken hoever ik hiermee kom.

DirectX is in ieder geval uptodate

• Icewind
Er worden geen dump files achtergelaten na een crash waardoor Whocrashed niet veel nut heeft.

Ik heb zojuist 320.49 geinstalleerd en vervolgens Furmark benchmark (1920*1080) gedraaid op 1080.
De benchmark zelf ging prima, totdat ik na de benchmark op ' compare scores online' druk..Chrome start op..en na 4-5 seconde rare kleuren e.d. in het scherm en hij is vastgelopen. Na het vastlopen wilde hij in eerste instantie niet opstarten door een zwart scherm maar een tweede poging lukte wel.

Ik zal Furmark nu wat langer laten draaien en zien of ik hem ook daadwerkelijk tijdens een stresstest kan laten draaien.
Ik hou 320,49 er nog even op.

Ik heb het idee dat het misschien wel aan mijn windows installatie ligt. Ik zal eerst de Furmark test langer doen (1 uur) en daarna kijk ik wel weer verder.

Mocht iemand tips hebben, laat dat dan alstublieft weten!

[ Voor 7% gewijzigd door Icewind op 26-09-2013 19:19 ]

• Icewind
Hij draait inmiddels 13 minuten en geen enkel probleem (60 fps). Natuurlijk zit de gpu inmiddels op 80 graden maar dat is normaal bij een dergelijke stresstest. Ik durf echter te wedden dat zodra ik hem stop en even in windows wat vensters o.i.d. open, dat hij dan onmiddellijk weer crasht..Ik laat hem in ieder geval nog even doorgaan.

• Icewind
Ik heb zojuist Windows (Ultimate SP1) er opnieuw opgezet. Standaard drivers geïnstalleerd zoals Nvidea 327.23, DirectX en de Windows Updates.

Ditmaal een nieuwe benchmark gedraaid : Heaven unigine. Hij draaide prima, 15 minuten, geen enkel probleem. Ik sluit de benchmark af, ik ga eventjes in chrome wat sites bekijken...en hij loopt weer vast.

Ik snap hier in ieder geval helemaal niks van.

Hoe kan iets prima lopen tijdens stress..juiste fps, temperatuur niet hoger dan 60 graden....tot hij uit stress komt en dat hij vervolgens vast loopt??

Ik weet wel het 1 en ander van hardware af maar ik snap hier werkelijk niks van. Heeft iemand enig idee?

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-02 13:26
Klinkt alsof je ram over z'n nek gaat. Ook al geeft de ram check geen error, probeer het is met 1 ram bankje ipv 2.

Dan zal het aan je mobo liggen ben ik bang..

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

co2301 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 09:20:
Dan zal het aan je mobo liggen ben ik bang..
Is de nieuwste BIOS al geflashed? Misschien dat daar nog iets te testen/fixen is.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Was er niet een probleem met de nieuwste generatie Intel CPU's/moederborden en bepaalde voedingen die te weinig stroom gingen leveren in bepaalde situaties? Kan even zo snel het tweakers bericht er niet meer over terug vinden.

Het staat ergens in het voedingsforum, heeft te maken met bepaalde C states. Controleer eens of C6 en C7 aanstaan in de bios? Zo ja schakel deze uit.

Hier gaat het om:

Certain legacy PSUs may become unstable at the new minimum load of 0.05 Amps and trigger the PSU’s under/overvoltage protection circuit causing the PSU to shut down. This will require the user to cycle the power on their power supply using the power switch on the back of the unit."

"XFX power supplies use a +12V design that allows for a minimum of 0A so they will not have an issue"

XFX utilizes this 0A minimum +12V Easy Rail design in nearly all of their power supplies. Starting with the XFX Pro Series Core Edition Full Wired 650W all the way up

[ Voor 62% gewijzigd door Joenino op 27-09-2013 13:57 ]

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• co2301
Joenino schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 13:53:
Was er niet een probleem met de nieuwste generatie Intel CPU's/moederborden en bepaalde voedingen die te weinig stroom gingen leveren in bepaalde situaties? Kan even zo snel het tweakers bericht er niet meer over terug vinden.
http://techreport.com/rev...ll-psu-compatibility-list

Hmm denk niet dat het zal zijn. Maar je kan proberen de C6/C7 states te disablen in de bios.

• Icewind
Bedankt voor de tips! Ik zal eerst de BIOS flashen..mocht dit niet lukken ga ik met Windows 8.1 aan de slag en ik zal tevens de C6/C7 states disablen in de bios.

Ik kom hier later op terug!

• Icewind
Het installeren van windows 8.1 had in ieder geval geen zin. Ik installeer windows 7 nu weer maar dan op een andere hdd.

In windows 8.1 was het wederom een crash na een benchmark en ' compare scores online' .

Het probleem is dus als volgt:

NA gpu stress (en niet tijdens!!) crasht hij.

Mocht deze andere hdd niet werken ga ik met het mobo en de bios aan de slag.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Probeer eens de onboard GPU te gebruiken en haal je nieuwe GPU er eens uit. Ook kun je veen de SMART waardes van je HDD bekijken. Misschien staat daar wat raars in. Anders idd zoals hierboven al gezegd is de geheugen bankjes 1 voor 1 erin en wat tests uitvoeren.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Icewind schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 14:58:
Het installeren van windows 8.1 had in ieder geval geen zin. Ik installeer windows 7 nu weer maar dan op een andere hdd.

In windows 8.1 was het wederom een crash na een benchmark en ' compare scores online' .

Het probleem is dus als volgt:

NA gpu stress (en niet tijdens!!) crasht hij.

Mocht deze andere hdd niet werken ga ik met het mobo en de bios aan de slag.
Dus na het terug keren naar IDLE crasht hij? Al die C waardes veranderd?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Icewind
Joenino schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 15:51:
[...]

Dus na het terug keren naar IDLE crasht hij? Al die C waardes veranderd?
Inderdaad. Bij het terug keren naar IDLE crasht hij. Of thans, de Furmark benchmark is afgelopen..en wanneer ik op ' compare online scores' druk laadt hij de browser waarna hij of direct, of na enkele seconden crasht. Hoe dan ook, tijdens idle, na stress, crasht hij., Soms ook tijdens het laden van windows en enkele keren ook zonder stress, in ieder geval tijdens idle. De crashkans na Furmark is 100% overigens waardoor ik dit gebruik om het probleem te troubleshooten.

De C waardes zijn volgens mij veranderd, ik heb tevens de BIOS geupdate maar het heeft nog geen zin, hij crasht nog steeds even snel. Ik heb nu de nvidea drivers erop via de windows update. Verder geen andere programma's (zelfs geen antivirus).

Voor de C waardesinstelling, dit plaatje (http://postimg.org/image/hxunod6rd/) laat zien waar ik dit heb gedaan. Ik ga ervanuit dat dit de juiste setting is? Ik ben iig momenteel beetje radeloos aan het woorden want ik weet het echt niet meer. Ik ben zelfs nog steeds niet helemaal zeker of het een driver, hardware of biosprobleem is. Laat staan welk onderdeel.

• co2301
Icewind schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 19:50:
[...]

Inderdaad. Bij het terug keren naar IDLE crasht hij. Of thans, de Furmark benchmark is afgelopen..en wanneer ik op ' compare online scores' druk laadt hij de browser waarna hij of direct, of na enkele seconden crasht. Hoe dan ook, tijdens idle, na stress, crasht hij., Soms ook tijdens het laden van windows en enkele keren ook zonder stress, in ieder geval tijdens idle. De crashkans na Furmark is 100% overigens waardoor ik dit gebruik om het probleem te troubleshooten.

De C waardes zijn volgens mij veranderd, ik heb tevens de BIOS geupdate maar het heeft nog geen zin, hij crasht nog steeds even snel. Ik heb nu de nvidea drivers erop via de windows update. Verder geen andere programma's (zelfs geen antivirus).

Voor de C waardesinstelling, dit plaatje (http://postimg.org/image/hxunod6rd/) laat zien waar ik dit heb gedaan. Ik ga ervanuit dat dit de juiste setting is? Ik ben iig momenteel beetje radeloos aan het woorden want ik weet het echt niet meer. Ik ben zelfs nog steeds niet helemaal zeker of het een driver, hardware of biosprobleem is. Laat staan welk onderdeel.
Die c-states staan zo goed ja!

Al geprobeerd om het met 1 ipv 2 rambankjes te doen?

• Icewind
co2301 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 19:56:
[...]

Die c-states staan zo goed ja!

Al geprobeerd om het met 1 ipv 2 rambankjes te doen?
Ik heb 1x 8gb dus in principe kan ik hooguit hem in een andere slot plaatsen. Echter, omdat deze pc is gekocht als één geheel en er een garantiesticker op de achterkant zit, open ik hem liever niet indien het waarschijnlijk geen nut heeft. Kans zit er namelijk dit in dat ik hem terug moet sturen en dat is nogal een gedoe waar weken overheen zal gaan..

Ik hoop het nog gewoon zonder terug te sturen op te lossen.

• co2301
Icewind schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 19:59:
[...]

Ik heb 1x 8gb dus in principe kan ik hooguit hem in een andere slot plaatsen. Echter, omdat deze pc is gekocht als één geheel en er een garantiesticker op de achterkant zit, open ik hem liever niet indien het waarschijnlijk geen nut heeft. Kans zit er namelijk dit in dat ik hem terug moet sturen en dat is nogal een gedoe waar weken overheen zal gaan..

Ik hoop het nog gewoon zonder terug te sturen op te lossen.
Dat van die sticker slaat nergens op. Als ze echt moeilijk gaan doen zeg je dat je 'm naar de lokale pc boer hebt gebracht voor een extra fan ofzo.

Mogelijkheid om ander ddr3 bankje te testen?

• Icewind
Ik heb geen ander DDR3 geheugen oid. En wat het openmaken van de kast denk ik dat je gelijk heb, ik zal kijken of een andere slot helpt.

Ik heb overigens een filmpje van wat er gebeurt:
YouTube: NVIDIA Geforce 770 crash
Let op, soms zijn de crashes wat spectaculairder met artefacten e.d. maar het geeft een goed beeld van het probleem.
Pagina: 1