Raid 0 + SSD caching

Pagina: 1
Acties:

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 23:39
Hallo allemaal,

Ik draai nu een raid 0 setup op mijn pc. Systeem:
MSI Z77A-G45
Intel Core i5 3350P Boxed
2x Samsung Spinpoint F1 DT HD642JJ, 640GB

Nu zit ik er aan te denken om een SSD cache toe te voegen. Reden om voor caching te kiezen is, ten eerste omdat ik vermoedt dat ik dan windows niet opnieuw hoef te installeren (zie vraag 1). Ten tweede, omdat ik honderden GB aan games heb en wil dat ze allemaal profiteren. Niet alleen een paar games die ik kwijt zou kunnen op een gewone SSD. Ten derde, goedkoop.

Twee vragen:
- Is het nodig om windows opnieuw te installeren als ik de ssd cache aansluit? Het lijkt erop van niet, maar wil dit zeker weten. Dat is namelijk het laatste waar ik zin in heb.
- Is het in raid zijn van de schijven een probleem voor de ssd cache? Als ik deze review moet geloven wel:
productreview: Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB review door Anoniem: 346650
MAAR deze persoon heeft het over caching software en over nforce 4 chipset. Ik begrijp dat deze persoon geen Z77 heeft welke native caching ondersteund en geen extra software nodig heeft.
Deze review geeft trouwens aan dat dezelfde ssd schijf helemaal geen probleem heeft met raid:
http://www.hardocp.com/ar...sd_review/10#.UkQsXtLwlbs
- Welke zou ik moeten nemen? Wil niet meer dan 50-60€ kwijt, maar moet het wel waard zijn. Deze twee lijken mij goede opties:
pricewatch: Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB
pricewatch: Corsair Accelerator Cache 30GB

Thanks voor de info alvast!

Anoniem: 15758

Hoi shenr,

Er zijn verschillende cachingtechnieken. Jij wilt waarschijnlijk gebruik maken van Intel SRT (Smart Response Technology). Dit is een goede caching techniek voor Windows die op LBA-niveau werkt. Dat laatste betekent ook dat het prima met Intel RAID arrays werkt.

Je hoeft ook niet opnieuw te installeren. Wel moet je Intel RST drivers geïnstalleerd hebben, wat je nu al waarschijnlijk hebt gedaan omdat je een RAID-array draait. Dan kun je gewoon een Cache SSD aansluiten en deze als cache configureren middels de RST-utility van Intel.

Ik zou wel een betere cache SSD kopen. Je kunt het beste een normale goede SSD kopen en deze onderpartitioneren (overprovisioning). Dat laatste is erg belangrijk. Om 32GB aan cache te gebruiken moet je SSD ongeveer 50-64GB groot zijn. Dan gebruik je de SSD optimaal.

Ik raad aan een Crucial M500 120GB of desnoods een Crucial M4 64GB. Maar je kunt ook eens in de BBG kijken. Een betrouwbare SSD is wel aan te raden omdat Intel RST geen corruptie kan detecteren op de SSD.

• shenr
Ah thanks, dat is nog eens goede info. Wist niet dat je standaard schijven ook zelf kon overprovisionen. Had al gelezen dat dit belangrijk is voor caching om de levensduur te verhogen, wist alleen niet dat je dit ook zelf kon instellen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Overprovisionering van een grote SSD gaat overigens vanzelf bij intel SRT...

Je hebt 2 opties, 18.9 GB gebruiken voor cache, of full disk...

De full disk optie klopt niet helemaal, hij reserveert namelijk maar maximaal 64GB, omdat meer geen nut heeft.
Dus als je een 120 GB disk hebt zoals de M500... Dan eindig je vanzelf met 50% OP omdat maar 64GB echt wordt toegewijd voor caching en de rest dus vrij blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 26-09-2013 16:52 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
Anoniem: 15758 schreef op donderdag 26 september 2013 @ 15:41:
Je kunt het beste een normale goede SSD kopen en deze onderpartitioneren (overprovisioning). Dat laatste is erg belangrijk.
Waarom is dit zo belangrijk? Is dat door het ontbreken van TRIM?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

De SSD blijft aangestuurd worden in AHCI modus, dus TRIM functionaliteit blijft bestaan.

Maar bij caching kan vaak gewisseld worden van data en dan voornamelijk ook nog van het kleine data type. Dit kan in combinatie met een hoge write amplification, voor aardig wat erase cycles zorgen in korte tijd

Door een flinke OP toe te passen, gaat de levensduur omhoog, puur omdat er natuurlijk meer nandblocks zijn om de writes over uit te smeren. Maar ook omdat er veel meer ruimte is voor efficiënt wegschrijven van data en achtergrond manipulaties zoals wear leveling en garbage collection.

Dit allemaal draagt bij aan een beter levensduur.

Daarnaast zorgt een flinke gezonde percentage OP ook voor performance consistentie, dus dat de drive altijd mooi stabiel blijft presteren.

• shenr
Het is belangrijk, omdat er bij caching veel meer wordt weggeschreven op een ssd schijf dan bij gewoon gebruik. Hierdoor wordt de levensduur verkort. Volgens Hardwareinfo:
Het is een beetje natte vinger werk, maar het zou ons niet verbazen wanneer een caching SSD op een dag minstens vijf keer zo veel schrijfopdrachten voor z’n kiezen krijgt dan een SSD bij normaal gebruik.
Bron

Door overprovisioning zorg je ervoor dat de cellen minder vaak geleegd hoeven te worden en kan volgens hardwareinfo de levensduur minstens verdubbeld worden.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
Ik ben bekend met OP (draai zelf RAID 0 op een P67 chipset- Geen TRIM dus ik moet wel gebruik maken van OP ;) ) en wat het doet. Maar daar is toch juist TRIM voor gemaakt?

Wat ik heb begrepen is dat bij elke erase actie een TRIM command mee gestuurd word. Waarom dan OP daar nog eens boven?

@mod:
Kheb het gevoel dat ik nu het topic aan het kapen ben. Mocht de kaap uit de handlopen, topic opsplitsen? :>

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Het is een duurzaamheids kwestie voornamelijk...
Het gaat puur om extra speelruimte en lege NAND blocks te creëren, om zo meer write duurzaamheid te hebben...

Gebrek aan TRIM kan een impact zijn op duurzaamheid en performance consistentie.
OP zorgt in geval van afwezigheid van TRIM, dat deze 2 factoren minder snel problematisch worden.

Heb je OP + TRIM dan heb je nog betere duurzaamheid en nog betere performance consistentie.

[ Voor 52% gewijzigd door Swordlord op 26-09-2013 18:01 ]

Pagina: 1